Ja, maar die kieskringen daar zijn vaak groter dan VlaanderenIn andere landen wordt er ook met kieskringen gewerkt hoorOf systemen die op hetzelfde neerkomen.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ja, maar die kieskringen daar zijn vaak groter dan VlaanderenIn andere landen wordt er ook met kieskringen gewerkt hoorOf systemen die op hetzelfde neerkomen.

N-VA heeft door de federale regering te laten vallen voor een onbeduidend en door Theo Francken zelf onderhandeld migratiepact (en dat hij en de N-VA tot voor de gemeenteraadsverkiezingen zaten te verdedigen), en door dan op de daaropvolgende verkiezingen heel erg hard in te zetten op migratie, dat thema terug top of mind gemaakt bij de bevolking. En het vooral heel veel legitimiteit gegeven. Alleen kan je niet winnen van Vlaams Belang op dat thema.
(..)
Het migratiethema is zeer verstrengeld met het VB, net zoals het klimaatthema met Groen. Terwijl die thema's perfect door andere partijen kunnen worden belichaamd.Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds verbaast dat geen enkele partij het migratiethema van VB kan overnemen - imo één van de makkelijkste taken die er zijn vermits de voorstellen van VB dermate ver gaan dat het net heel makkelijk zou moeten zijn een aantal daarvan diep in de grond te begraven, pas een strategie toe op het sociaal -economisch beleid (waarvan minstens een deel van de kiezers van het VB niet eens weet dat het bestaat).
En dan heb je nog extra bonus waar je kan gebruik van maken: - naast een aantal prominente en waarschijnlijk ook bekwame mensen is de omkadering eerder zwak in vergelijking met andere partijen.
Schrik krijgt ook slaag, en als je niet eens de moeite doet is dat niet eens onverdiend.
Gelukkig leven we voorlopig (nóg) niet in een samenleving als in de VS waar de partij waarop je stemt per definitie de hele sociale constructie rond u persoon bepaald... enfin, er zullen wel situaties zijn waar het clashed maar dat is niet de standaard hier in België/Vlaanderen naar mijn aanvoelen?Het valt me deze verkiezingen vooral op dat er veel minder schroom is om toe te geven op het Vlaams Belang te stemmen.
Zelfs jongeren geven op televisie openlijk toe hierop te gaan stemmen.
Wetende dat elke klas in Vlaanderen momenteel minstens ietwat divers is verschiet ik daarvan.
Dat moet toch zorgen voor strubbelingen in die klassen.
Naast de strategische beweegredenen, heb je natuurlijk meestal ook wel een aantal stromingen binnen één partij. Het is duidelijk dat de 'clan' rond Vrancken meer geneigd is tot samenwerking (denk aan het Jambers-fragment van vorige verkiezing: 'samen een meerderheid'), dan pakweg de clan rond Demir.Ik noteer het hier alvast. BDW wil niet samenwerken met het VB in de Vlaamse regering en dat zegt hij om niet iedereen te laten overlopen zoals in Nederland. Echter de oplettende luisteraar merkt op dat hij altijd in de ik vorm praat: als je mij de vraag stelt als politieker dan antwoord ik nee.
5 euro bij een Vlaamse meerderheid op "ah maar als partij respecteren wij de kaarten die de kiezer op tafel heeft gelegd"
Dus oftewel plooit Magnette zich dan dubbel en dwars federaal oftewel komt er een (extreem)rechtse Vlaamse regering.
Niet voor niets de ballonnetjes die opgelaten worden door Jan Jambon en Francken, dat zijn de zaadjes om het achteraf recht te praten.
We zitten 2 weken voor de verkiezingen , dus is er de nodige verkiezingspraat bij. Goed opgemerkt dat hij vooral in de ik-vorm praat en niet zo zeer het partijstandpunt. Maar goed , N-VA zal de fout van de VVD niet maken. Een coalitie N-VA - VB ? De kiezer beslist dat , alles hangt af van het resultaat.Naast de strategische beweegredenen, heb je natuurlijk meestal ook wel een aantal stromingen binnen één partij. Het is duidelijk dat de 'clan' rond Vrancken meer geneigd is tot samenwerking (denk aan het Jambers-fragment van vorige verkiezing: 'samen een meerderheid'), dan pakweg de clan rond Demir.
Los daarvan maakte BDW in het conclaaf nog wel de terechte opmerking dat VB federaal nooit gaat gebeuren en dat ze op Vlaams niveau niets te bieden hebben voor N-VA (hun belangrijkste thema's zitten federaal en hun econmisch programma matcht niet met dat van N-VA).
Maar we zullen zien... politici hebben voor de verkiezingen vaak een andere gezicht dan nà de verkiezeingen.
Wel met het belangrijke verschil dat een coalitie N-VA/VB enkel op Vlaams niveau mogelijk zal zijn en het ervoor zorgt dat N-VA federaal uitgesloten zal worden.We zitten 2 weken voor de verkiezingen , dus is er de nodige verkiezingspraat bij. Goed opgemerkt dat hij vooral in de ik-vorm praat en niet zo zeer het partijstandpunt. Maar goed , N-VA zal de fout van de VVD niet maken. Een coalitie N-VA - VB ? De kiezer beslist dat , alles hangt af van het resultaat.
Met Magnette die net zegt geen staatshervorming te willen ziet het eruit dat NVA niet federaal zal meespelen.Wel met het belangrijke verschil dat een coalitie N-VA/VB enkel op Vlaams niveau mogelijk zal zijn en het ervoor zorgt dat N-VA federaal uitgesloten zal worden.
Ik denk dat men dat bij N-VA ook wel zal beseffen.
Met Magnette die net zegt geen staatshervorming te willen ziet het eruit dat NVA niet federaal zal meespelen.
Over breekpunten zou ik me niet al te veel zorgen maken - de kans dat een breekpunt effectief 100% wordt geïmplementeerd is quasi 0:Eerlijk gezegd heb ik op zowel Vlaams als Federaal niveau geen idee op wie ik zal stemmen.
Ik kan mij bij de meeste partijen wel vinden in een aantal punten maar voor elk punt waar ik positief tegenover sta is er ook telkens één dat voor mij een absoluut breekpunt is.
Raar genoeg twijfel ik tussen NVA en Groen.![]()

Alle testen zeggen Vooruit maar ik wil nie voor Vooruit stemmen
Ga dan maar strategisch op NVA stemmen
Dat moet je eens uitleggen![]()

Wel, ik dank dat een rechtser beleid dat de NVA vertegenwoordigd nodig is in ons land. Liefst Federaal zelfs ipv enkel Vlaams. Migratie mag harder aangepakt worden, uitkeringen beperken in de tijd etc...
VB stem ik sowieso niet, we weten hoe dat gaat met fascisten in een regering. En standpunten van 100 jaar geleden zoals tov homo's zijn niet meer van deze tijd.
Langs de andere kan denk ik dat de klimaatopwarming het grootste probleem is dat we de komende 50 jaar gaan hebben in de wereld en dan is Groen de enige partij die zich daar precies iets van aantrekt. Nu op Vlaams en Federaal vlak maakt dat weinig uit aangezien de meeste vervuiling niet van ons komt. (wereldwijd bedoel ik dan)
Misschien dat ik eerder Groen moet stemmen in Europa.
Am I making sense?![]()
Natuurpunt brengt met de verkiezingen ook altijd een kieskompas uit: https://www.natuurpunt.be/ikkiesnatuur/kieskompasWel, ik dank dat een rechtser beleid dat de NVA vertegenwoordigd nodig is in ons land. Liefst Federaal zelfs ipv enkel Vlaams. Migratie mag harder aangepakt worden, uitkeringen beperken in de tijd etc...
VB stem ik sowieso niet, we weten hoe dat gaat met fascisten in een regering. En standpunten van 100 jaar geleden zoals tov homo's zijn niet meer van deze tijd.
Langs de andere kan denk ik dat de klimaatopwarming het grootste probleem is dat we de komende 50 jaar gaan hebben in de wereld en dan is Groen de enige partij die zich daar precies iets van aantrekt. Nu op Vlaams en Federaal vlak maakt dat weinig uit aangezien de meeste vervuiling niet van ons komt. (wereldwijd bedoel ik dan)
Misschien dat ik eerder Groen moet stemmen in Europa.
Am I making sense?![]()