Filmreview: Batman Begins (Collector's Edition)

Als er iets is waar ik in het leven niet over mag klagen, dan zijn het mijn ouders wel. Ik kom uit een gezin met vier kinderen, en als ik zie hoe we het er allemaal van af gebracht hebben, hebben ze echt de beste job ter wereld geklaard. Ik weet nog heel goed dat ik, in mijn jongere jaren, een tip kreeg van mijn moeder over mijn toekomstig kerst- of verjaardagsgeschenk, namelijk: de derde letter is de letter t. Tegen haar verwachtingen in kwam ik tijdens ons boodschappenrondje in de Colruyt het rek vol dvd’s tegen en jawel, daar zag ik Batman Begins liggen. Zeventien jaar later krijg ik opnieuw deze film cadeau, deze keer in 4K en een deluxeverpakking vol extra’s.

Batman Begins is de eerste film uit de geprezen The Dark Knight trilogie, die geregisseerd is door time bending mastermind Christopher Nolan en mede is geschreven door David S. Goyer. Iedere Batman Ultimate Collectors Edition bestaat uit: een steelbook met de film op Blu-ray en 4K UHD, een Blu-ray disc vol extra’s, een zestien pagina’s tellend fotoboek en reproducties van twee posters (op een tweezijdige poster), tien lobby cards en twee art cards met een Batman-envelop om alles in te bewaren.

BB1.jpg


Dark, gritty & orange

Na de moord op zijn ouders trekt miljardair Bruce Wayne (Christian Bale) op wereldreis, op zoek naar middelen om het onrecht te bestrijden. Onderweg botst hij op Henri Ducard (Liam Neeson), die hem een pad en training aanbiedt richting gerechtigheid. Getraind door de League of Shadows keert Bruce Wayne terug naar het corrupte Gotham City waar hij en zijn alter ego Batman, met de hulp van zijn trouwe butler Alfred Pennywise (Michael Caine), politie-inspecteur Jim Gordon (Gary Oldman) en jeugdvriendin Rachel Dawes (Katie Holmes) de confrontatie met misdadigers en criminaliteit aangaan.

Batman Begins is wat ruw qua afwerking maar als je dat door de vingers kunt zien, is het een sterke start voor de trilogie.


Batman Begins dateert al uit 2005 en indien je deze trilogie nog niet eerder gezien hebt: shame on you! Al is het met deze heruitgave het perfecte moment om er eens in te springen. Voor mij was het alweer een vijftal jaar geleden eer ik de trilogie nog eens zag. Laat me meteen met het minder positieve nieuws beginnen. Batman Begins is de enige film uit de trilogie die de tand des tijds wat begint te voelen. Sommige special effects beginnen er gedateerd uit te zien, en wat ik meteen opmerkte was dat het beeld en de kleurkwaliteit van de Blu-ray wat tegenvielen. Zeker in tegenstelling tot The Dark Knight en het slotstuk The Dark Knight Rises, is er een enorm verschil in kwaliteit. Bepaalde shots zijn buiten focus, onscherp en hebben een soort belichting waardoor de huidtypes er zo oranje uitzien dat je zou denken dat Donald Trump er iets mee te maken had. Het geluid daarentegen is wel van sublieme kwaliteit maar ook bij de actiescènes valt het op dat Batman Begins Nolans eerste echte actiefilm is. Elke shot is zo kort en chaotisch dat je nooit duidelijk kunt volgen wat er gaande is. Tot zover mijn negatieve puntjes, Batman Begins is wat ruw qua afwerking maar als je dat door de vingers kunt zien, is het een sterke start voor de trilogie.

IMG_20220709_155115.jpg


Why do we fall?

Wat Batman Begins wel goed doet, is het verhaal vertellen over het vallen en opstaan van Bruce Wayne en zijn alter ego. Batman Begins is een van de betere origineverhalen die we van superheldenfilms te zien kregen. De film bouwt rustig het verhaal op met af en toe een flashback die meer context en emotie biedt om naar het einde toe alle eindjes mooi samen te knopen. Nolans visie gepaard met de iconische soundtrack van Hans Zimmer en James Newton Howard hebben sindsdien de basis gelegd voor vernieuwing in het superheldenlandschap.

Het bonusmateriaal op de aparte Blu-ray disc is dezelfde die ook eerder op vorige 4K UHD en Blu-ray uitgaven te zien zijn. Deze bevatten meer dan negentig minuten aan extra’s en behind the scenes materiaal die voor elke fan wel eens een interessante kijkbeurt is. Het fysieke gedeelte is het enige nieuwe van deze heruitgave die dus vooral als doelpubliek de die hard fans of mensen zullen aanspreken die de films nog niet in huis hebben. Het is dus aan jullie om zelf te beslissen of deze collectors uitgave zijn extra geld waard is!

Conclusie

Het enige verschil aan deze heruitgave zijn de goodies die erbij te krijgen zijn en is daarom vooral interessant voor mensen die deze films nog niet in hun collectie hebben of voor de die hard fans die elk uniek item willen verzamelen. Batman Begins is een sterk begin van een van de beste trilogieën in het genre, al begint de leeftijd zich jammer genoeg stilaan te tonen. Het contrast in zowel beeldkwaliteit als verhaal is immens vergeleken met de opvolger, maar meer daarover volgende week! Stay tuned!

Pro

  • Interessant origineverhaal
  • Acteerprestaties
  • Geweldige audio en soundtrack

Con

  • Special effects wat gedateerd
  • Beeldkwaliteit niet vlekkeloos
  • Actie moeilijk te volgen
7.5

Over deze film

Beschikbaar vanaf

10 juni 2022

Genre

  1. Actie
  2. Avontuur

Speelduur

140 minuten

Regie

Christopher Nolan

Cast

Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman, Cillian Murphy, Tom Wilkinson en Rutger Hauer

Uitgever

Warner Bros.
 
Terug
Bovenaan