Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Is hier nog al gezegd maar ik denk niet dat gij/ik hier op een kwartier research allemaal valkuilen gaat aanduiden in een een (serieus) wetenschappelijk onderzoek of uberhaupt in staat zijn om daar echt uitspraken over te gaan doen. Wanneer ik de krant lees ga ik niet voor elk artikel de bronnen zitten uitspitten om te weten of ik het wel/niet mag geloven, zo werkt het bij mij ook voor onderzoek dat uitgevoerd wordt door een universiteit. Ik ga er van uit dat die instituten serieus werk leveren, en opereer op een basis van vertrouwen, omdat ik noch de tijd noch de know-how heb om de specifieke inhoud steeds te gaan verifiëren.

Het lijkt mij nogal logisch dat ik meer vertrouwen zal hebben in de instituten die het onderzoek hebben gevoerd dan iemand die een kwartier de tijd heeft genomen om een artikel te skimmen om zijn argument te onderbouwen in een online discussie? Ik respecteer dat ge de tijd neemt om te proberen de discussie inhoudelijk te voeren, maar het effectieve onderzoek laat ik wel over aan de mensen die daar voor opgeleid en betaald zijn.

En toch ben ik vaak eerder kritisch wanneer het onderzoek betreft dat de facto werd besteld door een overheid, omdat daar vaak toch wat gekleurd te werk wordt gegaan, met een bepaalde uitkomst als doel. Doet me denken aan de (tweejaarlijkse?) bevraging van de stad Gent bij haar inwoners over de mobiliteit. Waarna ze zich hard en fier op de borst kloppen want "de resultaten zijn ronduit positief". Als je dan die multiple choice vragen leest, genre "mijn straat is rustiger sinds het circulatieplan, er is minder verkeer in mijn straat sinds het circulatieplan, fietsers kunnen makkelijker oversteken sinds het circulatieplan...", ja, geen wonder dat de resultaten en antwoorden positief zijn als auto's zowat overal geweerd worden. Maar die resultaten zeggen natuurlijk helemaal niks over het feit of de circulatie effectief beter is ja dan nee.

Hier zeggen de experten dus ook dat die verlaagde snelheid sowieso voor een betere doorstroming en minder file zorgt, terwijl dit niet blijkt uit de studie die ik heb gepost. Dus ja, dan kan je die experten toch gerust in vraag stellen?
Ik baseer me gewoon op wat ik in het verleden al heb gehoord (zie die vloeistofmodellen), want dit is een discussie die elke zoveel jaar eens terugkomt. Wat de pers daarmee te maken heeft weet ik niet. Zaken zoals dat lagere snelheden dus voor betere doorstroming zorgen omdat reactiesnelheden en remafstanden minder problematisch worden, zijn volgens mij niet echt nieuwe conclusies.

Dat je nu een studie vindt die geen rekening heeft gehouden met een snelheidsverdeling, mja. Ik ga akkoord dat dit een sterke vereenvoudiging is. Maar dat maakt jouw hypothese dat mensen minder de verkeersregels gaan volgen niet minder ongegrond hé. Net zoals je claim dat al die experten dat "vergeten", omdat in deze studie er met vereenvoudigingen werd gewerkt. Net zoals je hypothese over dat snelheidsverschil met vrachtwagens. Is er ergens een natuurwet dat de globale veiligheid achteruit gaat wanneer er minder snelheidsverschillen zijn met vrachtwagens, want het tegengestelde lijkt me eerder terug te komen? Dusja, dat blijft ongestaafd hé.

Dat ik dat ongestaafd vind is niet omdat de experten iets anders zeggen trouwens, maar omdat er gewoon geen staving wordt gegeven. Voor mij past dat op dezelfde hoop als "traag rijden is gevaarlijker want dan concentreer ik me minder". Dus sorry dat ik daar nogal lacherig over doe, maar dat is nu eenmaal zo klassiek in al deze situaties: experten in vraag stellen, over topics waar we eens 10 minuten over hebben nagedacht. Dusja, ben ik dan niet kritisch omdat ik geen aandacht besteed aan een of ander argument dat uit het niks wordt gelanceerd?

En ja, ik ben voorstander, omdat die argumenten mij logisch lijken. Zo kan ik evengoed jouw mening in vraag stellen omdat je duidelijk tegen bent uit voorkeur neen?

Nogmaals, als de doorstroming zelfs quasi niet verbetert wanneer men in een studie ervan uitgaat dat iedereen exact 100km/u rijdt, dan zal het effect nog minder of slechter zijn bij de realistische variërende snelheden, toch?

Toegegeven, dat ik denk dat bij max 100 meer mensen net erboven gaan rijden dan nu boven de 120 is een buikgevoel. Maar zelfs al blijft dat aandeel gewoon hetzelfde, het blijft zorgen voor variërende snelheden en dus accordeon verkeer. Wat we nu dus ook al hebben. Alleen zullen de remafstanden wat minder worden en zou het daardoor veiliger zijn, maar dan nog, wanneer er nu accordeonfiles zijn is dat doorgaans ook in de spits, wanneer die files zich ook vormen wanneer je maar max 100 kan rijden door het vele verkeer. Geen idee of die verlaging naar 100 tijdens die momenten dan werkelijk zoveel zoden aan dijk brengt. Uit die ene studie blijkt alvast doorgaans van niet, dus stel ik daar idd de mening van experten in vraag.

Dat een afslag bij druk verkeer nemen tussen de vrachtwagens onveiliger is aan 100 per uur is ook buikgevoel, maar wel gestoeld op een argumentatie me dunkt. Hoeveel mensen zijn er niet die verstrooid zijn, die net iets te laat zien dat ze aan hun afrit zijn? Nu kan je aan 120 nog vrij vlot die trage vrachtwagen inhalen en dan invoegen.

Stel nu dat hier auto A de afrit moeten nemen, wat lijkt jou veiliger? Beter voor de doorstroming? Beter tegen accordeonfiles? Aan 120 die vrachtwagen nog kunnen inhalen en dan de afslag nemen, of afremmen en erachter (vaak tussen de vrachtwagens) invoegen? Ik heb echt geen studie nodig om aan te tonen wat in deze situatie het beste is. En ik denk jij ook niet. En ja, dat mensen gewoon meer op voorhand gaan invoegen is uiteraard een logische oplossing, maar evengoed een hypothese en niet gestoeld op enige studie of cijfers dat men dit werkelijk zo gaat doen.

En toch ben ik vaak eerder kritisch wanneer het onderzoek betreft dat de facto werd besteld door een overheid, omdat daar vaak toch wat gekleurd te werk wordt gegaan, met een bepaalde uitkomst als doel. Doet me denken aan de (tweejaarlijkse?) bevraging van de stad Gent bij haar inwoners over de mobiliteit. Waarna ze zich hard en fier op de borst kloppen want "de resultaten zijn ronduit positief". Als je dan die multiple choice vragen leest, genre "mijn straat is rustiger sinds het circulatieplan, er is minder verkeer in mijn straat sinds het circulatieplan, fietsers kunnen makkelijker oversteken sinds het circulatieplan...", ja, geen wonder dat de resultaten en antwoorden positief zijn als auto's zowat overal geweerd worden. Maar die resultaten zeggen natuurlijk helemaal niks over het feit of de circulatie effectief beter is ja dan nee.

Hier zeggen de experten dus ook dat die verlaagde snelheid sowieso voor een betere doorstroming en minder file zorgt, terwijl dit niet blijkt uit de studie die ik heb gepost. Dus ja, dan kan je die experten toch gerust in vraag stellen?

Nogmaals, als de doorstroming zelfs quasi niet verbetert wanneer men in een studie ervan uitgaat dat iedereen exact 100km/u rijdt, dan zal het effect nog minder of slechter zijn bij de realistische variërende snelheden, toch?

Toegegeven, dat ik denk dat bij max 100 meer mensen net erboven gaan rijden dan nu boven de 120 is een buikgevoel. Maar zelfs al blijft dat aandeel gewoon hetzelfde, het blijft zorgen voor variërende snelheden en dus accordeon verkeer. Wat we nu dus ook al hebben. Alleen zullen de remafstanden wat minder worden en zou het daardoor veiliger zijn, maar dan nog, wanneer er nu accordeonfiles zijn is dat doorgaans ook in de spits, wanneer die files zich ook vormen wanneer je maar max 100 kan rijden door het vele verkeer. Geen idee of die verlaging naar 100 tijdens die momenten dan werkelijk zoveel zoden aan dijk brengt. Uit die ene studie blijkt alvast doorgaans van niet, dus stel ik daar idd de mening van experten in vraag.

Dat een afslag bij druk verkeer nemen tussen de vrachtwagens onveiliger is aan 100 per uur is ook buikgevoel, maar wel gestoeld op een argumentatie me dunkt. Hoeveel mensen zijn er niet die verstrooid zijn, die net iets te laat zien dat ze aan hun afrit zijn? Nu kan je aan 120 nog vrij vlot die trage vrachtwagen inhalen en dan invoegen.

Stel nu dat hier auto A de afrit moeten nemen, wat lijkt jou veiliger? Beter voor de doorstroming? Beter tegen accordeonfiles? Aan 120 die vrachtwagen nog kunnen inhalen en dan de afslag nemen, of afremmen en erachter (vaak tussen de vrachtwagens) invoegen? Ik heb echt geen studie nodig om aan te tonen wat in deze situatie het beste is. En ik denk jij ook niet. En ja, dat mensen gewoon meer op voorhand gaan invoegen is uiteraard een logische oplossing, maar evengoed een hypothese en niet gestoeld op enige studie of cijfers dat men dit werkelijk zo gaat doen.
Volgens mij is afremmen en er achter beter, maar ik vermoed dat jij een ander antwoord verwacht.

Sinds dit accident voeg ik optijd in achter een vrachtwagen ipv in te halen

Ja maar allez nu
:wtf:

Kan goed zijn dat in die specifieke situatie, dat 120 rijden beter zou zijn. Er zullen ook genoeg mensen nog steeds efkes gas bij geven (zelfs als het niet zou mogen) om die camion dan in te halen..
Maar ge kunt u ook inbeelden dat bovenstaande situatie zich (ik zeg maar iets) gemiddeld 5% minder vaak gaat voordoen, omdat mensen door het afnemen van de tunnelvisie die ontstaat bij snelheid zich beter gewaar worden van hun omgeving en dus tijdig rechts gaan invoegen waardoor er nog altijd een netto positief effect is.

Er is toch niemand die beweert dat 100/u op elk vlak positief is? Studies beweren dat 100/u rijden, cumulatief, berekend op een batterij van verkeerssituaties, een netto positief effect heeft. Dat is iets heel anders.

Wat voor nut heeft het om allemaal individuele casussen voor te leggen? Ge moet met de juiste data simulaties draaien en op basis daar van uw conclusies trekken om te zien wat nu het statistisch effect is van zo'n maatregel.

En dan nog, bij het runnen van simulaties zal nog altijd een foutenmarge zitten, dus om het echt te weten zult ge het toch moeten uitproberen. Tot op zekere hoogte zal het positieve effect op de files een (goed) beredeneerde gok blijven omdat modellen inderdaad geen 100% weerspiegeling zijn van de realiteit. Maar wat betreft uitstoot van wagens en vermindering van het aantal ongevallen denk ik niet dat er veel tegenin te brengen zal zijn.

Laatst bewerkt:
En kan je dat ook verklaren, waarom dat beter is voor de veiligheid en doorstroming?
Omdat je van 100km/u komt en je vertraagt naar 90km/u. Met genoeg tijd om te anticiperen.
Ga je aan 120km/u nog ergens tussen vlammen om dan hard te moeten afremmen want je zit op een afrit, heb je het risico dat je zaken niet ziet.

En kan je dat ook verklaren, waarom dat beter is voor de veiligheid en doorstroming?
Je stelt het voor alsof het probleem is dat chauffeurs verstrooid kunnen zijn en dan moeten ze nog snel voor een vrachtwagen invoegen:
Lijkt me dan toch nogal wiedes dat dit niet doen veiliger is? Overigens versnelt een wagen nog altijd meer dan een vrachtwagen, in dat uitzonderlijk geval kan die wagen dat toch nog altijd doen.

Een werkelijke studie, over het effect van variërende snelheidsborden, met gemengde resultaten. Maar wat jij beschrijft valt hieronder:

Speed homogenization under the lower speed limits only happens when occupancy is high enough to imply a significant reduction of travelling speed, approaching the speed limit. These last situations include congested regimes, where low speed limits play a significant homogenization role, smoothing the stop-&-go behavior of congested traffic.
Die homogenizatie betekent dan dat iedereen een trage, gelijkaardige snelheid volgt, wat de capaciteit hoger houdt, aangezien die meteen 10-20% zakt als mensen moeten stoppen, wat in een file gebeurt. Ik heb hierin geen expertise, dus of dit ook klopt voor 100 km/u kan ik alleen maar vermoeden.

En hierbij dan ook het volgende: dit is een werkelijke studie, door experts. Je kan er nog veel complexere vinden, waar modellen wiskundig worden uitgewerkt. Nu moet je mij eens zeggen hoe jij en ik op voorhand gaan zeggen dat die niet werken? Moest het mijn vakgebied zijn kon ik eens snel wat van de aangehaalde referenties doornemen, maar nu moet ik me eerst al door die nomenclatuur spartelen. Lijkt me dan ook dat een zeker vertrouwen in modellen, ondersteund door experimentele data, op zijn plaats is.

Je doet het af als irrelevante dooddoeners door er Jos, Rudy, of Cindy op te plakken. Maar als je beleid rond verkeer bepaalt, dan mag ik hopen dat je zaken meeneemt als reistijd, veiligheid, en vrijheid.

Je draait trouwens de discussie om: je zegt dat er weinig winst te halen valt uit 120 te mogen rijden. Maar dat is helemaal geen valabele reden om er dan maar 100 van te maken. Dat zou een compleet random beslissing zijn die je niet kan definiëren als goed beleid, want niet onderbouwd.
Het zijn ook gewoon irrelevante dooddoeners. Uiteraard moet men die zaken meenemen, uitgemiddeld over het verkeer, maar dat is heus wel wat meer dan individuele anekdotes lijkt me. Als er minder file is, en hierdoor een hoop economische kost wordt uitgespaard, minder wordt uitgestoten, en waarschijnlijk ook minder mensen achterop die file inrijden, wel dan mag Jos van mij 10 minuten langer onderweg zijn.

Ik draai ook de discussie toch niet om? Het gaat erom dat er minder uitstoot zou zijn door een lagere snelheid, dat is fysica. Dat het veiliger is lijkt me ook niet echt een discussie waard. Dan gaat het over het effect op file, het idee dat de gemiddelde reissnelheid van iedereen zou zakken. Daarvoor kom jij af dat jij kan doorrijden en het voor jou individueel een probleem is. Dan lijkt het me toch redelijk relevant om eens te kijken of die winst nu echt zo significant is, en of ze, wanneer je naar iedereen kijkt, er eigenlijk nog wel is? Je gaat nu toch niet doen alsof er iemand eens vogelpik heeft gespeeld om tot het besluit te komen van die 100 km/u?

Hoe is die magische grens van 120 km/u eigenlijk vastgelegd? Dat lijkt toch niet echt iets te zijn dat in elk land geldt.

Opnieuw, lees toch gewoon eens de thread. Ik heb denk ik ongeveer alles dat ik hier nu antwoord, alsook de post waarop ik reageer, al gelezen.

Laatst bewerkt:
Die homogenizatie betekent dan dat iedereen een trage, gelijkaardige snelheid volgt, wat de capaciteit hoger houdt, aangezien die meteen 10-20% zakt als mensen moeten stoppen, wat in een file gebeurt. Ik heb hierin geen expertise, dus of dit ook klopt voor 100 km/u kan ik alleen maar vermoeden.

En hierbij dan ook het volgende: dit is een werkelijke studie, door experts. Je kan er nog veel complexere vinden, waar modellen wiskundig worden uitgewerkt. Nu moet je mij eens zeggen hoe jij en ik op voorhand gaan zeggen dat die niet werken? Moest het mijn vakgebied zijn kon ik eens snel wat van de aangehaalde referenties doornemen, maar nu moet ik me eerst al door die nomenclatuur spartelen. Lijkt me dan ook dat een zeker vertrouwen in modellen, ondersteund door experimentele data, op zijn plaats is.
Ik zou niet liever dan vertrouwen op theoretische modellen. Aangezien je zelf een onderzoeker bent, weet je goed genoeg dat er enorm veel problemen zijn met repliceerbaarheid van experimenten en wetenschappelijke bevindingen.

In economisch onderzoek treedt mislukte replicatie op in 50% van de gevallen. In kankeronderzoek 60%, en in biomedisch onderzoek maar liefst 85% mislukte replicatie.

In psychologisch onderzoek probeert men met cijfers bevindingen te objectiveren, maar puur door een bepaalde metingsmethode te gebruiken worden heel andere bevindingen waargenomen. In de psychologie zijn de correlaties tussen metingen verkregen met verschillende methodes zelden hoger dan 0.45.

Sta me toe dan erg wantrouwig te zijn over enkele studies over verkeer in andere landen, met andere verkeersregels en -cultuur, een ander wegennetwerk, etc. Er hoeft maar 1 parameter niet of slecht gecapteerd te worden in dergelijk model, en je verwachte nettowinst kan in de praktijk ineens een groot nettoverlies worden.

Sinds dit accident voeg ik optijd in achter een vrachtwagen ipv in te halen
Uiteraard. Maar dat heeft hier imo weinig mee te maken. Niemand zegt dat je op dergelijke onveilige manier moet gaan invoegen. En if anything ga je dit zelfs eerder voor hebben wanneer je je laten zakken tot achter een vrachtwagen in mijn voorbeeld.

Omdat je van 100km/u komt en je vertraagt naar 90km/u. Met genoeg tijd om te anticiperen.
Ga je aan 120km/u nog ergens tussen vlammen om dan hard te moeten afremmen want je zit op een afrit, heb je het risico dat je zaken niet ziet.
Wie heeft het over ergens tussenvlammen? Je stelt je zaken voor die ik echt niet bedoel, een voorbeeld zoals de video hierboven is uiteraard absoluut not done en onveilig, maar dat is echt niet wat ik bedoel. En ja, op tijd vertragen en tussenvoegen is absoluut het veiligste. Maar opnieuw, dat is theorie en is niet wat nu gedaan wordt door het gros van de mensen.

Wie heeft het over ergens tussenvlammen? Je stelt je zaken voor die ik echt niet bedoel, een voorbeeld zoals de video hierboven is uiteraard absoluut not done en onveilig, maar dat is echt niet wat ik bedoel. En ja, op tijd vertragen en tussenvoegen is absoluut het veiligste. Maar opnieuw, dat is theorie en is niet wat nu gedaan wordt door het gros van de mensen.
Ik denk dat je best gewoon eens naar Nederland gaat en daar ervaart hoe het werkt.
Je rijdt al hele tijd amper 10km/u sneller dan de vrachtwagens. Dan ga je automatisch al op voorhand gaan invoegen.
Het verkeer is gewoon niet te vergelijken met 120km/u. De dynamiek wordt anders.

Ik zou niet liever dan vertrouwen op theoretische modellen. Aangezien je zelf een onderzoeker bent, weet je goed genoeg dat er enorm veel problemen zijn met repliceerbaarheid van experimenten en wetenschappelijke bevindingen.

In economisch onderzoek treedt mislukte replicatie op in 50% van de gevallen. In kankeronderzoek 60%, en in biomedisch onderzoek maar liefst 85% mislukte replicatie.

In psychologisch onderzoek probeert men met cijfers bevindingen te objectiveren, maar puur door een bepaalde metingsmethode te gebruiken worden heel andere bevindingen waargenomen. In de psychologie zijn de correlaties tussen metingen verkregen met verschillende methodes zelden hoger dan 0.45.

Sta me toe dan erg wantrouwig te zijn over enkele studies over verkeer in andere landen, met andere verkeersregels en -cultuur, een ander wegennetwerk, etc. Er hoeft maar 1 parameter niet of slecht gecapteerd te worden in dergelijk model, en je verwachte nettowinst kan in de praktijk ineens een groot nettoverlies worden.
Het gaat over modellering, dan kan in principe iedereen thuis eens testen met Matlab of een ander pakket. Dat is nog iets anders dan het rapporteren van experimentele resultaten in iets competitief zoals kankeronderzoek.

Ik vraag me ook af hoe je tot "enkele" studies komt als je ziet waarnaar wordt gerefereerd. Op een bepaald moment kan je nu wel een zekere betrouwbaarheid toekennen aan zaken die al jaren meegaan en worden geciteerd. Ook spreek ik nergens over blind implementeren, uiteraard moet dat getest worden.

Het lijkt me gewoon een zwaktebod: niet alle studies zijn reproduceerbaar dus laten we gewoon vertrouwen op buikgevoel en blijven voortploeteren. Een post geleden was het nog alsof niemand rekening hield met veiligheid of reistijd. En zo blijven we bezig, doei.

Het gaat over modellering, dan kan in principe iedereen thuis eens testen met Matlab of een ander pakket. Dat is nog iets anders dan het rapporteren van experimentele resultaten in iets competitief zoals kankeronderzoek.

Ik vraag me ook af hoe je tot "enkele" studies komt als je ziet waarnaar wordt gerefereerd. Op een bepaald moment kan je nu wel een zekere betrouwbaarheid toekennen aan zaken die al jaren meegaan en worden geciteerd. Ook spreek ik nergens over blind implementeren, uiteraard moet dat getest worden.

Het lijkt me gewoon een zwaktebod: niet alle studies zijn reproduceerbaar dus laten we gewoon vertrouwen op buikgevoel en blijven voortploeteren. Een post geleden was het nog alsof niemand rekening hield met veiligheid of reistijd. En zo blijven we bezig, doei.
Hoi, economische modellering van verkeersstromen is ook 'maar' gebaseerd op experimentele data, . Ik ben er zelf mee in aanraking geweest en ik vind dat het verre van betrouwbaar in mekaar zit.
Het is ook wat te makkelijk om veel betrouwbaarheid toe te kennen aan zaken die al jaren meegaan en worden geciteerd. Heel veel van deze modellen dateren van de jaren '50, '60, en '70. Die zaken opnieuw eens in vraag stellen zou de kijk ook eens kunnen doen veranderen. Enfin, de theorie zal kloppen, maar om ons beleid nu daarop te baseren zonder in de prakrijk eens verder te kijken gaat wat ver.

In tegenstelling tot wat je denkt wil ik niet de gehele studies en wetenschap daaromtrent negeren of in het belachelijke trekken. Maar conclusies zoals Petra De Sutter stelt "je rijdt trager maar je komt paradoxaal vroeger aan" zijn gewoonweg bij de haren getrokken en onwaardig om in die positie te zeggen.

Je hoeft trouwens geen woorden in mijn mond te leggen die ik niet gezegd heb. Zo is het natuurlijk makkelijk om 'argumenten' te geven.

Volgens mij is afremmen en er achter beter, maar ik vermoed dat jij een ander antwoord verwacht.
Je gaat afremmen waardoor al de auto's achter je ook moeten remmen = kettingreactie en een maar honderd meter achter je staan ze stil. = Accordeonfile.
De 2e vrachtwagen rechts gaat ook moeten remmen om je er tussen te laten. = Zelfde als op het middenvak aan de gang is.

Hierdoor gaan meerdere auto's van rijvak wisselen waardoor er zich op het linkse vak gaan schieten en er daar ook een remgolf ontstaat.

Ok, ik overdrijf nu wel, maar ik heb zelfs nu aan 120km/h al veel zo een situaties gezien. Iemand op het 2e vak die zijn/haar/hun afrit wil nemen maar naast een muur van vrachtwagens hangt en ipv gas bij te geven begint te remmen en chaos veroorzaakt.

Ik rij meestal op de E17, en daar rijden enorm veel vrachtwagens die heel weinig plaats laten onderling. Aan 120km/h en met dus een groter snelheidsverschil kan je beter "mikken" naar je afrit. Of je moet al 5km op voorhand tussen de vrachtwagens gaan hangen. Wat ik principieel weiger. Veel te veel vrachtwagens die in de staart van een file vlammen en ik wil daar met mijn auto niet tussen plakken...

Beetje ruimte laten he, bij voorkeur blijf je niet aan die vrachtwagen zijn nummerplaat hangen.
Je ziet daar dat er net een vrachtwagen de vrachtwagen met de dashcam heeft ingehaald. Dan haalt er nog een tweede vrachtwagen in. Dus bijgevolg moet je van het 3e rijvak naar het 1e als je nog de afrit wil halen.
Je moet eens uitleggen hoe hij op dit punt afstand had kunnen houden:

De oorzaak van dat ongeval is vooral te danken aan inhalende vrachtwagens...

Je ziet daar dat er net een vrachtwagen de vrachtwagen met de dashcam heeft ingehaald. Dan haalt er nog een tweede vrachtwagen in. Dus bijgevolg moet je van het 3e rijvak naar het 1e als je nog de afrit wil halen.
Je moet eens uitleggen hoe hij op dit punt afstand had kunnen houden:

De oorzaak van dat ongeval is vooral te danken aan inhalende vrachtwagens...
Die vrachtwagen mag daar perfect rijden he, hoe kan die nu de oorzaak van het ongeval zijn...

Wegcode artikel 16:

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

Die vrachtwagen mag daar perfect rijden he, hoe kan die nu de oorzaak van het ongeval zijn...

Wegcode artikel 16:

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Het is niet omdat je niks foutief doet, dat je niet de oorzaak van het ongeval kan zijn he...
(let trouwens op puntje d, dat is zeer twijfelachtig bij vrachtwagens).

Je kan bvb hard moeten remmen voor een kind dat oversteekt. Als er dan 3 plekken achter u een ongeval gebeurt, ben jij nog altijd wel de oorzaak van het ongeval (maar niet in fout).

Terug
Bovenaan