Filmreview: Batman (Collector's Edition)

De oudste Batman-films heb ik aan mij laten voorbij gaan. Dan heb ik het over de films die voor eind jaren tachtig uitgebracht werden. Voor mij begon de Batman-franchise bij de films van Tim Burton en later Joel Schumacher, waarvan de eerste in 1989 werd gepubliceerd. Jack Nicholson zette toen een magistrale Joker neer en Michael Keaton speelde de rol van de in het zwart geklede superheld. Warner Bros. bracht onlangs Collector's Editions uit van 4K Blu-rays van de Tim Burton-films en wij kregen deze toegestuurd. Ik neem je graag mee op een nostalgische trip naar 1989.

Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik wat schrik had, want de technologie is de afgelopen dertig jaar in een razend tempo veranderd. Kijk maar naar de games van toen en nu. Ook op vlak van films is er bijzonder veel vooruitgang geboekt. Daar waar je rond de jaren negentig nog de pixels kon tellen op het scherm, wordt er nu met 4K en IMAX naar je kop geslingerd. Ik zat dus (onterecht) met de schrik dat de film uit 1989 verouderd zou aanvoelen. Oké, op bepaalde vlakken is dat uiteraard het geval, maar Warner Bros. heeft puik werk geleverd en deze Batman-film van een uitstekende 4K-behandeling voorzien.

Batman 1.jpg

Joker maakt z'n introductie

Het oorsprongsverhaal van de superheld krijgen we in Batman niet te zien. Wel komt kort in beeld hoe Bruce Wayne zijn ouders om het leven zijn gekomen, terwijl het kleine jochie alles van dichtbij heeft meegemaakt. De introductie van de held in deze film is trouwens fenomenaal. Terwijl criminelen het hebben over het gerucht dat iemand orde op zaken aan het stellen is, komt niet veel later Bruce Wayne zijn alter ego tevoorschijn. Je voelt de schrik die de op het dak vertoevende gangsters op dat moment zelf ook voelen. Van een zalige intrede gesproken. In de film uit 1989 wordt ook een van de meest epische Batman-schurken geïntroduceerd: Joker. De rol voor deze gangster is niemand minder dan levende legende Jack Nicholson.

De introductie van Batman in deze film is fenomenaal.


Joker start in de film als Jack Napier, de rechterhand van een maffiabaas. Niet veel later neemt Joker zelf de macht over van het gangstermilieu. Zijn permanente grijns is te wijten aan een schot in z'n gezicht en een mislukte poging om er toch nog wat toonbaar van te maken. Het personage lijkt uit de comics te zijn gelopen. De grijns, vergezeld van het paarse kostuum, z'n witte kop en het felgroene haar. Even legendarisch als Heath Ledger zijn Joker wordt het hier niet, maar de poging is zeker verdienstelijk.

Batman 2.jpg

Volwassen film

Tim Burton drukte stevig z'n stempel op Batman en zijn stijl is zeker zichtbaar. Een donkere, grauwe stad vol criminaliteit die uiteraard gebaseerd is op het bronmateriaal. Ook de batcave werd met veel oog voor detail ontworpen. Het is dan ook geen verrassing dat er een Oscar volgde voor de ‘art direction’ en setontwerp. Niet meer dan terecht, zo blijkt. Het was tevens de eerste televisie-introductie van de held die op een volwassen manier gebeurde. Geen komische troep dus. Er werd ook oprecht getracht om voor enkele toffe speciale effecten te zorgen, maar meer dan dertig jaar na datum zijn die (logischerwijs) gedateerd. Toch slaagde de film er elke seconde in om mij geboeid aan het televisiescherm te houden.

Het is en blijft voor mij een film om U tegen te zeggen. Het was eigenlijk de eerste deftige film die Batman introduceerde en voor velen telt het dan ook als de start van een ondertussen ontzettend populaire franchise. Maar voor mij verrassender, en dat kon ik me eigenlijk niet meer herinneren, is de schitterende soundtrack van Danny Elfman. Kippenvelmateriaal! De ene coole soundtrack wordt afgewisseld met de volgende, een hele film lang! Pure zaligheid voor de oren. Ook de volgende film, Batman Returns, gaat verder op hetzelfde elan, maar daar wordt uiteraard een aparte review aan gewijd.

Batman 3.jpg

Alles voor de fans

Dan wil ik het ook nog even hebben over de Collector's Edition zelf, want naast de Blu-ray én de 4K Blu-ray zit het doosje tjokvol content voor de echte fans. Zo vind je er een fotoboekje met zestien pagina's in terug, twee art-kaarten, tien lobbykaarten, een Batman-envelop waarin alles bewaard kan worden en reproducties van twee posters (dubbelzijdig). Daarnaast zocht ik, en dat doe ik altijd bij Blu-rays, naar de extra's. Het was teleurstellend te zien dat er op de 4K-versie, met uitzondering van de commentaar van regisseur Tim Burton, géén extra's stonden. Na wat opzoekwerk blijkt dus dat deze op de gewone Blu-ray staan. Oef! Qua extra's mag je trouwens heel wat nieuw beeldmateriaal verwachten, waaronder een kort filmpje van Bob Kane, de bedenker van Batman.

Deze Collector's Edition is dé editie voor de echte Batman-fans.


Toffer zijn de uitgebreidere video's, waaronder de meer dan veertig minuten durende documentaire Legends of the Dark Knight: The History of Batman. Hierin komt Batman in alle verschijningsvormen aan bod, waarbij kenners hun visie over deze superheld geven. Beyond Batman duurt om en bij de vijftig minuten en hierin komt het maken van de film, en alles wat er ook maar iets mee te maken heeft, aan bod. Bijzonder interessant om te zien hoe alles vorm kreeg, gaande van het maken van de Batmobile tot het schminken van superschurk Joker. Ook een interessant videootje is Batman: The Complete Robin Storyboard Sequence. Blijkbaar was het de bedoeling Robin in deze film te introduceren, maar werd dat toch niet gedaan. Ook muziek van Prince komt in enkele video's aan bod en er wacht nog meer op de Blu-ray. Allemaal zéér interessante elementen die je Batman-ervaring nog wat completer maken.

Conclusie

Deze Collector's Edition van de Batman-film uit het jaar 1989 is dé editie die fans in huis moeten halen. Niet enkel krijg je een 4K Blu-ray, ook een gewone Blu-ray waarop zowel de film als alle extra's staan. Verwacht je aan een schitterende film waarbij de leeftijd toch zichtbaar is, met een zalige soundtrack en prima introductie van slechterik Joker.

Pro

  • Zalige soundtrack
  • Knap in 4K
  • Geweldige uitgave

Con

  • Leeftijd is toch zichtbaar
  • Extra's niet in 4K
8

Over deze film

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur

Speelduur

126 minuten

Regie

Tim Burton

Cast

Michael Keaton, Jack Nicholson, Kim Basinger, Robert Wuhl, ...

Uitgever

Warner Bros.
 
Terug
Bovenaan