Auto Aankoop nieuwe wagen

De motor is een doorontwikkeling van de bekende ep6 (1600 benzine, 4cil in samenwerking met BMW) daar waren vooral kettingproblemen. Psa heeft deze motor dan aangepast naar een 1200, 3cil met een distributieriem in olieachtige omgeving (om zo kettingproblemen te vermijden) en dit werkte redelijk tot de nieuwe biobrandstoffen op de markt kwamen. Ze hebben al een hele resem materialen gebruikt voor de distributieri3men maar deze blijft kleine stukjes rubber afbrokkelen en die komen dan in de zeef van de oliepomp terecht. Pomp sluit af en je krijgt storing oliedruk. Dit gebeurt de 1 ste keer meestal tussen de 50 en 60k km. Dan is het veelweg ook al te laat voor de motor en begint deze olie te verbruiken. 1L/1000km is geen uitzondering en in dat carter zit om te beginnen al maar 3,5L. Motoren worden ook veelvuldig vervangen daardoor. Soms is direct ook de schade al te groot om nog te reinigen en moet de motor vervangen worden.
OK, bedankt voor de duidelijke info.
Zit de motor in nog andere merken dan van de PSA Groep?
 
OK, bedankt voor de duidelijke info.
Zit de motor in nog andere merken dan van de PSA Groep?
Maar het is niet enkel Peugeot die blunders maakt hoor.
In dat zelfde straatje heb je ook Renault die motoren heeft gebouwd die heel veel olie verbruiken en waarvan de kleppen kapotgaan. En die motoren zitten in Renaults, Dacia’s, Nissans en Mercedessen.
 
Als je niet goed weet wat kopen en je wilt graag iets waar je op kan vertrouwen, koop u een Mazda benzine.
Grote kanshebber ook voor mijn volgende wagen.
Ok, veelweg een 2L en iets duurder in taks en verbruik maar dit haal je er dubbel en dik terug uit door de bouwkwaliteit van de motoren.
Enige weet dat ik heb is dat de motoren van de inklapbare spiegels van een 3, 6 en cx30 wat problemen kunnen geven. Niks ernstigs.
 
Maar het is niet enkel Peugeot die blunders maakt hoor.
In dat zelfde straatje heb je ook Renault die motoren heeft gebouwd die heel veel olie verbruiken en waarvan de kleppen kapotgaan. En die motoren zitten in Renaults, Dacia’s, Nissans en Mercedessen.
Bij Mercedes was het toch enkel het onderblok dat van Renault kwam?
 
Even deze thread hijacken.

@wiseguy444 : hoe zit het met de betrouwbaarheid van de 1.6 htp motor? Meer bepaald in een 3008, model 2018?
Dat valt eigenlijk heel goe mee (je bedoelt toch de THP eh?) . Van de laatste jaren heb ik nog geen enkele binnen gekregen met problemen. Alle recentere benzine hybrides hebben ook die blokken.
Ik heb zelf zitten kijken naar voertuigen met die motoren. Met de oudere heb ik hier en daar een bobijn of een ketting en/of spanner/geleiders vervangen.
In mindere mate ook kleppen gestraald met korrels wegens vervuiling maar daar heeft eender welk merk met benzinemotoren met direct ingespoten benzine last van. Simpelweg omdat de benzine niet meer via de kleppen gaat en ze kuist maar rechtstreeks in de cilinders ingespoten wordt.
Die vervuiling kan dan van de kleppen loskomen en in de cilinders terecht komen. Dat in combinatie met compressieslag en hitte in uw cilinderkan een zelfontbranding voor de bougievonk veroorzaken.
Maar dat zijn misschien 4 of 5 voertuigen sinds de motor is uitgekomen. Echt verwaarloosbaar.
 
Als je niet goed weet wat kopen en je wilt graag iets waar je op kan vertrouwen, koop u een Mazda benzine.
Grote kanshebber ook voor mijn volgende wagen.
Ok, veelweg een 2L en iets duurder in taks en verbruik maar dit haal je er dubbel en dik terug uit door de bouwkwaliteit van de motoren.
Enige weet dat ik heb is dat de motoren van de inklapbare spiegels van een 3, 6 en cx30 wat problemen kunnen geven. Niks ernstigs.
Hoi ff uw reactie hijacken.
Mazda benzine vs toyota hybride?

Mijn toyota 1.4 d4d heeft 330k kilometers. Ik ga hem zowiezo oprijden maar wil iets opt oog (stockwagens) voor tgeval dat die nie meer door de keuring geraakt
 
Hoi ff uw reactie hijacken.
Mazda benzine vs toyota hybride?

Mijn toyota 1.4 d4d heeft 330k kilometers. Ik ga hem zowiezo oprijden maar wil iets opt oog (stockwagens) voor tgeval dat die nie meer door de keuring geraakt
Ik denk dat je met de toyota ook niet slecht bent.
Schoonvader heeft een auris benzine en vrienden van hun kant van de familie heeft hem in hybride. Zover ik weet geen enkel keer problemen mee gehad. Enkel onderhoud, banden en remmen. Die mensen met de hybride doen wel niet zoveel km's.
Verder zelf wel geen kennis of ervaringen mee.De laatste corolla heb je zelfs in heel knappe uitvoeringen.
 
Ik denk dat je met de toyota ook niet slecht bent.
Schoonvader heeft een auris benzine en vrienden van hun kant van de familie heeft hem in hybride. Zover ik weet geen enkel keer problemen mee gehad. Enkel onderhoud, banden en remmen. Die mensen met de hybride doen wel niet zoveel km's.
Verder zelf wel geen kennis of ervaringen mee.De laatste corolla heb je zelfs in heel knappe uitvoeringen.
Zelf geen echt fan van hybrides, keer ne testritje mee gedaan en ik vind dat toch niet gezellig dat die elektromotor aan en uit slaat, tis ook precies op een andere manier leren rijden. En ik denk altijd dan, dat ding heeft 2 motoren dus kans op dubbel zoveel miserie... maar mss denk ik dan verkeerd?
 
Zelf geen echt fan van hybrides, keer ne testritje mee gedaan en ik vind dat toch niet gezellig dat die elektromotor aan en uit slaat, tis ook precies op een andere manier leren rijden. En ik denk altijd dan, dat ding heeft 2 motoren dus kans op dubbel zoveel miserie... maar mss denk ik dan verkeerd?
Met welke hybride heb je gereden?
Want de overgang is vrij bumpless en voelt vrij natuurlijk aan. Je rijdt daar zeker niet anders mee. Je rijdt misschien bewuster om meer elektrisch te rijden en iets meer u te laten uitbollen om bij te laden, maar voor de rest?
 
Met die corolla touring sport. Was precies dat die toerental niet standvastig bleef. En twas vlak 130 op de autostrade
 
Lijkt me ook logisch aangezien die een CVT heeft ;)
Er zijn ook heel veel hybrides zonder CVT.
Ah bon, nuja, ken er zelf niets van. Den auto moet mij van punt a naar b brengen. Betrouwbaar zijn is voor mij voornaamste daarom dat ik 14 jaar geleden die toyota gekocht heb
 
Terug
Bovenaan