Filmreview: Batman Returns (Collector's Edition)

Vorige week konden jullie lezen dat ik de eerste Batman-film van regisseur Tim Burton wel kan smaken en hoewel ik jaren geleden Batman Returns al zag, keek ik ook uit naar deze Collector's Edition. De 4K-beelden verrasten me bij de vorige film aangenaam en de extra's op de Blu-ray zijn een meerwaarde. Met veel plezier plofte ik me weer in de zetel, zette mijn home cinema en televisietoestel aan en propte de 4K Blu-ray in mijn PlayStation 5. Gordijnen toe en dan maar hopen dat er ook van deze film genoten kan worden.

Amper drie jaar na het verschijnen van Batman bracht Tim Burton zijn tweede Batman-film naar het witte doek. Deze keer met de naam Batman Returns . En ja, de in zwart geklede superheld keert wel degelijk terug, want zijn thuisstad Gotham City wordt nog maar eens bedreigd. Deze keer door een man die jaren ondergedoken in de riolen leefde, waar niemand ooit last van had. Grootgebracht door en tussen pinguïns in/onder de Gotham Zoo. Hiermee is uiteraard alles verteld: Penguin.

Batman 1.jpg


The Penguin teistert Gotham City

De film start op Kerstdag, waarbij een koppel een zoon krijgt. Alleen is die pasgeborene niet om aan te zien. Niet veel later besluiten de ouders om hun zoon, die meestal werd opgesloten in een kooi, te dumpen in een riool. De film maakt dan een tijdsprong van 33 jaar, waarbij de jonge knaap dus een volwassen man is geworden. Zijn doel is duidelijk: terug onder de mensen komen. Niet zomaar, maar met een doel: een man worden met een hoge sociale status. Dat hij daarvoor de miljardair Max Schreck moet bedreigen, is maar een kleintje. Diens plan is om Penguin op te laten komen als burgemeester van Gotham City, waarbij Schreck voor alle kosten instaat. De kledij, PR en het personeel worden allemaal geregeld, zodat Penguin in geen tijd de macht over de stad kan nemen.

Danny DeVito zet een uitstekende, doch karikaturale, The Penguin neer.


Danny DeVito kroop in de rol van Penguin en deed dat uitstekend. Hoewel het personage zelf wat karikaturaal is, zette DeVito een schitterende slechterik neer. Enerzijds voel je zijn gekwetste ziel doordat hij vele tientallen jaren geleden als afval op straat werd gezwierd, anderzijds voel je zijn drang om gezien en gehoord te worden en iets te betekenen in de maatschappij. Dat hij daarvoor de wetten met de voeten treedt, is volgens hem ook maar een detail. Gelukkig kan Gotham weer rekenen op Batman waarvoor, net als in de eerste film, Michael Keaton in het superheldenpak kroop. Uiteraard verricht hij weer knap acteerwerk, waardoor het geheel net zoals de vorige film erg vermakelijk is om naar te kijken.

Batman 2.jpg


Vooruitgang

In tegenstelling tot de film uit 1989, introduceert Batman Returns enkele extra interessante personages. Zo kruipt Michelle Pfeiffer in een krap latexpak om gestalte te geven aan Catwoman. Ook zij doet haar job voortreffelijk, evenals Michael Gough die voor de tweede keer de rol van butler Alfred op zich nam. Hoewel je uiteraard aan de effecten ziet dat de film al dertig jaar oud is, is er in vergelijking met de drie jaar oudere film al duidelijk vooruitgang geboekt. De scènes zijn nog knapper, de special effects staan wat meer op punt en de film is zelfs nog een tikje serieuzer geworden. Een van de grootste complimenten gaat opnieuw naar componist Danny Elfman. Hij slaagde er weer in onze oren te verwennen met een heerlijke soundtrack.

Batman 3.jpeg


Opnieuw een pak extra content

Net als de Collector's Edition van de vorige film, bevat ook deze Collector's Edition heel wat extra's. Enerzijds weer enkele fysieke voorwerpen, anderzijds een aantal extra's op de Blu-ray schijf. Zo mag je zowel een gewone Blu-ray als 4K Blu-ray verwachten, waarbij de digitale extra's enkel op eerstvernoemd schijfje staan. Daarnaast vind je in het doosje ook een fotoboek bestaande uit zestien pagina's terug, tien lobbykaarten, twee art-kaarten, een reproductie van twee posters (dubbelzijdig) en één Batman-envelop waarin je alles kunt bewaren. Na mijn ervaring met de Batman Collector's Edition zocht ik me niet verloren op de 4K Blu-ray naar de extra's. Die staan zoals reeds vermeld op de gewone Blu-ray, waardoor er niks anders op zat dan de schijfjes te verwisselen. Spoiler: het is het waard!

Batman-fans krijgen opnieuw een zeer knappe Collector's Edition.


Ik ga niet alle extra's oplijsten, maar vernoem enkel de belangrijkste (of de meest interessante volgens mij). Zo kun je de film bekijken met commentaar van regisseur Tim Burton, al heb ik dit overgeslagen. Een 22 minuten durend promotiefilmpje vind ik alvast een stuk interessanter om naar te kijken. The Bat, The Cat and The Penguin was destijds gemaakt om de mensen warm te maken voor Batman Returns en is zeker de moeite waard. Batman: The Villains stelt je dan weer de slechteriken uit de film voor (drie stuks om precies te zijn), terwijl Batman: The Heroes inzoomt op Batman en Alfred. Van Robin was er nog geen sprake. Een van de meest informatieve extra's, is ongetwijfeld Beyond Batman. Hierin krijg je gedurende ruim een uur informatief en zeer uitgebreid te zien hoe het er achter de schermen en op de sets aan toe ging. Afsluiten doe ik met Making Up The Penguin, waarbij de titel al doet vermoeden wat je te zien zal krijgen: hoe komt The Penguin tot leven gedurende een make-up behandeling die enkele uren in beslag neemt? Dit is echter niet alles, want je krijgt nog vele extra tientallen minuten aan informatief plezier, dat ik je graag zelf laat ontdekken!

Conclusie

Batman Returns gaat verder op hetzelfde elan van de drie jaar oudere film. Gotham City wordt geteisterd door enkele nieuwe slechteriken, waardoor Batman weer in actie mag schieten. Verwacht je aan een donkere, volwassen film die een ietwat karikaturale The Penguin op je loslaat. Naast de film in tweevoud (Blu-ray én 4K Blu-ray) mag je heel wat digitale extra's verwachten. Fans van Batman en goodies worden ook niet in de steek gelaten, met enkele leuke extra's, waaronder posters en enkele kaarten.

Pro

  • Knappe sets
  • Heerlijke slechteriken
  • Visueel aantrekkelijk ondanks de ouderdom
  • Puur genot voor de Batman-fans
  • Soundtrack

Con

  • Digitale extra's niet in 4K (zelfs niet in HD)
  • The Penguin toch wat karikaturaal
8

Over deze film

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur

Speelduur

126 minuten

Regie

Tim Burton

Cast

Michael Keaton, Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough, ...

Uitgever

Warner Bros
 
Terug
Bovenaan