Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Welja, als je in een discussie afkomt met de controversiële stelling dat trager rijden volgens jou gevaarlijk is, je dit niet kan onderbouwen met meer dan "het is persoonlijk", welke respons verwacht je dan ook?

Verder, ja, ik zal even een vergelijkende studie doen rond infrastructuur, demografie, wagenpark, klimaat, (rij)educatie, densiteit, ... om jouw persoonlijke inslag te counteren, want anders is het toch maar een half verhaal. Zo is het ook gemakkelijk. Ik zal anders afkomen met een berekening dat ik enkele verlofdagen zou winnen, dat doet het kennelijk goed.

Ja ik kom af met de controversiële stelling dat trager rijden volgens mij gevaarlijker is voor mezelf? Maar een persoonlijk anekdote leveren in P&A is not done, dat is wel geheel duidelijk nu :)

Wat trouwens ook maar een afgeleide is want ik heb het over een groter risico over aanzetten tot andere dingen die potentieel gevaarlijk kunnen zijn, wat nog steeds iets anders is dan effectief gevaarlijk. Iets wat trouwens in een verdere post ook gelinked werd in een artikel, maar ja, dat past niet in het kraam en moest al na de eerste zin afgeschoten worden. Enfin, ben dus heus niet de enigste. Je kan dan argumenteren dat het maar een kleine percentage is (en ik sta daar zeker voor open) maar doen alsof het niet bestaat lijkt me ook een brug te ver.

En je pakt mijn argument rond vergelijkende studie te persoonlijk (hah). Staat toch letterlijk dat ik ook in die veronderstelling ben? Maar zonder vergelijkende studies blijft dat nu toch eenmaal een half verhaal zeker?

Beginnen met no offence, cheap shotten en dan dingen uit zijn context halen. :sarcastic:
Staat toch nergens dat ik mij niet kan focussen op de weg? Laten we nog eens kijken .. :
  • Dat ik geneigd ben om sneller ander dingen te willen doen =/= effectief andere dingen doen
  • Haal letterlijk aan dat het misschien een langere gewenningsperiode nodig heeft
  • Een van de volgende posts haal ik aan dat ik uiteraard niet in slaap val, is gewoon een slechte overdrijving
Als ge in een wagen stapt wordt ge veronderstelt dat ge uw aandacht op de baan kunt houden. Zit ge constant te vechten tegen een verlangen om uw GSM vast te pakken, hebt ge gewenning nodig of hebt "ideale omstandigheden" ge nodig om gefocust met de auto te rijden dan modan zoekt ge beter alternatieven op voor de auto.

En da's gewoon algemeen, niet specifiek op u (al zit ge er wel mee bij als ge zegt dat ge het al moeilijk hebt geconcentreerd te rijden aan 90 per uur).

Ik maak er mij weinig zorgen om dat mensen ineens binnenwegen gaan nemen als de max snelheid op de autostrade iets zou dalen. Zal zeer zelden sneller en aangenamer zijn.

De norm is nu al aan het gaan naar de binnenwegen meer autoluw en fietsvriendelijk te maken, als daar ineens straten zijn waar meer verkeer passeert dan komen daar wel snel ingrepen van de gemeente uit op vraag van de buurtbewoners
Daarmee dat alle sluipwegen vollopen van zodra de app aangeeft dat het 2 minuten sneller is dan even in de file aan te schuiven ?

Als ge in een wagen stapt wordt ge veronderstelt dat ge uw aandacht op de baan kunt houden. Zit ge constant te vechten tegen een verlangen om uw GSM vast te pakken, hebt ge gewenning nodig of hebt "ideale omstandigheden" ge nodig om gefocust met de auto te rijden dan modan zoekt ge beter alternatieven op voor de auto.

En da's gewoon algemeen, niet specifiek op u (al zit ge er wel mee bij als ge zegt dat ge het al moeilijk hebt geconcentreerd te rijden aan 90 per uur).
Ik snap uw punt, maar moest het zo zwart-wit zijn, dan had geen enkele auto een radio...

Dat ik geneigd ben om sneller ander dingen te willen doen =/= effectief andere dingen doen.
Dat vermelden =/= ongecontreerd in de auto zitten.

Geloof het of niet, maar mensen hebben de eigenaardige eigenschap om zich aan te passen.

Vind het nogal een overdreven reactie.
Wat is trouwens concentratie? Das een concept dat sterk verschillend is van persoon tot persoon, en in een auto afhankelijk is van vele zaken.
Een miliseconde van mijn 'ik pak mijne gsm' onderdrukken is voor mij minder afleiding dan de cruise control instellen.
Navigatie kijken?
Radiozender verwisselen?
Spotify zappen?
Hands free bellen?
....

Laatst bewerkt:
Daarmee dat alle sluipwegen vollopen van zodra de app aangeeft dat het 2 minuten sneller is dan even in de file aan te schuiven ?
Weten we eigenlijk wat de treshold is? Want als dat echt 2 minuten zou zijn, zou Waze volgens mij véél vaker van route veranderen.

Weten we eigenlijk wat de treshold is? Want als dat echt 2 minuten zou zijn, zou Waze volgens mij véél vaker van route veranderen.
Ik denk dat de Treshold gewoon 1s is hoor. Maar wel vanop het punt dat je al zit natuurlijk. Dus als de file pas begint en je zit al op de autostrade, is de file uitzitten mogelijks nog het snelst he.

Ik denk dat de Treshold gewoon 1s is hoor. Maar wel vanop het punt dat je al zit natuurlijk. Dus als de file pas begint en je zit al op de autostrade, is de file uitzitten mogelijks nog het snelst he.
Dat lijkt mij vrij onrealistisch, zeker in de spits ga je regelmatig andere routes hebben die afwisselend sneller/trager worden. En dat zou de gebruiksvriendelijkheid serieus omlaag halen.

Dat lijkt mij vrij onrealistisch, zeker in de spits ga je regelmatig andere routes hebben die afwisselend sneller/trager worden. En dat zou de gebruiksvriendelijkheid serieus omlaag halen.
Ik kan van hier thuis 2 wegen naar een bepaalde steenweg kiezen (beide zijn in totaal misschien 500m). En toch kiest hij soms de ene soms de andere, terwijl het tijdsverschil echt max een minuut kan zijn hoor, aangezien het traject tot op het gezamelijke punt al maar 5 minuten is... Natuurlijk kan het zijn dat hij al incalculeert dat binnenwegen direct dichtslippen bij file op een autosnelweg...

Ik kan van hier thuis 2 wegen naar een bepaalde steenweg kiezen (beide zijn in totaal misschien 500m). En toch kiest hij soms de ene soms de andere, terwijl het tijdsverschil echt max een minuut kan zijn hoor, aangezien het traject tot op het gezamelijke punt al maar 5 minuten is... Natuurlijk kan het zijn dat hij al incalculeert dat binnenwegen direct dichtslippen bij file op een autosnelweg...
Aja zo bedoelde ik het niet, ik had het over de treshold van waarbij de route zou veranderen terwijl je al bezig bent.
Bij de start lijkt het mij inderdaad zoals je zegt logisch dat deze gewoon de snelste route neemt.
Maar eenmaal vertrokken, denk ik dat er een bepaalde treshold is waarbij er van route veranderd wordt als er een snellere route gevonden is.

Duidelijk geschreven door een groen gezinde journalist. Alsof de luchtvaart nog niet genoeg verlies heeft gemaakt tijdens corona zou ze nog is jaren aan een stuk niet mogen vliegen omdat het Poetin pijn zou doen. Toerisme mag hier ook weer voor opdraaien. En iedereen zijn verwarming op 18 graden terwijl in België de industrie 80% van al het gebruikte aardgas af neemt. Wil je besparen lijkt mij isoleren van een huis een veel beter investering. Groen misbruikt deze situatie om haar eigen ideologie door te voeren dat is mijn mening.

Ik vind dat een belachelijk voorstel. Ipv weeral de mensen lastig te vallen zou Europa beter eens bekijken hoe ze van Russisch gas of olie kunnen switchen naar een leverancier uit een ander land. Dan doen ze Putin echt pijn. En als dat gedaan is, begin dan eens met duidelijke plannen (op korte en lange termijn) om het gebruik van gas en olie te beperken. Nu wat onnozele ballontjes opgooien en de mensen nog meer gaan lastig vallen na 2 jaar corona en exploderende prijzen. Schei toch uit.

Ik vind dat een belachelijk voorstel. Ipv weeral de mensen lastig te vallen zou Europa beter eens bekijken hoe ze van Russisch gas of olie kunnen switchen naar een leverancier uit een ander land. Dan doen ze Putin echt pijn. En als dat gedaan is, begin dan eens met duidelijke plannen (op korte en lange termijn) om het gebruik van gas en olie te beperken. Nu wat onnozele ballontjes opgooien en de mensen nog meer gaan lastig vallen na 2 jaar corona en exploderende prijzen. Schei toch uit.
Eens snel switchen van leverancier, het is niet echt vergelijkbaar met het energiecontract van een particulier hé. Je hebt een beperkt aantal landen dat gas en/of olie kan ontginnen. Rusland ligt dan nog eens naast Europa waardoor het met pijpleidingen relatief eenvoudig is, zie bv. de hoeveelheid schepen die nodig zijn voor de heel beperkte aanvoer uit de VS. Kies anders hier eens een leverancier die even hetzelfde volume kan leveren: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_natural_gas_production
Ik vind zoiets een onnozeler ballonetje dan wat hier wordt voorgesteld hoor, dat is gewoonweg een plan om op korte termijn het verbruik te beperken, waar je zelf om vraagt.

Ik heb nergens gezegd dat dat zomaar snel even gedaan is. Maar nu worden de mensen bestookt met meer en meer regeltjes en beperkingen wat ze mogen en niet mogen. Alles kost hun nog eens extra geld. Terwijl de meerderheid daar helemaal geen zin in heeft.

Weet je wat ze daar vooral mee bereiken? Kijk eens naar de verkiezingen in Frankrijk. Het bewijs speelt zich daar nu letterlijk af. Ze zitten nu met de billen dicht geknepen te hopen dat de volgende president niet Le Pen wordt. Dan zijn we nog veel verder van huis. En niet alleen Frankrijk, maar heel de Europese unie.

Ik heb nergens gezegd dat dat zomaar snel even gedaan is. Maar nu worden de mensen bestookt met meer en meer regeltjes en beperkingen wat ze mogen en niet mogen. Alles kost hun nog eens extra geld. Terwijl de meerderheid daar helemaal geen zin in heeft.

Weet je wat ze daar vooral mee bereiken? Kijk eens naar de verkiezingen in Frankrijk. Het bewijs speelt zich daar nu letterlijk af. Ze zitten nu met de billen dicht geknepen te hopen dat de volgende president niet Le Pen wordt. Dan zijn we nog veel verder van huis. En niet alleen Frankrijk, maar heel de Europese unie.
Ik vind het naiëf om te denken dat zo'n switch zonder regeltjes en beperkingen zal gaan, of tenminste zonder veel hogere prijzen. Kortom: hetzelfde als nu dus. Als het al gaat hé, want als je naar die lijst kijkt, zie jij veel betrouwbare opties? We kunnen misschien nog wat pijpleidingen naar Iran leggen.

Ja dat zaken op korte termijn pijn doen vinden de mensen dan ook niet tof, en als ze dan op een Kremlin-muppet als Le Pen willen stemmen, dan krijgt de bevolking gewoon wat ze verdient hoor: verdere verarming en waarschijnlijk verknechting op langere termijn. Het zijn dit soort momenten waarom we de kans hebben onze toekomst te verbeteren, maar als we democratisch daar niet voor kiezen, ja dan moeten we maar dat oubollige bokrijk van de wereld worden.

Als je niet van richting verandert kom je uit waar je naartoe ging zeker.

Ja dat zaken op korte termijn pijn doen vinden de mensen dan ook niet tof, en als ze dan op een Kremlin-muppet als Le Pen willen stemmen, dan krijgt de bevolking gewoon wat ze verdient hoor: verdere verarming en waarschijnlijk verknechting op langere termijn. Het zijn dit soort momenten waarom we de kans hebben onze toekomst te verbeteren

Denk je dat ik dat niet besef? Ik wil dat ook niet, maar als 51% van de mensen daar niet bij stil staat en voor hun kiest, ben ik ook gejosd. Dus ze zullen rekening moeten houden met die mensen, willen of niet. En dan helpen ballonnetjes als "jullie mogen niet meer in de stad met de auto rond rijden" helemaal niet.

Maar trager rijden bv (120 km/h -> 100 km/h) spaart iedereen juist geld uit. Goed doel en voordelig. Zonder grote impact op iedereen, en toch doe je er Poetin pijn mee.

Terug
Bovenaan