Verlovingsring

Fabke

Active member
K wil binnenkort m'n vriendin ten huwelijk vragen.

K heb van m'n ouders een diamant gekregen. Moet nog naar een juwelier om deze op een ring te laten vastmaken.



Omdat het een ring is van een mooie waarde, wil ik wel zeker zijn dat hij me ring terug zal geven met dezelfde steen.

Wat raden jullie me aan om dit aan te pakken?
 
Omdat het een ring is van een mooie waarde, wil ik wel zeker zijn dat hij me ring terug zal geven met dezelfde steen.
Bedoel je of de juwelier u een ring met uw diamant zal geven i.p.v. iets minderwaardig OF dat jouw verloofde jou een een ring van gelijke waarde zou schenken?
 
Bedoel je of de juwelier u een ring met uw diamant zal geven i.p.v. iets minderwaardig OF dat jouw verloofde jou een een ring van gelijke waarde zou schenken?
Ja het eerste. K wil de diamant die ik aan de juwelier zal geven wel terugkrijgen en geen andere diamant met een mindere waarde (diamant heeft een waarde van +7k (mssn wel 9k), denk ik)
 
Kennen uw ouders geen juwelier die ze vertrouwen? Gezien ze u zo een duur geschenk geven neem ik aan dat ze er zelf wat kennis of ervaring mee hebben?
 
Ik denk nu persoonlijk wel dat een beetje defitge juwelier/goudsmid die zelf juwelen maakt en ontwerpt zijn reputatie niet gaat weggooien door zo'n stoot uit te halen. Het gaat hier over < € 10 000, niet over miljoenen.
 
Laatst bewerkt:
Iets wat je niet graag gaat horen maar diamanten zijn tweedehands maar een peulschil waard van hun retailprijs.

Investeren in diamanten bestaat bijvoorbeeld niet. Het zijn gewoon steentjes met veel marketing.
 
Het zal dan wel niet om een ruwe diamant gaan?
Ik zou sws al beginnen met de waarde ervan te laten schatten en liefst met certificaat erbij en dan kan je er eventueel een verzekering voor overwegen.
 
Iets wat je niet graag gaat horen maar diamanten zijn tweedehands maar een peulschil waard van hun retailprijs.

Investeren in diamanten bestaat bijvoorbeeld niet. Het zijn gewoon steentjes met veel marketing.
Dit. Een collega van mij is haar ring gaan verkopen na de scheiding maar kreeg er enkel de goudprijs voor en naar de waarde van diamanten keken ze niet. Of die heeft zich fameus in het zak laten zetten, kan altijd.
 
Dit. Een collega van mij is haar ring gaan verkopen na de scheiding maar kreeg er enkel de goudprijs voor en naar de waarde van diamanten keken ze niet. Of die heeft zich fameus in het zak laten zetten, kan altijd.
Hier in de juwelier plakken ze er weldegelijk een waarde op, weliswaar enkel met certificatie.
 
Ik denk nu persoonlijk wel dat een beetje defitge juwelier/goudsmid die zelf juwelen maakt en ontwerpt zijn reputatie niet gaat weggooien door zo'n stoot uit te halen. Het gaat hier over < € 10 000, niet over miljoenen.

Daarom dat hij een deftige juwelier zoekt, vermoed ik. Er zijn jammer genoeg voldoende cowboys in het vak.

Iets wat je niet graag gaat horen maar diamanten zijn tweedehands maar een peulschil waard van hun retailprijs.

Investeren in diamanten bestaat bijvoorbeeld niet. Het zijn gewoon steentjes met veel marketing.

Klopt deels. je gaat nooit de volledige waarde terugkrijgen. Je koopt namelijk geen grondstof, maar een bewerkt product in een winkel. Dus de juwelier neemt ook een marge. Je hebt echter wel jaren geniet van de diamant, en vaak worden die doorgegeven binnen de familie, zoals hier misschien ook het geval is. Het is dus ook de sentimentele waarde die meetelt. En je diamant gaat ongeveer 50% (afhankelijk van de grootte en de kwaliteit) van z'n waarde behouden na al die jaren.
Dit. Een collega van mij is haar ring gaan verkopen na de scheiding maar kreeg er enkel de goudprijs voor en naar de waarde van diamanten keken ze niet. Of die heeft zich fameus in het zak laten zetten, kan altijd.
Die heeft zich inderdaad fameus in het zak laten zetten. Ze is waarschijnlijk bij een pandjeswinkel of goudopkoper geweest. Of de steen was klein en van slechte kwaliteit waardoor die voor de koper waardeloos was.

Anyway, @Fabke je mag me pb sturen. Ik heb meer dan 10 jaar in de diamant gezeten en mijn broer is er nog altijd actief in dus wij kunnen je normaal wel verder helpen (omgeving Antwerpen).
 
Iets wat je niet graag gaat horen maar diamanten zijn tweedehands maar een peulschil waard van hun retailprijs.

Investeren in diamanten bestaat bijvoorbeeld niet. Het zijn gewoon steentjes met veel marketing.
Klopt enigszins mr als ik het goed voorheb kan je toch wel erin investeren.

Bv ronde rode diamanten (met mooie helderheid) zijn momenteel heel zeldzaam en zijn enorm in waarde gestegen. Maar idd de gewone diamanten zijn dat vaak niet.

Anderzijds zijn ze wel waardevast een mooie heldere diamant zal binnen 50 jaar nog altijd waarde hebben. Ze verliezen wel hun marketingwaarde of de meerprijs voor de verkoper maar het product zelf zal niet plots op 0 komen
 
Terug
Bovenaan