Credit card chargeback. Ervaringen

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest
Es benieuwd hoe jullie ervaringen tot nog toe hiermee zijn?


Van mij alvast positief.
Bij begin corona uitbraak met Brussels Airlines geboekt voor Kroatie. Niet doorgegaan, en BA reageerde niet op mijn mails. Alles netjes doorgegeven via mijnkaart.be en enkele weken later stond het geld terug op mijn rekening.




Nu zit ik opnieuw met zo'n situatie, al wacht ik voorlopig nog even af.
Vliegtickets gecancelled voor december. Geboekt via een tussenbureau (gotogate). Momenteel is gotogate bezig met de refund aan de airline aan te vragen, en dan zullen ze mij vergoeden.
Ik heb hen maximaal nog 2 maand gegeven.
Want volgens de regels moet je binnen de 4 maand na aankoop een chargeback opstarten. Aangezien mijn tickets 2 maand geleden werden aangekocht, heb ik nog 2 maand tijd.
Sommigen raden me aan zowiezo nu al de chargeback op te starten, maar aangezien het nu met een tussenbureau is , én buitenlandse airline (egyptair) zal dit toch een complex dossier worden en langer duren dan voorheen.
Vandaar dat ik Gotogate nu nog even zal laten doen, ze zijn er nu mee bezig, en 1 week voor de 4 maand verstrijkt, kan ik alsnog de chargeback procedure in gang steken


Nu rest er mij wel nog 1 vraag eigenlijk, misschien dat iemand dit hier kan beantwoorden...
Stel dat je je tickets koopt in februari, voor in december te vliegen. en in augustus cancellen ze uw vlucht... ja dat is dan 6 maand na aankoop (terwijl je maximaal tot 4 maand na aankoop, 120 dagen kan chargebacken), kan je dan helemaal niets doen? of hangt het af van bank tot bank hoe lang je die procedure kan inroepen?
 
Een credit card chargeback loopt volgens mij altijd via VISA of Mastercard en heeft je bank weinig mee te maken.

Over de exacte termijnen en regels weet ik niet veel, maar ik weet wel dat een chargeback vrij harde repercussies heeft voor de handelaar in kwestie. Die betaald naast een soort van boete ook een prijs door minder betrouwbaar te zijnin de ogen van VISA/Mastercard wat gewoon niet handig is. Dus doe niet zomaar lukraak chargeback s omdat dat voor jou makkelijk is. Ik wil zeker niet zeggen dat je dat hier doet, dit is eerder een algemene opmerking.

Ikzelf heb een keer een chargeback gedaan op Indiegogo. Daar had ik voor een grote groep mensen in totaal 20 van een bepaald iets besteld (ja dat gaat niet bestellen, het zijn perks die je krijgt blabla). Ding is, de uitvinder of hoe noem je zoiets had een rechtzaak aan z'n been omdat ie een merkproduct had gekopieerd, en mocht zijn spul niet meer slijten binnen de EU. Dit gebeurde nadat de campagne "doorging" omwille van voldoende funding, maar voordat er product werd verscheept.
Indiegogo heeft me een geïrriteerde mail verstuurd omdat ik dit deed, maar Mastercard heeft onmiddelijk die euhm 2000 euro teruggestort. Drie maanden later bevestiging gehad dat het terecht was. Laten we het erop houden dat er nog niet veel mensen dat product gekregen hadden. Mastercard handelde terecht vanuit het oogpunt dat ik geld had betaald voor de belofte goederen te ontvangen.
Extreem snel en tegelijkertijd relatief traag (je hebt de cash direct terug op je rekening, maar je weet pas zeker dat je hem mag houden na de procedure van drie maanden), maar al bij al een vlotte ervaring.
 
Voor mij is het alvast al niet meer nodig :D

ik heb aan "gotogate" mijn boekings agent zeg maar, gezegd dat ik mijn geld terug wil voor datum XX , of dat ik anders verplicht zal zijn de chargeback procedure op te starten.

en guess what, zopas een mail gekregen dat ze het geld hebben terug gestort, en dat ik dit binnen enkele dagen wel zal zien verschijnen.

Dusja, komt er op aan dat je binnen de 120 dagen je claim indient, dus geef zeker eerst de voorkeur aan de handelaar het onderling op te lossen, en dan pas die chargeback te doen
 
Dusja, je zult wel gelijk hebben, die chargeback, worden ze bang van.

Bovendien, voor een tussen reisbureau is dat ook wel nefast natuurlijk. zij moeten ook wachten tot ze het geld terug krijgen van de airline zelf.

En als jij dan als klant (of een heleboel klanten tegelijk), in massa een chargeback opstart, zit dat tussenbureau met een hoop geld dat ze terug moeten afstaan, terwijl zij dan moeten wachten op de airline hun centen. :)

Maar ergens ons probleem niet hé.
De tussen reisbureau (go to gate) in mijn geval heeft al een (winst)bedrag ingecalculeerd bij de oorspronkelijke verkoop van de tickets,
dus wij willen gewoon onze centen terug.


Ik ga nu wel wachten voor een nieuwe kerst vakantie reis te boeken.
Want stel, je koopt een nieuwe reis op 20/06 , dan heb je maar 4 maand chargeback mogelijkheid. stel dat er dan op 01/11 mizerie op duikt, sta je daar mooi.
Dus ik denk te wachten tot 4 maand voor afreis, om nieuwe reis te kopen. Zo ben ik altijd gedekt.
 
Hier eenmalig een chargeback moeten doen omdat een car rental company in Bosnië geld van mijn kaart haalde voor zogezegde schade terwijl we de wagen zonder schade hadden ingeleverd. Als ik de reviews dan ging lezen op Google hadden ze dit al bij meerdere mensen gedaan.

Ze hadden mijn handtekening vervalst op een schadedocument om "aan te tonen" dat ik wist van de schade en akkoord ging met het bedrag dat ze van m'n kaart haalde. Ik heb toch meerdere maanden op mijn geld moeten wachten, dus ben niet echt tevreden over hoe het gelopen is.

Ik heb mijn kaart toen ook meteen geblokkeerd, want blijkbaar haalde het bedrijf na een chargeback meteen terug geld van je credit card las ik in de reviews. Zoveel indruk maakt een chargeback dus blijkbaar toch niet.
 
Hier eenmalig een chargeback moeten doen omdat een car rental company in Bosnië geld van mijn kaart haalde voor zogezegde schade terwijl we de wagen zonder schade hadden ingeleverd. Als ik de reviews dan ging lezen op Google hadden ze dit al bij meerdere mensen gedaan.

Ze hadden mijn handtekening vervalst op een schadedocument om "aan te tonen" dat ik wist van de schade en akkoord ging met het bedrag dat ze van m'n kaart haalde. Ik heb toch meerdere maanden op mijn geld moeten wachten, dus ben niet echt tevreden over hoe het gelopen is.
Ik snap toch niet goed welke regels ze hierbij hanteren. Dan kan je toch ook een chargeback toepassen als jij nu frauduleus bent en gewoon niet wilt betalen voor de gehuurde auto?
 
Ik snap toch niet goed welke regels ze hierbij hanteren. Dan kan je toch ook een chargeback toepassen als jij nu frauduleus bent en gewoon niet wilt betalen voor de gehuurde auto?
Geen idee hoe dat in z'n werk gaat, maar in mijn geval had ik het originele papier waarop stond dat er geen schade was en getekend door beide partijen en daarbovenop de negatieve Google reviews van klanten waarbij het eerder was voorgevallen. Dat leek me dus voldoende bewijs om zoiets geen maanden te laten aanslepen.
 
Eigenlijk is zo'n chargeback toch echt wel nodig hé, als je veel internationaal koopt of reist.

Mijn bank wil me een gratis visa kaart aanbieden zonder chargeback, maar nee hoor, ik betaal met plezier 4,40 euro voor een betalende visa mét chargeback optie en verzekering.

Dat geld heb je quasi meteen terug als er 1 keer iets voorvalt.



Het enige dwaze vind ik dat je telkens moet een "verzoek" indienen om je POSITIEF SALDO terug te storten op je zichtrekening. anders blijft dat daar maanden op staan op je creditcard balans, tot je nog es aankopen doet
 
Eigenlijk is zo'n chargeback toch echt wel nodig hé, als je veel internationaal koopt of reist.

Mijn bank wil me een gratis visa kaart aanbieden zonder chargeback, maar nee hoor, ik betaal met plezier 4,40 euro voor een betalende visa mét chargeback optie en verzekering.

Dat geld heb je quasi meteen terug als er 1 keer iets voorvalt.



Het enige dwaze vind ik dat je telkens moet een "verzoek" indienen om je POSITIEF SALDO terug te storten op je zichtrekening. anders blijft dat daar maanden op staan op je creditcard balans, tot je nog es aankopen doet
Heeft niet elke kredietkaart die optie? Ik heb dit enkel nog maar gebruikt bij een kredietkaart van Worldline en die hebben die optie altijd (via mijnkaart.be), bij de banken die zo'n kaarten zelf uitgeven zoals Europabank weet ik niet hoe dat werkt maar de kantoorhouder heeft mij gezegd van hem in zo'n gevallen te contacteren. Ik heb in elk geval nog nooit betaald voor een kredietkaart.

Wat betreft dat positief saldo hangt het ook van de uitgever of de bank af. Bij Keytrade krijg je een positief saldo wel zo terug, bij Argenta moet je dit via mijnkaart.be aanvragen.
 
Ik heb nog maar 1x ooit een chargeback gedaan via de CC maatschappij en dat was toen ook gewoon terecht.

Dat heeft mij toch wel wat problemen opgeleverd bij de instantie (verkoper, luchtvaartmaatschappij, betaalsysteem ..) die geïmpacteerd werd door die chargeback.
Pas toen na een rechtzaak (ik was daar zelf niet op aanwezig dat is tussen de andere partijen onderling), ik over de hele lijn gelijk kreeg, heeft die instantie mij opnieuw als klant aanvaard.
Tot de definitieve uitspraak (En dat was pas een jaar later) werd ik 'letterlijk' uitgesloten als klant / geblokkeerd.

Dus ik zou daar toch mee opletten met 'zomaar' chargebacks te doen.
Indien de chargeback terecht is, heb je er op lange termijn bij de meeste instanties geen problemen mee.
Maar als de chargeback niet terecht is, en je hebt later een service nog eens nodig van die welbepaalde instantie, dan kan het dus goed zijn dat ze u niet meer toelaten als klant.

(Opmerking: Bij bijvoorbeeld een faillissement kan je dit natuurlijk wel doen, dan heb je niets / weinig te verliezen)
 
Dus ik zou daar toch mee opletten met 'zomaar' chargebacks te doen.
Indien de chargeback terecht is, heb je er op lange termijn bij de meeste instanties geen problemen mee.
Maar als de chargeback niet terecht is, en je hebt later een service nog eens nodig van die welbepaalde instantie, dan kan het dus goed zijn dat ze u niet meer toelaten als klant.

(Opmerking: Bij bijvoorbeeld een faillissement kan je dit natuurlijk wel doen, dan heb je niets / weinig te verliezen)
Ik zou me eerder de vraag stellen waarom je nog klant WIL zijn bij een onbetrouwbare partij. Als ik een chargeback moet doen om mijn geld rechtmatig terug te krijgen wil ik verder niets meer met de andere partij te maken hebben hoor.
 
Ik zou me eerder de vraag stellen waarom je nog klant WIL zijn bij een onbetrouwbare partij. Als ik een chargeback moet doen om mijn geld rechtmatig terug te krijgen wil ik verder niets meer met de andere partij te maken hebben hoor.
Die vraag heb ik mij al gesteld hoor.

Maat het is een vrij grote partij. Ik vermijd ze zoveel mogelijk maar ze volledig laten vallen is (helaas) in mijn eigen nadeel.
Hint: Elon Musk is/was onrechtstreeks involved. ;)
 
Laatst bewerkt:
Diegene die juist raadt, krijgt een duimpje omhoog. En neen het is ook niet Tesla :tongue:

Hint: hij heeft al een tijdje niets meer ermee te maken, maar hij is er ooit aandeelhouder geweest ..
 
Terug
Bovenaan