Avondland
Well-known member
Van wat ik heb gehoord zijn die uitspraken die Rousseau heeft gedaan "not done", dus niet al te amicabel denk ik.Hoe sterk zou de band Vooruit - PS zijn vraag ik me al een tijdje af.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Van wat ik heb gehoord zijn die uitspraken die Rousseau heeft gedaan "not done", dus niet al te amicabel denk ik.Hoe sterk zou de band Vooruit - PS zijn vraag ik me al een tijdje af.
Les Engagés zijn zich in de coulissen al aan het opwarmen voor regeringsdeelname. Met hen erbij valt er wel nog een ruime Vivaldi-meerderheid te vormen.Volgend de laatste peiling is Vivaldi II virtueel onmogelijk en is de PS toch niet meer incontournable.
Hoezo niet? Of reken je les engagés niet mee?Volgend de laatste peiling is Vivaldi II virtueel onmogelijk en is de PS toch niet meer incontournable. Kijk, af en toe mag er ook eens positief nieuws verschijnen.
Op zich vind ik zo'n grote coalitie niet eens zo'n probleem. Als die goed geleid wordt en met een goed regeerakkoord komt, vind ik dat misschien zelfs een ideale oplossing. Een beetje het Regenboogmodel van Stevaert: Alle partijen erin en een soort parlementaire regering zonder oppositie. Zonder, of met de extremen in oppositie.Les Engagés zijn zich in de coulissen al aan het opwarmen voor regeringsdeelname. Met hen erbij valt er wel nog een ruime Vivaldi-meerderheid te vormen.
Ik kan het niet genoeg herhalen: wie federaal op een radicaal andere coalitie hoopt, die gaat sowieso bedrogen uitkomen: het wordt opnieuw een amalgaam van 6, 7, misschien zelfs 8 partijen. Veel andere realistische opties dan een tripartite + groenen (Vivaldi+) of een tripartite + N-VA zullen er gewoon niet zijn. Vooruit klinkt zich vast aan de PS, de MR nu ook aan CD&V en de PS onder Magnette is de enige partij aan Franstalige kant die überhaupt met de N-VA over het confederalisme wil praten.
Het zou toch wrang zijn dat partijen die worden afgestraft door de kiezer weer de kans hebben om vijf jaar hun ding te doen, maar er is geen enkele spelregel die dicteert dat verliezende partijen verplicht op de oppositiebank moeten zitten.Op zich vind ik zo'n grote coalitie niet eens zo'n probleem. Als die goed geleid wordt en met een goed regeerakkoord komt, vind ik dat misschien zelfs een ideale oplossing. Een beetje het Regenboogmodel van Stevaert: Alle partijen erin en een soort parlementaire regering zonder oppositie. Zonder, of met de extremen in oppositie.
Les Engagés zijn zich in de coulissen al aan het opwarmen voor regeringsdeelname. Met hen erbij valt er wel nog een ruime Vivaldi-meerderheid te vormen.
Ik kan het niet genoeg herhalen: wie federaal op een radicaal andere coalitie hoopt, die gaat sowieso bedrogen uitkomen: het wordt opnieuw een amalgaam van 6, 7, misschien zelfs 8 partijen. Veel andere realistische opties dan een tripartite + groenen (Vivaldi+) of een tripartite + N-VA zullen er gewoon niet zijn. Vooruit klinkt zich vast aan de PS, de MR nu ook aan CD&V en de PS onder Magnette is de enige partij aan Franstalige kant die überhaupt met de N-VA over het confederalisme wil praten.
Hoezo ben je afgestraft als je +/- opnieuw tot een meerderheid kan komen?Het zou toch wrang zijn dat partijen die worden afgestraft door de kiezer weer de kans hebben om vijf jaar hun ding te doen, maar er is geen enkele spelregel die dicteert dat verliezende partijen verplicht op de oppositiebank moeten zitten.
Als je in het geval van Open VLD van 13,5% terugvalt naar 8,3% (HLN peiling) vind ik niet dat de kiezer je beloont, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n resultaat niet kan deelnemen aan een regering. Toch voelt dat wrang: het is duidelijk dat je daarmee een pover resultaat haalt en dan lijkt een oppositiekuur me "rechtvaardiger" dan een nieuwe deelname.Hoezo ben je afgestraft als je +/- opnieuw tot een meerderheid kan komen?
Af en toe heb ik een masochistische bui en lees ik een politiek pamflet. Ik ben dus in the rabbit hole gedoken en ben begonnen aan z'n boek, We komen eraan. Als je inleiding van 25 pagina's hebt gelezen, ben je eigenlijk klaar, want de "columns" die hij nergens anders kwijt kan dan in de VB-gezinde mediakanalen (boe, censuur!) lezen als politieke pamfletten die telkens eindigen met zichzelf op de borst te kloppen en voegen inhoudelijk niets meer toe aan de inleiding.Van Grieken creëert een salonfähige smoel voor de partij, maar heeft met Vandendriessche als partijstrateeg wel een van de radicaalste extremisten van het land binnengehaald. Iemand die zelfs door het Blok indertijd geweerd werd uit de partij wegens te extremistisch.
Oh oké ja. Ja op die manier volg ik je wel!Als je in het geval van Open VLD van 13,5% terugvalt naar 8,3% (HLN peiling) vind ik niet dat de kiezer je beloont, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n resultaat niet kan deelnemen aan een regering. Toch voelt dat wrang: het is duidelijk dat je daarmee een pover resultaat haalt en dan lijkt een oppositiekuur me "rechtvaardiger" dan een nieuwe deelname.
Mja... ik snap dat wel, hè. Maar ik vind dat niet. Ik snap dat het voor veel mensen wel rechtvaardiger aanvoelt. Maar zo kun je het eeuwig blijven opdelen tot een resultaat dat je wel wilt. Je kunt zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 8,3, dus ze zijn afgestraft, dus ze mogen niet meedoen. Je kunt ook zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 5,6 en zijn sindsdien weer gestegen naar 8,3. Dus beloond?Als je in het geval van Open VLD van 13,5% terugvalt naar 8,3% (HLN peiling) vind ik niet dat de kiezer je beloont, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n resultaat niet kan deelnemen aan een regering. Toch voelt dat wrang: het is duidelijk dat je daarmee een pover resultaat haalt en dan lijkt een oppositiekuur me "rechtvaardiger" dan een nieuwe deelname.
Het klinkt logisch: een partij die wordt afgestraft neemt niet deel aan het beleid, maar in de praktijk werkt het uiteraard zo niet. Anders zou dat betekenen dat het VB allang aan de macht had kunnen deelnemen. Het is een numbers game: de partijen die een akkoord kunnen vinden voor een meerderheidsdeelname gaan beleid voeren en dan kunnen daar partijen tussenzitten die van de kiezer een serieuze pandoering hebben gekregen. Zoals een VLD die van 13% naar 8% sukkelt, bijvoorbeeld.Mja... ik snap dat wel, hè. Maar ik vind dat niet. Ik snap dat het voor veel mensen wel rechtvaardiger aanvoelt. Maar zo kun je het eeuwig blijven opdelen tot een resultaat dat je wel wilt. Je kunt zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 8,3, dus ze zijn afgestraft, dus ze mogen niet meedoen. Je kunt ook zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 5,6 en zijn sindsdien weer gestegen naar 8,3. Dus beloond?
Ik denk dat het gewoon eerlijk is om naar de resultaten op dat moment te kijken, en niet meer dan dat. 8,3% van de Belgen wil door hen vertegenwoordigd worden.
Niks zo ergerlijk pretentieus als KVHV'ers en NSV'ers die in de Overpoort in kostuum rondwandelden. En de figuren die er in mijn studententijd zichzelf tot de elite uitroepen, zijn nu soldaten voor Vlaams Belang (oa de oprichter van SCEPTR) Het idee dat ze denken tegen een elite vechten is ronduit lachwekkend.Het hele boek lijkt gebouwd rond de tegenstelling tussen volk en elite, waarbij Tom Vandendriessche zichzelf ironisch genoeg niet tot de elite rekent. Toch vreemd voor iemand met een universitair diploma, prosenior van KVHV Gent, ex-ambtenaar en succesvol ondernemer die zijn zitje in het Europees Parlement dankt aan de excuustruus van dienst die nog voor de eedaflegging ontslag nam.
Op zich maakt de grootte van de partij mij weinig uit voor regeringsdeelname imo, 50% is 50%. Wat voor mij wel enorm wrang aanvoelt is dat een partij die zwaar verliest, uiteindelijk door politieke spelletjes er in slaagt van de Premier te leveren... vooral dat krijg je gewoon niet uitgelegd aan mensen imo.Als je in het geval van Open VLD van 13,5% terugvalt naar 8,3% (HLN peiling) vind ik niet dat de kiezer je beloont, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n resultaat niet kan deelnemen aan een regering. Toch voelt dat wrang: het is duidelijk dat je daarmee een pover resultaat haalt en dan lijkt een oppositiekuur me "rechtvaardiger" dan een nieuwe deelname.
Het zou toch wrang zijn dat partijen die worden afgestraft door de kiezer weer de kans hebben om vijf jaar hun ding te doen, maar er is geen enkele spelregel die dicteert dat verliezende partijen verplicht op de oppositiebank moeten zitten.
De ene elite is de andere niet. Ge hebt de goei en ge hebt de slechte.Niks zo ergerlijk pretentieus als KVHV'ers en NSV'ers die in de Overpoort in kostuum rondwandelden. En de figuren die er in mijn studententijd zichzelf tot de elite uitroepen, zijn nu soldaten voor Vlaams Belang (oa de oprichter van SCEPTR) Het idee dat ze denken tegen een elite vechten is ronduit lachwekkend.
Akkoord maar dan moeten die partijen ook wel de wil hebben om elkaar iets te gunnen. Als je ziet hoe vivaldi het voorstel van vanpeteghem heeft getorpedeerd omdat men niet wou dat de cd&v dat voor elkaar kreeg lijkt het me naief om te verwachten dat in de volgende regering anders zou zijn.Op zich vind ik zo'n grote coalitie niet eens zo'n probleem. Als die goed geleid wordt en met een goed regeerakkoord komt, vind ik dat misschien zelfs een ideale oplossing. Een beetje het Regenboogmodel van Stevaert: Alle partijen erin en een soort parlementaire regering zonder oppositie. Zonder, of met de extremen in oppositie.