tuin verkavelen

Lunatis

Member
Mijn tuin is eigenlijk wat te groot voor mij en hij ligt tegen een bestaande weg.
Nu speel ik met het idee om een verkavelingsaanvraag in te dienen voor mijn tuin zodat er in het achterste deel van mijn tuin een bouwperceel voor 1 vrijstaande of eventueel 2 halfopen woningen zou kunnen komen.
Zo kan ik potentieel een meerwaarde genereren met het stuk tuin dat ik eigenlijk te veel heb.


Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Is dat doenbaar?
En zoja: wie contacteren? gemeente? architect eerst?

Heel erg bedankt alvast!
 
Contacteer eerst de gemeente, die kunnen normaal al gelijk zeggen of je een kans maakt of niet.
mja, begrijp ik. Maar in de praktijk lijken zo'n zaken vaak anders te lopen dan wat een ambtenaar meent. Uiteindelijk is dat iets politieks.
Vandaar dat ik me afvroeg of er ook praktijkervaringen zijn hier op het forum?
 
mja, begrijp ik. Maar in de praktijk lijken zo'n zaken vaak anders te lopen dan wat een ambtenaar meent. Uiteindelijk is dat iets politieks.
Vandaar dat ik me afvroeg of er ook praktijkervaringen zijn hier op het forum?
Wij hebben zo'n traject achter de rug. Heeft in totaal zo'n 8 jaar in beslag genomen. Maar bij ons moest er wel extra infrastructuur aangelegd worden, hetgeen bij jou wellicht niet het geval zal zijn.

Je kan initieel best eens contact opnemen met een lokale landmeter. Die kan wellicht heel snel aangeven wat de mogelijkheden zijn en heeft in principe ook wel contacten bij ruimtelijke ordening in je gemeente.
 
mja, begrijp ik. Maar in de praktijk lijken zo'n zaken vaak anders te lopen dan wat een ambtenaar meent. Uiteindelijk is dat iets politieks.
Vandaar dat ik me afvroeg of er ook praktijkervaringen zijn hier op het forum?
Daar is weinig politiek aan. Gewoon navraag doen bij de gemeente, dienst stedenbouw / ruimtelijke ordening. Die gaan al snel kunnen beoordelen of er een ruimtelijk plan zich verzet tegen een eventuele verkaveling ((G)RUP, lokale stedenbouwkundige verordening bv) en of er sprake is van een voldoende uitgeruste weg.
Ik zou dat eerst doen vooraleer je een landmeter onder de arm neemt (en dus kosten gaat maken).
 
Gewoon navraag doen bij de gemeente, dienst stedenbouw / ruimtelijke ordening. Die gaan al snel kunnen beoordelen of er een ruimtelijk plan zich verzet tegen een eventuele verkaveling ((G)RUP, lokale stedenbouwkundige verordening bv) en of er sprake is van een voldoende uitgeruste weg.
Naar mijn ervaring word je daar als "leek" nogal gemakkelijk afgescheept
 
Volgens mij kan je dit ook allemaal uit handen geven, er zijn studiebureaus of gewoon landmeters die dit wel doen, maar daar ga je natuurlijk voor betalen.

Het ouderlijk huis is bij ons nog verdeeld tussen mijn broer en ik. Daar was een grote tuin aan, die mijn vader zelf had uitgebreid vroeger door van de buren te kopen. Daarnaast was nog een vreemd vormggegeven stuk land van een oudere vrouw. Twee jaar terug kwam die af met het voorstel om een stukje grond van eigenaar te doen wisselen, op die manier had zij genoeg breedte aan de straatkant en wij een iets rechter stuk, en konden we dan beiden een bouwgrond bezitten indien de verkaveling in orde kwam. Dat was nogal een kluwen met een gemeente die wat moeilijk deed en werk van de landmeter, dus dat is ook uit handen gegeven. Heel dat proces heeft min of meer twee jaar geduurd.
 
Mijn tuin is eigenlijk wat te groot voor mij en hij ligt tegen een bestaande weg.
Nu speel ik met het idee om een verkavelingsaanvraag in te dienen voor mijn tuin zodat er in het achterste deel van mijn tuin een bouwperceel voor 1 vrijstaande of eventueel 2 halfopen woningen zou kunnen komen.
Zo kan ik potentieel een meerwaarde genereren met het stuk tuin dat ik eigenlijk te veel heb.


Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Is dat doenbaar?
En zoja: wie contacteren? gemeente? architect eerst?

Heel erg bedankt alvast!
Ik heb dit gedaan en woon nu in onze "tuin".
Meeste gemeente hanteren een bouwdiepte van 30meter die je moet halen. (5meter voortuin, 15meter gebouw & 10 meter tuin).
Dan moet je huidige woning ook op zijn minst 10meter tuin hebben vanuit het verste punt van u woning (bvb vanaf pergola...)
Dus als je 40meter tuin nu hebt ben je safe en gaat de gemeente niet zo moeilijk doen.

Andere belangrijk aspect is ook u huidige grond/woning is dit alreeds verkabeld of is dit gewoon bouwgrond.
Indien verkaveling is dit moeilijk want dan is het een wijziging, indien klassieke bouwgrond zonder restricties (mijn case) dan is verkaveling aanvragen en go.

Ik zou de gemeente niet teveel lastig vallen nu, want dan blazen nu meestal koud en gaan zich indekken door te zeggen zal niet lukken.
Want als ze ja zeggen en ambetant buur komt, dan ga jij boos zijn.

Beste is nu om een landmeter die gekend is bij de gemeente nemen en daar mee te werken.
Houd architect nog buiten beschouwing.
Landmeter zal ervoor zorgen dan dat er verkaveling komt en jij bepaalt dan de bebouwbare oppervlakte.
Eens je dat op zak hebt, ga je naar architect en vraag je een bouw aanvraag aan.

Als er buren zijn, bereid u voor op klachten en eventuele ruzies.
 
Terug
Bovenaan