Verblijfsregeling kinderen

Bigbuddha

Active member
Hallo, Ik ben op zoek naar verblijfsregeling voorbeelden voor een kind.

Zelf heb ik mijn zoon in co ouderschap. Week om week. Elke vrijdagavond wissel. Makkelijk dus.
Vriendin heeft dochter en we willen dat de kinderen zoveel mogelijk weekenden samen zijn.
Echter heeft ze ook nog een plus zus. Die dezelfde regeling heeft als mijn zoon. Maar ook daar willen ze zoveel mogelijk weekend samen. Niet evident. Enige idee van regeling waardoor ze evenveel weekenden samen kunnen hebben? Regeling mag uiteraard over maand gespreid zijn, maar zo eerlijk mogelijk.
 
Dan wisselt zij best op zaterdagavond of zondagochtend, toch? Geen volle weekends maar toch wel tijd samen.
 
Dat zou het makkelijkste zijn inderdaad, maar niet erg praktisch. Kan je nooit weekendje samen weg bv.
Kan je afspreken door bvb ook in de nieuwe regeling op te nemen dat elke ouder 4-5 volledige weekends per jaar mag nemen, mits 2 weken op voorhand afgesproken.
 
Kan je afspreken door bvb ook in de nieuwe regeling op te nemen dat elke ouder 4-5 volledige weekends per jaar mag nemen, mits 2 weken op voorhand afgesproken.
In dit geval niet mogelijk. Communicatie is bij een bepaalde partij niet het sterkste punt :)
Ik zit nu op het spoor van 8/6 + 7. Dus één partij heeft afwisselend de 8/6 regeling en de andere partij steeds 7. Dan wisselt iedereen volle weekends af met halve weekenden. Ofwel zie ik het niet juist.
 
Hier is het door men werk. Elke dag na school haal ik hem om 15u30 en blijft bij mij tot 18u45 daarna gaat hij naar men ex en daar blijft hij slapen en doet ze hem naar school. Enkel dinsdagavond blijft hij bij mij slapen en doe ik hem naar school. Elke vakantie week is in helft dus van maandag tot woensdag middag bij mama en van woensdag middag tot vrijdag avond bij de papa. Om het weekend bij de papa.

Deze regeling doen we nu vanaf zijn 2jaar en is er nu bijna 5.

Nadeel is dat je u ex haar hoofd bijna elke dag ziet.🤣
 
Hier zijn we er uiteindelijk uit. 9/5 + 7. Dus een ouder heeft 9 dagen en dan 5 dagen. En de ander ouder telkens 7 dagen. Dan wissel je op vrijdag- of zondagavond. Dat betekent dat je steeds 2 opeenvolgende weekenden hebt. En met gevolg ook om de 3 weekenden een weekend samen met mijn zoon.
 
Denk dat dit het juiste topic is.:unsure:

Zijn er mensen aanwezig die ervaring met het volgende?
Om een duidelijk beeld te geven van het volledige plaatje zal ik even de situatie schetsen zoals het nu is.
Mijn man heeft een dochter van 10,5 uit een vorig huwelijk die normaal om het weekend bij ons komt maar sinds bijna 2 jaar wilt ze elk weekend komen wat meestal zo is maar sinds haar mama getrouwd is met iemand die ook nog 2 zoontjes heeft gaat ze helemaal niet graag meer naar huis en wilt ze voor altijd bij ons blijven.

Het is altijd een intens verdrietig gedoe om ze 's zondags terug naar haar mama te brengen. Nu ga ik haar straks halen samen met haar broertje (na school) maar krijg het nu al benauwd als ik aan zondag denk.

Nog iemand in dezelfde situatie en hoe ga je ermee om?
 
Denk dat dit het juiste topic is.:unsure:

Zijn er mensen aanwezig die ervaring met het volgende?
Om een duidelijk beeld te geven van het volledige plaatje zal ik even de situatie schetsen zoals het nu is.
Mijn man heeft een dochter van 10,5 uit een vorig huwelijk die normaal om het weekend bij ons komt maar sinds bijna 2 jaar wilt ze elk weekend komen wat meestal zo is maar sinds haar mama getrouwd is met iemand die ook nog 2 zoontjes heeft gaat ze helemaal niet graag meer naar huis en wilt ze voor altijd bij ons blijven.

Het is altijd een intens verdrietig gedoe om ze 's zondags terug naar haar mama te brengen. Nu ga ik haar straks halen samen met haar broertje (na school) maar krijg het nu al benauwd als ik aan zondag denk.

Nog iemand in dezelfde situatie en hoe ga je ermee om?
Geen ervaring, maar:
- hoe staan de ouders hier tegenover? Willen zowel vader als moeder nadenken over een aangepaste verblijfsregeling?
- is de huidige verblijfsregeling vastgelegd of mondeling overeengekomen?

Pas vanaf 12 jaar geloof ik heeft het kind inspraak hierover (maar niet de keuze!).
 
@Myllana

Vanaf 12j hebben ze pas hoorrecht dus wat zij wil doet voor de puur administratie/juridische kant niets ter zake.

Als ik het goed begrijp wil ze van 4 dagen per maand naar voltijds bij jullie?
Dan kan je al eens proberen om aan de mama co-ouderschap voor te stellen. Dan is het tenminste 50/50. Dan klikt het al eerder als minder werk voor haar zonder de dreiging dat jullie haar kind willen "afpakken".

Betaalt je ex (veel) alimentatie? Want dat kan wel eens voor roet in het eten gooien, voor sommige is het geld belangrijker dan het kind 🙈
Maar dat kan je iets of wat voorkomen door te zeggen dat ze bvb het kindergeld volledig mag houden én jullie 2/3de van de buitengewone kosten gaan betalen en zij dan maar 1/3de moet bijleggen.

Als ze naar een therapeut zou gaan, kan dat ook iets positief zijn indien jullie het toch voor de rechtbank zouden willen trekken. Dat is dan een onafhankelijke persoon die wél verslagen kan opstellen die voor de rechtbank gebruikt kunnen worden.

Maar heb je al eens geluisterd naar haar motivatie en doorgevraagd waarom ze liever bij jullie zou wonen?
Er is een groot verschil tussen "bij jullie is het rustig en jullie doen dingen met mij" en "bij jullie mag ik tot 21u30 opblijven én make-up opdoen!"...
 
Terug
Bovenaan