UEFA Conference League 2022-2023

Anderlecht heeft inderdaad een algemeen probleem. Enerzijds weinig drive en goesting de laatste tijd, anderzijds toch een algemeen gebrek aan kwaliteit. Ze worden dan ook niet geholpen door dat systeem dat Mazzu wil spelen.

Maar als je ziet hoe Club en Union van minuut 1 tot 94 achter die bal lopen. Da's een kwestie van mindset en dat zou Anderlecht al veel helpen denk ik. Het is allemaal zo traag en gezapig nu. Mazzu heeft die mentaliteit bij Union er wel in gekregen, waarom lukt het bij RSCA dan niet?
Mja, je moet eens luisteren naar die interviews van gisteren. Ze zijn allemaal trots op de ploeg, hebben goed gespeeld, hadden pech en verdienden de overwinning. Dan gaan er bij mij toch ook alarmbellen rinkelen. Daar zit een groot mentaliteitsprobleem ook imo. Mazzu heeft er allemaal makke lammetjes van gemaakt, alhoewel dat gepamper bij Kompany al begonnen was.

Er is geen geld voor deftige spitsen. Voor 3 miljoen val je in de categorie-Raman als je op 'zekerheid' gokt (= weet wat je koopt) of op gokjes à la Angulo dat kan meevallen of tegenvallen of waar nog werk aan is. Dan is de vraag of je je weinige geld moet verpissen aan zulke spelers, dan wel of je niet gewoon ruimte moet geven aan je eigen talenten waar ook nog werk aan is maar waarvan je het potentieel wel kent.

De piste om dan tussendoor bepaalde kwaliteit te huren vind ik niet verkeerd. Het werkte met Nmecha, met Zirkzee, met Kouame en zelfs Joveljic begon zijn draai te vinden toen corona de boel stillegde. Je maakt mij niet wijs dat je met Silva en Esposito niet meer kan doen dan dit. Dat zijn spelers die vorig seizoen al speelden op een bepaald niveau dat het onze overstijgt.

Die hele ploeg draait vierkant, daar een spits wisselen gaat het niet oplossen. Dat verdoezelt het feitelijke probleem.
Deels akkoord.

Een goede, hardwerkende spits die het niveau overstijgt gaat ook de ganse ploeg mee kunnen trekken. Ik heb niet de indruk dat de kop op spitsen als Silva en Esposito daarvoor geschikt is. Die Silva, los van het feit dat hij nu echt telkens verkeerde beslissingen neemt, ik zie die vooral veel zagen, mekkeren en heel individualistisch spelen, vooral uit op eigen succes.

Daarnaast ligt het voor mij gewoon ook aan de scouting. Die spitsen huren, heel moeilijk is dat niet. Eens gaan polsen bij wat goede clubs uit het buitenland welke spelers ze willen verhuren en ergens laten rijpen, veel scoutingswerk is daar niet aan.

Spelers als Lang, Buchannan, Jutglà hebben niet meer dan 6 miljoen gekost. Lijkt me dat RSCA dat toch ook net zou moeten kunnen leggen, niet? Maar je moet ze natuurlijk wel gaan zoeken.

Mazzu heeft die mentaliteit bij Union er wel in gekregen, waarom lukt het bij RSCA dan niet?
Omdat het bij Union veelal voetballers zijn die niet 'uit de hoogte doen'. De mindset van die spelers is anders.
Bij Anderlecht lopen er te veel pseudo vedetten rond.

En inderdaad die mentaliteit: Zo slecht is het allemaal niet, we hebben gewoon een beetje veel pech.
Ipv te zeggen: We hadden een beetje pech, maar dat is geen excuus, we hadden altijd moeten winnen en ik ga nu extra hard trainen want ik ben kwaad op mijzelf voor de belabberde prestatie.

Ik wou net typen dat mij Hoedt wat de rotte appel in de mand lijkt. Al bij de assist aan Scamacca maakt hij al misbaar terwijl de actie nog bezig is, terwijl hij Scamacca wel laat lopen (als verdediger weet je toch als je uitstapt dat dan de spits in je rug duikt?)

Mja, je moet eens luisteren naar die interviews van gisteren. Ze zijn allemaal trots op de ploeg, hebben goed gespeeld, hadden pech en verdienden de overwinning. Dan gaan er bij mij toch ook alarmbellen rinkelen. Daar zit een groot mentaliteitsprobleem ook imo. Mazzu heeft er allemaal makke lammetjes van gemaakt, alhoewel dat gepamper bij Kompany al begonnen was.
Ach, ik ben al 25 jaar supporter van Anderlecht en ik hoor al 25 jaar dat ze bepamperd worden.
Bij Kompany is er een groot verschil tussen hoe hij naar buiten toe communiceerde - hij wierp zichzelf op als een muur - en hoe hij intern naar de spelers toe was. De kritiek die hij kreeg was dat hij intern net heel hard was, dat kon je hier en daar in Mauve ook wel zien. Zogezegd afstandelijk, te veeleisend voor zijn spelers. Waar Mazzu dan een warme mens is zogezegd en een hecht team ging vormen en de spelers wel eens door het vuur ging kunnen doen gaan. Ik zie nu het omgekeerde hoor.

Sommigen gedijen daar dan onder. Amuzu gaf dat vorige week nog aan, die vindt dit wel leuk. Verschaeren is blij dat hij onder Mazzu de 10 mag uithangen. Raman zag zichzelf terug kansen krijgen nu (benieuwd hoe die er ondertussen over denkt). Hoedt lag vorig jaar regelmatig met Kompany in de clinch omdat die laatste van iemand met de status als Hoedt meer verwachtte. Dus die was ook wel blij met de personeelswissel.
Maar voor mij toont dat soort gemakzucht van die spelers net aan waarom zij niets te zoeken hebben in pakweg de Premier League. Kompany was hard naar hen die de ploeg moesten dragen, en beschermend naar de jongeren die nog tijd kregen van hem om zich te ontwikkelen. Bepamperen was daar niet bij, wel de realiteit onder ogen zien.

Laatst bewerkt:
Ik wou net typen dat mij Hoedt wat de rotte appel in de mand lijkt. Al bij de assist aan Scamacca maakt hij al misbaar terwijl de actie nog bezig is, terwijl hij Scamacca wel laat lopen (als verdediger weet je toch als je uitstapt dat dan de spits in je rug duikt?)
Hoedt is een gigantische zichzelfoverschattende eikel maar ik vond dat hij in die fase eigenlijk wel gelijk had: het waren de spelers rond hem die daar in de fout gingen waardoor hij verplicht was uit te stappen. Waar was Diawara daar? Trok toch op niks hoe die stond te sloffen.

Zou beter Esposito eens vol zijn kans geven ipv telkens een kwartiertje of minder. Silva zuigt toch elke keer de stenen uit de grond en maakt ook geen goals dus erger kan het al niet.
Of ze eens samen laten starten
Silva wint wel wat kopduels, maar dan stopt het hé
Die kan niet en kopduels aangaan, en de bal bijhouden, 7 man dribbelen, de hoeken induiken EN dan nog op tijd voor de goal zijn

Voor verdedigers is het ook gewoon simpel hé, enkel Silva in het oog houden. 1 duel aangaan en 1 rugdekking geven, er staan toch geen andere RSCA spelers rond.

Het systeem Mazzu past gewoon niet bij de spelers die er zijn
Hoedt heeft 3x een interceptie gemist. Telkens vliegt hij als een dolle hond erop en met 1 tik sturen ze hem de bos in
Die tackle waar hij 7 seconden te laat komt is nog het ergste qua missers
Dan gaat hij wat fars en arrogant doen, zich "laten voelen" om te compenseren

Je mag die goal nog eens bekijken trouwens "ik stap uit omdat er centraal niemand is en die man kan trappen"
Kijk eens op welke hoogte die speler die bal raakt, dat is een vallende bal op heuphoogte, die trap nooit richting doel daar (Enkel Zlatan zou dat nog kunnen)
En ge moogt die schuivende beweging maken en een klein beetje druk zetten, maar niet als een stormram erop af vliegen

Daarnaast ligt het voor mij gewoon ook aan de scouting. Die spitsen huren, heel moeilijk is dat niet. Eens gaan polsen bij wat goede clubs uit het buitenland welke spelers ze willen verhuren en ergens laten rijpen, veel scoutingswerk is daar niet aan.
Maar op zich hebben die huurbeurten de voorbije jaren ons echt wel geholpen.

Transfers van 5-6 miljoen doen wij niet meer. Toch niet als het geen zekerheid is. Voor Zirkzee wilde men eventueel verder gaan, omdat men wist wat men eraan had door die uitleenbeurt. Maar Zirkzee zelf verkoos Bologna. Dat je dan na het afspringen van Zirkzee ervoor kiest om Vertonghen te gaan halen toont wel aan dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Dat slaat allemaal op weinig.

De duurste transfers die er nog gebeurden de laatste jaren kostten 3,5 miljoen (Olsson) of minder (Ishaq & Raman). Meer kan/wil men echt niet uitgeven op dit moment. Probleem lijkt me dan vooral dat zelfs die transfers gefaald hebben. Scouting inderdaad. Daar is naar 't schijnt ook weer vanalles gebeurd de voorbije maanden. Niet ten goede.

Dit gezegd zijnde zijn er ook goeie vondsten, zoals Gomez & N'diaye. Ook Cullen een schot in de roos. En Ashimeru kan veel beter dan de laatste weken. Is echt een goeie speler hoor.

Laatst bewerkt:
Die kan niet en kopduels aangaan, en de bal bijhouden, 7 man dribbelen, de hoeken induiken EN dan nog op tijd voor de goal zijn
Hoeveel spitsen duiken er nog hoeken in en dribbelen nog these days? Hij speelt echt met oogkleppen op. Moest hij de bal al eens durven bijhouden en wat meer denken aan assists ipv telkens wild naar de goal te trappen of onmogelijke dribbels te doen.

Hoeveel spitsen duiken er nog hoeken in en dribbelen nog these days? Hij speelt echt met oogkleppen op. Moest hij de bal al eens durven bijhouden en wat meer denken aan assists ipv telkens wild naar de goal te trappen of onmogelijke dribbels te doen.
weinig, maar met die raketten die Hoedt naar voor knalt zie je hem toch heel vaak aan de cornervlag staan

Op zich heb je daar buitenspelers voor, maar als die LB en RB moeten spelen komen die altijd hopeloos te laat
Dat van die foute keuzes heb je absoluut gelijk in, maar zo zijn er nog wel een aantal (Yari looking at you)

Dit hé, als je ziet hoe bv Jutglà en Sowah elkaar zoeken en combineren en zo een verdediging uit verband spelen. Ik zie dan Silva vnl steeds denken, wanneer hij de bal krijgt: "hoe geraak ik hier zsm naar de goal om te scoren". En pas op, dat is natuurlijk een goede mentaliteit als spits, maar niet als je die weg naar doel telkens alleen probeert te forceren en daar dan niet in slaagt.

Dit hé, als je ziet hoe bv Jutglà en Sowah elkaar zoeken en combineren en zo een verdediging uit verband spelen. Ik zie dan Silva vnl steeds denken, wanneer hij de bal krijgt: "hoe geraak ik hier zsm naar de goal om te scoren". En pas op, dat is natuurlijk een goede mentaliteit als spits, maar niet als je die weg naar doel telkens alleen probeert te forceren en daar dan niet in slaagt.
Of ter hoogte van de middellijn/middencirkel staat

Gezien hoe groot de ruimtes telkens zijn tussen 2 spelers / linies ?
Dan kan je nooit combineren natuurlijk

Spelers als Lang, Buchannan, Jutglà hebben niet meer dan 6 miljoen gekost. Lijkt me dat RSCA dat toch ook net zou moeten kunnen leggen, niet? Maar je moet ze natuurlijk wel gaan zoeken.
Zo veel moeten ze zelfs niet kosten, een Frey bijvoorbeeld heeft 2 miljoen gekost en maakt er vorig seizoen 24 en dit seizoen 4 op 5 matchen voor zijn blessure.
Niet dat het Anderlechtpubliek het type spits als Frey zou accepteren maar dat is een andere discussie.

Zo veel moeten ze zelfs niet kosten, een Frey bijvoorbeeld heeft 2 miljoen gekost en maakt er vorig seizoen 24 en dit seizoen 4 op 5 matchen voor zijn blessure.
Niet dat het Anderlechtpubliek het type spits als Frey zou accepteren maar dat is een andere discussie.
Je wil ze daar helemaal zot krijgen!

Ik verwacht veel dramatischere keuzes dan Martinez.

Als je goed naar Vandenhaute zijn vorige interviews luistert, bv in de podcast van MidMid en welke accenten hij legt, is dat een keuterboerke dat vooral resultaat boven alles stelt. Maakt niet uit hoe. Fan van types gelijk Vercauteren, Weiler en Mazzu.

Daartegenover zou Martinez een absolute sensatie zijn. Maar ik denk niet dat Bobby zich zo gaat verlagen.
Alle kritiek op Vercauteren in acht genomen... Hij laat wel een ploeg draaien op minstens het niveau dat je van hen verwacht op papier.

Hij komt niet met dominant champagnevoetbal, maar die zorgt wel voor een prima basis én hij speelt gewoon kampioen met een ploeg waarvan je acht dat die het kan. Vele coaches plooien gewoon bij elke ploeg in de top 3.

Alle kritiek op Vercauteren in acht genomen... Hij laat wel een ploeg draaien op minstens het niveau dat je van hen verwacht op papier.

Hij komt niet met dominant champagnevoetbal, maar die zorgt wel voor een prima basis én hij speelt gewoon kampioen met een ploeg waarvan je acht dat die het kan. Vele coaches plooien gewoon bij elke ploeg in de top 3.
Ja Vercauteren heeft wel een bepaalde ondergrens qua resultaten, da’s waar. En kan wat beter tegen de stress dan vele anderen.
Maar die gaat gelukkig nooit meer terugkeren na zijn 2de ontslag bij ons.

Terug
Bovenaan