Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Denk je dat ik dat niet besef? Ik wil dat ook niet, maar als 51% van de mensen daar niet bij stil staat en voor hun kiest, ben ik ook gejosd. Dus ze zullen rekening moeten houden met die mensen, willen of niet. En dan helpen ballonnetjes als "jullie mogen niet meer in de stad met de auto rond rijden" helemaal niet.
Als die mensen hun bezorgdheden echt oprecht en accuut zijn dan rijden die toch al 100 uit noodzaak?

Als die mensen hun bezorgdheden echt oprecht en accuut zijn dan rijden die toch al 100 uit noodzaak?
Misschien moet je effe gaan herlezen waarop ik reageerde.... Wacht, ik zal het u gemakkelijk maken:

“We propose bans on all business flights, private jets and internal flights within Europe to save oil, and bans also on car use within cities,”

Maar trager rijden bv (120 km/h -> 100 km/h) spaart iedereen juist geld uit. Goed doel en voordelig. Zonder grote impact op iedereen, en toch doe je er Poetin pijn mee.
Hebben we daar eigenlijk cijfers van welke financiële impact dat zou hebben? Ik vind het niet direct terug, enkel voor het individu, maar niet hoeveel dit Putin zelf zou schaden.

Want volgens mij wordt dat wel een beetje overschat. De vrachtwagen transport zal volgens mij de grootste verbruiker zijn van brandstof op onze wegen. En die doen nu al 90, dus voor hen verandert er niets.

"Gevaarlijkste verkeersgewoonte neemt toe: Nederlanders zijn egoïsten" https://www.manners.nl/telefoongebruik-verkeer-maatregelen-toename/

Het lijkt dus toch dat de tragere topsnelheid mogelijks een correlatie heeft met meer gsm-gebruik...
Lijkt me ook logisch. Hoe trager mensen moeten rijden, hoe sneller ze zich gaan vervelen.
Als ik naar Nederland moet, probeer ik dat zoveel mogelijk na 19h te plannen. Gelukkig zijn veel winkels langer open in Nederland t.o.v. België.

Die studie onderzoekt het telefoongebruik in het algemeen in het verkeer, niet specifiek op snelwegen. In de studie zelf wordt voor zover ik zie geen link gelegd met snelheid.

Zolang het niet verplicht is blijf ik 120 rijden, moesten ze het effectief naar 100 verlagen ga ik er nu ook geen spel van maken. Enige dat ik dan vrees is dat het gaat vol rijden met volk die er dan niet achter kijkt en in uw gat gaat zitten plakken als je ne camion inhaalt. Of continu vast gereden worden achter camions door zulk volk.

Ik vind dat een belachelijk voorstel. Ipv weeral de mensen lastig te vallen zou Europa beter eens bekijken hoe ze van Russisch gas of olie kunnen switchen naar een leverancier uit een ander land. Dan doen ze Putin echt pijn. En als dat gedaan is, begin dan eens met duidelijke plannen (op korte en lange termijn) om het gebruik van gas en olie te beperken. Nu wat onnozele ballontjes opgooien en de mensen nog meer gaan lastig vallen na 2 jaar corona en exploderende prijzen. Schei toch uit.

Schrijven over een belachelijk voorstel en tegelijkertijd zelf zo'n onzin schrijven, il faut le faire. Hoe gaan we dat aardgas op korte termijn hier krijgen?

Duidelijk geschreven door een groen gezinde journalist. Alsof de luchtvaart nog niet genoeg verlies heeft gemaakt tijdens corona zou ze nog is jaren aan een stuk niet mogen vliegen omdat het Poetin pijn zou doen. Toerisme mag hier ook weer voor opdraaien. En iedereen zijn verwarming op 18 graden terwijl in België de industrie 80% van al het gebruikte aardgas af neemt. Wil je besparen lijkt mij isoleren van een huis een veel beter investering. Groen misbruikt deze situatie om haar eigen ideologie door te voeren dat is mijn mening.
Neen, het is niet alleen groen die hier mee afkomt. Wij subsidiëren de oorlogsmachine van Poetin. En het toerisme zal sowieso bloeden, nog even wat verder aan deze inflatie en onze industrie is helemaal ten gronde.

Die studie onderzoekt het telefoongebruik in het algemeen in het verkeer, niet specifiek op snelwegen. In de studie zelf wordt voor zover ik zie geen link gelegd met snelheid.
Klopt, vandaar de "mogelijks" omdat het wel lijkt samen te vallen met de verlaging van de snelheid. Maar is in die studie inderdaad niet specifiek onderzocht.

"Gevaarlijkste verkeersgewoonte neemt toe: Nederlanders zijn egoïsten" https://www.manners.nl/telefoongebruik-verkeer-maatregelen-toename/

Het lijkt dus toch dat de tragere topsnelheid mogelijks een correlatie heeft met meer gsm-gebruik...
Ik vind het tenenkrullend hoe je een studie over toegenomen GSM-gebruik achter het stuur, waar over snelheid niets wordt gezegd, dan maar zelf gaat linken aan de snelheidslimiet zodat het in je kraam past.

Observatie: Nederlands gebruiken de GSM meer achter het stuur, factoren zijn overschatten eigen kunnen en lagere risico-inschatting.
@anders. : De snelheidslimiet ligt daar gemiddeld trager op de snelweg, dát moet het zijn.

Moest er dan nog enige aanwijzing zijn dat dit o.a. bij ons niet toeneemt, zou ik nog zeggen, maar ook daar heb je geen bewijs van. Aan het geklaag hier op het forum en de campagnes om het tegen te gaan lijkt het eerder omgekeerd.

Ik vind het tenenkrullend hoe je een studie over toegenomen GSM-gebruik achter het stuur, waar over snelheid niets wordt gezegd, dan maar zelf gaat linken aan de snelheidslimiet zodat het in je kraam past.

Observatie: Nederlands gebruiken de GSM meer achter het stuur, factoren zijn overschatten eigen kunnen en lagere risico-inschatting.
@anders. : De snelheidslimiet ligt daar gemiddeld trager op de snelweg, dát moet het zijn.

Moest er dan nog enige aanwijzing zijn dat dit o.a. bij ons niet toeneemt, zou ik nog zeggen, maar ook daar heb je geen bewijs van. Aan het geklaag hier op het forum en de campagnes om het tegen te gaan lijkt het eerder omgekeerd.
Ik zeg enkel dat er een stijging van telefoongebruik is gekomen op dezelfde moment dat er een verlaging van de maximumsnelheid gekomen is.

Ik zeg enkel dat er een stijging van telefoongebruik is gekomen op dezelfde moment dat er een verlaging van de maximumsnelheid gekomen is.
En ik zeg enkel dat je het paard voor de kar spant: je wil een bepaalde oorzaak aanduiden en vertrekt met die bias. Je weet niet eens wat in de buurlanden gebeurt.

Je kan al geen correlatie aantonen, laat staan causaliteit.

Anti-wetenschappelijk is het. Pek en veren gewoon.

Laatst bewerkt:
Nee, ge ziet iets dat een argument zou kunnen zijn tegen lagere snelheid en je verdraait het dan maar tot het in uw plaatje past. Is het toegenomen gebruik op de fiets ook gekomen door de verlaging van de snelheid? Of zou het gewoon komen omdat mensen meer en meer geloven dat gsm gebruik een verworven recht is dat overal moet kunnen?

Nee, ge ziet iets dat een argument zou kunnen zijn tegen lagere snelheid en je verdraait het dan maar tot het in uw plaatje past. Is het toegenomen gebruik op de fiets ook gekomen door de verlaging van de snelheid? Of zou het gewoon komen omdat mensen meer en meer geloven dat gsm gebruik een verworven recht is dat overal moet kunnen?
En zelfs indien @anders zijn volgens mij van de pot gerukte theorie zou kloppen, dan doet ze er niet toe. Dan moet er maar wat extra controle op komen. En die is makkelijker wanneer de mensen trager rijden

En zelfs indien @anders zijn volgens mij van de pot gerukte theorie zou kloppen, dan doet ze er niet toe. Dan moet er maar wat extra controle op komen. En die is makkelijker wanneer de mensen trager rijden
Maar dan is het punt van "het zorgt voor meer verkeersveiligheid" natuurlijk gewoon fout, want je moet net extra gaan controleren voor meer veiligheid. Hier is door iemand anders ook al een andere studie aangehaald die dat zei trouwens.

Maar dan is het punt van "het zorgt voor meer verkeersveiligheid" natuurlijk gewoon fout, want je moet net extra gaan controleren voor meer veiligheid. Hier is door iemand anders ook al een andere studie aangehaald die dat zei trouwens.
Als
En zolang daar geen wetenschappelijk bewijs voor is, want die studie bewijst dat helemaal niet, is het gewoon niet meer dan een zeer dubieuze hypothese. Volgens mij is de oorzaak van dat stijgend GSM gebruik gewoon een gevolg van de introductie adaptive cruise control en lane-assist systemen, die gedurende die periode ook meer courant werden.
Maar ja, dat zou te eenvoudig zijn, neen, het is omdat ze trager rijden. :rolleyes: .

En zelfs dan blijft het een feit dat de impact van een voertuig bij crash bij 120 km/h bijna 50% hoger is dan bij 100 km/h.

Heb het eerder al aangehaald maar het idee van -al dan niet gemakkelijkere- afleiding (dus niet enkel GSM gebruik, al is deze natuurlijk het middel bij voorkeur) gelinked aan tragere snelheden is een potentiele conclusie die ook buiten dit forum leeft hoor. Tis inderdaad moeilijk om daar specifiek data voor te vinden aangezien die conclusie meestal een afgeleide is uit een andere studie (doorgaans een studie die aantoont dat sneller rijden niet noodzakelijk the mother of all evil is).

Bvb zoals hieronder of in dat artikel dat eerder al gepost werd in deze thread.

Granted, geen wetenschappelijke onderbouwing. Misschien tijd voor een studie ;)
Vind het wel straf dat deze conclusie direct de vuilbak opmoet maar dan statements als "Volgens mij is de oorzaak van dat stijgend GSM gebruik gewoon een gevolg van de introductie adaptive cruise control en lane-assist systemen, die gedurende die periode ook meer courant werden." plots correcter zouden zijn?

Een combinatie van introductie adaptive cruise controle, lane-assist systemen en dat allemaal gekoppeld aan tragere snelheden (dus minder bezig met aandachtig rijden) is evengoed plausibel.

Danish experiments​

In 2005, the Danish government increased limits from 110 kmh to 130 kmh on motorways and the death rate on those roads fell.

A further experiment in Denmark, beginning in 2011, found accidents decreased on country roads after raising speed limits from 80 to 90 kmh. While the slowest drivers drove faster, the fastest 15% drove 1kmh slower so the average speed was similar to before. There was also less overtaking, a potentially hazardous manoeuvre.

Open limits​

The Northern Territory Government trialled open speed limits up to 300 kmh on stretches of the Stuart Highway in 2014. During this trial, 85% of drivers travelled at 133-139 kmh and mostly to the conditions. There were 11 crashes, no deaths and one serious injury was the result of alcohol and no seat belts.

In the year to October 2016, fatalities on NT roads were down 12.2% compared to an increase of 14.5% in NSW. Even so, the new NT government says voters want the 130 kmh limit reinstated for safety reasons.

Attention deficit​

A recent study by University of Western Australia found strict enforcement of speed may cause drivers to direct more attention to watching their speed than detecting hazards around them. Participants who were given a stricter speed limit threshold also rated the experience of driving as more demanding.

Vind die laatste wel interessant, heeft weinig te maken met GSM gebruik maar de gemiddelde bestuurder heeft het blijkbaar moeilijker met gelimiteerde snelheden. Ik kan er ergens wel inkomen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan