Bordspelreview: 7 Wonders Architects

7 Wonders is sinds 2010 één van de populairste én meest bekroonde bordspellen uit de stal van het Belgische Repos Production. De spelregels zijn vlot uit te leggen, er zit genoeg diepgang in om het zowel voor nieuwkomers als voor ervaren spelers interessant te houden en je kan het spelen met twee tot en met zeven spelers, wat heel wat mogelijkheden biedt. Designer van het origineel, Antoine Bauza, wil het nog eens overdoen. Deze keer met een eenvoudiger spel in het 7 Wonders-universum. Welke mijn voorkeur geniet, kom je te weten in deze review.

Designer van dienst is net zoals voor het origineel Antoine Bauza. Een klinkende naam in de wereld der bordspellen, want ook andere ontzettend populaire bord- en kaartspellen als Takenoko, Hanabi en 7 Wonders Duel zijn van hem. Met 7 Wonders: Architects zorgt de designer voor een erg toegankelijk spel dat erg vlot en snel speelt, waarbij de regels eenvoudiger zijn dan het origineel en waarbij je soms even moeilijke keuzes moet maken. Ik deel graag mijn ervaring na enkele spelletjes met drie, vier en zes spelers.

Architects 1.jpg


7 wereldwonderen uit de antieke wereld

Het eerste dat opvalt aan 7 Wonders: Architects is de erg aantrekkelijke doos. Het is een rechthoekig exemplaar waarop één van de piramiden van Gizeh afgebeeld staat, verder afgewerkt met in het oog springende artwork. Deze piramide is maar één van de wereldwonderen uit de antieke wereld. De overige zes zijn de hangende tuinen van Babylon die naar verluidt nooit bestaan hebben, de tempel van Artemis in Efeze, het beeld van Zeus in Olympia, het Mausoleum van Halicarnassus, de Kolossus van Rhodos en Pharos van Alexandrië. Het is de bedoeling om je wonder zo snel mogelijk te bouwen, maar daarbij rekening te houden dat je, indien je de snelste bent, met de winst gaat lopen. Het zit zit namelijk zo dat degene die het snelst is, niet per se wint. Zowat alles in het spel levert overwinningspunten op en het is met die punten dat je de winst kan claimen. Hoe dat in zijn werk gaat, kom je verder in deze review te weten.

Wie bouwt het snelst zijn wonder?


Alle spelonderdelen zitten opgeborgen in een bijzonder handige insert. Elke speler krijgt namelijk zijn bakje met spelonderdelen. Het te bouwen wonder bestaat uit vijf onderdelen. Dit wonder wordt al met de houtskeletkant naar boven, volgens het voorbeeld, voor de speler in kwestie gelegd. Daarnaast krijgt elke speler ook een deck met kaarten in een handig houdertje. Deze kaarten worden geschud en open in de houder geplaatst, welke tussen de speler zelf en de speler links ervan geplaatst wordt. De overige onderdelen worden in het midden op de tafel gelegd, zodat elke speler er goed aan kan. De grote trekstapel wordt op tafel geplaatst en van de militaire overwinningsfiches maak je een voorraad. De voortgangsfiches worden geschud, er wordt een stapel van gemaakt en er worden drie van die fiches opengelegd. De conflictfiches worden met hun witte zijde (vrede) naar boven op tafel gelegd.

Architects 2.jpg


Bouwen aan je wonder

Een beurt verloopt bijzonder vlot. In tegenstelling tot 7 Wonders wordt er in 7 Wonders: Architects niet simultaan gespeeld. Als het aan jou is, kies je een van de voor jou drie beschikbare kaarten. Tijdens de spelopzet werden de kaarthouders tussen de spelers geplaatst. Jouw deck met kaarten ligt tussen jou en de linkse speler, terwijl rechts van jou een trekstapel ligt van de rechtste speler. Uit die twee openliggende kaarten kan je kiezen. Staan die kaarten jou niet aan, dan kan je een kaart nemen van de centrale, gedekte trekstapel. Je weet in dit geval niet welke kaart je hiermee trekt. Wat je met de kaarten moet doen, hangt af van welke soort kaart het is. Er zijn namelijk vijf soorten kleuren (of vijf verschillende symbolen voor kleurenblinden).

Grijsbruine kaarten zijn grondstofkaarten en leg je open voor je neer. Indien je tijdens je beurt een onderdeel van je wonder kunt bouwen, dan moet je dit verplicht doen. De verschillende onderdelen van je wonder hebben elk een vereiste. Terwijl je voor het ene twee verschillende grondstoffen nodig hebt, dien je voor een ander onderdeel drie dezelfde grondstoffen te verzamelen. Je moet hierbij verplicht van onder naar boven toe werken. Een gele kaart is geld en vervangt om het even welke grondstof. Blauwe kaarten bieden enkel overwinningspunten aan het einde van het spel én je kan er soms de kat mee aantrekken. Heb je de katfiche, dan mag je aan de start van je beurt kijken welke kaart de bovenste van de centrale trekstapel is. Eindig je het spel met de katfiche, dan levert ook deze enkele punten op. De rode kaarten zorgen voor wat militaire conflicten, terwijl groene kaarten (twee dezelfde of drie verschillende) je een voortgangsfiche opleveren die je gedurende de rest van het spel kan helpen.

Architects 3.jpg


Militaire conflicten

Een van de belangrijkste manieren om punten te sprokkelen is met rode kaarten en dus het militaire gedeelte van het spel. Een rode kaart bevat een schild en eventueel een of meerdere hoorns. De conflictfiches worden dan naar hun rode zijde gedraaid. Liggen ze allemaal met hun 'gevecht'-kant naar boven, dan barst de strijd los. Er wordt telkens met je twee directe buren vergeleken. Ben je sterker dan de ene, dan ontvang je een fiche met drie punten. Ben je sterker dan beide, dan ontvang je twee fiches. De kaarten met hoorns worden na een gevecht afgelegd. Dat gebeurt trouwens ook met grondstofkaarten eens je een onderdeel gebouwd hebt of met voortgangskaarten indien je een voortgangsfiche hebt gekozen. Ook enkele onderdelen van de wonders leveren je punten op, maar enkel indien je die hebt gebouwd. Eens een speler zijn wonder heeft voltooid, eindigt het spel. Daarna worden de punten geteld en wie de meeste punten bijeen heeft gesprokkeld, mag zich tot winnaar uitroepen.

De militaire conflicten zijn altijd een van de leukste elementen.


De speelduur is volgens de doos zo'n 25 minuten, maar dit hangt héél sterk af van het aantal spelers. Met drie spelers zit je daar onder, met zeven spelers mag je rekenen of een veertigtal minuten. Ondanks dat is 7 Wonders: Architects een erg vlot spel met eenvoudige regels. Het biedt wel wat minder diepgang dan de originele 7 Wonders en geeft ervaren spelers daardoor misschien net wat te weinig uitdaging. Daarnaast verschillen beide spellen genoeg om ze alle twee in de collectie te houden. Wie 7 Wonders gespeeld heeft, zal heel wat elementen herkennen. Zo is er dezelfde symboliek, worden dezelfde kleuren gebruikt en weet je dat het altijd opletten geblazen is als je buren focussen op het militaire aspect van het spel.

Conclusie

7 Wonders: Architects is een geslaagd spel in het 7 Wonders-universum. Het biedt snelle en eenvoudige gameplay met net iets te weinig uitdaging voor gevorderde spelers. De artwork is een streling voor het oog en de insert is hoe een insert hoort te zijn. Architects bevat alle elementen uit de originele 7 Wonders, maar biedt toch genoeg afwisseling om beide spellen in de collectie te houden.

Alle foto's werden aangeleverd door Wouter Debisschop. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina Tabletopping.

Pro

  • Erg mooie artwork
  • Heel laagdrempelig
  • Snel gespeeld
  • Heel handige insert

Con

  • Misschien iets te weinig uitdaging
8

Over

Uitgever

  1. Repos Production
 
Meh, van zodra ik las dat het spel eindigt van zodra één speler zijn wonder af heeft, had dit spel in mijn ogen al afgedaan.
Ik zou me er te veel aan ergeren dat je dus tenzij je wint, nooit je wonder af kan hebben en dat dat ding onafgewerkt voor je ligt, zeker aangezien dat fel opvalt met het artwork.

Trouwens het haalt daarnaast ook nog eens één van de voordelen van 7 Wonders weg: niet langer speelt iedereen tegelijkertijd z'n beurt, maar het is élk één voor één. Pas op in Oceans versus Evolution vind ik dat een verbetering, maar hier? 7 Wonders was al voldoende gemakkelijk op zichzelf, buiten dan dat je als beginnende speler zelden zal winnen omdat je de sterkere combo's (Wetenschap) niet goed kan inschatten.
 
Redactie
Meh, van zodra ik las dat het spel eindigt van zodra één speler zijn wonder af heeft, had dit spel in mijn ogen al afgedaan.
Ik zou me er te veel aan ergeren dat je dus tenzij je wint, nooit je wonder af kan hebben en dat dat ding onafgewerkt voor je ligt, zeker aangezien dat fel opvalt met het artwork.

Trouwens het haalt daarnaast ook nog eens één van de voordelen van 7 Wonders weg: niet langer speelt iedereen tegelijkertijd z'n beurt, maar het is élk één voor één. Pas op in Oceans versus Evolution vind ik dat een verbetering, maar hier? 7 Wonders was al voldoende gemakkelijk op zichzelf, buiten dan dat je als beginnende speler zelden zal winnen omdat je de sterkere combo's (Wetenschap) niet goed kan inschatten.
En toch heb ik het gevoel dat hier de hele tafel sneller een beurt in afgerond dan in standaard 7 Wonders! Gaat echt heel snel vooruit. Ik speel dit persoonlijk veel liever dan de gewone versie.
 
Redactie
Meh, van zodra ik las dat het spel eindigt van zodra één speler zijn wonder af heeft, had dit spel in mijn ogen al afgedaan.
Ik zou me er te veel aan ergeren dat je dus tenzij je wint, nooit je wonder af kan hebben en dat dat ding onafgewerkt voor je ligt, zeker aangezien dat fel opvalt met het artwork.

Trouwens het haalt daarnaast ook nog eens één van de voordelen van 7 Wonders weg: niet langer speelt iedereen tegelijkertijd z'n beurt, maar het is élk één voor één. Pas op in Oceans versus Evolution vind ik dat een verbetering, maar hier? 7 Wonders was al voldoende gemakkelijk op zichzelf, buiten dan dat je als beginnende speler zelden zal winnen omdat je de sterkere combo's (Wetenschap) niet goed kan inschatten.
Je wonder af hebben en het spel eindigen wil niet zeggen dat je ook meteen gewonnen hebt. Er zijn naast je wonder nog manieren om punten te verzamelen.
Het spel speelt echt heel snel aangezien het vaak gaat om een simpele kaart te trekken.
Ik ben geen fan van 7 Wonders en Duel, maar Architects mag gerust af en toe eens passeren als tussendoortje.
 
Redactie
De winnaar is niet per se degene die zijn wonder heeft afgewerkt. Vooral de blauwe puntenkaarten zijn een doorslaggevende factor heb ik gemerkt. Ook militaire fiches zijn niet te onderschatten.
 
Terug
Bovenaan