Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

  • Vlaams Belang

    Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

    Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

    Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

    Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

    Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

    Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

    Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

    Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

    Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

    Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

    Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

    Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik weet het nog niet

    Stemmen: 33 7,6%

  • Totaal aantal stemmers
    432

Tweak37

Crew Member
Crowdfunder FE
Tijd voor een finale poll in de laatste weken richting verkiezingen. Dit is voor de federale verkiezingen. Heb de kleine partijen die (quasi) algemeen opkomen in Vlaanderen deze keer ook in de poll opgenomen.

Ben ook benieuwd hoeveel onbeslisten er hier nog zijn?

Vorige poll:
1716491887993.png
 
Hier weet ik na veel partijprogramma's te lezen echt nog niet op wie ik ga stemmen. Het lijkt een keuze voor de beste van de slechtste te worden.
 
Hier weet ik na veel partijprogramma's te lezen echt nog niet op wie ik ga stemmen. Het lijkt een keuze voor de beste van de slechtste te worden.
Same here, Vooruit stond lang vanboven en dan doet Caroline Gennez haar mond terug open en sta je terug bij af. Je merkt echt dat ze bij Vooruit strugglen met de oude garde vs de nieuwe lichting.
 
Geen flauw idee en ik word ook niet wijzer na alle partijprogramma's eens over te lopen.

Even kort door de bocht doen:

VB: Absoluut niet. Extreem en wolf in sheep's clothing. Pas.
NVA: Populistisch gezwets, fancy woorden hier en daar droppen en mensen zijn blijkbaar onder de indruk. Pas.
Vooruit: Connor debacle. Pas.
Open VLD: Enkel en alleen al omwille van het héél het gedoe met ons Gwendolyn en erg liberaal zijn ze ook niet (meer?). Pas.

De rest: Pas.

Triest verkiezingsjaar.
 
Ik zou nog durven twijfelen tussen MR en NVA mocht ik op die eersten kunnen kiezen honestly (zelfs al is dat flirten met CD&V echt wel :nono:).
Which I can't dus NVA it is. Aan Vlaamse kant is letterlijk geen enkele andere partij een stem waard; in grote mate op vlak van programma, in specifieke gevallen ook puur op geloofwaardigheid.
 
Hier zal het Vlaams/Federaal normaliter NVA worden. Ik kan me met weinig partijen echt vereenzelvigen, en het Vlaams programma interesseert me bitter weinig, maar ik heb er proberen uithalen wat voor mij het belangrijkste is. De afweging gemaakt en tot de conclusie gekomen dat ik liever begrotingsdiscipline wil tegenover andere dingen, en dan komt de NVA er (wat mij betreft) uit als partij die gewoon vlakaf zegt dat iedereen gaat moeten betalen en iedereen gaat moeten besparen. Het doorschuiven van de factuur qua generatie mag wat mij betreft wel stoppen.

Europees enorm aan het twijfelen om groen te stemmen omdat ik vind dat het sociaal-economisch een partij is die me in België àbsoluut niet ligt, maar ik wel denk dat er op globaal/Europees vlak werk gemaakt moet worden van een coherent en onderbouwd klimaatbeleid dat beter sneller dan trager gaat. En dat dwing je op dat niveau dus af. Alleen jammer dat ik het lokaal echt een bende dweilen vind met hun voorzittersduo op kop :unsure:
 
Nog geen idee. Gennez omwille van haar houding tegenover Israël, maar helaas stem je dan ook voor Vooruit. VB is met de middelvinger stemmen, hangt ervan af of ik met het verkeerde been uit bed stap. Open VLD is dan weer De Croo belonen en dat is niet mijn intentie. Groen ... blijft Groen, al vind ik De Sutter wel bekwaam. PVDA ... better dead than red. CD&V is teveel vis noch vlees.

Het ligt moeilijk.

Ik weet wel dat ik op 9 juni een shitload aan popcorn ga eten en vermoed dat het VB de grootste partij wordt. Helaas zullen we federaal weeral met de PS moeten samenzitten.
 
Ook even kort door de bocht, simpele afvalrace...

VB, PVDA en Groen vallen als eerste af wegens te extreem.

Dan OVLD door alle zever, schandalen,...
Vervolgens CD&V, die hebben precies geen mening en draaien hun kar om er toch maar bij te kunnen zijn. En ik ben anti-religie.

De kleine partijen (volt, voorU,...) zijn imo irrelevant.

Dus dan blijven NVA en Vooruit over.
In bijna alle stemtesten die ik gedaan heb staan die 2 ook bovenaan.
Ik heb tot nu toe (denk ik) altijd al op NVA gestemd en neig nu ook weer iets meer naar hen toe ipv Vooruit.
Alhoewel er veel zaken in hun programma zitten waar ik het niet mee akkoord ben, maar over de gehele lijn is het toch de partij waar ik het meest mee overeenkom.
 
Ook even kort door de bocht, simpele afvalrace...

VB, PVDA en Groen vallen als eerste af wegens te extreem.

Dan OVLD door alle zever, schandalen,...
Vervolgens CD&V, die hebben precies geen mening en draaien hun kar om er toch maar bij te kunnen zijn. En ik ben anti-religie.

De kleine partijen (volt, voorU,...) zijn imo irrelevant.

Dus dan blijven NVA en Vooruit over.
In bijna alle stemtesten die ik gedaan heb staan die 2 ook bovenaan.
Ik heb tot nu toe (denk ik) altijd al op NVA gestemd en neig nu ook weer iets meer naar hen toe ipv Vooruit.
Alhoewel er veel zaken in hun programma zitten waar ik het niet mee akkoord ben, maar over de gehele lijn is het toch de partij waar ik het meest mee overeenkom.
Deze logica kan ik perfect volgen met nog de kanttekening dat met Vooruit we helaas achteruit zullen gaan met onze begroting en welvaartsstaat.

En dat ligt niet aan Vooruit maar eerder aan de partijen over de taalgrens. Hun standpunten zijn op het communisme af vergelijkbaar met PVDA.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de partij Blanco. Zou het iets teweeg brengen indien ze in het parlement komen?

Bij elke stemtest kom ik uit bij dezelfde partij maar nooit voor 100%. Stel dat zij aan de macht komen, zijn we toch nog altijd niet zeker dat ze hun beleid kunnen uitvoeren?

Er gaan compromissen gesloten worden en misschien dan juist bij die dingen waar ik geen compromis wil.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de partij Blanco. Zou het iets teweeg brengen indien ze in het parlement komen?

Bij elke stemtest kom ik uit bij dezelfde partij maar nooit voor 100%. Stel dat zij aan de macht komen, zijn we toch nog altijd niet zeker dat ze hun beleid kunnen uitvoeren?

Er gaan compromissen gesloten worden en misschien dan juist bij die dingen waar ik geen compromis wil.
Dat heb je niet in de hand, waar de compromissen gesloten worden. Dan moet je uitverkozen partij al 40% halen waarbij het héél veel gewicht in de schaal kan leggen.
 
Dat heb je niet in de hand, waar de compromissen gesloten worden. Dan moet je uitverkozen partij al 40% halen waarbij het héél veel gewicht in de schaal kan leggen.
Mja waar ik vroeger er gewoon voor de partij ging die zijn standpunten in lijn liggen met die van mij, betrap ik mij er nu op om meer strategisch te stemmen.
 
Kleine partijen zijn misschien irrelevant, maar hier is een wake-up-call: jouw stem is ook irrelevant tussen de miljoenen andere. Ik ga voor Volt omdat ik een daadkrachtiger Europa wil en de traditionele partijen met hun gezwets wil afstraffen.
 
Kleine partijen zijn misschien irrelevant, maar hier is een wake-up-call: jouw stem is ook irrelevant tussen de miljoenen andere. Ik ga voor Volt omdat ik een daadkrachtiger Europa wil en de traditionele partijen met hun gezwets wil afstraffen.
Je stem kan een druppel op de hete plaat zijn maar je kan hem ook beschouwen als een van de vele kleine druppels die een grote golf mogelijk maken. Uiteindelijk draait het om een gerustgesteld geweten. Niet dat 1 stem het verschil kan of gaat maken.
 
Ik vind het tot nu toe al hoopgevend dat er nog geen stem voorbij gekomen is voor PvdA.

VLD en CD&V hebben echt wel nieuwe impulsen nodig.
 
Verdere staatshervorming lijkt me wel nodig door het feit dat er twee héél verschillende politieke culturen zijn in dit land, met daarom ook significante beleidsverschillen. Socio-economisch en demografisch is het verschil ook niet te onderschatten. Anderzijds zou het in theorie verstandig zijn om een en ander terug naar een federaal niveau te krijgen. Ik denk maar aan afvalbeleid omdat ik zelf professioneel binnen dat terrein bezig ben. Een geharmoniseerd beleid is zoveel vanzelfsprekender dan elke regio zijn eigen regels te laten bepalen, maar er is een reden waarom we bepaalde bevoegdheden hebben overgedragen naar de regio's.
 
Hier zal ik Bart de Wever nog is zijn pleziertje gunnen en hem mijn stem geven. Maar op Vlaams niveau mag de druk best opgevoerd worden en daar zal het eerder een verschuiving zijn naar het VB. Al kan dat toch nog weer veranderen als we in het kieshokje staan.🤣
 
Nog aan het twijfelen tussen Groen en Vooruit hier. Zoals in het andere topic al gezegd, kan ik me in beide programma's in vrij gelijke mate vinden én niet vinden. Ergens gaat de voorkeur federaal naar Groen, gezien zij gewoon heel competent bestuurd hebben en naar mijn gevoel het minst van alle partijen bezig waren met politieke spelletjes. De omslag naar een ecologischer model wil ik ook graag behouden zien. Maar gezien zowel Groen als Ecolo verschrompelen in de peilingen vrees ik weer een weggegooide stem te hebben als ik voor hen kies. Ik zie dan liever dat Vooruit dat beetje sterker staat in de onderhandelingen, dan een druppel op de hete plaat voor Groen in de oppositie.

Europees lang vrij zeker geweest dat ik op Groen ging stemmen, omdat dat het niveau is waar je voor de ecologische thematiek het verschil kan maken. Maar ik twijfel ook daar weer, gezien Vooruit bvb voor een Europees leger is in tegenstelling tot Groen. En in het licht van de huidige geopolitieke situatie ben ik er steeds meer van overtuigd dat we naar een veel krachtiger, daadkrachtiger en ja, ook een centralistischer Europa moeten. Zo ver gaat Vooruit helaas ook niet, maar een eigen Europees leger is een goede eerste stap.
 
Laatst bewerkt:
  1. VLD: In theorie de partij waarop ik moet stemmen. Maar in praktijk hebben ze afgelopen regeringen het tegenovergestelde uitgevoerd waarvoor ze staan. En het nepotisme is daar iets te gortig (Mathieu Michel)
  2. NVA: vroeger altijd op gestemd maar hun hun boegbeelden zijn echt koude pap geworden. Zeer zwakke prestatie in de Vlaamse regering. En de Wever die al het geld naar Antwerpen zuigt. Het Vlaams nationalisme interesseert me ook geen hol meer.
  3. VB: extreme partij die werkelijk niets goed zal doen. Al begrijp ik volledig waarom mensen hier massaal op zullen stemmen.
  4. PVDA: Rusland lovers. Weg ermee.
  5. Groen: Sommige mensen in die partij sieren me wel en ik kan hun gedachten volgen. Helaas is hun anti-kernenergie is zware no-go.
  6. Vooruit: Ze bengelen ergens onderaan bij de stemtest. Rousseau en zijn handpop Melissa. Enough said.
  7. Cd&v: heb weinig te zeggen over deze partij. Kan Mahdi wel smaken maar ze overtuigen niet voor een stem.
Ik weet nog niet op wie ik zal stemmen.
 
Terug
Bovenaan