Bordspelreview: Burggraven van het Westelijk Koninkrijk

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is een bordspel dat zich afspeelt in een middeleeuws fantasiekoninkrijk. Het is het jaar 980 na Christus en de macht van de koning begint af te nemen. Onze koning heeft vredevol geregeerd en bood zijn vijanden goud en land aan om het zwaard neer te leggen. Toen de armoede zich verspreidde onder het volk, verloren veel burgers het vertrouwen in de kroon en zochten onafhankelijkheid op. De toekomst van de koning is onzeker … Als Burggraaf moeten we loyaliteit tonen aan de kroon, maar het winnen van het volk is op dit moment de hoogste prioriteit. We kruipen dankzij White Goblin Games, die ons dit spel ter review hebben opgestuurd, in de huid van burggraven en strijden om het machtigste en meest welvarende domein op te bouwen in deze donkere middeleeuwen.

Net als vele spellen is ook het doel van Burggraven om de meeste overwinningspunten aan het einde van het spel te behalen. Punten worden verkregen door gebouwen te bouwen, manuscripten te schrijven, burgers in het kasteel te sturen en nieuwe eigendomsaktes te verwerven. Als Burggraaf start je het spel met een handvol stedelingen, maar moet je snel op zoek gaan naar meer geschikte talenten om je reis te versnellen. Elke beurt reis je verder door het koninkrijk, op zoek naar meer invloed in de verschillende delen van de samenleving. Het spel eindigt zodra het koninkrijk in absolute armoede vervalt, of voldoende welvaart bereikt …

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk is de derde in de serie en speelt zich chronologisch ook na Architecten (850 na Christus) en Paladijnen (900 na onze Heer) af. De gebruikte iconen en artwork blijven uiteraard in dezelfde lijn lopen. Burggraven is een enginebuilder, waarbij je als speler start met een achttal stedelingen. Verder zijn er tien helden en startposities, waarvan er vijf van elk willekeurig aan elkaar gelinkt worden. Je krijgt de keuze tussen een combinatie van een held en startpositie voor de Burggraaf en je held gaat samen met de mindere goden uit de stad de strijd aan. Je deck bestaat dus uit een stapel van negen kaarten, waarbij je doorheen het spel extra mankrachten kan verzamelen. Ondanks dat het spelersbord alle nodige iconografie weergeeft om het spel te spelen, kwam toch regelmatig de spelersmanual naar boven tijdens mijn eerste spelletje. Verder start je met twintig meeples waarmee je het kasteel probeert te veroveren. Hoe verder je geraakt in het kasteel, hoe meer punten dit ook oplevert.

Viscounts 1.png


Heeft de koning toch macht?

Het spelbord bestaat uit vijf segmenten die willekeurig neergelegd worden. Het plastic kasteel houdt symbolisch de landsdelen bij elkaar. Hierdoor ontstaat er een pad doorheen het koninkrijk dat bestaat uit twee ringen. Je Burggraaf zal te paard doorheen de buitenste ring en binnenste ring bewegen. Afhankelijk van je eindlocatie kan je twee van de vier acties uitvoeren. De buitenste ring laat je de keuze om op de markt bijkomende grondstoffen te verkrijgen of laat je de kans om een gebouw te bouwen. De binnenste ring laat je toe tot het rekruteren van soldaten en het verder uitwerken van diplomatie en kerkelijke macht, door het kopen van manuscripten.

Brengt jouw strategie welvaart of absolute armoede?


Uit je achterban van negen stedelingen, komen er drie in je starthand. Uit deze drie kies je één om links op je spelersbord te plaatsen. De overige twee, nu nog vrije, plaatsen hebben voor de rest al enkele symbolen die je de eerste stappen meeneemt. Als je aan de beurt bent, verschuif je de kaarten één positie naar rechts, waarbij de meest rechtste eraf valt. Zo heb je altijd drie kaarten voor je (behalve de eerste twee beurten). Een kaart kan een valeffect hebben (als die van je spelersbord valt), een instant effect (die een onmiddellijk voordeel oplevert) of een continu effect (dat geldig is zolang de kaart op je spelersbord ligt). De kaart die je net gekozen hebt, komt ook overeen met het aantal velden dat je Burggraaf kan verplaatsen. Je kan nog kiezen om extra zilveren munten te betalen om verder te reizen en zo de beste actie vrij te spelen.

Viscounts 2.png


Burggraaf - placement

Zoals eerder vermeld bepaalt de plaats van je Burggraaf welke acties je kan doen. De buitenste ring laat je toe om de markt op te gaan en aan je grondstoffenarsenaal te werken. Verder kan je gebouwen bouwen op de open velden. De gebouwen kosten hamersymbolen al dan niet aangevuld met de grondstof steen. Het bouwen van gebouwen levert enerzijds punten op aan het einde van het spel, anderzijds ook een permanent voordeel. Snel inzetten op de gebouwen lijkt de logica zelve, maar de nodige grondstoffen verzamelen is toch moeilijker dan gedacht. De binnenste ring heeft als ene actie het verkrijgen van manuscripten aan de hand van kruissymbolen. Er zijn vier kleuren om te verzamelen, waarmee je opnieuw veel punten kan verzamelen bij het bekomen van verschillende setjes. Verder kan je ook werkers het kasteel in sturen door het inzetten van gouden “fleur-de-lis”-symbolen.

Persoonlijk vind ik dat het veroveren van het kasteel de meeste voldoening oplevert. Afhankelijk van de geplaatste meeples kan je een watervaleffect creëren en kan je meeples van de tegenstander in de slotgracht zwieren. Zijn er namelijk drie van jouw meeples op een specifiek segment, dan stijgt één meeple naar een meer centrale ring van het kastelencomplex. De overige twee meeples verplaatsen zich naar het linkse en rechtse segment. Staan daar al twee meeples van jou te wachten, komen er in dat segment terug drie meeples, waarna de sequentie herhaald wordt. Zijn er vier of meer meeples per segment, dan wordt er een veldslag uitgevoerd. Dan kies je welke meeples er terug naar de Burggraaf terugkeren (of in de gracht gesmeten worden). Deze levert wel wat grondstoffen op, maar zullen niet de punten opleveren die je voor ogen had. Met twee spelers blijft deze interactie nog behoorlijk acceptabel. Tijdens het spelen met Cerulean en Sir. K waren er meer acties en kettingreacties. Verder kan je als ware King of the hill regeren en verdien je vijf extra punten op het einde.

Burggraven.jpg


Schulden en corruptie of deugd en eigendomsaktes?

Verder draait het spel voornamelijk rond corruptie (zwart) en deugden (wit) die je als Burggraaf wil nastreven. Tijdens het spel verzamel je enerzijds schulden die je moet inlossen en krijg je ook eigendomsaktes die je wil verzilveren. Een zwarte schuldkaart levert je op het einde van het spel twee strafpunten op. Kan je de kaart omdraaien doorheen het spel, worden je schulden ingelost en kan je een grondstof kiezen. Er zijn voldoende manieren om tijdens het spel kaarten om te draaien, wees gerust. Krijg je een rode eigendomskaart dan krijg je alvast één punt, kan je de akte verzilveren worden dit drie overwinningspunten. Je spelersbord, wat alle acties gelukkig zeer goed samenvat, heeft een spoor van corruptie en deugd.

Je acties of gekozen kaarten leveren corruptie en deugd als je ze speelt. Zo zal het spelen van een crimineel (met paars doodshoofdicoon) uiteraard corruptie opleveren. Andere kaarten of acties laten je zwarte en witte marker ook naar elkaar toe bewegen zoals een steekspel tussen twee ridders. Komt er een botsing tussen de twee tokens, dan wordt er op het einde van je ronde afgerekend. Zelf ontvang je, afhankelijk van je positie, een deel zilveren munten en al dan niet eigendomskaarten en/of schulden. Al je tegenstanders krijgen (meestal) een nadeel.

Viscounts 4.png


Is iedereen nog mee?

De eigendomskaarten en schulden zijn verder de timer van het spel. Gebaseerd op het aantal spelers worden het aantal kaarten bepaald. Zijn de akten en/of schulden op, dan worden er ook hier weer punten verdiend. Maar ditmaal is het een echte evenwichtsoefening, want komt de rode kaart vrij, dan worden de punten gescoord door degene die het meeste zwarte kaarten (schulden) heeft omgedraaid. Komt de zwarte kaart vrij dan is het juist andersom. Burggraven van het Westelijk Koninkrijk laat je op verschillende manieren punten scoren, waardoor je best focust op wat je medespelers niet spelen. Je scoort punten aan de hand van je acties: gebouwen, manuscripten (en setjes) en je aantal meeples in het kasteel. Verder kan je met bonuskaarten punten verdienen en moeten je schulden en eigendomsaktes afgerekend worden.

Burggraven heeft veel spelregels, maar speelt heel intuïtief.


Het is alvast een ganse boterham om dit spel een eerste maal te spelen en het is een ganse bakkerij om het foutloos te spelen. Het spelersbord en de spelershulpkaart zijn gelukkig goed ontworpen en zouden dummy-proof moeten zijn. Wees gerust, na een aantal rondjes weet je al snel waar je naartoe wenst te werken. De hoofdacties zijn intuïtief en de grondstoffen (zilvermunten, goud, steen en inktpotjes) zijn specifiek gelinkt aan een actie. Verder wil je als deckbuilder je kaarten laten opleveren. Er zijn mogelijkheden om kaarten te vernietigen, maar je basiskaarten hebben wel relevante symbolen.

De verscheidenheid aan strategieën laten heel veel ruimte en zoals steeds dien je te blijven bij je initiële idee. Inzetten op diversiteit levert je finaal zeker niet de overwinning op. Het bewegen van de meeples en het verkrijgen van vier of meer meeples is niet het meest eenvoudige, en veel ruimte is er niet om te bewegen. Het spelen duurt wel iets langer dan het spel zelf voorschrijft, en na een drietal uur kwamen we te weten dat @Cerulean gewonnen heeft. Tijdens het spelen met mijn broer heeft Burggraven van het Westelijk Koninkrijk inderdaad de voorgeschreven tijdsduur van anderhalf uur nipt gehaald. Reserveer voor het spelen echter minstens een tweetal uren. Burggraven zal zeker nog op tafel komen en het spelplezier groeit elke maal deze op tafel komt.

Conclusie

Burggraven van het Westelijk Koninkrijk onderscheidt zich door de combinatie van verschillende mechanics en is het derde spel in het Westelijk Koninkrijk. Het spel heeft elementen van Burggraaf-placement en set verzameling, maar is in de hoofdmoot een deckbuilder/engine builder. De Burggraven diepen als derde deel van de trilogie het middeleeuwse thema verder uit. Over het geheel genomen is Burggraven van het Westelijk Koninkrijk een zeer goed ontworpen en uitdagend spel dat veel herspeelbaarheid biedt. Alle symbolen en acties werken op elkaar in, waardoor het wel overweldigend kan overkomen. De meer gevorderde spelers die houden van strategiespellen met een middeleeuws thema, kunnen alvast hun wapenschild oppoetsen.

De meeste foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Verscheidenheid aan spelmechanismes
  • Corruptiespoor
  • Herspeelbaarheid en interactie
  • Visueel aantrekkelijk bord
  • Solo speelbaar voor de liefhebbers
  • Tot het einde weet je niet wie er wint

Con

  • Complexe speluitleg – zeker voor nieuwe spelers
  • De liefde groeit hoe meer je speelt
  • Te weinig ruimte op het kasteel
  • Spelershulpkaart kon iets beter
8

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Shem Phillips & S J Macdonald

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

120 minuten
 
Terug
Bovenaan