Vervangen diesel door EV (particulier)

pve

New member
Wij hebben momenteel 2 dieselwagens, beiden ongeveer 10 jaar oud en +/- 180k km elk.
De grotere (VW Passat) wordt vaak gebruikt (30k km per jaar), de kleinere (Mercedes GLA) op dit moment veel minder. (pak 5 k a 7k km per jaar)
Beide auto's zijn particulier aangekocht, en we hebben geen jobs waar we bedrijfswagen krijgen. (jaja die werknemers bestaan)
Mijn vrouw gaat met de fiets naar het werk, dus de tweede auto is enkel voor winkelen, hobby's kinderen, etc.
Ik moet vaak naar het buitenland (met de wagen), dus overschakelen naar 1 auto is nog geen optie.

Eigenlijk zijn de twee auto's in zeer goede staat, maar ik overweeg de kleinere te vervangen door een kleine elektrische auto maar krijg het nog niet verkocht thuis :)
We hebben een laadoptie thuis.

Het dilemma is, ofwel rijden we beide auto's op en hebben we hoge aankoopkosten binnen x aantal jaar.
Ik vermoed dat de restwaarde van diesel's dan bijna nihil zal zijn.

Of we vervangen nu 1 van de twee door een (tweedehands) elektrische (genre ID.3, Leaf,..) en verkopen we een 'goede' auto voor nog een relatief goed bedrag.


Als particulier is het momenteel niet gemakkelijk om auto's te kiezen, restwaardes zijn ook niet meer zo voorspelbaar als vroeger.
 
Beetje gelijkaardig hier, maar gezien de nieuwprijzen vrij veel gezakt zijn en de 2dehands prijzen niet, kijken we nog (heel) even de kat uit de boom. Ook de onzekerheid ivm de premie speelt parten.
Rationeel gezien lijkt de elektrische Corsa ook wel goed als 2de wagen en tegen een schappelijke prijs.
 
Ik zou in dat geval nog paar jaar afwachten tot er meer op de tweedehands markt komen. Je kan wachten tot er ene echt op is, of er komt een dure herstelling aan. Je kan ook wat berekeningen maken voor je eigen situatie hoe het zit qua verbruikskosten. EV rijden is goedkoper in verbruik, maar dit telt vooral door als je 'veel' kilometers maakt, maar dat lijkt in jou geval niet zo te zijn voor de kleine die je wil gaan vervangen.
 
Ik zou persoonlijk verder blijven rijden met de diesels. Diesels zijn nu al vaak veel minder waard dan hun benzine tegenhangers, terwijl ze meer kosten in aankoop nieuw. Ze zijn dus al zeer hard gezakt in prijs. En elektrische auto's zullen komende jaren nog fel verbeteren qua range etc, terwijl de nieuwprijs waarschijnlijk zal zakken, dus de huidige EVs gaan snel achterhaald zijn qua technologie en waarschijnlijk ook erg moeten zakken in tweedehandsprijs omdat er betere modellen tegen een goede prijs nieuw te koop zijn.
 
In het geval van de topicstarter idd.
In ons geval waren er grote kosten te doen en hebben we hem aan een opkoper verkocht. Momenteel slechts één wagen hier, en begint wel vervelend te worden :p
 
Enorm vergelijkbare situatie hier: beide dieselwagens nog in zeer goede staat, ongeveer 10 jaar oud en elk meer dan 200k km.
Ene bolt+-30.000km en de andere +-5.000km per jaar.

Al paar keer gedacht om te vernieuwen, maar prijzen van auto's zijn ontploft.
Meest verstandige lijkt mij om ze op te rijden zolang er geen grote kosten zijn.
 
Ja inderdaad ze zijn in goede staat, maar ik verwacht wat problemen bij de mercedes. (wat gerammel en geboenk op de aandrijfas)
Ik heb van wijkopenauto's een zeer goede prijs gekregen hiervoor, dus hierdoor twijfel ik. (prijs na taxering ter plaatse voor de duidelijkheid)

Eventueel vervangen door een phev (vb. lynk co) gezien we dan 90% elektrisch kunnen rijden.

Maar inderdaad ook spielerei :)
 
Terug
Bovenaan