Het gaat erover dat enkele getuigenissen over racisme nieuwswaardig zijn. En dat aan een grensovergang die gebruikt voor mensensmokkelaars, die enige voorzichtigheid aan de grens kan verklaren.

Deze discriminatie is op véél kleinere schaal dan de 10,000den mannen die dagelijks hun gezin moeten achterlaten enkel omdat ze man zijn.
Die discriminatie wordt nogal vlot en snel over gegaan. En die ongelijkheid in berichtgeving en verontwaardiging is wat mij stoort.
Ik dacht dat je het eens was met de post van KoC die stelt dat vrouwen minder geschikt zijn voor landsverdediging :tongue:

Ik ben het trouwens deels eens met je hoor, dat is een seksistische maatregel maar helaas ook eigen aan de patriarchale maatschappij in Oekraïne. Zoiets zou misschien een segment verdienen op de VRT indien je een hoop Oekraïense mannen zag protesteren tegen die maatregel. Ik weet niet goed wat ze er daar zelf over denken. Velen zullen denken dat het de plicht is van de man om het vaderland te verdedigen en dat de vrouw voor de kinderen moet zorgen, anderen zullen wat progressiever ingesteld zijn.

Bij al die Afrikaanse studenten die de grensovergang worden ontzegd, is het toch wel vrij duidelijk dat dit niet door de beugel kan, zelfs als je dit probleem cultuurrelativistisch bekijkt. Het idee dat mannen vrouwen moeten verdedigen voelt bij mij toch nog van een andere orde aan dan het idee dat zwarte mensen minderwaardig zijn aan blanke mensen.
 
Ik dacht dat je het eens was met de post van KoC die stelt dat vrouwen minder geschikt zijn voor landsverdediging :tongue:

Ik ben het trouwens deels eens met je hoor, dat is een seksistische maatregel maar helaas ook eigen aan de patriarchale maatschappij in Oekraïne. Zoiets zou misschien een segment verdienen op de VRT indien je een hoop Oekraïense mannen zag protesteren tegen die maatregel. Ik weet niet goed wat ze er daar zelf over denken. Velen zullen denken dat het de plicht is van de man om het vaderland te verdedigen en dat de vrouw voor de kinderen moet zorgen, anderen zullen wat progressiever ingesteld zijn.

Bij al die Afrikaanse studenten die de grensovergang worden ontzegd, is het toch wel vrij duidelijk dat dit niet door de beugel kan, zelfs als je dit probleem cultuurrelativistisch bekijkt. Het idee dat mannen vrouwen moeten verdedigen voelt bij mij toch nog van een andere orde aan dan het idee dat zwarte mensen minderwaardig zijn aan blanke mensen.

Ik ben het grotendeels met je eens en zeker ook met die punten.

En vooral met het eerste omdat nuance in deze situatie mbt mannen in Oekraïne nodig is.
Alleen mis ik die nuance vaak in de discussie aan de andere kant.
Er wordt vaak enkel gefocust op een handjevol succesvolle mannen en niet op de grote groep die, zoals nu, in veelvoud aan het veel kortere en gruwelijkere eind trekt.

Dat is zowat altijd een beetje mijn punt, denk ik. En ik ben er echt van overtuigd dat als we in de publiek ruimte ook die discussie wat vaker kunnen voeren we er allemaal beter van worden.
 
Het gaat erover dat enkele getuigenissen over racisme nieuwswaardig zijn. En dat aan een grensovergang die gebruikt voor mensensmokkelaars, die enige voorzichtigheid aan de grens kan verklaren.

Deze discriminatie is op véél kleinere schaal dan de 10,000den mannen die dagelijks hun gezin moeten achterlaten enkel omdat ze man zijn.
Die discriminatie wordt nogal vlot en snel over gegaan. En die ongelijkheid in berichtgeving en verontwaardiging is wat mij stoort.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ge hier mannendiscriminatie moet bij betrekken. Dat mannen bv. een jaar int leger moeten dienen na hun studies en vrouwen niet, ja dat is discriminatie.
Dat bij een oorlog mannen worden opgetrommeld om hun gezin achter te laten en de vrouwen alleen met kinderen (en ouderen) zich moeten zien te redden en vluchten, ik weet niet goed of dat dan puur mannendiscriminatie is. Beide posities zijn niet eerlijk en mogen verontwaardiging oproepen. (Ergens voelt het bij diegene die hier nu mannendiscriminatie komen roepen alsof de vrouwen de betere optie toebedeeld gekregen hebben, ik weet het niet).

Zoals eerder gezegd, mischien zou je een soort systeem in leven moeten roepen dat men op voorhand mag aangeven welke ouder mag opgevorderd worden in het geval van oorlog (ook vb indien er niet voor kinderen maar voor ouderen wordt gezorgd). Dan kunt ge tenminste kiezen voor welk voldongen feit ge gesteld wordt (en wordt het niet voor u gekozen door uw geslacht) maar ik weet niet of dat nu de moment is voor die discussie. Niet hier, maar zeker niet in het journaal.
 
Nagenoeg alle oorlogen zijn in gang gezet door mannen.

Dan lijkt het me logisch dat vrouwen daar niet voor moeten opdraaien.
 
Mocht er een dienstplicht komen zou ik het logisch en ethisch verdedigbaar vinden dat ik als kinderloze vrouw wordt opgetrommeld voor de vaders met minderjarige kinderen aan de beurt zijn.
 
Ik dacht dat je het eens was met de post van KoC die stelt dat vrouwen minder geschikt zijn voor landsverdediging :tongue:

Ik ben het trouwens deels eens met je hoor, dat is een seksistische maatregel maar helaas ook eigen aan de patriarchale maatschappij in Oekraïne. Zoiets zou misschien een segment verdienen op de VRT indien je een hoop Oekraïense mannen zag protesteren tegen die maatregel. Ik weet niet goed wat ze er daar zelf over denken. Velen zullen denken dat het de plicht is van de man om het vaderland te verdedigen en dat de vrouw voor de kinderen moet zorgen, anderen zullen wat progressiever ingesteld zijn.

Bij al die Afrikaanse studenten die de grensovergang worden ontzegd, is het toch wel vrij duidelijk dat dit niet door de beugel kan, zelfs als je dit probleem cultuurrelativistisch bekijkt. Het idee dat mannen vrouwen moeten verdedigen voelt bij mij toch nog van een andere orde aan dan het idee dat zwarte mensen minderwaardig zijn aan blanke mensen.

Ga je werkelijk zo ver gaan de biologische voordelen die mannen gemiddeld hebben op vrouwen wanneer het aankomt op strijd leveren ontkennen? Toegegeven bij moderne oorlogsvoering doen wapens een significant deel van het fysieke voordeel teniet, maar zelfs dan blijft dat een stevige factor.

Racisme en seksisme zijn inderdaad 2 afzonderlijke thema's. Kaygell heeft echter wél een punt dat het ene aandacht krijgt en het andere niet. Waarom het Journaal wél een goede plek zou zijn om het ene te bediscussiëren en het andere niet ontgaat me.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ge hier mannendiscriminatie moet bij betrekken. Dat mannen bv. een jaar int leger moeten dienen na hun studies en vrouwen niet, ja dat is discriminatie.
Dat bij een oorlog mannen worden opgetrommeld om hun gezin achter te laten en de vrouwen alleen met kinderen (en ouderen) zich moeten zien te redden en vluchten, ik weet niet goed of dat dan puur mannendiscriminatie is. Beide posities zijn niet eerlijk en mogen verontwaardiging oproepen. (Ergens voelt het bij diegene die hier nu mannendiscriminatie komen roepen alsof de vrouwen de betere optie toebedeeld gekregen hebben, ik weet het niet).

Zoals eerder gezegd, mischien zou je een soort systeem in leven moeten roepen dat men op voorhand mag aangeven welke ouder mag opgevorderd worden in het geval van oorlog (ook vb indien er niet voor kinderen maar voor ouderen wordt gezorgd). Dan kunt ge tenminste kiezen voor welk voldongen feit ge gesteld wordt (en wordt het niet voor u gekozen door uw geslacht) maar ik weet niet of dat nu de moment is voor die discussie. Niet hier, maar zeker niet in het journaal.

Ik heb letterlijk gezegd dat ik betwijfel of mannen de betere optie hebben. Jouw systeem klinkt inderdaad beter maar gaat er opnieuw aan voorbij dat gemiddeld de man de 'betere kandidaat' zal zijn. De keuze aan de ouders laten, betekent dus dat de overheid de betere kandidaat misloopt. Je kan zeggen dat dat net tegen het punt van een dienstverplichting in gaat. Bij andere belastingen (want de facto is een dienstplicht ook een zware vorm van belasting, maar dan in natura) gaat die vlieger ook niet op, toch niet voor gewone mensen...

Overigens met het overwicht van vrouwen in jobs als artsen (zeker bij de jongere generaties) en zeker verpleegkundigen, zou je voor niet-gevechtsrollen natuurlijk wél een voorkeur voor conscriptie van vrouwen kunnen hanteren. In het Verenigd Koninkrijk was er tijdens WOII ook een dienstplicht voor vrouwen, maar die gingen weliswaar niet naar het front. Laten we echter hopen dat het nooit zo ver nog moet komen.

Nagenoeg alle oorlogen zijn in gang gezet door mannen.

Dan lijkt het me logisch dat vrouwen daar niet voor moeten opdraaien.

Dus Russische mannen vallen Oekraïne aan, dus moeten Oekraïnse mannen het ook maar verdedigen? Of zijn het de Oekraïnse mannen die de oorlog in gang gestoken hebben?

Durf je die 'logica' ook toe te passen op andere issues in deze thread? Een man start een bedrijf op en "zet het in gang", dus mag hij mannen bevoordelen in zijn loonpolitiek?
 
Ik heb letterlijk gezegd dat ik betwijfel of mannen de betere optie hebben. Jouw systeem klinkt inderdaad beter maar gaat er opnieuw aan voorbij dat gemiddeld de man de 'betere kandidaat' zal zijn. De keuze aan de ouders laten, betekent dus dat de overheid de betere kandidaat misloopt. Je kan zeggen dat dat net tegen het punt van een dienstverplichting in gaat. Bij andere belastingen (want de facto is een dienstplicht ook een zware vorm van belasting, maar dan in natura) gaat die vlieger ook niet op, toch niet voor gewone mensen...

Overigens met het overwicht van vrouwen in jobs als artsen (zeker bij de jongere generaties) en zeker verpleegkundigen, zou je voor niet-gevechtsrollen natuurlijk wél een voorkeur voor conscriptie van vrouwen kunnen hanteren. In het Verenigd Koninkrijk was er tijdens WOII ook een dienstplicht voor vrouwen, maar die gingen weliswaar niet naar het front. Laten we echter hopen dat het nooit zo ver nog moet komen.
Ik reageerde dan ook niet op u maar op kay-gell. (En ik heb u hier ook niet zien mannendiscriminatie claimen, dus ik weet niet goed waarom ge u aangesproken voelt.)

En de betere kandidaat hangt ook af van de rol die ze zullen moeten/kunnen gaan opnemen (zoals ge zelf ook aangeeft, er zijn ook genoeg niet-gevechtsrollen) en de vergelijking tussen beide partners. Zou je echt voor de man kiezen als de vrouw een spoedarts is bv? Of als de man een belangrijke figuur is in een of andere grote fabriek -al dan niet relevant voor de oorlog (economische impact is ook iets dat je kan meenemen als criterium).

Maar opvordering is ook niet zoiets als solliciteren, ik denk dat ge beter af zijt met diegene die zich 'spontaan' kandidaat stelt (al is het maar om iemand anders vrij te stellen) dan iemand die de keuze opgedrongen krijgt.

Veelal gaat het over gewoon genoeg mensen met wapens te hebben, en ik ben niet zo overtuigd dat 100 vrouwen met een wapen zoveel slechter is dan 100 mannen met een wapen, zolang beide getraind geweest zijn natuurlijk, en in realiteit weet ge ook dat de man zich sneller zal opwerpen als 'vrijwilliger' dus opnieuw geen groot risico voor de overheid dat ze enkel overblijven met arme bloedjes van vrouwen die niet kunnen vechten.


ik snap uw punt met belastingen niet want het is zeker niet zo dat belastingen gedragen worden door de betere kandidaat :thinking:, en in een gezin is dat ook gewoon gezamelijk.



Edit: maar ik wou hier eigenlijk niet zo diep op in gaan. Ik vind het gewoon geen stijl om de huidige situatie te gaan gebruiken - een situatie met alleen maar verliezers ongeacht opgevorderde man of niet-opgevorderde vrouw - om een beetje te gaan zagen over hoe mannendiscriminatie geen aandacht krijgt. (En ik heb het niet op u koc :p)


Edit2: nog een kleine toevoeging want over gelezen: ik vind het wél normaal dat er (beperkte) aandacht is voor zwarte VS blanke buitenlanders aan de grens want daar is de discriminatie duidelijk(er)*. Waar Oekraïnse mannen en vrouwen allebei in een lullige situatie zitten en er niet snel snel dingen aangepast kunnen worden (want wettelijk geregeld) zodat de geslachten even lullig kunnen worden behandeld, is die situatie voor blanke buitenlanders die wél over de grens worden gelaten en zwarte buitenlanders die niet over de grens worden gelaten iets dat puur gebaseerd is op racisme (en geen wettelijke basis).
Hoe geslacht zou moeten meespelen in opvorderingen bij oorlog is iets dat achteraf pas bekeken kan worden. Dat ge buitenlanders de grens niet over laat omwille van kleur, daar moeten we toch niet over gaan laveren achteraf denk ik?

* Met die nuance dat niet alleen racisme meespeelt want ze willen vooral vrouwen en kinderen doorlaten maar er zijn ook al genoeg blanke mannen die hebben verklaard dat zij inderdaad wel zonder agressie de grens over mochten.
 
Laatst bewerkt:
Ik reageerde dan ook niet op u maar op kay-gell. (En ik heb u hier ook niet zien mannendiscriminatie claimen, dus ik weet niet goed waarom ge u aangesproken voelt.)

En de betere kandidaat hangt ook af van de rol die ze zullen moeten/kunnen gaan opnemen (zoals ge zelf ook aangeeft, er zijn ook genoeg niet-gevechtsrollen) en de vergelijking tussen beide partners. Zou je echt voor de man kiezen als de vrouw een spoedarts is bv? Of als de man een belangrijke figuur is in een of andere grote fabriek -al dan niet relevant voor de oorlog (economische impact is ook iets dat je kan meenemen als criterium).

Maar opvordering is ook niet zoiets als solliciteren, ik denk dat ge beter af zijt met diegene die zich 'spontaan' kandidaat stelt (al is het maar om iemand anders vrij te stellen) dan iemand die de keuze opgedrongen krijgt.

In heel wat gevallen zal de vrijwilliger inderdaad beter zijn maar niet altijd. Dienstplicht zal overigens sowieso voor velen een opgedrongen keuze zijn. Maar ik ben het grotendeels met je eens: beter een vrouwelijke spoedarts opvorderen dan een mannelijke fabrieksleider in een essentiële industrie.

Veelal gaat het over gewoon genoeg mensen met wapens te hebben, en ik ben niet zo overtuigd dat 100 vrouwen met een wapen zoveel slechter is dan 100 mannen met een wapen, zolang beide getraind geweest zijn natuurlijk, en in realiteit weet ge ook dat de man zich sneller zal opwerpen als 'vrijwilliger' dus opnieuw geen groot risico voor de overheid dat ze enkel overblijven met arme bloedjes van vrouwen die niet kunnen vechten.

De realiteit van oorlog is natuurlijk niet dat je de hele tijd met dat wapen loopt te schieten hé: hopen materiaal meezeulen, zware trektochten te voet, zwaar materiaal. Uiteraard zullen daar vrouwen zijn die (pun intended) meer hun mannetje zouden kunnen staan dan héél wat mannen.

Training bij een dienstplicht in tijden van oorlog... Daar is uiteraard niet altijd tijd voor hé. De Amerikanen hebben zich kunnen voorbereiden op de bevrijding van Europa in W.O.II, maar als er een invasie in jouw land plaatsvindt heb je die tijd niet.

Ik snap uw punt met belastingen niet want het is zeker niet zo dat belastingen gedragen worden door de betere kandidaat :thinking:, en in een gezin is dat ook gewoon gezamelijk.

De vergelijking, misschien slecht gekozen, is dat de overheid het geld ook gaat halen waar het zit, en we geen flat tax hanteren.
Gezinnen vindt ik in deze discussie een slecht voorbeeld, daar heb je nog die absurde huwelijksquotiënt waardoor koppels nog eens minder belastingen betalen dan alleenstaanden.

Edit: maar ik wou hier eigenlijk niet zo diep op in gaan. Ik vind het gewoon geen stijl om de huidige situatie te gaan gebruiken - een situatie met alleen maar verliezers ongeacht ophevorderde man of niet-voorgevorderde vrouw - om een beetje te gaan zagen over hoe mannendiscriminatie geen aandacht krijgt

Het was misschien niet tactvol om het zo bruusk op te werpen (ik heb dat overigens ook niet gedaan), maar laten we wel wezen, de meeste mensen zouden dit onderwerp weglachen in vredestijden, dus wanneer zou je het anders willen bediscussiëren? Zaken bediscussiëren en zelfs er soms over zagen is net het punt van een forum. Situaties waarin mannen in het nadeel zijn als geslacht krijgen tout court minder aandacht, dus op zich niet verkeerd dat nu iemand daar toch eens naar wijst, zelfs al gebeuren er in Oekraïne nu uiteraard ergere dingen.

Maar we kunnen het gerust laten rusten hoor, ik denk dat we het voor 85% eens zijn.
 
In heel wat gevallen zal de vrijwilliger inderdaad beter zijn maar niet altijd. Dienstplicht zal overigens sowieso voor velen een opgedrongen keuze zijn.
Vandaar mijn 'spontaan' :p

De realiteit van oorlog is natuurlijk niet dat je de hele tijd met dat wapen loopt te schieten hé: hopen materiaal meezeulen, zware trektochten te voet, zwaar materiaal. Uiteraard zullen daar vrouwen zijn die (pun intended) meer hun mannetje zouden kunnen staan dan héél wat mannen.

Training bij een dienstplicht in tijden van oorlog... Daar is uiteraard niet altijd tijd voor hé. De Amerikanen hebben zich kunnen voorbereiden op de bevrijding van Europa in W.O.II, maar als er een invasie in jouw land plaatsvindt heb je die tijd niet.

Absoluut, in dat type oorlog is het dan ook niet vreemd dat je als overheid de mensen gaat opvorderen waarvan (gemiddeld genomen) ge weet dat die langdurig krachtwerk doet. Dat zijn dus (veelal mannelijke) arbeiders en stielmannen. (Omgaan met wapens zullen de mannen hier even slecht doen als de vrouwen :p maar in Oekraïne misschien niet)

Gelijkaardig: om te tellen bij de verkiezingen kiezen ze ambtenaren en leerkrachten, met als voorzitter een notaris om zich te verzekeren van een minimale administratieve mogelijkheid (en mogelijks morele waarden). Daar zitten misschien ook wel wat meer vrouwen bij dan.

Gezinnen vindt ik in deze discussie een slecht voorbeeld, daar heb je nog die absurde huwelijksquotiënt waardoor koppels nog eens minder belastingen betalen dan alleenstaanden.
Niet te bitter worden, om te voldoen aan de voorwaarden van huwelijksquotïent moet één van de partners al een zeer laag (of geen) inkomen hebben:

De beroepsinkomsten van de partner met het laagste beroepsinkomen moeten minder zijn dan 30% van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen


Het was misschien niet tactvol om het zo bruusk op te werpen (ik heb dat overigens ook niet gedaan), maar laten we wel wezen, de meeste mensen zouden dit onderwerp weglachen in vredestijden, dus wanneer zou je het anders willen bediscussiëren? Zaken bediscussiëren en zelfs er soms over zagen is net het punt van een forum. Situaties waarin mannen in het nadeel zijn als geslacht krijgen tout court minder aandacht, dus op zich niet verkeerd dat nu iemand daar toch eens naar wijst, zelfs al gebeuren er in Oekraïne nu uiteraard ergere dingen.

Tis dan misschien vooral de manier waarop en de insinuaties dat de vrouwen in Oekraïne dus de betere optie toebedeeld krijgen... (ja ik weet dat gij dat niet vindt, tis niet op u :p)

Maar ik zie niet in waarom er nà de situatie geen ruimte zou zijn om hierover te discussiëren (op een hoger niveau dan het forum bedoel ik dan)? Maar ik denk dat er weinig te discussiëren valt. De consensus is hier al dat het misschien logisch is om vooral mannen op te roepen indien oorlog (voor tellen bij verkiezingen, zie hierboven :v). Hier in België is er volgens mij wettelijk geen onderscheid in geslacht, dus het zou de overheid zijn die in geval van crisis die keuze (snel) moet maken. Kans is groot dat ze dus dezelfde keuze zouden maken als in Oekraïne (tenzij er dus een systeem van registratie met voorkeur partner komt, maar het probleem daarbij is dan weer dat die dingen niet up to date zijn na x tijd en ge weer tijd verliest).

(Trouwens, bij jonge singles hebt ge dan weer vruchtbaarheid dat roet in het eten gooit. Als ge uw jonge vruchtbare vrouwen decimeert heeft dat een grotere impact dan dat ge jonge vruchtbare mannen decimeert. Afhankelijk van het type oorlog kunt ge dat ook laten meespelen in uw keuze)
 
Ik zie de laatste tijd nogal veel artikels passeren over de vrouwen die vechten in Oekraïne. Ik denk dat ze de verzuchtingen van enkele bg-leden hebben gehoord.
Voor de geïnteresseerden alvast eentje https://www.vice.com/en/article/qjbndq/ukrainian-women-soldiers-russia

Het interessantste daaruit:
At the beginning of 2021, there were around 57,000 women in Ukraine’s armed forces, comprising 22.8 percent of the total, according to the ministry of defence. This figure is far higher than those of its neighbors Poland (7.5 percent) and Russia (4 percent), as well as the United States (16 percent) and Germany (12 percent). Only a handful of countries that conscript men and women on equal conditions, such as Norway and Sweden, have a comparable or higher level of female representation in their military.


En:
As of last December, an update to Ministry of Defence regulations required women between 18 and 60 deemed fit for military service to register with the armed forces so that they could be mobilized during war.
 
Dat lijkt mij toch een artikel dat net die verzuchting onderlijnt:
  • vrouwen zijn ruwweg de helft van de bevolking, maar slechts 22.8% van de verdedigers van het land.
  • vrouwen moeten zich inderdaad registreren sinds eind vorig jaar, zodat ze in theorie gemobiliseerd kunnen worden,
    mannen worden effectief gemobiliseerd.
Nu wat mij betreft geen probleem zoals ik al eerder zei: er mogen gerust verschillen zijn tussen de geslachten, ik streef geen absolute gelijkheid na (nu goed, de meest extreme feministen feitelijk ook niet: je hoort ze alvast nooit klagen over pakweg een gelijk aantal vrouwen achter de vuilkar, etc.) maar je kan toch echt niet met dit artikel zwaaien en stellen dat er dus "gelijkheid" is op dit militair vlak.

Met die logica kunnen we dan ook stellen dat er géén énkel probleem is met pakweg ondervertegenwoordiging van vrouwen in hoge posities in het bedrijfsleven of de academische wereld, want blijkbaar is de maatstaf geen 50% meer maar wanneer het in het nadeel van mannen is, 23%, daar zitten we toch al aan, niet?

Also:
The decisions of Ukrainian women like Kristina to pick up arms to defend the country from Russian threats helped give rise to a military that has a higher share of women than most other armed forces in the world.

Die 23% is zelfs een record...

Nu desondanks heel knap van die vrouw die vanuit een veilig leventje in Italië terug naar hun land van afkomst gereisd zijn om te vechten.
Hopelijk heeft het zin. Ik weet niet of ik het zou doen eerlijk gezegd.
 
Je moet je toch serieus in bochten wringen om de extreem duidelijke discriminatie op basis van geslacht te ontkennen. Mannen moeten blijven; vrouwen mogen kiezen wat ze doen. Hardere discriminatie op basis van geslacht kan je niet maken. Veel van de (niet onterechte) klachten over seskisme zijn veel subtieler en geen actieve keuze, maar een gevolg van vastgeroeste denkpatronen (vrouwen willen zorgen voor de kindjes, meer thuis zijn, etc). Dit is gewoon een Excellijst openen, filteren op het kolommetje geslacht, en zo 1 van de meest ingrijpende beslissingen maken in een mensenleven.

Elke scheet van 'ongelijkheid' wordt direct groot opgeblazen in de media, maar zo'n situatie met een grote maatschappelijke impact voor de volledige Oekraiene bevolking wordt volledig stilgezwegen. Het is nochtans een heel interessant debat waard.
Breder mis ik ook wat duiding in het nieuws hoe de krijgswet werkt, en hoe dat in Belgie zou werken als Rusland binnenvalt.

Vreemde sprong om te beginnen over "1 per gezin". We hebben toch ook niet 1 stem per gezin bij de verkiezingen? De eenheid van de samenleving is een burger, niet een gezin.

Belachelijk om te beginnen met "ze hebben het allemaal slecht in Oekraine". Mooie dooddoener. Dan kunnen we beter gans het forum sluiten. Discriminatie tussen geslachten wordt blijkbaar enkel besproken als het in het nadeel is van vrouwen. Ik heb dit geopend omdat ik oprecht de vraag heb "Waarom moeten enkel Oekrainse mannen vechten en niet vrouwen".

Hoe vaak was er niet in de media het (terechte) gedoe dat vrouwen in Saoudi-Arabie niet met de auto mogen rijden, en dat dat een schande is en nu eindelijk mag. Maar dat mannen in Oekraine moeten vechten in de oorlog en vrouwen niet; dat is nog geen seconde ter sprake gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Je zou eigenlijk dit artikel eens moeten herwerken maar met 'vrouw' vervangen door 'man' (en de andere nodige aanpassingen):

Dan krijg je een problematisch artikel, want ja, dan noemt men het parket waarschijnlijk wél een mannenwereldje, laat staan als je nog eens zou gaan beweren dat specifiek het man zijn een "meerwaarde" is in een job waar mannen reeds in de meerderheid zijn, ... absurd toch?
 
Je zou eigenlijk dit artikel eens moeten herwerken maar met 'vrouw' vervangen door 'man' (en de andere nodige aanpassingen):

Dan krijg je een problematisch artikel, want ja, dan noemt men het parket waarschijnlijk wél een mannenwereldje, laat staan als je nog eens zou gaan beweren dat specifiek het man zijn een "meerwaarde" is in een job waar mannen reeds in de meerderheid zijn, ... absurd toch?
Is het parket dan veranderd in een vrouwenbastion? "Ik zou niet durven zeggen dat de job op zich vervrouwelijkt is. Het is een specifiek type vrouw die voor de functie van procureur kiest: een vrouw die haar mannetje kan staan, niet al te onzeker is, en er voor wil gaan", gaat Van de Heyning verder. "Je weet dat je wanneer je van wacht bent, kunt opgeroepen worden, en midden in de nacht naar buiten moet gaan, in vreselijke omstandigheden."



WAT BETEKENT DAT ZELFS.....
 
Je zou eigenlijk dit artikel eens moeten herwerken maar met 'vrouw' vervangen door 'man' (en de andere nodige aanpassingen):

Dan krijg je een problematisch artikel, want ja, dan noemt men het parket waarschijnlijk wél een mannenwereldje, laat staan als je nog eens zou gaan beweren dat specifiek het man zijn een "meerwaarde" is in een job waar mannen reeds in de meerderheid zijn, ... absurd toch?

Langs de andere kant: Als je maar lang genoeg inzoomt, zijn er nooit problemen, hè. 3 medewerkers op 100 is vrouwelijk -> 3/20 van die afdeling -> 3/5 aan dat eiland. Als je dan gaat vieren dat 3/5 vrouwen aan het eiland vrouwen zijn ùet een artikel, kan de kritiek daarop toch niet zijn dat de klepel is doorgeslagen. Of kan je eindconclusie niet zijn dat dat eiland discrimineert, hè.

Is het parket dan veranderd in een vrouwenbastion? "Ik zou niet durven zeggen dat de job op zich vervrouwelijkt is. Het is een specifiek type vrouw die voor de functie van procureur kiest: een vrouw die haar mannetje kan staan, niet al te onzeker is, en er voor wil gaan", gaat Van de Heyning verder. "Je weet dat je wanneer je van wacht bent, kunt opgeroepen worden, en midden in de nacht naar buiten moet gaan, in vreselijke omstandigheden."



WAT BETEKENT DAT ZELFS.....
Dat betekent dat de typische "vrouwen kiezen voor hun gezin, willen niet na de uren buiten en zijn altijd zacht" niet opgaat.
 
Langs de andere kant: Als je maar lang genoeg inzoomt, zijn er nooit problemen, hè. 3 medewerkers op 100 is vrouwelijk -> 3/20 van die afdeling -> 3/5 aan dat eiland. Als je dan gaat vieren dat 3/5 vrouwen aan het eiland vrouwen zijn ùet een artikel, kan de kritiek daarop toch niet zijn dat de klepel is doorgeslagen. Of kan je eindconclusie niet zijn dat dat eiland discrimineert, hè.

Ja, Loser. Een parket met 416 medewerkers is vergelijkbaar met een eilandje van 5 werknemers... Als je dat zelf gelooft, is discussie hierover eigenlijk nog maar weinig zinvol.

Feit is dat men even goed dat soort artikels zou kunnen schrijven over een aantal mannelijke bedrijven/sectoren maar het niet doet, want dat past natuurlijk niet in de boodschap.

Feit is dat als je kijkt naar een aantal zaken die onder de radar in dat artikel passeren, dat die tekenend zijn voor de teloorgang van jongens/mannen bij de jongere generaties. Meer vrouwen dan mannen aan de universiteit? Hoera? Dat dit betekent dat jongens/mannen slechter en slechter aan het presteren zijn, tja... het was Internationale Vrouwendag nietwaar...
 
Ja, Loser. Een parket met 416 medewerkers is vergelijkbaar met een eilandje van 5 werknemers... Als je dat zelf gelooft, is discussie hierover eigenlijk nog maar weinig zinvol.

Feit is dat men even goed dat soort artikels zou kunnen schrijven over een aantal mannelijke bedrijven/sectoren maar het niet doet, want dat past natuurlijk niet in de boodschap.

Feit is dat als je kijkt naar een aantal zaken die onder de radar in dat artikel passeren, dat die tekenend zijn voor de teloorgang van jongens/mannen bij de jongere generaties. Meer vrouwen dan mannen aan de universiteit? Hoera? Dat dit betekent dat jongens/mannen slechter en slechter aan het presteren zijn, tja... het was Internationale Vrouwendag nietwaar...
Maar ik zeg toch helemaal niet dat het vergelijkbaar is, zeg... Ik zeg: Als je maar genoeg inzoomt, is er nooit een probleem. Alleen doe je er liever wat lacherig over dan erop in te gaan. Ja, op dat ene parket kun je inderdaad zeggen dat er geen probleem is wat betreft de vertegenwoordiging van vrouwen. Hoe die verdeeld zitten, dat weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat dat op alle niveaus is.

Meer vrouwen dan mannen aan de universiteit, betekent trouwens helemaal niet dat jongens/mannen slechter presteren. Er is geen maximumaantal van studenten.
 
Maar ik zeg toch helemaal niet dat het vergelijkbaar is, zeg... Ik zeg: Als je maar genoeg inzoomt, is er nooit een probleem. Alleen doe je er liever wat lacherig over dan erop in te gaan. Ja, op dat ene parket kun je inderdaad zeggen dat er geen probleem is wat betreft de vertegenwoordiging van vrouwen. Hoe die verdeeld zitten, dat weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat dat op alle niveaus is.

Het punt is net dat als je uitzoomt en je dan wél aan 72% geraakt, je met een cijfer zit dat mocht het in de omgekeerde richting zijn, men het als problematische ondervertegenwoordiging van vrouwen zou bestempelen in dit soort van artikels.

Meer vrouwen dan mannen aan de universiteit, betekent trouwens helemaal niet dat jongens/mannen slechter presteren. Er is geen maximumaantal van studenten.

Neen er is geen maximumaantal studenten, maar als beide geslachten het even goed zouden doen in het hoger onderwijs, zou je verwachten dat ze percentagegewijs gelijk vertegenwoordig zijn (min of meer, er zijn op die leeftijd nog net iets meer meisjes dan jongens), quod non.

Ook in het secundair onderwijs is schooluitval groter bij jongens. Het lijkt echter dat geslacht in deze contexten pas een probleem is als het vooral in het nadeel van meisjes is, omdat de feministen natuurlijk beter georganiseerd zijn op dat vlak.

Betere slaagkansen bij jongens voor het ingangsexamen geneeskunde dan bij meisjes ondanks dat er wél meer meisjes de studie aanvatten?
Tijd om dat examen te gaan onderzoeken of dat wél eerlijk is en of dat examen niet sexistisch is. Waarom er uberhaupt minder jongens dan meisjes tot aan de meet voor dat examen geraken? Neen, dat niet.
 
Belachelijk om te beginnen met "ze hebben het allemaal slecht in Oekraine". Mooie dooddoener. Dan kunnen we beter gans het forum sluiten. Discriminatie tussen geslachten wordt blijkbaar enkel besproken als het in het nadeel is van vrouwen. Ik heb dit geopend omdat ik oprecht de vraag heb "Waarom moeten enkel Oekrainse mannen vechten en niet vrouwen".
De vraag mag zeker gesteld worden, het debat gevoerd, en het verschil aan de kaak gesteld.

Het antwoord ligt in het veiligstellen van de Oekraïense toekomst door vruchtbare vrouwen en kinderen in het buitenland onder te brengen in geval er een grootschalige genocide (of verkrachtingen door Russissche soldaten) plaatsvindt. Bij de exodus per trein kon je zo ook lezen dat eerst vrouwen onder de 40 jaar en kinderen voorrang krijgen op de trein, dan pas oudere vrouwen dan 40, en dan de oudere/bejaarde generatie.

Je kan in vraag stellen als dat dan wel proportioneel is, of rechtvaardig, maar dat is in ieder geval je antwoord op de 'waarom' vraag.
 
Het punt is net dat als je uitzoomt en je dan wél aan 72% geraakt, je met een cijfer zit dat mocht het in de omgekeerde richting zijn, men het als problematische ondervertegenwoordiging van vrouwen zou bestempelen in dit soort van artikels.

En als je iets verder uitzoomt dan één parket, merk je ineens dat die "oververtegenwoordiging" maar alleen op één plekje was. En je, door daar op te focussen, je niks hebt gedaan aan het echte probleem.

Neen er is geen maximumaantal studenten, maar als beide geslachten het even goed zouden doen in het hoger onderwijs, zou je verwachten dat ze percentagegewijs gelijk vertegenwoordig zijn (min of meer, er zijn op die leeftijd nog net iets meer meisjes dan jongens), quod non.

Ook in het secundair onderwijs is schooluitval groter bij jongens. Het lijkt echter dat geslacht in deze contexten pas een probleem is als het vooral in het nadeel van meisjes is, omdat de feministen natuurlijk beter georganiseerd zijn op dat vlak.

Betere slaagkansen bij jongens voor het ingangsexamen geneeskunde dan bij meisjes ondanks dat er wél meer meisjes de studie aanvatten?
Tijd om dat examen te gaan onderzoeken of dat wél eerlijk is en of dat examen niet sexistisch is. Waarom er uberhaupt minder jongens dan meisjes tot aan de meet voor dat examen geraken? Neen, dat niet.
Dit is toch strijden tegen windmolens? Allee, natuurlijk mag je onderzoeken of dat examen wel seksistisch is. Ook al zijn het meer vrouwen die worden aangetrokken. Dat lijkt me net een goeie zaak, en voorvechters van gendergelijkheid zullen je daar toch ook niet in tegenspreken. Maar je focust telkens op een tweede onderwerp, als het gaat over het eerste. Niks mis mee, maar als andere focussen op het eerste, kun je dan toch niet gaan tieren? Je doet het zelf.
 
Terug
Bovenaan