Voor wie stem jij bij de komende Vlaamse verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de Vlaamse verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 73 23,4%
  • N-VA

Stemmen: 101 32,4%
  • CD&V

Stemmen: 16 5,1%
  • Vooruit

Stemmen: 42 13,5%
  • Open Vld

Stemmen: 17 5,4%
  • Groen

Stemmen: 15 4,8%
  • PVDA

Stemmen: 9 2,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,3%
  • Andere

Stemmen: 3 1,0%
  • Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 12 3,8%
  • Ik mag niet stemmen

Stemmen: 3 1,0%
  • Ik weet het nog niet

Stemmen: 20 6,4%

• Totaal aantal stemmers
    312
Dat lag IMO vooral aan de moderator en het format. Deze soort van onnozele gesprekjes hebben enkel als doel om een uitspraak uit te lokken waarop men gepakt kan worden. Iets later had je trouwens die foto's waartussen ze moesten kiezen (BDW moest bv kiezen tussen De Croo en Medhi :laugh: ). Gaat nergens over

Zeker maar ik vind het frappant hoe men in bv het conclaaf allemaal op TvG springt in de woke aflevering. BdW die heel de tijd arrogant en cru uit de hoek komt.
En gisteren was gender ineens geen belangrijk onderwerp meer.

Mac-bc heeft in een andere topic er al een rant over gemaakt maar in deze volg ik hem wel.
Er lijkt maar 1 onderwerp te zijn, het VB.
Laat dat nu juist een reden zijn dat meer mensen op hen stemmen.

Het is niet zo vreemd hoor, er zitten wel wat gaten in ons politieke landschap.
Deze afbeelding uit een artikel van De Standaard vat het mooi samen.

D_parijen.png

Door de shift van Vooruit overweeg ik voor de eerste keer om voor de sossen te stemmen, zeker op Vlaams niveau.

Voorheen was het altijd N-VA, en zeker nu ze iets meer de groene toer opgegaan zijn - niet qua klimaat maar qua natuur (waterbeleid,...) in eigen land. Helaas zijn ze nu tijdens deze campagne met een zeer hardvochtig donkerblauw sociaaleconomisch programma afgekomen waardoor ik er niet meer voor wil stemmen. Maar federaal op N-VA stemmen is de enige manier om de PS nog eens in de oppositie te krijgen, dus het is een klote situatie op dit moment.
Maak van Groen het Socio-culturele tegengewicht van de CD&V (aan de linker kant van het economisch spectrum dus) en die halen vlot 10-15% volgens mij. Eigenlijk is het waanzin dat er geen enkele partij is in dat kwadrant links-boven, Het is duidelijk dat de gemiddelde Vlaming zich Socio-Economisch aan de centrum-rechtse zijde bevindt, en niemand die denkt van dat aan een centrum tot centrum-links economisch beleid vast te klikken :(. CD&V komt eigenlijk nog het dichtst in de buurt maar zolang die partij in 1 zin genoemd moet worden met alles wat boerenbond related is kan je daar niet op stemmen als je op gebied van milieu een progressief beleid wil.

Als de laatste peilingen één ding duidelijk maken is dat alles wat Vlaams is en Socio-Cultureel naar links is opgeschoven (VLD) of al extreem links was (Groen) afgestraft wordt en dat al de rest er op vooruit gaat. Buiten CD&V natuurlijk maar die worden plat geduwd door N-VA op hun rechter zijde en Vooruit die eigenlijk hun centrum positie komen bedreigen.

Zijn er in het buitenland veel partijen die zich wel in dat kwadrant bevinden, eigenlijk?
Het lijkt me gewoon moeilijk omdat in de realiteit cultureel en economisch niet echt zo'n twee aparte assen zijn, en het moeilijk is links op ene te zijn en rechts op de andere.

Ik bedoel, ik ben ook zo iemand die zonder veel na te denken groen-rechts als een interessantie partij ziet. Maar ik weet niet of het erg realistisch is natuurlijk, als je dat probeert te projecteren op allerhande echte issues.

Het lijkt me gewoon moeilijk omdat in de realiteit cultureel en economisch niet echt zo'n twee aparte assen zijn, en het moeilijk is links op ene te zijn en rechts op de andere.

Ik bedoel, ik ben ook zo iemand die zonder veel na te denken groen-rechts als een interessantie partij ziet. Maar ik weet niet of het erg realistisch is natuurlijk, als je dat probeert te projecteren op allerhande echte issues.
Daarom dat ik er naar vraag, mij lijkt het op het eerste zicht ook logisch dat wie ethisch-cultureel progressief is, zich ook sneller zal vinden in economisch linkse ideeën. Ecologie is iets anders, dat lijkt mij perfect mogelijk eender waar op de as.

Ik weet het nog niet :unsure:
Moeilijkste niveau van de 3. Stel dat ik onderwijs zeer belangrijk vind en een andere wind wil op dat departement, op welke beleidspartij kan ik dan nog stemmen? N-VA, CD&V, Open VLD, Vooruit: alle boter op het hoofd voor de onderwijsmislukkingen van de laatste 2 decennia. N-VA en Vooruit wassen dan nog eens hun handen in onschuld en schuiven de zwarte piet door.

De Vlaamse regering stemt tegen Europees-Russische sancties die ook gasnetbeheerder Fluxys zouden treffen.

Toeval of niet, Vlaams N-VA parlementslid Andries Gryffroy is voorzitter van Fluxys.

Het veertiende sanctiepakket van de Europese Commissie tegen Rusland is bedoeld om de dienstverlening van onder andere gasnetbeheerder Fluxys aan de Russische gasindustrie stop te zetten. Zonder die overslagdiensten raakt de Russische industrie van vloeibaar gas (lng) haar toegang tot afzetmarkten buiten Europa kwijt. Het Kremlin loopt dan miljarden euro’s inkomsten mis die ze dan ook niet in haar oorlogsmachine kan pompen – een maatregel met een aanzienlijke impact op Rusland, en een minieme impact op de Europese gasmarkt.
Tijdens de Vlaamse commissie Buitenlands Beleid van 7 mei stemden alle Vlaamse regeringspartijen tegen een resolutie die een verbod op de overslag van Russisch gas in Europese havens steunde. CD&V en Open VLD, die op het federale niveau een identiek voorstel wél steunden, bleken op het Vlaamse niveau meegesleurd te worden in het categorieke njet van de N-VA.
Tijdens de commissievergadering was het immers vooral de N-VA die argumenten – eigenlijk drogredenen – aanhaalde om het voorstel niet te moeten steunen.
Is het de N-VA te doen om de financiële belangen van Fluxys? De dubbelrol van Andries Gryffroy als Fluxys-voorzitter en als Vlaams Parlementslid en energie-expert van de N-VA dwingt ons die vraag te stellen.

Redelijk logisch dat je in zo'n situatie beschuldigingen van belangenvermenging krijgt.

Volgens mijn stemtesten hln , vrt kom ik bij VB uit. Maar niet alle standpunten van vb sta ik niet achter. Nva leunt er het sterkst aan, ga gewoon de stemtesten volgen.

En deze keer voor de Vlaamse verkiezingen een afzonderlijke poll. Zijn er veel mensen die op verschillende partijen stemmen federaal en Vlaams? Inhoudelijke of strategische redenen?
Ik zal op 3 verschillende partijen stemmen morgen om strategische redenen

Ik stem op 1 partij. En sws al niet op een linkse partij want ik ben echt anti-links. Dus veel mogelijkheden zijn er al niet meer.

Volgens de stemtest kom ik uit op Open VLD :unsure:

Nog nooit op die partij gestemd want ben geen zelfstandige maar bon als het zo is het zo hé. Naar politiekers kijk ik niet want ik vind de gemiddelde politieker sowieso héél zwak in België.

Heb wel het gevoel dat sommige partijen veel veranderd zijn tegenover vroeger met uitzonderingen bv Groen, NVA, VB en PVDA zijn hetzelfde gebleven naar mijn mening maar de rest hebben toch verschuivingen gemaakt.

Maar hechten we niet wat teveel waarde aan die stemtesten?
Dat zijn 35 vragen max. Iedere partij heeft toch wel wat meer partijpunten toch?
Bestaat er nergens een meer uitgebreide test?

Dat zijn 35 vragen max. Iedere partij heeft toch wel wat meer partijpunten toch?
De VRT test zijn 50 + vragen als je Vlaams en Federaal apart doet.

Uiteraard heb ik de partij programma's en de krantenartikels over debatten enz ook doornomen. 100% ben ik er nog niet want ik weet niet of Open VLD op hun programma kan vertrouwen na Vivaldi maar goed welke partij wel nog, tijdens het regeren maken ze allemaal bochten om tot compromissen te komen.

Een bredere test is er niet volgens mij, wel artikels op verschillende krantensites die programma's doorlichten en vergelijken. Zelf alles van programma's lezen is onbegonnen werk.
Uiteindelijk is die test van VRT etc. best uitgebreid en goed opgesteld qua methodiek.

Een bredere test is er niet volgens mij, wel artikels op verschillende krantensites die programma's doorlichten en vergelijken. Zelf alles van programma's lezen is onbegonnen werk.
Uiteindelijk is die test van VRT etc. best uitgebreid en goed opgesteld qua methodiek.
Nu ook niet gaan overdrijven.

Het grootste probleem met stemtesten is dat het gebaseerd is op programma's, oftewel wat ze beloven. Ik vind het veel beter om partijen af te rekenen op wat ze tijdens voorbije regeerperiodes effectief gedaan hebben, want dat is soms net het omgekeerde. Zwarte pieten met de coalitiepartners pakt ni bij mij, dan hadden ze er maar niet mee in zee moeten gaan om een postje te kunnen pakken.

En partijen die nooit mochten meeregeren krijgen een neutrale score. En met deze methode komt die laatste groep er met voorsprong het beste uit, dus wat mij betreft zijn al die stemtesten praat voor de vaak, eender welke methodiek ze gebruiken of op hoeveel programmapunten ze gebaseerd zijn, dat zijn toch loze woorden in mijn ogen. Talk is cheap.

Dit ja. Bij mijn stemtesten heb ik ook goed naar de standpunten van de partijen gekeken per vraag. Want ik kom dan uit bij een partij. Maar als ik hun antwoord zag op een bepaalde vraag of vragen, vielen ze af voor mij omdat het een te belangrijk thema was.

Er is ook nog dit artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240422_93691664. Daarin staat wat gegroepeerd per thema wat de verschillende partijen beloven.

Terug
Bovenaan