Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
"Wie zijn vlucht geannuleerd ziet worden door de aangekondigde staking bij Brussels Airport, heeft recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling", zei staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) eerder vandaag al.
Staatssecretaris De Bleeker roept consumenten op om hun rechten op te eisen wanneer ze daarvoor in aanmerking komen. Dat kan door direct contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij waarbij ze boekten. Ze wijst er wel op dat consumenten hun recht op schadevergoeding of terugbetaling kunnen verliezen wanneer ze zelf op zoek gaan naar een oplossing. Wie dus een vlucht zelf annuleert of omboekt, kan geen aanspraak maken op bovenstaande rechten. In die gevallen gelden de normale annulerings- of omboekingstarieven van de luchtvaartmaatschappij.
Meer weten over
Heb je uiteindelijk ook schadevergoeding aangevraagd en gekregen?Na 3u wachtdeuntjes te aanhoren, de vlucht naar een dag later herboekt. Eind goed al goed
Reden van annulering?Zones de app van Brussels Airlines gecheckt en mijn terugvlucht is geannuleerd.
Nu moet ik een dag langer op hotel blijven, als er plaats is. En mijn vlucht omboeken...
Wordt dit allemaal terugbetaald? Iemand ervaring hiermee?
Tenzij je een annulatieverzekering hebt afgesloten. (Daarvoor dient oa zo'n verzekering)Als de vlucht geannuleerd werd wegens bvb. een stakingsactie van de bagagehandelaars op de luchthaven, krijg je noppes.
Heb je uiteindelijk ook schadevergoeding aangevraagd en gekregen?
Vorige week werd onze vlucht afgelast (toen we al in het vliegtuig zaten, plots technisch probleem). Wij werden herboekt naar de volgende dag, hotel werd geregeld, taxi wel moeten voorschieten. Ik heb daarna brief opgesteld+bewijsstukken van taxi opgestuurd naar Brussels airlines, maar nu bijna een week verder, nog geen antwoord. Hoe lang duurt dit gemiddeld voor ze onze schadevergoeding uitbetalen? (recht op 250 EUR ticket/terugbetaling vervoer)
Reden van annulering?
Als de vlucht geannuleerd werd wegens bvb. een stakingsactie van de bagagehandelaars op de luchthaven, krijg je noppes.
Correctie - Wel altijd de "kleine letterkes" lezen. Sommige annulatieverzekeringen betalen 0 € bij overmacht zoals een staking.Tenzij je een annulatieverzekering hebt afgesloten. (Daarvoor dient oa zo'n verzekering)
Enig idee hoe je dat te weten komt?Reden van annulering?
Als de vlucht geannuleerd werd wegens bvb. een stakingsactie van de bagagehandelaars op de luchthaven, krijg je noppes.
Eventueel de website checken om te zien als er daar iets staat over een algemene staking/hinder.Enig idee hoe je dat te weten komt?
Ik zit nu in NY en mijn terugvlucht is geannuleerd maar over de reden van annulatie wordt uiteraard nergens gesproken (mail, telefoon en online).
Om hier even op terug te komen, vandaag de volle 250 EURO pp vergoeding + taxikosten terugbetaald gekregen op de rekening (het hotel en eten moesten we niet voorschieten). Dus eind juni ingediend bij Brussels airlines en nu op 8 augustus uitbetaald. Content van. Ook niet via die claimbedrijfjes gewerkt, maar gewoon zelfstandig een brief opgesteld (modelbrief gevonden online en dan wat aangepast) en dat marcheert dus ook.Heb je uiteindelijk ook schadevergoeding aangevraagd en gekregen?
Vorige week werd onze vlucht afgelast (toen we al in het vliegtuig zaten, plots technisch probleem). Wij werden herboekt naar de volgende dag, hotel werd geregeld, taxi wel moeten voorschieten. Ik heb daarna brief opgesteld+bewijsstukken van taxi opgestuurd naar Brussels airlines, maar nu bijna een week verder, nog geen antwoord. Hoe lang duurt dit gemiddeld voor ze onze schadevergoeding uitbetalen? (recht op 250 EUR ticket/terugbetaling vervoer)
Klopt, ik probeer altijd eerst zelf en als het zo niet werkt, ga ik via claimbedrijfjes.Om hier even op terug te komen, vandaag de volle 250 EURO pp vergoeding + taxikosten terugbetaald gekregen op de rekening (het hotel en eten moesten we niet voorschieten). Dus eind juni ingediend bij Brussels airlines en nu op 8 augustus uitbetaald. Content van. Ook niet via die claimbedrijfjes gewerkt, maar gewoon zelfstandig een brief opgesteld (modelbrief gevonden online en dan wat aangepast) en dat marcheert dus ook.
Voor een vlucht met niet-Europese maatschappij kan je enkel schadevergoeding vragen als het vertrekpunt in Europa ligt. Dus in dit geval wordt het noppes. De kans dat de Emiraten zulke wetgeving hebben lijkt me zeer klein, laat staan dat je als buitenlander vanop afstand daar ooit een antwoord op zou krijgen. Die Colombo-Londen-Brussel kan trouwens niet van Etihad zijn (waarschijnlijk een codeshare) maar dat maakt hier op zich niet uit, het is het originele ticket dat telt.Nog een korte bump, een zus van mij haar vlucht vorige week, werd in extremes nog geannuleerd (moet nog eens navragen welke reden juist, maar ik geloof geen overmacht). Het ging om een vlucht van Colombo (Sri Lanka) naar Brussel met een tussenstop in Abu Dhabi met Etihad Airways. Normaal zou ze landen om 06u35, maar uiteindelijk zijn ze via een alternatieve vlucht (Colombo-London-Brussel) van Etihad Airways geland om 13u55. Dus meer dan 7 uur later dan gepland.
Kan je dan op basis van de europese vordering 261/2004 een forfaitaire vergoeding van 600 EURO vragen?
edit: ik vermoed dus van niet. maar op welke basis kan je alsnog een schadevergoeding vragen?
Idd, zal een moeilijke worden, maar ik ga toch eens proberen via hun websiteVoor een vlucht met niet-Europese maatschappij kan je enkel schadevergoeding vragen als het vertrekpunt in Europa ligt. Dus in dit geval wordt het noppes. De kans dat de Emiraten zulke wetgeving hebben lijkt me zeer klein, laat staan dat je als buitenlander vanop afstand daar ooit een antwoord op zou krijgen. Die Colombo-Londen-Brussel kan trouwens niet van Etihad zijn (waarschijnlijk een codeshare) maar dat maakt hier op zich niet uit, het is het originele ticket dat telt.
Hoezo enkel vertrekpunt Europa? Het is toch 'van of naar' een Europees land? Je bestemming is Europa, dus dat is van toepassing.
EU air passenger rights apply:
- If your flight is within the EU and is operated either by an EU or a non-EU airline
- If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline
- If your flight departs from the EU to a non-EU country operated by an EU or a non-EU airline
- If you have not already received benefits (compensation, re-routing, assistance from the airline) for flight related problems for this journey under the relevant law of a non-EU country.