Voor wie stem jij bij de komende Vlaamse verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de Vlaamse verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 73 23,4%
  • N-VA

Stemmen: 101 32,4%
  • CD&V

Stemmen: 16 5,1%
  • Vooruit

Stemmen: 42 13,5%
  • Open Vld

Stemmen: 17 5,4%
  • Groen

Stemmen: 15 4,8%
  • PVDA

Stemmen: 9 2,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,3%
  • Andere

Stemmen: 3 1,0%
  • Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 12 3,8%
  • Ik mag niet stemmen

Stemmen: 3 1,0%
  • Ik weet het nog niet

Stemmen: 20 6,4%

• Totaal aantal stemmers
    312
Wel, ik dank dat een rechtser beleid dat de NVA vertegenwoordigd nodig is in ons land. Liefst Federaal zelfs ipv enkel Vlaams. Migratie mag harder aangepakt worden, uitkeringen beperken in de tijd etc...
VB stem ik sowieso niet, we weten hoe dat gaat met fascisten in een regering. En standpunten van 100 jaar geleden zoals tov homo's zijn niet meer van deze tijd.

Langs de andere kan denk ik dat de klimaatopwarming het grootste probleem is dat we de komende 50 jaar gaan hebben in de wereld en dan is Groen de enige partij die zich daar precies iets van aantrekt. Nu op Vlaams en Federaal vlak maakt dat weinig uit aangezien de meeste vervuiling niet van ons komt. (wereldwijd bedoel ik dan)
Misschien dat ik eerder Groen moet stemmen in Europa.
Am I making sense? :)
Heeft lokaal ook zeker impact, bv. als Vlaams minister van (o.a.) omgeving trachtte Zuhal Demir het ambitieuze Europese Green Deal project te saboteren. Op haar kabinet verwijzen ze naar dit project als de 'Green Steal'. Tja.

En naast klimaat heb je natuurlijk ook het thema milieu en dan kleurt het rapport van de Vlaamse regering ook donkerrood. Herinner u het PFOS schandaal dat verzwegen werd en pas na de Oosterweelwerken aan het licht kwam of de Vlaamse regering die de stikstofnormen negeert om bedrijven als Ineos op de wenken te kunnen bedienen. Alles moet wijken voor de Antwerpse haven.

En evengoed kan je artikels linken van Groen die loodrecht staan op zijn standpunten omtrent migratie, uitkering beperkingen in tijd, ... . Ik begrijp zijn dubbel gevoel met andere woorden wel.

Is klimaatopwarming je belangrijkste punt dan is een stem op N-VA vermoedelijk niet het beste idee.

Hecht je veel belang aan een strengere migratiepolitiek, werkloosheid beperken in de tijd ja dan is groen niet het beste plan... .

Over breekpunten zou ik me niet al te veel zorgen maken - de kans dat een breekpunt effectief 100% wordt geïmplementeerd is quasi 0:
  • regering = altijd compromis
  • wetten en regels die moeten gehandhaafd worden
  • Europa kijkt ook nog eens mee
  • als het al gerealiseerd zal worden is het meestal niet volledig / afgezwakt / in trapjes gespreid over langere periode
geen krak in statistiek maar de kans is wellicht groter om 3 keer na elkaar de lotto te winnen.
Goh ik geef je zeker geen ongelijk maar als het over zaken gaat die rechtstreeks mijn financiën (verhoging belastingen, kilometerheffing, meerwaarde aandelen,...) of de levenskwaliteit van mijn nabije omgeving aantasten (Justitie en veiligheid, pensioenen, ondermijning van de vakbonden,...) dan neem ik liever het zekere voor het onzekere. Waar het Europese voordien vooral een ver van mijn bed show was is dat gezien de huidige geopolitieke situatie enorm belangrijk geworden en pas ik liever op met wie ik al dan niet verkozen zou willen zien worden op Europees of federaal niveau. Partijen die dus al suggereren dat ze uit de NAVO willen stappen of die kernwapens willen verbieden die vallen sowieso al af op alle niveaus.

Deze verkiezingen lijken mij dus vooral een Amerikaans scenario waar je moet kiezen tussen de pest en de cholera.

Natuurpunt brengt met de verkiezingen ook altijd een kieskompas uit: https://www.natuurpunt.be/ikkiesnatuur/kieskompas

Birdlife doet hetzelfde Europees, kijkt naar hoe de partijen de afgelopen legislatuur Europees gestemd hebben rond natuur, milieu en klimaat: https://www.birdlife.org/news/2024/...e-european-parliaments-2019-2024-performance/

Interessant, maakt de tweestrijd tussen Groen en Vooruit er niet makkelijker op. Langs de andere kant, je kan iets in je partijprogramma opnemen maar om het naar uitvoering te brengen is iets anders.

Welja, dat heeft toch een grote dualiteit voor mij.

Merci voor al jullie inbreng hier.
Er is geen eco-rechtse partij in Vlaanderen (of België), dus je zit sowieso vast. Als je naar die twee links van me kijkt, kan je wel met een redelijk gerust hart ook op Vooruit stemmen als je milieu, klimaat en natuur belangrijk vindt. Met hun flinkse parcours komen ze ook al dichter in de buurt bij je andere standpunten (al is er obviously wel nog altijd een serieuze kloof daar, maar minder dan met Groen).

Er is geen eco-rechtse partij in Vlaanderen (of België), dus je zit sowieso vast. Als je naar die twee links van me kijkt, kan je wel met een redelijk gerust hart ook op Vooruit stemmen als je milieu, klimaat en natuur belangrijk vindt. Met hun flinkse parcours komen ze ook al dichter in de buurt bij je andere standpunten (al is er obviously wel nog altijd een serieuze kloof daar, maar minder dan met Groen).

En bijkomstig, mocht Vooruit in de regering belanden en de peilingen kloppen min of meer. Zal hun slagkracht iets groter zijn dan die van Groen als ze over de kiesdrempel gestrompeld zijn.

Over het stukje "werkloosheid beperken in de tijd" :

Ik ga akkoord dat er moet ingegrepen worden om profiteurs aan te pakken en dat hier oplossingen voor moeten gezocht worden.
Onderzoek wijst er echter op dat de werkloosheid beperken in de tijd geen effectieve maatregel is, als in, er is quasi geen impact op de werkloosheidsgraad. Alsook zullen deze mensen voor een groot stuk dan wellicht gewoon op een leefloon vallen.

Ik begrijp dat deze maatregel heel rechtvaardig aanvoelt, en puur qua gevoel sta ik er achter. Maar qua cijfers, is het vooral symboolpolitiek.

Over het stukje "werkloosheid beperken in de tijd" :

Ik ga akkoord dat er moet ingegrepen worden om profiteurs aan te pakken en dat hier oplossingen voor moeten gezocht worden.
Onderzoek wijst er echter op dat de werkloosheid beperken in de tijd geen effectieve maatregel is, als in, er is quasi geen impact op de werkloosheidsgraad. Alsook zullen deze mensen voor een groot stuk dan wellicht gewoon op een leefloon vallen.

Ik begrijp dat deze maatregel heel rechtvaardig aanvoelt, en puur qua gevoel sta ik er achter. Maar qua cijfers, is het vooral symboolpolitiek.

Leefloon afschaffen? Ik weet niet of dat mag maar we hebben op dit eigenste moment arbeidsmigranten nodig élk jaar om de tekorten op te vangen.

Niet gezegd dat iedereen moet terugvallen op 0 loon. Maar ga dan werken in de fruitteelt of overheid of daar waar de tekorten zijn. Laat iemand voor zijn leefloon meelopen met een verpleegster heel de dag om haar werk makkelijker te maken bvb. Is maar één onnozel voorbeeldje.

Wel, ik dank dat een rechtser beleid dat de NVA vertegenwoordigd nodig is in ons land. Liefst Federaal zelfs ipv enkel Vlaams. Migratie mag harder aangepakt worden, uitkeringen beperken in de tijd etc...
VB stem ik sowieso niet, we weten hoe dat gaat met fascisten in een regering. En standpunten van 100 jaar geleden zoals tov homo's zijn niet meer van deze tijd.

Langs de andere kan denk ik dat de klimaatopwarming het grootste probleem is dat we de komende 50 jaar gaan hebben in de wereld en dan is Groen de enige partij die zich daar precies iets van aantrekt. Nu op Vlaams en Federaal vlak maakt dat weinig uit aangezien de meeste vervuiling niet van ons komt. (wereldwijd bedoel ik dan)
Misschien dat ik eerder Groen moet stemmen in Europa.

Am I making sense? :)
Het is niet zo vreemd hoor, er zitten wel wat gaten in ons politieke landschap.
Deze afbeelding uit een artikel van De Standaard vat het mooi samen.

D_parijen.png

Door de shift van Vooruit overweeg ik voor de eerste keer om voor de sossen te stemmen, zeker op Vlaams niveau.

Voorheen was het altijd N-VA, en zeker nu ze iets meer de groene toer opgegaan zijn - niet qua klimaat maar qua natuur (waterbeleid,...) in eigen land. Helaas zijn ze nu tijdens deze campagne met een zeer hardvochtig donkerblauw sociaaleconomisch programma afgekomen waardoor ik er niet meer voor wil stemmen. Maar federaal op N-VA stemmen is de enige manier om de PS nog eens in de oppositie te krijgen, dus het is een klote situatie op dit moment.

Jammer dat er geen enkele partij vol de kaart trekt van het ecomodernisme.
Pro kern-, wind- en zonne-energie, pro ggo's en contra biolandbouw. Vertrekken vanuit een wetenschappelijke basis en daaruit ook oplossingen bedenken en vinden voor de grote problemen waar we met geconfronteerd worden zonder dogma's.
Dat liefst nog gecombineerd met economisch liberaal programma.
Zo'n partij dat zou toch een hit zijn bij de bèta's onder ons?

Mensen die gestudeerd hebben in één van de bètawetenschappen:

• wiskunde
  • natuurkunde
  • scheikunde
  • biologie
  • informatica
  • technische wetenschappen
  • aardwetenschappen
Ok, ik denk dat weinig mensen behalve studenten nog identificeren met hun studies :p

Maar dat terzijde, dat is een kleine, minieme groep in de bevolking. Lijkt me niet echt goed als doelpubliek voor een politieke partij

Ok, ik denk dat weinig mensen behalve studenten nog identificeren met hun studies :p

Maar dat terzijde, dat is een kleine, minieme groep in de bevolking. Lijkt me niet echt goed als doelpubliek voor een politieke partij
Toen ik deze post schreef had ik ook niet direct studie richtingen in mijn hoofd maar eerder dat je mensen kunt indelen in Alpha, bèta en gamma (in grote lijnen, overlap enz).
Lijkt mij toch een redelijk grote groep? Mensen die technische richtingen gestudeerd hebben (van A2 EM tot de burgies en alles er tussen), IT'ers, alle economische richtingen,...

Het is niet zo vreemd hoor, er zitten wel wat gaten in ons politieke landschap.
Deze afbeelding uit een artikel van De Standaard vat het mooi samen.

D_parijen.png

Door de shift van Vooruit overweeg ik voor de eerste keer om voor de sossen te stemmen, zeker op Vlaams niveau.

Voorheen was het altijd N-VA, en zeker nu ze iets meer de groene toer opgegaan zijn - niet qua klimaat maar qua natuur (waterbeleid,...) in eigen land. Helaas zijn ze nu tijdens deze campagne met een zeer hardvochtig donkerblauw sociaaleconomisch programma afgekomen waardoor ik er niet meer voor wil stemmen. Maar federaal op N-VA stemmen is de enige manier om de PS nog eens in de oppositie te krijgen, dus het is een klote situatie op dit moment.
Interessante grafiek , weinig verschillen tussen de PS en PTB/PVDA. Maar dat gevoel had ik al. De PS is een stuk linkser dan Vooruit.

Jammer dat er geen enkele partij vol de kaart trekt van het ecomodernisme.
Pro kern-, wind- en zonne-energie, pro ggo's en contra biolandbouw. Vertrekken vanuit een wetenschappelijke basis en daaruit ook oplossingen bedenken en vinden voor de grote problemen waar we met geconfronteerd worden zonder dogma's.
Dat liefst nog gecombineerd met economisch liberaal programma.
Zo'n partij dat zou toch een hit zijn bij de bèta's onder ons?
Volt komt daarvoor denk ik nog het meest dichtbij in de buurt, maar komen niet overal op voor Vlaams/Federaal.
Vista was ook zo eentje, maar die zijn jammer genoeg opgegaan in Voor U. Anders had ik hen ook nog overwogen.

Volt komt daarvoor denk ik nog het meest dichtbij in de buurt, maar komen niet overal op voor Vlaams/Federaal.
Vista was ook zo eentje, maar die zijn jammer genoeg opgegaan in Voor U. Anders had ik hen ook nog overwogen.
Europees ga ik daar wel voor stemmen maar voor de rest kan ik daar niet op stemmen (O.Vl.).

Juist kies24 van deze ochtend gezien met Els van Doesburg.
Ik begrijp niets van haar verhaal.
Op een bepaald moment nemen ze haar apart en vragen ze hoeveel genders zij denkt dat er zijn. Vanaf dan, chaos. Over alles en niets beginnen.
Die moeten ze toch niet teveel opvoeren als ze niet op gender issues willen gepakt worden.

Juist kies24 van deze ochtend gezien met Els van Doesburg.
Ik begrijp niets van haar verhaal.
Op een bepaald moment nemen ze haar apart en vragen ze hoeveel genders zij denkt dat er zijn. Vanaf dan, chaos. Over alles en niets beginnen.
Die moeten ze toch niet teveel opvoeren als ze niet op gender issues willen gepakt worden.
Dat lag IMO vooral aan de moderator en het format. Deze soort van onnozele gesprekjes hebben enkel als doel om een uitspraak uit te lokken waarop men gepakt kan worden. Iets later had je trouwens die foto's waartussen ze moesten kiezen (BDW moest bv kiezen tussen De Croo en Medhi :laugh: ). Gaat nergens over

Terug
Bovenaan