Auto Aankoop nieuwe wagen

MaTi

Well-known member
Crowdfunder FE
Hallo,

even de raad gevraagd van het forum.

We hebben twee auto's thuis.
  • Een Volkswagen Polo van bijna 14 jaar denk ik met >200000 km. Verwachting is dat die de volgende keuring in mei niet haalt.
  • Een Mercedes GLA van 2014 maar een notoire probleemauto die weer een herstelling staat te wachten van >6000 €. De verzekering die dit dekt loopt af op 200k en we zitten aan 197k.
De vraag: Welke auto kunnen we het beste vervangen en met wat. Als we de polo zouden vervangen, is een kleine auto voldoende. Als de grotere vervangen wordt, is dat door een grotere wagen.

We zijn met 2 volwassenen en 1 dochtertje van 3 jaar. We wonen allebei op 4 km van het werk dus de logische keuze zou overstappen zijn naar 1 wagen.

Ik ben rustig aan het rondkijken ter vervanging maar zie ook niet welke wagen ik zou willen.

Graag jullie mening.
 
Heb je met die Polo al veel problemen gehad of is dat een goedkope wagen? Waarom denk je dat hij niet door de keuring raakt, zijn er specifieke gebreken?

Lijkt me op zich een lastige situatie, want met een kostelijke probleemwagen blijven rijden kan ook een ferme duit kosten. Indien die Polo relatief probleemvrij is dan zou ik die houden, kost toch niets, en die GLA wegdoen en vervangen door een gezinswagen. Gezien je naar 1 wagen zou gaan, kan je die Polo dan rustig blijven rijden tot hij niet meer door de keuring raakt en/of er te grote kosten aan zijn.
 
Ik zal straks het keuringsformulier eens bekijken.

Totnutoe valt de polo wel mee maar ga daar ook geen geld meer insteken.

De Mercedes is niet te doen. De vraag is hoelang hij het uitzicht tot de volgende grote stukken.

Zijn reeds vervangen. Achterste differentieel x2. Cardan van voor tot achter. Turbo en nu versnellingsbak, kleppendeksel en nog vanal.
 
Totnutoe valt de polo wel mee maar ga daar ook geen geld meer insteken.

Wel, we hebben hier ook een Astra waarvan ik al 6 jaar denk dat hij het niet lang meer trekt. Maar hij rijdt nog altijd rond zonder ooit echt kosten gehad te hebben behalve eens de zeer occasionele peuleschil... 19 jaar oud. Dat is echt retegoedkoop rondrijden he. Maar gaat er voor zijn 20-jarig jubilee wel ECHT uit :)

De Mercedes is niet te doen. De vraag is hoelang hij het uitzicht tot de volgende grote stukken.

Zijn reeds vervangen. Achterste differentieel x2. Cardan van voor tot achter. Turbo en nu versnellingsbak, kleppendeksel en nog vanal.

Ja, dan zou ik deze wegdoen hoor. Ben je van de miserie af.
 
Dit lijkt me toch echt een no brainer, ik zou de polo houden. Desnoods nog een jaar of 2 proberen uit te zingen met die alleen en dan kijken of je niet kan overschakelen naar elektrisch / tweedehands hybrid.
 
Alleen met de polo zou een droom zijn. Jammer genoeg kraakt en piept die ook al langs alle kanten. En als bescherming voor dochterlief net wat te weinig, lijkt me.

Moet ik me trouwens zorgen maken met de nieuwe wetgeving inzake milieu?
 
Alleen met de polo zou een droom zijn. Jammer genoeg kraakt en piept die ook al langs alle kanten. En als bescherming voor dochterlief net wat te weinig, lijkt me.

Moet ik me trouwens zorgen maken met de nieuwe wetgeving inzake milieu?
Het is niet omdat er iets kraakt en piept dat het daarom slecht is natuurlijk. Wetgeving ivm milieu hangt af van welke brandstof, leeftijd en waar je overal komt natuurlijk.
 
Alleen met de polo zou een droom zijn. Jammer genoeg kraakt en piept die ook al langs alle kanten. En als bescherming voor dochterlief net wat te weinig, lijkt me.

Moet ik me trouwens zorgen maken met de nieuwe wetgeving inzake milieu?
Benzine ben je nog een aantal jaar veilig voor de wildgroei aan lez zones.
 
Ik zou die GLA wegdoen. Wat bedoel je met verzekering tot 200K? Hoeveel krijg je nog voor die GLA?

Die polo kan je nog verder met kloten tot mei en dan overlaten voor een premie? Of is die tijd voorbij?

Als je niet veel rijdt zou ik een benzine kopen...
 
Benzine wordt het sowieso.

Vorig jaar kreeg ik van een opkoper nog 10k ongeveer.

De verzekering voor grote stukken. Soort extra waarborg loopt af op 200k. Ik kan dat ook niet meer verlengen. Beste investering ooit wel. Totnutoe 3000 euro verzekering betaald voor 20000 euro stukken ofzo.
 
Benzine wordt het sowieso.

Vorig jaar kreeg ik van een opkoper nog 10k ongeveer.

De verzekering voor grote stukken. Soort extra waarborg loopt af op 200k. Ik kan dat ook niet meer verlengen. Beste investering ooit wel. Totnutoe 3000 euro verzekering betaald voor 20000 euro stukken ofzo.
Amai nog nooit van gehoord, een verzekering voor wisselstukken van een auto, soort uitbreiding van garantie dan.


Verkopen die GLA en polo nog oprijden en inleveren als overname voor nieuwe wagen?
 
Amai nog nooit van gehoord, een verzekering voor wisselstukken van een auto, soort uitbreiding van garantie dan.


Verkopen die GLA en polo nog oprijden en inleveren als overname voor nieuwe wagen?
Ik zou nooit een nieuwe wagen kopen maar mocht ik het doen zo het zowiezo met verlengde zekerheid zijn. 1x iets serieus en ge hebt uw geld al terugverdiend. En bij een elektrische zeker ook, accu stuk 15k tot 20k, boordlader stuk 6k €...
 
Amai nog nooit van gehoord, een verzekering voor wisselstukken van een auto, soort uitbreiding van garantie dan.


Verkopen die GLA en polo nog oprijden en inleveren als overname voor nieuwe wagen?
Ja, een verlengde garantie van grote stukken.

De GLA gaat de deur uit en we kijken voor een andere wagen. De polo gaan we onderhouden en we zien wel wat de toekomst geeft. Tegen dan is de kleine volledige dagen naar school en kunnen we ons misschien regelen met 1 wagen.
 
Ja, een verlengde garantie van grote stukken.

De GLA gaat de deur uit en we kijken voor een andere wagen. De polo gaan we onderhouden en we zien wel wat de toekomst geeft. Tegen dan is de kleine gedaan met school en kan zij verder rijden met die wagen.
FTFY
We hebben het hier wel over nen polo he, daar dat gaat een levenlang mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaTi
Ja, een verlengde garantie van grote stukken.

De GLA gaat de deur uit en we kijken voor een andere wagen. De polo gaan we onderhouden en we zien wel wat de toekomst geeft. Tegen dan is de kleine volledige dagen naar school en kunnen we ons misschien regelen met 1 wagen.
Ik ken het probleem van de kinderen en 2 wagens, zit exact in zelfde situatie.

2 jaar terug is mijn vrouw in het onderwijs gestart: 1e bedrijfswagen weg en nieuwe wagen gekocht. Ik had nog mijn camionette van het werk, die ik ook privé kon gebruiken. Nu dit jaar ik in het "onderwijs" dus nog een tweede wagen moeten kopen. De kleinste gaat nog naar de crèche, dus die moet afgezet worden. Momenten dat ik vroeg weg moet.

Ik ga proberen om volgend jaar aan uren op 1 campus te geraken en dan kunnen we terug naar 1 wagen...
 
Keuze is gemaakt.

Mercedes is momenteel in reparatie. Mercedes c300de als vervangwagen.

Daarna gaat de Mercedes buiten en ondertussen een Audi A3 gekocht.

2 jaar oud en 25000 km. Zo blijft nog wat budget over voor als de polo toch beslist om niet door de keuring te geraken.

Langs de andere kant hoop ik dat we gewoon met 1 wagen door het leven kunnen.
 
Da's vaak de gok met jonge tweedehands, naar mijn ervaring. Mensen doen hun jonge, duurdere wagen meestal niet weg omdat hij probleemloos werkt. Dan liever één dat ietske ouder is of een stockwagen.
 
Ondertussen nog altijd niks op het oog.

De gla al 3de week in de garage op een turbo aan het wachten.
 
Ik zou gewoon een nieuwe auto kopen, meestal nog het best ofwel zoals aangehaald ietske ouder, jonge occazie betrouw ik persoonlijk niet, meestal accidenten mee gebeurd.
Wat denk je van een Fiat tipo?Nieuwe Octavia?Hyundai I30 N Line fastback ofzo?
 
Terug
Bovenaan