Uitvoerende ingenieursjobs

mac-bc

Well-known member
Op zoek naar een andere wending voor mijn carrière ben ik enkele mogelijke pistes aan het bekijken. Die gaan heel breed, tot en met zaken die niets meer met mijn huidige werkervaring of diploma te maken hebben. Ik bots namelijk vaak op de muur dat heel veel jobs met mijn ingenieursdiploma niet langer matchen met het type job die ik wil doen. Veel ingenieursjobs draaien rond bureauwerk, meetings, rapporten maken, calculaties maken, verslagen schrijven, en meestal is dit voor projectgebaseerd werk en om veeleisende klanten te bedienen terwijl je zelf geen macht hebt om zaken te forceren, ook verlof die geen verlof is omdat projecten blijven doordraaien, etc.

Ik begin er stilaan van te huiveren. Ik wil dus totaal iets anders doen, en zou het beschrijven als een meer "uitvoerende" job. Vaak wordt dat gelinkt aan laaggeschoolde jobs, maar hoeft dat per se zo te zijn? Neem nu bijvoorbeeld een kinesist of een dokter: dat noem ik ook uitvoerende jobs maar toch moet je er gestudeerd voor hebben.

Voor ingenieurs (elektrotechniek) lijken dat type jobs jammer genoeg veel minder vanzelfsprekend. Ik heb bijvoorbeeld al gekeken voor een soort dispatching in een grote energiecentrale of bij hoogspanningsbeheerders, maar daar zoeken ze standaard professionele bachelors voor. Geen ingenieurs. Wellicht zal ik dus bestempeld worden als "overgekwalificeerd". Of een soort storingstechnicus voor complexere problemen? Maar ook daar lijken ze maximaal professionele bachelors voor te zoeken.

Bestaan er dan echt geen uitvoerende ingenieursjobs? Alle tips en inspiratie welkom.
 
Als j zegt 'uitvoerende' ingenieursjob, denk ik als zaken als een lasingenieur, of misschien R&D. Sowieso iets bij een bedrijf in de maakindustrie, waar je geregeld het machinepark inmoet. Op mijn eerste job waren de R&D ingenieurs mannen die constant de fabriek indoken, iets uit staal lieten laseren, testen uitvoeren, etc... (er staat zelfs nog een vacature voor open, wel in Wijnegem :p )
 
Voor ingenieurs (elektrotechniek) lijken dat type jobs jammer genoeg veel minder vanzelfsprekend. Ik heb bijvoorbeeld al gekeken voor een soort dispatching in een grote energiecentrale of bij hoogspanningsbeheerders, maar daar zoeken ze standaard professionele bachelors voor. Geen ingenieurs. Wellicht zal ik dus bestempeld worden als "overgekwalificeerd". Of een soort storingstechnicus voor complexere problemen? Maar ook daar lijken ze maximaal professionele bachelors voor te zoeken..

Ze zoeken daar inderdaad bachelors voor. Maar ze ontvangen ook ingenieurs met open armen voor die jobs hoor.
In ons bedrijf zijn er meerdere industrieel ingenieurs die op bediende niveau werken. Nu goed daar komt ook wel wat administratie bij kijken, maar daar kies je zelf dan ook wel voor.

Maar romantiseer het ook niet te veel. Qua loon zal je moeten inboeten en hands-on bezig zijn klinkt misschien tof, maar heeft ook veel nadelen.
 
Ik ken ook iemand wiens zoon in zo een job is gerold als ingenieur. Die kreeg bij sollicitatie te horen dat de eerste maanden hij enkel op de werkvloer ging staan. Meegaan met de verkopers, de machines en producten leren kennen door mee te werken met de arbeiders,... Pas als hij het product zou kennen zou hij mee mogen ontwikkelen.
Maar het spreekt voor zich dat ze die geen 5000 bruto geven. Wat voor die persoon in kwestie geen fluit uitmaakte, zolang hij maar niet moest zitten verstoffen achter een bureau elke dag.
 
Op zoek naar een andere wending voor mijn carrière ben ik enkele mogelijke pistes aan het bekijken. Die gaan heel breed, tot en met zaken die niets meer met mijn huidige werkervaring of diploma te maken hebben. Ik bots namelijk vaak op de muur dat heel veel jobs met mijn ingenieursdiploma niet langer matchen met het type job die ik wil doen. Veel ingenieursjobs draaien rond bureauwerk, meetings, rapporten maken, calculaties maken, verslagen schrijven, en meestal is dit voor projectgebaseerd werk en om veeleisende klanten te bedienen terwijl je zelf geen macht hebt om zaken te forceren, ook verlof die geen verlof is omdat projecten blijven doordraaien, etc.

Geen idee of je nu burgie of industriëel bent, maar als burgie elektrotechniek ken ik van de horde die samen met mij afgestudeerd is hoop en al 2 man die dat type job doen. Ik denk dus dat je daar een stuk projecteert en/of je eigen werkpunten tot regel verheft.

En verder zoek je wellicht verkeerd; als je uitvoerende jobs wil, dan zoeken ze inderdaad zelden ingenieurs dus dan hoor je ook niet in die sectie te gaan zoeken uiteraard. Bepaal eerst voor jezelf welke richting je uit wil en/of wat je droomjob zou zijn, en ga daar dan gericht naar op zoek.
 
Bestaan er dan echt geen uitvoerende ingenieursjobs? Alle tips en inspiratie welkom.

Ik ken iemand ook een ingenieursdiploma heeft en als technieker werkt in een universitair ziekenhuis. Die doet daar het onderhoud en de afstelling van de bestralingtoestellen voor kankerbehandelingen. Dat klinkt misschien als een veredelde electricien maar dat is het zeker niet. Die heeft een enorm boeiende job, mag opleidingen gaan volgen wereldwijd daarvoor, zit soms samen met ingenieurs van ziekenhuizen over de hele wereld,... Het ene moment ligt die letterlijk te sleutelen aan het toestel, het andere moment is die meer met de IT er achter bezig.

Als het u aanspreekt, graag een pm en ik breng u in contact met die persoon.
 
Misschien iets bij bouw/onderhoud van windmolens? Geen idee of ze daar elektrotechniekers voor zoeken.
 
Ik kan hier een lange post van maken, maar ik heb koppijn.

Je hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel en wil klanten goed servicen(positief), maar verwacht ook dat anderen dat hebben (lastiger), en je hebt blijkbaar al 2 of 3 jobs gehad waar dit geen goede cocktail was gebleken. Ga op zoek naar een andere job, de omgeving en de set-up qua klantcommunicatie en deadlines en verantwoordelijkheden kan echt wel anders.

Nu op zoek gaan naar een uitvoerende job, is een overreactie naar de andere kant, en lijkt me de foute oplossing voor het foute probleem.

Jouw blik op de (werk)wereld is soms nogal eng, er zijn veel jobs voor ingenieurs die totaal niet voldoen aan hoe jij het omschrijft.

Misschien zit je momenteel tamelijk dichtbij je ideale job, en zijn er maar een heel beperkt aantal zaken die fundamenteel moeten wijzigen, en misschien zit je er mijlenver van. Enkel tijd & meer ervaringen zal uitsluitsel geven.
 
Laatst bewerkt:
Op zoek naar een andere wending voor mijn carrière ben ik enkele mogelijke pistes aan het bekijken. Die gaan heel breed, tot en met zaken die niets meer met mijn huidige werkervaring of diploma te maken hebben. Ik bots namelijk vaak op de muur dat heel veel jobs met mijn ingenieursdiploma niet langer matchen met het type job die ik wil doen. Veel ingenieursjobs draaien rond bureauwerk, meetings, rapporten maken, calculaties maken, verslagen schrijven, en meestal is dit voor projectgebaseerd werk en om veeleisende klanten te bedienen terwijl je zelf geen macht hebt om zaken te forceren, ook verlof die geen verlof is omdat projecten blijven doordraaien, etc.

Ik begin er stilaan van te huiveren. Ik wil dus totaal iets anders doen, en zou het beschrijven als een meer "uitvoerende" job. Vaak wordt dat gelinkt aan laaggeschoolde jobs, maar hoeft dat per se zo te zijn? Neem nu bijvoorbeeld een kinesist of een dokter: dat noem ik ook uitvoerende jobs maar toch moet je er gestudeerd voor hebben.

Voor ingenieurs (elektrotechniek) lijken dat type jobs jammer genoeg veel minder vanzelfsprekend. Ik heb bijvoorbeeld al gekeken voor een soort dispatching in een grote energiecentrale of bij hoogspanningsbeheerders, maar daar zoeken ze standaard professionele bachelors voor. Geen ingenieurs. Wellicht zal ik dus bestempeld worden als "overgekwalificeerd". Of een soort storingstechnicus voor complexere problemen? Maar ook daar lijken ze maximaal professionele bachelors voor te zoeken.

Bestaan er dan echt geen uitvoerende ingenieursjobs? Alle tips en inspiratie welkom.
Al eens de jobs bekeken bij Fluvius?
Deze bvb.: https://jobs.fluvius.be/job/Melle-Expert-Systemen-en-Operaties-OT-Netbeheer-Systemen-9090/767977002/
 
Ik begin er stilaan van te huiveren. Ik wil dus totaal iets anders doen, en zou het beschrijven als een meer "uitvoerende" job. Vaak wordt dat gelinkt aan laaggeschoolde jobs, maar hoeft dat per se zo te zijn?
Doorgaans zullen ingenieurs weinig puur uitvoerend werk doen, anders verwoord: een bedrijf zal geen ingenieursloon betalen voor handenarbeid die door een "a2" kan gedaan worden. Van een ingenieur verwachten ze een bijhorend denkniveau en dat vertaalt zich doorgaans in een pak bureauwerk en de leiding nemen.

Neem nu bijvoorbeeld een kinesist of een dokter: dat noem ik ook uitvoerende jobs maar toch moet je er gestudeerd voor hebben.
Dat klopt, maar dit zijn toch eerder uitzonderingen, bovendien is de medische sector helemaal anders dan een technische omgeving. Artsen hebben meestal toch allemaal een bureau met 2 schermen, dus er komt wel degelijk nog wat bureauwerk en administratie bij kijken.
Voor ingenieurs (elektrotechniek) lijken dat type jobs jammer genoeg veel minder vanzelfsprekend.
Daar ben ik mij volledig van bewust. Ik heb mij hier in de beginjaren over gefrustreerd en een zoektocht gedaan naar "dé ideale hands-on ingenieursjob", ik kwam echter van een kale reis thuis . Je mag ook handenarbeid niet volledig romantiseren, hiermee wil ik zeggen dat er ook een pak echt k*twerk is, zelf ongezond of gevaarlijk. Ik heb vroeger in garages gewerkt, na 5 zomers had ik dat ook wel gezien. Leuk als je nieuwe dingen kan doen, maar het zijn uiteindelijk 20 keer dezelfde problemen die terug komen. Ik heb in windmolens gewerkt, avontuur, offshore, uitdaging, maar na 4 jaar had ik dat volledig gehad. Ik heb enkele jaren bij installateurs gewerkt, ketels gehangen, waterleidingen en afvoer geplaatst, kabels getrokken, gaten geboord met een kernboor, op daken geklommen, in kruipkelders gezeten. Ik vond dat leuk, maar op den duur was er te veel routine. Nu doe ik dat nog, maar enkel in bijberoep en ben ik blij dat ik nog een hoofdberoep heb als backup. Ik zie mijzelf ook niet als eenmansbedrijf alle shit oplossen en 20 telefoons opnemen terwijl je ondertussen nog alles moet uitvoeren en gedaan krijgen.

Als er dan toch een aantal zaken zijn die in de buurt komen:

*Inspectie, hoewel dit ook door een bachelor kan gedaan worden, maar misschien in een niche-segment zoals ndt.
* Expertise voor verzekeringen, vaak ingenieurs die veel ter plaatse schades gaan bekijken, elektrisch misschien minder van toepassing, maar misschien op industriële toepassingen wel mogelijk.
* Technische producttraining, hoewel dit ook door een bachelor kan gedaan worden, ken ik wel een pak ingenieurs die training geven. Je zal wel een stuk bureauwerk hebben aan de voorbereiding, maar je leert wel constant bij en zit met nieuwe producten, dat is op zich al een prikkeling. Afgelopen zomer had ik contact met een recruiter van Fronius, daar zochten ze een sales engineer, geen koude prospectie, maar producttraining en schakel tussen Oostenrijk en de installateurs. Tal van bedrijven zoeken trainers, dit is vaak zeer hands-on. Je zit doorgaans met gemotiveerde mensen, in tegenstelling tot in het onderwijs.
 
Je kan ook ingenieur productontwikkeling, test ingenieur, en dergelijke worden intern bij een of andere multinational rond Gent, Antwerpen, Leuven of Brussel waar je dan interne projecten hebt. Dan heb je geen externe klanten meer die naar mijn inziens jou de meeste stress bezorgen omdat je zaken niet kan loslaten.
 
* Technische producttraining, hoewel dit ook door een bachelor kan gedaan worden, ken ik wel een pak ingenieurs die training geven. Je zal wel een stuk bureauwerk hebben aan de voorbereiding, maar je leert wel constant bij en zit met nieuwe producten, dat is op zich al een prikkeling. Afgelopen zomer had ik contact met een recruiter van Fronius, daar zochten ze een sales engineer, geen koude prospectie, maar producttraining en schakel tussen Oostenrijk en de installateurs. Tal van bedrijven zoeken trainers, dit is vaak zeer hands-on. Je zit doorgaans met gemotiveerde mensen, in tegenstelling tot in het onderwijs.
Klinkt eigenlijk echt als een droomjob voor mij. Ik ben momenteel technisch tekenaar. In mijn vorige job ook, maar moest ik in het buitenland opleiding gaan geven, een soort wikipedia-achtig iets schrijven, instructiefilmpjes opnemen... Dat waren echt de gelukkigste werkdagen uit mijn leven. Mensen zeggen me vaak dat ik nogal een talent om moeilijke onderwerpen zeer duidelijk uit te leggen.
Als tekenaar heb ik echt last van behoorlijke ADHD'achtige symptomen die typisch zijn voor een 9 to 5 computerjob met bandwerk: concentratieproblemen, uitstelgedrag, fouten niet zien.
. Ik heb geen pedagogisch diploma en ben ook nog bezig met het behalen van een bachelordiploma, dus zomaar het reguliere onderwijs ingaan zit er niet in.

Heb je daar info over? Zoek ik gewoon op 'technical trainer' als ik op vacaturesites zit?
 
*Inspectie, hoewel dit ook door een bachelor kan gedaan worden, maar misschien in een niche-segment zoals ndt.
Zit in inspectie, voor auditors vragen ze bij ons toch vooral ingenieurs (burg/ind).
Voor ndt volstaat bachelor, alhoewel een ing. natuurlijk met open armen wordt ontvangen.

Wij zitten in ndt meestal met het omgekeerde probleem.
Meeste ingenieurs houden het na een tijd voor bekeken omdat ze minder "actie en avonturen" willen.
Voor ndt moet je zijn. Meer een levensstijl dan een job. Zeer variërend, meestal weet je vandaag niet waar/wanneer/wat je overmorgen moet doen, tenzij je op een shutdown ofzo zit.
 
Uitvoerend zou ik het niet noemen, maar met je verwijzing @mac-bc naar dispatching dacht ik wel aan een meer operationele job die daar bij aan kan sluiten. In (petro)chemie zijn dat bijvoorbeeld type jobs in productie coördinatie. Da’s nog wel bureauwerk maar niet het geneuzel met klanten en beperkt qua (nutteloze) presentaties. Uiteraard wel met een stukje kpi’s rond productie efficiëntie, maar dat zou in die jobs sowieso je drijfveer moeten zijn. Bij ons zijn dat (bijna) altijd ingenieurs en ik vond het met voorsprong de boeiendste job die ik ooit gedaan heb.
Je moet er wel tegen kunnen dat je planning vrijwel nooit loopt zoals oorspronkelijk uitgedacht, dus continu bijsturen en heroptimaliseren in functie van nieuwe/extra/onverwachte limitaties.
 
Ingenieur elektrotechniek en uitvoerende jobs lijkt me net een makkelijke. Bv aan hoogspanning werken, onderhoud windmolenpaken, iets met elektronica, ...
 
Ik ken iemand ook een ingenieursdiploma heeft en als technieker werkt in een universitair ziekenhuis. Die doet daar het onderhoud en de afstelling van de bestralingtoestellen voor kankerbehandelingen. Dat klinkt misschien als een veredelde electricien maar dat is het zeker niet. Die heeft een enorm boeiende job, mag opleidingen gaan volgen wereldwijd daarvoor, zit soms samen met ingenieurs van ziekenhuizen over de hele wereld,... Het ene moment ligt die letterlijk te sleutelen aan het toestel, het andere moment is die meer met de IT er achter bezig.

Als het u aanspreekt, graag een pm en ik breng u in contact met die persoon.
Is dat dat als technieker of als stralingsfysicus? Dat zijn wel heel gereglementeerde beroepen o.v.v. opleiding.

OT: onderwijs al overwogen? Fysica/wiskunde/technische vakken lijken mij wel mogelijk.
 
Is dat dat als technieker of als stralingsfysicus? Dat zijn wel heel gereglementeerde beroepen o.v.v. opleiding.

OT: onderwijs al overwogen? Fysica/wiskunde/technische vakken lijken mij wel mogelijk.
Volgens mij niet als stralingsfysicus maar ik durf er m'n hand niet voor in't vuur steken. Die is van opleiding industrieel ingenieur, dat weet ik zeker.
 
Terug
Bovenaan