Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

• Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

• Ik weet het nog niet

Stemmen: 33 7,6%

• Totaal aantal stemmers
    432
Akkoord maar dan moeten die partijen ook wel de wil hebben om elkaar iets te gunnen. Als je ziet hoe vivaldi het voorstel van vanpeteghem heeft getorpedeerd omdat men niet wou dat de cd&v dat voor elkaar kreeg lijkt het me naief om te verwachten dat in de volgende regering anders zou zijn.
Dat is kleutergedrag dat het vertrouwen in de politiek schaadt en dat is misschien beledigend voor kleuters om politici met hen te vergelijken.

Wordt De Croo nog premier als zijn partij geen 10% haalt ? Dat zou toch te gek voor woorden zijn. Morgenavond is er een debat tussen De Wever en Magnette op de VTM, misschien wel het interessantste debat van allemaal.

Wordt De Croo nog premier als zijn partij geen 10% haalt ? Dat zou toch te gek voor woorden zijn. Morgenavond is er een debat tussen De Wever en Magnette op de VTM, misschien wel het interessantste debat van allemaal.
Clerqske is er in Gent als kleinere partij ook in geslaagd van een grotere partij voor zijn kar te spannen in kartel zodat hij daar ondanks de hervormingen tóch burgemeester gaat kunnen blijven in oktober... ik zou het scenario dus zeker niet uitsluiten. Ook al omdat ik de kans héél groot acht dat we uiteindelijk toch wel weer opnieuw naar een federale regering zonder Vlaamse meerderheid zullen gaan en dat de kans dan groot is dat een Vlaamse premier opnieuw als pasmunt kan gebruikt worden en in zo'n scenario's zijn de liberalen nu eenmaal heer en meester in het verkopen van hun ziel voor een postje.

Akkoord maar dan moeten die partijen ook wel de wil hebben om elkaar iets te gunnen. Als je ziet hoe vivaldi het voorstel van vanpeteghem heeft getorpedeerd omdat men niet wou dat de cd&v dat voor elkaar kreeg lijkt het me naief om te verwachten dat in de volgende regering anders zou zijn.
Dat moet in elke coalitie hé. De Vlaamse regering lag deze legislatuur vaak nog meer op apegapen dan de federale, en dat met maar 3 partijen die bovendien allen in hetzelfde politieke spectrum zitten.

Vooral de liberalen (en dan meer bepaald de MR) en de werkgeversorganisaties hebben deze belastingshervorming afgeblokt. Ik weet niet of het zoveel te maken had met electorale profilering, ik denk eerder eigenbelang.

Dat moet in elke coalitie hé. De Vlaamse regering lag deze legislatuur vaak nog meer op apegapen dan de federale, en dat met maar 3 partijen die bovendien allen in hetzelfde politieke spectrum zitten.
Klopt maar hoe meer partijen hoe groter de kans dat men elkaar gaat saboteren omdat het nu eenmaal gemakkelijker is om naar elkaar te wijzen als je met 8 bent dan wanneer je met 3 bent. Zo weten we perfect wie wat geblokkeerd heeft in de vlaamse regering. Terwijl dat in de federale regering niet meer zo zichtbaar is gezien het grotere aantal partijen.

Het is nu niet dat Michel I zo'n groot succes was en een kleinere coalitie dan 4 partijen ga je toch niet krijgen federaal. Daar was men ook meer aan het ruziemaken dan wat anders en die regering is ook gevallen ondanks toch veel ideologische overlap.

heeft iemand soms de volledige resultaten van de peiling ?

Peiling (Limburg)

TPY2uo3.png

Op zich vind ik zo'n grote coalitie niet eens zo'n probleem. Als die goed geleid wordt en met een goed regeerakkoord komt, vind ik dat misschien zelfs een ideale oplossing. Een beetje het Regenboogmodel van Stevaert: Alle partijen erin en een soort parlementaire regering zonder oppositie. Zonder, of met de extremen in oppositie.
Ik denk dat het voorbeeld van Stevaert er ook één is waarom zo'n regeringen moeilijk werken. Toen Steve Stevaert burgemeester was van Antwerpen was er ook zo'n grote coalitie die door de kiezers goed onthaald werd, met als gevolg dat Stevaert de volgende verkiezing zijn coalitiepartners electoraal had leeggezogen. Dat zal wel niet de bedoeling geweest zijn, maar je krijgt in zo'n regeringen wel automatisch een boegbeeld dat de regering vertegenwoordigd, een stem voor de coalitie stond gelijk aan een stem voor Stevaert. Dat heb je met zon'n grote regeringen ook, het is heel moeilijk te onderscheiden wie welke impact heeft gehad dus partijen doen er alles aan om de anderen niet met teveel eer te laten wegkomen.

Ik denk dat het voorbeeld van Stevaert er ook één is waarom zo'n regeringen moeilijk werken. Toen Steve Stevaert burgemeester was van Antwerpen was er ook zo'n grote coalitie die door de kiezers goed onthaald werd, met als gevolg dat Stevaert de volgende verkiezing zijn coalitiepartners electoraal had leeggezogen. Dat zal wel niet de bedoeling geweest zijn, maar je krijgt in zo'n regeringen wel automatisch een boegbeeld dat de regering vertegenwoordigd, een stem voor de coalitie stond gelijk aan een stem voor Stevaert. Dat heb je met zon'n grote regeringen ook, het is heel moeilijk te onderscheiden wie welke impact heeft gehad dus partijen doen er alles aan om de anderen niet met teveel eer te laten wegkomen.
In welk jaar was Stevaert burgemeester van Antwerpen?

Slechte uitkomst. Zoveel verandering is er niet. Meer statusquo eerder. Enige positieve is groen onder de kiesdrempel en ovld ook gezakt.

Sorry, idd, was Patrick Janssens, niet Stevaert.
In Hasselt is hetzelfde zowat gebeurd. Maar die coalitie moet goed geleid worden, en hoeft niet voor de verkiezingen gesmeed te worden. En de goede leider kan dan goed besturen, op zich toch het voornaamste doel. Dus werkt het zolang ze er niet mee stoppen ;)

Geen flauw idee en ik word ook niet wijzer na alle partijprogramma's eens over te lopen.

Even kort door de bocht doen:

VB: Absoluut niet. Extreem en wolf in sheep's clothing. Pas.
NVA: Populistisch gezwets, fancy woorden hier en daar droppen en mensen zijn blijkbaar onder de indruk. Pas.
Vooruit: Connor debacle. Pas.
Open VLD: Enkel en alleen al omwille van het héél het gedoe met ons Gwendolyn en erg liberaal zijn ze ook niet (meer?). Pas.

De rest: Pas.

Triest verkiezingsjaar.
Stem centrum, en laat de rest van de meute het uitvechten, dan kunt ge uw eigen niks verwijten.

Terug
Bovenaan