Vrijwillig kindvrij

Het ineenstorten van de Mayabeschaving vond plaats toen de wereld net begon te globaliseren. Eigenlijk kan je de wereldgeschiedenis opdelen in pre-Colombiaans en post-Colombiaans.
De Maya zijn ingestort tussen 800 en 1000 n.C.
 
Het zit ook in de (post-)moderne mens om steeds naar meer te streven en dat is ons faustische karakter: steeds verder, steeds meer, steeds sneller, ... Dat gaat gepaard met groeipijnen die ons mogelijk fataal kunnen worden, want we botsen continu op grenzen die niet straffeloos worden doorbroken. Op 200 jaar tijd hebben we inderdaad ongelofelijke technologische revoluties meegemaakt maar zijn we ook gesofisticeerder geworden om elkaar van kant te maken. Zonder Verlichting geen Holocaust, om het met een boutade te zeggen. Er zijn genoeg potentiële brandhaarden die op ieder moment kunnen uitslaan in een verwoestende oorlog. We zijn niet succesvol in het beteugelen van ons eigen geweld, maar dat gaat wellicht een worsteling blijven zolang we irrationele driften hebben. Dat is eigen aan het mens-zijn.

Ik kijk voorbij pessimisme en optimisme omdat het beperkte visies zijn. De mens is er maar even. Slechts een scheet waard op de kosmische klok, een voetnoot in de geologische geschiedenis van de aarde. Het is twijfelachtig dat onze soort het veel langer gaat uitzingen dan een aantal miljoen jaar en het kan plots gedaan zijn door de uitbarsting van een supervulkaan of de komst van een uit de kluiten gewassen meteoriet. Of we doen onszelf de das om, ook een mogelijkheid. Dat zet alles wat in perspectief, al geef ik grif toe dat het alles ook kan kapotrelativeren.
Het gevaar voor de mens zit hem inderdaad in zijn poging om de natuur te overheersen door technologie, wanneer de menselijke rede de natuur instrumentaliseert - wat uiteindelijk uitmondt in 'barbarijen', zoals de Holocaust of nucleaire oorlogen. Zoals Adorno (hoewel té pessimistisch) het mooi verwoordde in zijn Dialectiek van de Verlichting:

[...] "In most general sense of progressive thought, the Enlightenment has always aimed at liberating men from fear and establishing their sovereignty. Yet the fully enlightened earth radiates disaster triumphant."

EDIT: Ik ben voorstander van een 'planeet naar de klote' topic.
 
Een kind opvoeden doe je denk ik niet opdat het zou overleven, maar opdat het gelukkig wordt.
Is gelukkig zijn voor jou dan "kunnen opgroeien in paleizen met drank en drugs en lekkere biefstukken en quasi gratis onderwijs"?

Ik begrijp jouw bezorgdheden en deel ze, hoewel veel minder fatalistisch, voor een stuk. Ik vraag me ook sterk af in welke toekomst mijn kinderen en mogelijke kleinkinderen gaan terechtkomen, ik vrees dat ze het op veel gebieden moeilijker gaan hebben dan wijzelf. Ik vind overigens dat wij het nu, ondanks veel meer technologische- en keuzemogelijkheden, het moeilijker hebben dan de generatie van mijn ouders, geboren kort na WO2. Mijn grote hoop is dat de technologische vooruitgang toch net voor oplossingen gaat zorgen voor de vele uitdagingen (klimaat, migratie, hongersnood, stijgende zeespiegel,...zaken die veelal samenhangen) die er zijn.

Maar jij wilt eigenlijk zeggen dat een kind, ergens in een land met veel minder mogelijkheden als hier, niet gelukkig kan zijn? Dat een kind echt de westerse verwendheden moet krijgen om gelukkig te zijn? Lijkt me toch een enge kijk op de zaken. Vaak denk ik dat mensen en kinderen net gelukkiger zijn omdat ze minder (verlokkingen) hebben en het leven eenvoudiger is of oogt, uiteraard los van hongersnood of dorst. Hoewel ik zeker besef dat het moeilijker is je bepaalde zaken te (moeten) ontzeggen wanneer de rest rondom jou, de media, de bedrijven,... jou overspoelen met aanbod en wat je allemaal "moet" hebben of kunnen om "gelukkig" te zijn dan mocht je van al deze zaken niet of minder op de hoogte zijn.
 
Is gelukkig zijn voor jou dan "kunnen opgroeien in paleizen met drank en drugs en lekkere biefstukken en quasi gratis onderwijs"?
Hier ga ik mijn joker inzetten. :unsure:

Ik begrijp jouw bezorgdheden en deel ze, hoewel veel minder fatalistisch, voor een stuk. Ik vraag me ook sterk af in welke toekomst mijn kinderen en mogelijke kleinkinderen gaan terechtkomen, ik vrees dat ze het op veel gebieden moeilijker gaan hebben dan wijzelf. Ik vind overigens dat wij het nu, ondanks veel meer technologische- en keuzemogelijkheden, het moeilijker hebben dan de generatie van mijn ouders, geboren kort na WO2.
Zeker weten. Vandaar dat ik schreef dat die relapse eigenlijk al bezig is. Je kan er over discussiëren omdat er verschillende variabelen zijn, maar feit is dat de tijden waarin je met één loon een villa kon neerpoten om dan op je 50e op pensioen te gaan simpelweg voorbij zijn en dat de nieuwe generatie het nog amper haalt zonder verregaande financiële steun van de vorige. Dan zijn er nog andere aspecten zoals eenzaamheid of de problemen die sociale media met zich meebrengen etc... maar dat is door tal van factoren veel moeilijker te vergelijken met vroeger natuurlijk.

En als de generatie na ons het nog minder makkelijk zal hebben, wil ik daar geen verantwoording voor moeten afleggen tegenover hen. Ik heb nog wel andere redenen om zelf geen kinderen te willen, maar gezien het hier tussen anale seks en de mening van de paus door toch vooral over de nakende apocalyps ging, beperk ik mij voorlopig tot dit punt.

Maar jij wilt eigenlijk zeggen dat een kind, ergens in een land met veel minder mogelijkheden als hier, niet gelukkig kan zijn? Dat een kind echt de westerse verwendheden moet krijgen om gelukkig te zijn? Lijkt me toch een enge kijk op de zaken.
Nee nee nee. Je hebt een punt en ik begrijp dat mijn post zo kan overkomen, maar dat is totaal niet wat ik bedoel. :tongue: Je verwart hier welvaart met geluk. Over het individueel geluk van iemand die ik niet ken, nu of in de toekomst, hier of in de sloppenwijken van Somalië, kan ik geen enkele uitspraak doen, maar over diens welvaart wel. Ik had dat dus beter kunnen uitdrukken, maar goed.

Het is allemaal zo simpel niet, maar ik heb voor mezelf beslist dat ik het niet kan verantwoorden om kinderen op de wereld te zetten die naar alle waarschijnlijkheid minder welvarend zullen zijn dan mezelf. Ik kan daarbij natuurlijk niet voorspellen dat kind A misschien wel de oprichter wordt van een nieuw social media platform en daarmee miljarden binnenrijft, noch dat kind B voorbestemd is om het hindoeïsme te ontdekken en een perfect zaligmakend leven leidt in één of ander Tibetaans klooster, noch dat kind C een geboren survivalist en adrenalinejunk kan zijn die niet liever heeft dan dat heel Vlaanderen in de fik wordt gestoken door een rebellerende meute klimaatvluchtelingen.

Eerlijk is eerlijk, als Nahrie Junior ook maar een klein beetje op de papa lijkt, wordt het geen van die drie, maar wel 'gewoon' een platvloerse hedonist. En daarmee is de cirkel rond en uw eerste vraag ook meteen beantwoord, zeker? :unsure:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier ga ik mijn joker inzetten. :unsure:


Zeker weten. Vandaar dat ik schreef dat die relapse eigenlijk al bezig is. Je kan er over discussiëren omdat er verschillende variabelen zijn, maar feit is dat de tijden waarin je met één loon een villa kon neerpoten om dan op je 50e op pensioen te gaan simpelweg voorbij zijn en dat de nieuwe generatie het nog amper haalt zonder verregaande financiële steun van de vorige. Dan zijn er nog andere aspecten zoals eenzaamheid of de problemen die sociale media met zich meebrengen etc... maar dat is door tal van factoren veel moeilijker te vergelijken met vroeger natuurlijk.

En als de generatie na ons het nog minder makkelijk zal hebben, wil ik daar geen verantwoording voor moeten afleggen tegenover hen. Ik heb nog wel andere redenen om zelf geen kinderen te willen, maar gezien het hier tussen anale seks en de mening van de paus door toch vooral over de nakende apocalyps ging, beperk ik mij voorlopig tot dit punt.


Nee nee nee. Je hebt een punt en ik begrijp dat mijn post zo kan overkomen, maar dat is totaal niet wat ik bedoel. :tongue: Je verwart hier welvaart met geluk. Over het individueel geluk van iemand die ik niet ken, nu of in de toekomst, hier of in de sloppenwijken van Somalië, kan ik geen enkele uitspraak doen, maar over diens welvaart wel. Ik had dat dus beter kunnen uitdrukken, maar goed.

Het is allemaal zo simpel niet, maar ik heb voor mezelf beslist dat ik het niet kan verantwoorden om kinderen op de wereld te zetten die naar alle waarschijnlijkheid minder welvarend zullen zijn dan mezelf. Ik kan daarbij natuurlijk niet voorspellen dat kind A misschien wel de oprichter wordt van een nieuw social media platform en daarmee miljarden binnenrijft, noch dat kind B voorbestemd is om het hindoeïsme te ontdekken en een perfect zaligmakend leven leidt in één of ander Tibetaans klooster, noch dat kind C een geboren survivalist en adrenalinejunk kan zijn die niet liever heeft dan dat heel Vlaanderen in de fik wordt gestoken door een rebellerende meute klimaatvluchtelingen.

Eerlijk is eerlijk, als Nahrie Junior ook maar een klein beetje op de papa lijkt, wordt het geen van die drie, maar wel 'gewoon' een platvloerse hedonist. En daarmee is de cirkel rond en uw eerste vraag ook meteen beantwoord, zeker? :unsure:
Het is een keuze die ik absoluut respecteer, en eerlijk, ik had vroeger ook nooit echt een kinderwens, mocht mijn vrouw er geen gewild hebben het hoefde voor mij ook niet per sé (nu voel ik mij schuldig dit te schrijven met die 2 bengels hier rondom mij :shy:).

Maar ik ga er eerder vanuit dat in geen enkele periode doorheen de geschiedenis de mensheid echt zonder zorgen of over het algemeen echt puur gelukkig is geweest. Elke periode had zijn uitdagingen en problemen, de ene al wat meer dan de andere. Maar elke periode slaat de mensheid er zich (voorlopig nog) doorheen. Ik ben nu niet zo fatalistisch dat mijn kinderen of kleinkinderen quasi de apocalyps gaan meemaken eerlijk gezegd
 
Dit is het soort argument dat landen als India en Brazilië gebruiken om nog snel zo veel mogelijk steenkool te verbranden.
Ga jij ogenblikkelijk 30% van uw inkomen afgeven om direct kerncentrales te betalen voor hen?
Of een argument cynisch en nihilistisch of net optimistisch en Kumbaya is doet er geen zak toe. Het draait om de feiten en het simpele feit is dat we er globaal gezien helemaal niet goed voor staan.
We stonden er nog nooit zo goed voor, en het zal beter en beter worden.

Het enige dat een beetje een domper zet op de ongelofelijke mogelijkheden die we heden ten dage hebben, zijn cynische klimaat doemdenkers.
En merci aan Bill Gates om er effectief iets aan te willen doen, ipv wat cynisch te wezen.
Het is twijfelachtig dat onze soort het veel langer gaat uitzingen dan een aantal miljoen jaar en het kan plots gedaan zijn door de uitbarsting van een supervulkaan
Dat overleven we wel, mits focus op kernenergie en niet enkel zonnepanelen ;-)
of de komst van een uit de kluiten gewassen meteoriet.
Komt ook wel goed, als je de huidige innovatie in ruimtevaart ziet.
Of we doen onszelf de das om, ook een mogelijkheid.
Dat is een grotere mogelijkheid waarschijnlijk.
Je gelooft wat je wilt, maar het ontbreekt je aan historisch besef en globaal perspectief om die inschatting te maken.
Het feit dat jij een late bronze age extinction gebruikt als 1 of andere mogelijke analogie, spreekt anders ook wel boekdelen.
Als je denkt dat we goed bezig zijn, think again.
We zijn fantastisch bezig.
Maar als die relapse - die er zéker komt en eigenlijk al bezig is - samenvalt met het leven van mijn hypothetische kinderen, en die kans is reëel, wil ik hen dat niet aandoen. Ik heb op dat vlak geen boodschap aan hoe de mensheid er binnen 500 jaar voor staat, en dat proberen voorspellen is al helemaal onmogelijk.
Wat de min of meer nabije toekomst betreft is het kristalhelder: die ziet er echt niet goed uit, ongeacht hoe "optimistisch" je wil zijn heb je de feiten gewoon tegen hoor.
Weet je wat?

We zitten in 1 van jouw gevreesde apocalyptische tijden: een wereldwijde pandemie. 100 jaar geleden zeg.
Een event waar ze ons tientallen jaren voor waarschuwden, een nieuwe plaag, massa-extinctie, de teloorgang van de Westerse maatschappij.

Call me crazy, maar ik vind het best meevallen.
 
Om nog even op die uitspraken van de paus terug te komen :tongue:.
1240
 
Om nog even op die uitspraken van de paus terug te komen :tongue:.
deze is ook niet slecht :rofl:
 
Collega op het werk zijn nieuwe vriendin kwam hem ophalen ’heavenly’ noemde hare kleine. (Hing op haar auto)

Je weet meteen bij welk soort volk je zit dan..
Ik eigenlijk niet... Kan evengoed een hippie vegan moeder van 36 zijn, als de 20-jarige Freedom met Afrikaanse roots. 🤷🏼
 
Terug
Bovenaan