Niet dat ik weet. Grotendeels denk ik de fysieke belasting. Als tiener heeft ze zoals vele vrouwen wel wat afgezien van het hele hormonale proces.Is er dan iets in het verleden gebeurt waardoor ze er zo van walgt en zelfs haar baarmoeder zou willen verwijderen?
Maar ook de grote verantwoordelijkheid, tijdsinvestering, kosten etc(wij hebben nu geen kinderen en komen al tijd tekort dus aan alle ouders hier, respect!).
En ook het idee van "omdat het moet". Al is dat natuurlijk al serieus wat verminderd tov pakweg 30 tot 40 jaar geleden.

maar dan komen ze daar weer schattig doen en knuffelen of kak-moppen vertellen en dan is het het weer allemaal waard voor mij. Maar alle begrip voor wie beslist om er geen te hebben. Het is net positief dat er over wordt nagedacht ipv het gewoon te doen omdat men denkt dat het zo hoort.Triestig dat daar nog zo raar over gedaan wordt want beide keuzes zijn goed, zolang je er zelf achter staat. Vooral compassie voor wie onvrijwillig wel of geen kinderen heeft.

De echte test komt dan wel eens de kinderen er zijn natuurlijk.
).
Als je met andere jonge ouders afspreekt, gaat het onvermijdelijk als eens sneller over de kinderen. Als je met een koppel afspreekt zonder kinderen heb je 'de kans' om sneller eens over andere dingen te praten.