Is hier nog al gezegd maar ik denk niet dat gij/ik hier op een kwartier research allemaal valkuilen gaat aanduiden in een een (serieus) wetenschappelijk onderzoek of uberhaupt in staat zijn om daar echt uitspraken over te gaan doen. Wanneer ik de krant lees ga ik niet voor elk artikel de bronnen zitten uitspitten om te weten of ik het wel/niet mag geloven, zo werkt het bij mij ook voor onderzoek dat uitgevoerd wordt door een universiteit. Ik ga er van uit dat die instituten serieus werk leveren, en opereer op een basis van vertrouwen, omdat ik noch de tijd noch de know-how heb om de specifieke inhoud steeds te gaan verifiëren.
Het lijkt mij nogal logisch dat ik meer vertrouwen zal hebben in de instituten die het onderzoek hebben gevoerd dan iemand die een kwartier de tijd heeft genomen om een artikel te skimmen om zijn argument te onderbouwen in een online discussie? Ik respecteer dat ge de tijd neemt om te proberen de discussie inhoudelijk te voeren, maar het effectieve onderzoek laat ik wel over aan de mensen die daar voor opgeleid en betaald zijn.
En toch ben ik vaak eerder kritisch wanneer het onderzoek betreft dat de facto werd besteld door een overheid, omdat daar vaak toch wat gekleurd te werk wordt gegaan, met een bepaalde uitkomst als doel. Doet me denken aan de (tweejaarlijkse?) bevraging van de stad Gent bij haar inwoners over de mobiliteit. Waarna ze zich hard en fier op de borst kloppen want "de resultaten zijn ronduit positief". Als je dan die multiple choice vragen leest, genre "mijn straat is rustiger sinds het circulatieplan, er is minder verkeer in mijn straat sinds het circulatieplan, fietsers kunnen makkelijker oversteken sinds het circulatieplan...", ja, geen wonder dat de resultaten en antwoorden positief zijn als auto's zowat overal geweerd worden. Maar die resultaten zeggen natuurlijk helemaal niks over het feit of de circulatie effectief beter is ja dan nee.
Hier zeggen de experten dus ook dat die verlaagde snelheid sowieso voor een betere doorstroming en minder file zorgt, terwijl dit niet blijkt uit de studie die ik heb gepost. Dus ja, dan kan je die experten toch gerust in vraag stellen?
Ik baseer me gewoon op wat ik in het verleden al heb gehoord (zie die vloeistofmodellen), want dit is een discussie die elke zoveel jaar eens terugkomt. Wat de pers daarmee te maken heeft weet ik niet. Zaken zoals dat lagere snelheden dus voor betere doorstroming zorgen omdat reactiesnelheden en remafstanden minder problematisch worden, zijn volgens mij niet echt nieuwe conclusies.
Dat je nu een studie vindt die geen rekening heeft gehouden met een snelheidsverdeling, mja. Ik ga akkoord dat dit een sterke vereenvoudiging is. Maar dat maakt jouw hypothese dat mensen minder de verkeersregels gaan volgen niet minder ongegrond hé. Net zoals je claim dat al die experten dat "vergeten", omdat in deze studie er met vereenvoudigingen werd gewerkt. Net zoals je hypothese over dat snelheidsverschil met vrachtwagens. Is er ergens een natuurwet dat de globale veiligheid achteruit gaat wanneer er minder snelheidsverschillen zijn met vrachtwagens, want het tegengestelde lijkt me eerder terug te komen? Dusja, dat blijft ongestaafd hé.
Dat ik dat ongestaafd vind is niet omdat de experten iets anders zeggen trouwens, maar omdat er gewoon geen staving wordt gegeven. Voor mij past dat op dezelfde hoop als "traag rijden is gevaarlijker want dan concentreer ik me minder". Dus sorry dat ik daar nogal lacherig over doe, maar dat is nu eenmaal zo klassiek in al deze situaties: experten in vraag stellen, over topics waar we eens 10 minuten over hebben nagedacht. Dusja, ben ik dan niet kritisch omdat ik geen aandacht besteed aan een of ander argument dat uit het niks wordt gelanceerd?
En ja, ik ben voorstander, omdat die argumenten mij logisch lijken. Zo kan ik evengoed jouw mening in vraag stellen omdat je duidelijk tegen bent uit voorkeur neen?
Nogmaals, als de doorstroming zelfs quasi niet verbetert wanneer men in een studie ervan uitgaat dat iedereen exact 100km/u rijdt, dan zal het effect nog minder of slechter zijn bij de realistische variërende snelheden, toch?
Toegegeven, dat ik denk dat bij max 100 meer mensen net erboven gaan rijden dan nu boven de 120 is een buikgevoel. Maar zelfs al blijft dat aandeel gewoon hetzelfde, het blijft zorgen voor variërende snelheden en dus accordeon verkeer. Wat we nu dus ook al hebben. Alleen zullen de remafstanden wat minder worden en zou het daardoor veiliger zijn, maar dan nog, wanneer er nu accordeonfiles zijn is dat doorgaans ook in de spits, wanneer die files zich ook vormen wanneer je maar max 100 kan rijden door het vele verkeer. Geen idee of die verlaging naar 100 tijdens die momenten dan werkelijk zoveel zoden aan dijk brengt. Uit die ene studie blijkt alvast doorgaans van niet, dus stel ik daar idd de mening van experten in vraag.
Dat een afslag bij druk verkeer nemen tussen de vrachtwagens onveiliger is aan 100 per uur is ook buikgevoel, maar wel gestoeld op een argumentatie me dunkt. Hoeveel mensen zijn er niet die verstrooid zijn, die net iets te laat zien dat ze aan hun afrit zijn? Nu kan je aan 120 nog vrij vlot die trage vrachtwagen inhalen en dan invoegen.
Stel nu dat hier auto A de afrit moeten nemen, wat lijkt jou veiliger? Beter voor de doorstroming? Beter tegen accordeonfiles? Aan 120 die vrachtwagen nog kunnen inhalen en dan de afslag nemen, of afremmen en erachter (vaak tussen de vrachtwagens) invoegen? Ik heb echt geen studie nodig om aan te tonen wat in deze situatie het beste is. En ik denk jij ook niet. En ja, dat mensen gewoon meer op voorhand gaan invoegen is uiteraard een logische oplossing, maar evengoed een hypothese en niet gestoeld op enige studie of cijfers dat men dit werkelijk zo gaat doen.