Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

• Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

• Ik weet het nog niet

Stemmen: 33 7,6%

• Totaal aantal stemmers
    432
Volgend de laatste peiling is Vivaldi II virtueel onmogelijk en is de PS toch niet meer incontournable.
Les Engagés zijn zich in de coulissen al aan het opwarmen voor regeringsdeelname. Met hen erbij valt er wel nog een ruime Vivaldi-meerderheid te vormen.

Ik kan het niet genoeg herhalen: wie federaal op een radicaal andere coalitie hoopt, die gaat sowieso bedrogen uitkomen: het wordt opnieuw een amalgaam van 6, 7, misschien zelfs 8 partijen. Veel andere realistische opties dan een tripartite + groenen (Vivaldi+) of een tripartite + N-VA zullen er gewoon niet zijn. Vooruit klinkt zich vast aan de PS, de MR nu ook aan CD&V en de PS onder Magnette is de enige partij aan Franstalige kant die überhaupt met de N-VA over het confederalisme wil praten.

Les Engagés zijn zich in de coulissen al aan het opwarmen voor regeringsdeelname. Met hen erbij valt er wel nog een ruime Vivaldi-meerderheid te vormen.

Ik kan het niet genoeg herhalen: wie federaal op een radicaal andere coalitie hoopt, die gaat sowieso bedrogen uitkomen: het wordt opnieuw een amalgaam van 6, 7, misschien zelfs 8 partijen. Veel andere realistische opties dan een tripartite + groenen (Vivaldi+) of een tripartite + N-VA zullen er gewoon niet zijn. Vooruit klinkt zich vast aan de PS, de MR nu ook aan CD&V en de PS onder Magnette is de enige partij aan Franstalige kant die überhaupt met de N-VA over het confederalisme wil praten.
Op zich vind ik zo'n grote coalitie niet eens zo'n probleem. Als die goed geleid wordt en met een goed regeerakkoord komt, vind ik dat misschien zelfs een ideale oplossing. Een beetje het Regenboogmodel van Stevaert: Alle partijen erin en een soort parlementaire regering zonder oppositie. Zonder, of met de extremen in oppositie.

Op zich vind ik zo'n grote coalitie niet eens zo'n probleem. Als die goed geleid wordt en met een goed regeerakkoord komt, vind ik dat misschien zelfs een ideale oplossing. Een beetje het Regenboogmodel van Stevaert: Alle partijen erin en een soort parlementaire regering zonder oppositie. Zonder, of met de extremen in oppositie.
Het zou toch wrang zijn dat partijen die worden afgestraft door de kiezer weer de kans hebben om vijf jaar hun ding te doen, maar er is geen enkele spelregel die dicteert dat verliezende partijen verplicht op de oppositiebank moeten zitten.

Je weet nooit natuurlijk - maar ik denk eigenlijk niet dat de huidige Vivaldi regering zelf zit te wachten op Vivaldi II, men heeft imo te vaak ondervonden hoeveel extra uitdagingen het gevolg zijn geweest van zo een uitgebreide coalitie. De mogelijkheid zal er idd wellicht zijn - maar ik betwijfel dus of het de eerste keuze zal zijn - veel zal afhangen van hoe heet die soep van voor de verkiezingen zal gegeten worden na de verkiezingen.

Men lijkt het wel vergeten maar met tal van incidenten tijdens deze regering is de term kibbelkabinet echt wel op zijn plaats, dat kan onmogelijk aangenaam werken geweest zijn.

Het zou toch wrang zijn dat partijen die worden afgestraft door de kiezer weer de kans hebben om vijf jaar hun ding te doen, maar er is geen enkele spelregel die dicteert dat verliezende partijen verplicht op de oppositiebank moeten zitten.
Hoezo ben je afgestraft als je +/- opnieuw tot een meerderheid kan komen?

Hoezo ben je afgestraft als je +/- opnieuw tot een meerderheid kan komen?
Als je in het geval van Open VLD van 13,5% terugvalt naar 8,3% (HLN peiling) vind ik niet dat de kiezer je beloont, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n resultaat niet kan deelnemen aan een regering. Toch voelt dat wrang: het is duidelijk dat je daarmee een pover resultaat haalt en dan lijkt een oppositiekuur me "rechtvaardiger" dan een nieuwe deelname.

Hier waarschijnlijk voor de eerste keer ooit CD&V aangezien Open VLD hun principes blijft wegsmijten in ruil voor postjes.. NVA had ook gekund maar wat er ivm de subsidies de laatste tijd allemaal naar buiten komt + hun voorliefde van Antwerpen als centrum van het universum maakt het moeilijk persoonlijk.

Ik twijfel om te gaan. Afkeer gekregen van politiek wegens aanhoudende corruptie/schandalen/postjespolitiek etc...

Van Grieken creëert een salonfähige smoel voor de partij, maar heeft met Vandendriessche als partijstrateeg wel een van de radicaalste extremisten van het land binnengehaald. Iemand die zelfs door het Blok indertijd geweerd werd uit de partij wegens te extremistisch.
Af en toe heb ik een masochistische bui en lees ik een politiek pamflet. Ik ben dus in the rabbit hole gedoken en ben begonnen aan z'n boek, We komen eraan. Als je inleiding van 25 pagina's hebt gelezen, ben je eigenlijk klaar, want de "columns" die hij nergens anders kwijt kan dan in de VB-gezinde mediakanalen (boe, censuur!) lezen als politieke pamfletten die telkens eindigen met zichzelf op de borst te kloppen en voegen inhoudelijk niets meer toe aan de inleiding.

Oplossing voor maatschappelijke problemen zijn in het boek niet terug te vinden. Wel een lange, slaapverwekkende klaagzang over woke, cultuurmarxisme, LGBTQ-rechten, genderideologie, "klimaatcommunisme", de media, massamigratie & omvolking, Europese steun voor Oekraïne, de dictatoriale Europese Unie en uiteraard álle politieke partijen die niet Vlaams Belang zijn. Orban en het Poolse PiS worden verheerlijkt als de echte verdedigers van hun volk (surprise, surprise), Meloni verkettert omdat ze zich in ruil voor Europees geld haar standpunten zou verloochenen.

Het hele boek lijkt gebouwd rond de tegenstelling tussen volk en elite, waarbij Tom Vandendriessche zichzelf ironisch genoeg niet tot de elite rekent. Toch vreemd voor iemand met een universitair diploma, prosenior van KVHV Gent, ex-ambtenaar en succesvol ondernemer die zijn zitje in het Europees Parlement dankt aan de excuustruus van dienst die nog voor de eedaflegging ontslag nam.

Kortom, bespaar jezelf de tijd en moeite en lees liever een écht politiek-filosofisch werk.

Vraag me af of ik de enige ben: ik heb nu 3x op verschillende tijdstippen de Stemtest gedaan. En 3x totaal verschillende resultaten. Uiteraard omdat ik vermoedelijk telkens wat vragen anders beantwoord heb, maar het illustreert wel hoe dicht (of eerder 'ver') alles ligt. Zie ik overigens ook aan de scores (percentages?) die de stemtest mij toont.
Dus ja, op dit moment weet ik het eigenlijk nog altijd niet. Principieel al zeker niet voor VB, of PvdA, maar voor de rest, dunno, wellicht ergens tussen CD&V, OpenVLD en NVA, al ben ik het met @Siro hierboven eens. NVA en OpenVLD komen toch wel af en toe met minder fraaie fratsen in het nieuws.

Als je in het geval van Open VLD van 13,5% terugvalt naar 8,3% (HLN peiling) vind ik niet dat de kiezer je beloont, maar dat wil niet zeggen dat je met zo'n resultaat niet kan deelnemen aan een regering. Toch voelt dat wrang: het is duidelijk dat je daarmee een pover resultaat haalt en dan lijkt een oppositiekuur me "rechtvaardiger" dan een nieuwe deelname.
Oh oké ja. Ja op die manier volg ik je wel!
Ik ben ook wel erg benieuwd naar het resultaat van OVLD. Als die partij effectief gedecimeerd wordt - wat ze eigenlijk wel verdient gezien het track record van de laatste jaren*... - dan komen we écht wel in een nieuwe politieke realiteit terecht. Vorige verkiezingen waren al een "nieuwe" realiteit met de verkleining van de trado's, maar een gedecimeerd OVLD betekent een politiek spectrum op rechts dat overheerst wordt door Ex-VU en VB. De sneeuwbal die een goede twintig jaar geleden is beginnen rollen wordt enkel groter en groter...

*en dat zeg ik dan als iemand die gewoon wilt stemmen voor een liberale partij die effectief liberale recepten probeer om te zetten in beleid, en niet enkel op de ethische thema's...

Mja... ik snap dat wel, hè. Maar ik vind dat niet. Ik snap dat het voor veel mensen wel rechtvaardiger aanvoelt. Maar zo kun je het eeuwig blijven opdelen tot een resultaat dat je wel wilt. Je kunt zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 8,3, dus ze zijn afgestraft, dus ze mogen niet meedoen. Je kunt ook zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 5,6 en zijn sindsdien weer gestegen naar 8,3. Dus beloond?

Ik denk dat het gewoon eerlijk is om naar de resultaten op dat moment te kijken, en niet meer dan dat. 8,3% van de Belgen wil door hen vertegenwoordigd worden.

Mja... ik snap dat wel, hè. Maar ik vind dat niet. Ik snap dat het voor veel mensen wel rechtvaardiger aanvoelt. Maar zo kun je het eeuwig blijven opdelen tot een resultaat dat je wel wilt. Je kunt zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 8,3, dus ze zijn afgestraft, dus ze mogen niet meedoen. Je kunt ook zeggen: Ze gaan van 13,5 naar 5,6 en zijn sindsdien weer gestegen naar 8,3. Dus beloond?

Ik denk dat het gewoon eerlijk is om naar de resultaten op dat moment te kijken, en niet meer dan dat. 8,3% van de Belgen wil door hen vertegenwoordigd worden.
Het klinkt logisch: een partij die wordt afgestraft neemt niet deel aan het beleid, maar in de praktijk werkt het uiteraard zo niet. Anders zou dat betekenen dat het VB allang aan de macht had kunnen deelnemen. Het is een numbers game: de partijen die een akkoord kunnen vinden voor een meerderheidsdeelname gaan beleid voeren en dan kunnen daar partijen tussenzitten die van de kiezer een serieuze pandoering hebben gekregen. Zoals een VLD die van 13% naar 8% sukkelt, bijvoorbeeld.

Maar op 9 juni zullen we duidelijk zien hoe de kaarten verdeeld worden en hoe ver dit afwijkt van de peilingen.

Het hele boek lijkt gebouwd rond de tegenstelling tussen volk en elite, waarbij Tom Vandendriessche zichzelf ironisch genoeg niet tot de elite rekent. Toch vreemd voor iemand met een universitair diploma, prosenior van KVHV Gent, ex-ambtenaar en succesvol ondernemer die zijn zitje in het Europees Parlement dankt aan de excuustruus van dienst die nog voor de eedaflegging ontslag nam.
Niks zo ergerlijk pretentieus als KVHV'ers en NSV'ers die in de Overpoort in kostuum rondwandelden. En de figuren die er in mijn studententijd zichzelf tot de elite uitroepen, zijn nu soldaten voor Vlaams Belang (oa de oprichter van SCEPTR) Het idee dat ze denken tegen een elite vechten is ronduit lachwekkend.

Op zich maakt de grootte van de partij mij weinig uit voor regeringsdeelname imo, 50% is 50%. Wat voor mij wel enorm wrang aanvoelt is dat een partij die zwaar verliest, uiteindelijk door politieke spelletjes er in slaagt van de Premier te leveren... vooral dat krijg je gewoon niet uitgelegd aan mensen imo.

Hoe sneller ze het systeem dat nu voor de gemeente gaat tellen ook naar het nationale niveau hijsen hoe beter. Grootste partij in de regering levert de premier punt aan de lijn. Dan krijg je ook die onnozelheid niet waarbij partijen hun standpunten verloochenen/verkopen voor de premierpost want dat is wat er nu gebeurd is en dat heeft niks met democratie te maken.

Laatst bewerkt:

Wat is een verliezende partij? Is iemand die van 25% naar 20% gaat een verliezer, maar iemand die van 5% naar 10% gaat een winnaar, hoewel die eerste partij nog altijd dubbel het aantal stemmen heeft?

Niks zo ergerlijk pretentieus als KVHV'ers en NSV'ers die in de Overpoort in kostuum rondwandelden. En de figuren die er in mijn studententijd zichzelf tot de elite uitroepen, zijn nu soldaten voor Vlaams Belang (oa de oprichter van SCEPTR) Het idee dat ze denken tegen een elite vechten is ronduit lachwekkend.
De ene elite is de andere niet. Ge hebt de goei en ge hebt de slechte.

Akkoord maar dan moeten die partijen ook wel de wil hebben om elkaar iets te gunnen. Als je ziet hoe vivaldi het voorstel van vanpeteghem heeft getorpedeerd omdat men niet wou dat de cd&v dat voor elkaar kreeg lijkt het me naief om te verwachten dat in de volgende regering anders zou zijn.

Terug
Bovenaan