Voor wie stem jij bij de komende Vlaamse verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de Vlaamse verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 73 23,4%
  • N-VA

Stemmen: 101 32,4%
  • CD&V

Stemmen: 16 5,1%
  • Vooruit

Stemmen: 42 13,5%
  • Open Vld

Stemmen: 17 5,4%
  • Groen

Stemmen: 15 4,8%
  • PVDA

Stemmen: 9 2,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,3%
  • Andere

Stemmen: 3 1,0%
  • Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 12 3,8%
  • Ik mag niet stemmen

Stemmen: 3 1,0%
  • Ik weet het nog niet

Stemmen: 20 6,4%

• Totaal aantal stemmers
    312
Dat ze alleen maar blijven groeien hoeft ook helemaal niet te kloppen. Tien jaar geleden is N-VA er in geslaagd om het VB te decimeren. Het is helaas ook dankzij N-VA dat ze nu terug de wind in de zeilen hebben.
Hoezo hebben ze de wind in de zeilen dankzij de N-VA? Volgens mij is dat toch vooral dankzij het onvermogen van de andere (traditionele) partijen om een deftig politiek tegenverhaal te brengen over de migratie"crisis" die zich voornamelijk op Europees niveau bevindt.

Hoezo hebben ze de wind in de zeilen dankzij de N-VA? Volgens mij is dat toch vooral dankzij het onvermogen van de andere (traditionele) partijen om een deftig politiek tegenverhaal te brengen over de migratie"crisis" die zich voornamelijk op Europees niveau bevindt.
Dat speelt inderdaad ook een rol. Er is een gevoel van onbehagen in de samenleving die niet goed wordt opgevangen door traditionele partijen en dat gaat zeker niet enkel over de zogenaamde "migratiecrisis". Dat onbehagen bestaat al langer, maar ik veronderstel dat dit in gepolariseerde tijden ook een politieke dimensie gaat betreden waarbij een partij als het VB en in mindere mate ook PVDA garen kan spinnen. Dat mag dan geen Groot Verbindend Verhaal zijn, maar als de peilingen de resultaten reflecteren vind ik 27% voor het VB toch een behoorlijk signaal.

N-VA heeft door de federale regering te laten vallen voor een onbeduidend en door Theo Francken zelf onderhandeld migratiepact (en dat hij en de N-VA tot voor de gemeenteraadsverkiezingen zaten te verdedigen), en door dan op de daaropvolgende verkiezingen heel erg hard in te zetten op migratie, dat thema terug top of mind gemaakt bij de bevolking. En het vooral heel veel legitimiteit gegeven. Alleen kan je niet winnen van Vlaams Belang op dat thema.

Vervolgens hebben ze, om de andere partijen te doen zweten, laten doorschemeren dat ze niet zomaar neen zouden zeggen tegen een coalitie met VB (en hebben ze achteraf ook effectief met hen onderhandeld), waardoor ze het signaal gaven dat een stem op VB toch geen verloren stem zou zijn. Dat is wat in Nederland nu ook gebeurd is met Wilders. En dat is iets wat De Wever nu toch door lijkt te hebben. Tot een paar maanden geleden lieten Francken en Jambon ook nog een opening voor VB, het marsorder van De Wever is nu toch om de kiezers er weer van te overtuigen dat stemmen op VB nutteloos is.

Uiteraard deint VB ook mee met de alt-right-golf en het o.a. door Rusland gesponsorde algemene ongenoegen die overal in het Westen over ons rollen. Ook zonder de strategische miskleunen van N-VA zou VB terug fel gegroeid zijn. Maar N-VA zou volgens mij nu wel nog steeds de grootste partij zijn, hadden ze het Marrakech-pact niet opgeblazen en in de vorige verkiezingen van migratie niet hét onderwerp gemaakt.

Is het stilaan niet een beetje te laat om nu te gaan communiceren dat ze toch niet gaan samenwerken met VB? Ik zie het misschien wel gebeuren op lokaal niveau met de gemeenteraadsverkiezingen, maar BDW weet ook dat hij federaal geen schijn van kans maakt als hij op Vlaams niveau met VB zou samenwerken, ook al zouden ze samen de meerderheid halen. Benieuwd welke houdbaarheidsdatum BDW nog gaat hebben als hij onder de 20% zou duiken en VB tegen de 30% zou gaan aanschurken.

Is het stilaan niet een beetje te laat om nu te gaan communiceren dat ze toch niet gaan samenwerken met VB? Ik zie het misschien wel gebeuren op lokaal niveau met de gemeenteraadsverkiezingen, maar BDW weet ook dat hij federaal geen schijn van kans maakt als hij op Vlaams niveau met VB zou samenwerken, ook al zouden ze samen de meerderheid halen. Benieuwd welke houdbaarheidsdatum BDW nog gaat hebben als hij onder de 20% zou duiken en VB tegen de 30% zou gaan aanschurken.
Alles wat nu nog wordt gezegd tot aan de verkiezingen is pure verkiezingspraat. Laat ze maar na de uitslag bekijken wat de opties zijn.

In alle eerlijkheid begrijp ik nog altijd niet hoe een strateeg als De Wever indertijd niet heeft ingezien dat de regering opblazen voor het Marrakech-pact en vervolgens de campagne volledig te laten draaien rond hét thema van de partij waar hij schrik voor had, geen goed idee was*. Sterker nog, het heeft eigenlijk tot deze week moeten duren vooraleer hij dat blijkbaar inzag. Maar ik vrees inderdaad dat het monster nu al veel te lang uit de doos is.

* En hij heeft met zijn boek over woke eigenlijk tussendoor het kunstje overgedaan. Nog een thema waar hij niet kon winnen van VB, maar waarmee hij wel hun alt-right cultuuroorlog legitimeerde.

In alle eerlijkheid begrijp ik nog altijd niet hoe een strateeg als De Wever indertijd niet heeft ingezien dat de regering opblazen voor het Marrakech-pact en vervolgens de campagne volledig te laten draaien rond hét thema van de partij waar hij schrik voor had, geen goed idee was*. Sterker nog, het heeft eigenlijk tot deze week moeten duren vooraleer hij dat blijkbaar inzag. Maar ik vrees inderdaad dat het monster nu al veel te lang uit de doos is.

* En hij heeft met zijn boek over woke eigenlijk tussendoor het kunstje overgedaan. Nog een thema waar hij niet kon winnen van VB, maar waarmee hij wel hun alt-right cultuuroorlog legitimeerde.
Goh, woke is mainstream ook al een dingetje geworden intussen. Ik erger me tegenwoordig al even erg aan antiwokers als aan wokers. Voor mij zijn ze symptomatisch voor de graad van polarisatie die we als maatschappij meemaken. Er is nog weinig nuance aan dat debat. Het is belangrijk om de historische nuance op te zoeken in een maatschappelijk debat waarbij in de eigen boezem moet worden gekeken en dat iedereen boter op zijn hoofd heeft en dat we niet zomaar de roem van onze voorvaderen kunnen bezingen zonder dit en dat met een korrel zout te nemen maar het is ook niet nodig om elke blanke cisgender man te beladen met de zonden Israëls en de blanke meerderheid op te zadelen met een onnozel en overroepen schuldcomplex.

Maar "woke" leeft nauwelijks echt in België. Ik kom allicht in progressievere middens dan jij, en de meest "woke"-discussie die ik al ben tegengekomen gaat over het n-woord, of je dat nu echt in geen enkele context mag gebruiken of niet (iets waarvan ik bvb vind dat je dat afhankelijk van de context wel degelijk moet kunnen gebruiken - ook al ben ik hier op dit forum al beschuldigd geweest van extremistisch woke te zijn). Woke is gewoon het nieuwe scheldwoord voor progressief links. Eerst waren we de poco's, dan de linkiewinkies, nu zijn we wokies of wokers. Alleen wordt daar door (extreem)rechts nu meer dan ooit een (geïmporteerde) cultuuroorlog aan gekoppeld.

Laatst bewerkt:
Maar "woke" leeft nauwelijks echt in België. Ik kom allicht in progressievere middens dan jij, en de meest "woke"-discussie die ik al ben tegengekomen gaat over het n-woord, of je dat nu echt in geen enkele context mag gebruiken of niet (iets waarvan ik bvb vind dat je dat afhankelijk van de context wel degelijk moet kunnen gebruiken - ook al ben ik hier op dit forum al beschuldigd geweest van extremistisch woke te zijn). Woke is gewoon het nieuwe scheldwoord voor progressief links. Eerst waren we de poco's, dan de linkiewinkies, nu zijn we wokies of wokers. Alleen wordt daar door (extreem)rechts nu meer dan ooit een (geïmporteerde) cultuuroorlog aan gekoppeld.
Het leeft wel, maar niet als een oprechte maatschappelijke discussie. Eerder als een "dingetje" dat een eigen leven is beginnen leiden en tot heel wat paranoia leidt. Ik zit genoeg op FB om te zien dat mensen oprecht geloven dat de MSM een woke-agenda hebben en dat de elite die perfide ideologie door onze strot wil rammen. Het is een triggerwoord geworden.

Ons moeder heeft 2 weken geleden voor het eerst het woord woke in de mond genomen toen Nemo won op het Songfestival.
Ik vrees dus dat het wel een dingetje aan het worden is als mijn 69-jarige moeder het woord met een non-binair persoon verbindt 🫣

Dat klopt. Ik post daarom mss id verkeerde draad. Maar kijk de enige manier om iets degelijk te veranderen is federaal en daar zitten ze sinds 2018 niet meer in.
Op Vlaams niveau is de N-VA gewoon tot onze eigen Vlaamse versie van de PS aan het vervellen. Macht corrumpeert; een wissel van de wacht zou welgekomen zijn.

Het leeft wel, maar niet als een oprechte maatschappelijke discussie. Eerder als een "dingetje" dat een eigen leven is beginnen leiden en tot heel wat paranoia leidt. Ik zit genoeg op FB om te zien dat mensen oprecht geloven dat de MSM een woke-agenda hebben en dat de elite die perfide ideologie door onze strot wil rammen. Het is een triggerwoord geworden.
Ja, maar dat is wat ik bedoel. Het leeft in de hoofden van mensen die dingen zien die niet passen in hun wereldbeeld, en dat allemaal toeschrijven aan woke. Maar het bestaat niet als effectieve agenda of groep gelijkdenkende mensen. Je hebt nauwelijks activisten die zich, tenzij intussen als geuzenaam, met woke identificeren. Het is zelfs in de oorsprong geen echte ideologie, en valt al helemaal niet samen wat het anti-kamp er van maakt. Vandaar dat ik woke omschrijf als een onzichtbare vijand. En je noemt er daar inderdaad nog zo twee. MSM, "elite", woke, ... alles en iedereen kan daaronder vallen.

Op vlak van corruptie is de PS moeilijk in te halen. :unsure:
Doen nochtans goed hun best en als het hen uitkomt, geven ze graag dekking aan corrupte PS'ers zoals Alain Mathot.

Blijft grappig dat N-VA, normaal de grootste criticasters van de PS, stemden tegen het opheffen van de parlementaire onschendbaarheid van een compleet aangebrande Luikse PS'er om zo haar eigen stinkende potje in Antwerpen gesloten te houden.

Laatst bewerkt:
Ik zou Theo Francken nog een voorkeursstemmeke willen geven maar dat kan blijkbaar niet vanuit Oostvlaanderen. Vind dat eigenlijk wel dwaas. Net zoals we niet op MR of zo mogen stemmen. Eigenlijk zijn we 15 landen in 1 of zo met al onze kieskringen.

Ik zou Theo Francken nog een voorkeursstemmeke willen geven maar dat kan blijkbaar niet vanuit Oostvlaanderen. Vind dat eigenlijk wel dwaas. Net zoals we niet op MR of zo mogen stemmen. Eigenlijk zijn we 15 landen in 1 of zo met al onze kieskringen.
In andere landen wordt er ook met kieskringen gewerkt hoor ;) Of systemen die op hetzelfde neerkomen.

Laatst bewerkt:
In andere landen wordt er ook met kieskringen gewerkt hoor ;) Of systemen die op hetzelfde neerkomen.

Ja, weet ik wel, ik vind het gewoon niet logisch.
Maar ik kan iemand een geweldige politieker vinden, en vele anderen misschien met mij, maar we kunnen die mens geen persoonlijke stem geven. En dat wringt bij mij.

Ja, weet ik wel, ik vind het gewoon niet logisch.
Maar ik kan iemand een geweldige politieker vinden, en vele anderen misschien met mij, maar we kunnen die mens geen persoonlijke stem geven. En dat wringt bij mij.
Awel hé, ge kunt misschien een tekening maken en naar hem opsturen. Dat gaat die vast wel appreciëren.

Terug
Bovenaan