Cancun (Mexico) tijdens Hurricane season?

Solleke89

Well-known member
Deze middag mijn reis geboekt voor eind van de zomer (29/8-09/09) samen met mijn beste kameraad. Een 5 sterren resort vlakbij Cancun. 10 nachten voor 3300 euro all in met Tui.
Er was nog maar één kamer aan deze prijs beschikbaar. Op tripadvisor gekeken wat er allemaal te doen was en snorkelen met haaien, schildpadden, zwemmen met dolfijnen, cenotes bezoeken, tempels... Een droomvakantie zowaar.

Te mooi om waar te zijn?
Na het boeken gevonden dat het daar blijkbaar volop Hurricane season is met erg veel regen.
Teleurgesteld dan maar opnieuw geanulleerd en elk apart onze laptop open geklapt en beginnen zoeken.
Curaçao/Aruba/Bonaire zijn ook wel leuke dingen te doen en een mooi klimaat maar is een heel pak duurder of het is maar 7 dagen. Dominicaanse republiek is zelfde prijsklasse als wat we geboekt hebben maar is evengoed regen en orkaan seizoen.

Kaapverdië was van prijs heel interessant maar is al bij al weinig te doen, als je 3 dagen kan vullen met dingen te doen is het veel denk ik.
Gran Canaria leek ons ook wel leuk maar is ook al niet super goedkoop, en toch ook niet super veel te doen al bij al. Ja je kan er enorme trektochten gaan doen in de natuur maar dat is nu ook niet zuiver ons ding.

We zaten vast, dus ben ik beginnen opzoeken of het effectief wel zo erg is.
Uit de vele ervaringen was de concensus dat het effectief heel warm is met een hoge vochtigheid en dat het er best veel kan regenen. Gemiddeld 10 dagen per maand. Ok das is dus 1/3. En als het regent is het niet zoals in België van 's ochtends tot 's avonds maar zijn het hevige korte buien (die dan eigenlijk wel wat welkome verkoeling geven). Bovendien is het veel minder druk dan in het droge seizoen én, is door de vele regenval de wildlife veel actiever. Je komt effectief veel meer walvissen en haaien tegen bij het snorkelen. Ondanks dat de kans als hoog wordt beschouwd komen reële orkanen maar zeer zelden voor.
Van de vele ervaringen die ik las was er echt niemand die zei dat het een tegenvaller was.

Ik zei tegen mijn kameraad van jah, elke vakantie die ik hier tegenkom als alternatief heb ik gewoon direct het gevoel bij van ja het is niet Mexico... En hij zei me dat hij er exact hetzelfde over dacht. Mijn bevindingen aan hem laten zien en gelukkig was de laatste kamer die we geboekt en weer geannuleerd hadden nog beschikbaar en hebben we toch opnieuw geboekt.

Long story short:
Ben eens benieuwd of er mensen van hier zijn met ervaringen van in die regio te gaan, al dan niet in het regen/orkaan seizoen?
Ons hotel is Riu Tequila, dus de naam zit al meteen goed...
 
Ben zelf tijdens het hurricane season naar Miami gegaan en we hebben zalig weer gehad. Wel af en toe een korte hevige regenbui, maar liever zo dan aanhoudende miezerregen. Wij hebben er dus geen last van gehad.

Cancun hebben we ook gedaan, maar dan buiten het hurricane season en is idd een zalige streek om op reis te gaan. Dominicaanse hebben we ook gedaan buiten het hurricane season en is ook wel de moeite. Mijn voorkeur gaat wel uit naar Cancun als ik kan kiezen tussen de twee aangezien het daar buiten de hotels veel ontwikkelder is. In de Dominicaanse is het veel armoediger eens je buiten je hotel komt.
 
Wij zijn in juli 2010 naar Dominicaanse geweest. Was inderdaad een risico, uiteindelijk 1 dag wat regen gehad en de rest gewoon mooi weer.
Maar dat is hit or miss...
 
Paar keren geweest Mexico heeft regen idd die periode maar nooit geen echte hurricanes.

Dat is trouwens peak season van de whale sharks, ik was voor die reden daar en absoluut de moeite. Wss meer dan 100 gezien, zelfs paar nieuwe babies identified.

Niet mee in zitten en gewoon doen wij hadden meestal regen in de nacht tot 7u sochtends.
 
Riu Tequila voor 3300€ ? Per persoon of voor jullie samen ?
Tis trouwens wel een stukje van Cancun af uiteindelijk, korter bij Playa del Carmen.

Ik ben zelf 2x geweest in september en behalve af en toe een serieuze douche (die snel gedaan was) geen last van gehad.
Maar ik ken er ook die 10 dagen binnen hebben gezeten wegens constante regen.

Kijk trouwens eens op Tui.nl. op 29/08 vertrekken en 9 dagen zit je voor +-1500€ per persoon in de Riu Palace Mexico op hetzelfde domein, maar dat is wel een niveau of 2 hoger dan de Tequila.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben naar Guatemala/Honduras geweest rond die periode, niet zo ver verwijderd van Yucatan, en het weer daar is echt geen reden om je zorgen over te maken. Veel korte regenbuien, maar je droogt zo op door het warme weer. Daarvoor moet je zeker je reisplannen niet annuleren.
 
Beetje onzinnig hoor, om zomaar te stellen dat het geen probleem is omdat je zelf er geen problemen hebt gehad. Voor hetzelfde geld regent het er een ganse week of mag je zelfs je kamer niet uit. Niemand kan het weer voorspellen, toch? Ik ken ook iemand die in de Dominicaanse een ganse week in haar kamer is moeten blijven omdat de gigantische stormen levensbedreigend waren. Die had ook niet door dat het orkaanseizoen was toen ze boekte.

Dus je kan gewoon geluk hebben of even goed pech. Maar in beide gevallen is dat geen referentie voor anderen die er naartoe willen imo.
 
Riu Tequila voor 3300€ ? Per persoon of voor jullie samen ?
Tis trouwens wel een stukje van Cancun af uiteindelijk, korter bij Playa del Carmen.

Ik ben zelf 2x geweest in september en behalve af en toe een serieuze douche (die snel gedaan was) geen last van gehad.
Maar ik ken er ook die 10 dagen binnen hebben gezeten wegens constante regen.

Kijk trouwens eens op Tui.nl. op 29/08 vertrekken en 9 dagen zit je voor +-1500€ per persoon in de Riu Palace Mexico op hetzelfde domein, maar dat is wel een niveau of 2 hoger dan de Tequila.
Voor ons beide.
En ja, dit is wel 12 dagen/10 nachten dat we doen.
Rui Palace is dan maar 9 dagen/ 7 nachen en vinden we wat te kort. Zelfde lengte is ineens weer een paar honderd euro extra + we hebben bagage geboekt en extra beenruimte dus als iets 1470 kost ben je uiteindelijk 1600 effectief kwijt per persoon.
 
Laatst bewerkt:
Beetje onzinnig hoor, om zomaar te stellen dat het geen probleem is omdat je zelf er geen problemen hebt gehad. Voor hetzelfde geld regent het er een ganse week of mag je zelfs je kamer niet uit. Niemand kan het weer voorspellen, toch? Ik ken ook iemand die in de Dominicaanse een ganse week in haar kamer is moeten blijven omdat de gigantische stormen levensbedreigend waren. Die had ook niet door dat het orkaanseizoen was toen ze boekte.

Dus je kan gewoon geluk hebben of even goed pech. Maar in beide gevallen is dat geen referentie voor anderen die er naartoe willen imo.
Klopt, ken ook iemand die ze hebben mogen repatriëren na een ijsblok ter grote van tennisbal op zijn hoofd te krijgen...

Het is en blijft een risico om in dat seizoen te gaan.
 
Klopt, ken ook iemand die ze hebben mogen repatriëren na een ijsblok ter grote van tennisbal op zijn hoofd te krijgen...

Het is en blijft een risico om in dat seizoen te gaan.
Je moet er vrede mee nemen dat het ferm kan verkeerd gaan en je misschien dagen of de hele vakantie binnenzit. Die kans is misschien "klein" maar wel bestaande.

En er is ook gewoon het feit dat wij zo'n noodweer niet kennen en dus soms verkeerd inschatten. In Mexico is men bang van hagel omdat dat inderdaad soms tennisballen zijn van ijs, terwijl de typische Belg dat nog nooit heeft gezien en dan misschien wel gewoon gaat rondwandelen.
 
Voor ons beide.
En ja, dit is wel 12 dagen/10 nachten dat we doen.
Rui Palace is dan maar 9 dagen/ 7 nachen en vinden we wat te kort. Zelfde lengte is ineens weer een paar honderd euro extra + we hebben bagage geboekt en extra beenruimte dus als iets 1470 kost ben je uiteindelijk 1600 effectief kwijt per persoon.
Zou ik er toch voor over hebben 😊
Als je in de Palace zit, mag je ook in de Tequila aan het zwembad gaan zitten of gaan eten, andersom niet.
Meteen aan het strand ipv 800m wandelen.

Eén van mijn leukste vakanties gehad trouwens ginder, je hebt er echt wel alles. Luchtvochtigheid ook nie onderschatten, nat worden doet ge sowieso 😊

Reken voor die excursies ook nog maar een 500€ per persoon want ik zou er nie teveel van laten schieten 😊 allemaal wel de moeite
 
Reken voor die excursies ook nog maar een 500€ per persoon want ik zou er nie teveel van laten schieten 😊 allemaal wel de moeite
Kan je dat niet allemaal zelf regelen en zo de kost sterk drukken? Ik ben ook aan het zien om naar Cancun te gaan, maar ik zou dan een wagen huren en zelf al die zaken bezoeken (en bijv. zelf de diving trips boeken).
 
Kan je dat niet allemaal zelf regelen en zo de kost sterk drukken? Ik ben ook aan het zien om naar Cancun te gaan, maar ik zou dan een wagen huren en zelf al die zaken bezoeken (en bijv. zelf de diving trips boeken).
Niet iedereen is daar even bedreven in. Wij deden ook alles zelf. Je gaat downtown en ze slaan er u met de oren om voor tours. Voordeel is dat goedkoper is, kleinschaliger en beter dus.

Er zijn lokale luxe bussen die je kan nemen naar quasi overal. Wifi en airco.

Ik haat zo'n tui tours waar je eerst x aantal hotels moet doen en dan vasthangt aan hun uren en tijdstip.

Bvb whales hark, wij bus genomen naar Cancun en dan prive boot voor mij en een vriendin. Daar na gaan eten bij de locale visser zijn huis. TUI was zo'n grote boot waar iedereen op beurt eens 15min het water in mocht.

Wij in totaal 3u het water in geweest. Veel betere service dan je ooit kan hebben met TUI.

Dikke Nadeel voor vele is dat ze dus wel met N uitzoeken en onderhandelen. TUI tours is gewoon naar de info beurt gaan en boeken in het hotel
 
Kan je dat niet allemaal zelf regelen en zo de kost sterk drukken? Ik ben ook aan het zien om naar Cancun te gaan, maar ik zou dan een wagen huren en zelf al die zaken bezoeken (en bijv. zelf de diving trips boeken).
De toeristische dingen zal je zkr zo wel kunnen doen. Coba, Tulum, Chitzen Itza. Bepaalde cenotes ook.

Andere liggen in de bos/jungle. Of bv. De excursie naar/door Sian Kahn kan je denk ik niet alleen ?

Wij hadden een privé excursie naar Chitzen Itza via tui toen. Een Belgische gids die al +15j in Mexico woont en met een Mexicaanse getrouwd is. Die zijn uitleg en babbel vond ik de meerprijs zeker verantwoord 😊
 
Ik heb een jaar in Honduras gewoond en ben er al verscheidene keren terug geweest, telkens in het regenseizoen. Doorgaans is dat gewoon al eens een serieuze plensbui, maar regent het verre van altijd. Voordeel is dat die regen verkoeling brengt, waardoor het minder heet is.
Het is sowieso een risico dat je neemt, maar veel kans ga je er weinig last van hebben.
 
Zou ik er toch voor over hebben 😊
Als je in de Palace zit, mag je ook in de Tequila aan het zwembad gaan zitten of gaan eten, andersom niet.
Meteen aan het strand ipv 800m wandelen.

Eén van mijn leukste vakanties gehad trouwens ginder, je hebt er echt wel alles. Luchtvochtigheid ook nie onderschatten, nat worden doet ge sowieso 😊

Reken voor die excursies ook nog maar een 500€ per persoon want ik zou er nie teveel van laten schieten 😊 allemaal wel de moeite
Ja besparen op excursies gaan we echt niet doen.
Cenotes willen we sowieso doen en duiken naar walvishaaien en schildpadden onder andere.

Hoe zit het met geld daar? In België mexicaanse pesos besteld of lokaal met visa/mc afgehaald? Of is betalen in dollar interessanter? (Denk ik niet)
 
Ja besparen op excursies gaan we echt niet doen.
Cenotes willen we sowieso doen en duiken naar walvishaaien en schildpadden onder andere.

Hoe zit het met geld daar? In België mexicaanse pesos besteld of lokaal met visa/mc afgehaald? Of is betalen in dollar interessanter? (Denk ik niet)
Ik had hier wat pesos besteld. Gewoon om wat fooi te kunnen geven enzo. Of op excursies maken ze ook foto's of video's.
Excursies bij Tui kan je in € cash of visa betalen.
In ons hotel stond een geldautomaat, wel zorgen dat je kaart geactiveerd is voor ginder of je kan nx afhalen 😅

Dollars heb ik nooit gebruikt

Bezoek zkr ook de tempels/pyramides
 
Hier alles op eigen houtje gedaan. Auto gehuurd en zelf overal naartoe gereden en onderhandeld over de prijs.

Wat ik me nog kan herinneren van onze reis daar:
- We zijn 's nachts gaan varen met een bootje om aligators te spotten. Was ook echt een prachtige sterrenhemel trouwens, nog nooit zoveel sterren gezien.
- Chichen Itza was ook de moeite.
- Bij Playa del Carmen verschillende soorten apen gaan spotten in de bossen.
- Gaan duiken in grotten.
- Isla Mujeres hebben we ook bezocht, is een mooi eilandje om te bezoeken.
- We hebben een typische Maya mis bijgewoond, maar geen idee of dat echt zo was of dat ze de toeristen dat wijsmaken.
 
Als je wat geoefende duiker bent sowieso cenote Angelita doen. Is een prachtige ervaring precies buitenaards. The Pit cenote is ook mooi en voor beginners.

Whalesharks is snorkelen trouwens en niet duiken.

Wij zijn ook gaan duiken met hammerheads en tiger sharks, ook alleen maar voor advanced duikers.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan