Bordspelreview: 7 Wonders

Het zou een quizvraag kunnen zijn: Ken je de zeven wereldwonderen? Ik vermoed dat er weinig mensen ze alle zeven direct kunnen opnoemen. Al zal je bij bordspelliefhebbers een grotere kans hebben op een juist antwoord, want in 2010 verscheen immers het populaire spel 7 Wonders. Een spel met als thema de zeven klassieke wereldwonderen. 7 Wonders won inmiddels al meer dan dertig internationale awards, waaronder ‘Spiel des Jahres’ in 2011. Ondertussen is het een een heuse klassieker met meer dan één miljoen verkochte exemplaren. In 2020 kreeg het spel een opfrisbeurt ter ere van zijn tiende verjaardag en aangezien ook 7 Wonders deel uitmaakt van het recent uitgebrachte Unbow Now-label, stuurde Asmodee ons een exemplaar op ter review.

Het doel van 7 Wonders is om ervoor te zorgen dat jij de meeste overwinningspunten bezit aan het einde van het spel. Deze punten zullen gehaald worden op basis van wetenschappelijke vooruitgang, militaire overwinningen, burgerlijke en commerciële bouwwerken, gilden, geld en je wonder zelf. Het spel wordt gespeeld over drie tijdperken waarbij ieder tijdperk wordt afgesloten met een militair conflict tussen jou en je buren. Slaag je erin om de meeste overwinningspunten te behalen, dan ben jij de winnaar van 7 Wonders.

IMG_6731.JPEG


Kies je strategie

Bij de start van elk tijdperk ontvang je zeven kaarten, hiervan mag je er per ronde één kiezen en wordt de rest in een bepaalde richting doorgegeven. Voor de gekozen kaart heb je drie mogelijke acties: je bouwt een fase van je wonder, je bouwt het gebouw van de kaart of je verkoopt ze voor drie muntstukken. In het eerste en tweede tijdperk wil je vooral zorgen dat je stad een aantal grondstoffen zelf kan produceren. Hierbij let je best ook op de resources van je naburige steden. Je zou ervoor kunnen kiezen om commerciële gebouwen te bouwen zodat je de grondstoffen goedkoper kan kopen bij hen. In het derde tijdperk lopen de bouwkosten van de gebouwen immers op. Belangrijk is ook dat je op een van beide manieren toch over elke grondstof beschikt, anders zal je bepaalde gebouwen niet kunnen bouwen en dit wil je uiteraard niet.

Je moet je strategie aanpassen aan de omstandigheden.


Je dient echter op tijd te beginnen met het bouwen van andere gebouwen om overwinningspunten te scoren, want anders zal je wel over voldoende grondstoffen beschikken, maar hebben je medespelers al een voorsprong die je mogelijks niet meer ingehaald krijgt. Het is daarom belangrijk dat je ook andere gebouwen bouwt. Wederom zal je je strategie moeten aanpassen op welke je startwonder was, maar vooral welke strategie je medespelers hanteren. Investeren er veel spelers in wetenschappelijke gebouwen, dan weet je dat de concurrentie hier hard zal in zijn en dan kies je misschien beter voor burgerlijke gebouwen. Zo heeft het ook weinig zin om een hevige militaire strijd aan te gaan met je buren. Je zal hier dan mogelijks wel de militaire veldslag tegen hem mee winnen, maar het aantal punten dat je hiermee kan winnen is beperkt waardoor je waarschijnlijk toch een nederlaag zal lijden op gebied van het totale aantal overwinningspunten. In het derde tijdperk kunnen er heel wat punten gescoord worden met burgerlijke gebouwen, maar vooral ook met de gildekaarten.

IMG_6733.JPEG


Speelt zeer vlot

7 Wonders heeft uiteraard veel gemeen met 7 Wonders Duel. Wanneer je de ene versie onder de knie hebt, zal je snel weg zijn met de andere versie. Toch zijn er naast de spelersaantallen toch enkele verschillen. Zo kies je bij de originele versie één wonder en kan je in de meeste gevallen drie fases van dit wonder bouwen. Bij 7 Wonders Duel kies je vier wonderen, maar deze hebben geen fases om te bouwen. In het originele spel wordt de winnaar bepaald op basis van een puntentotaal. In de duelversie heb je hiernaast ook de mogelijkheid om op een wetenschappelijke of een militaire manier te winnen. Het mechanisme van spelen is ook iets anders. Bij Duel kies je kaarten die op een bepaalde manier op tafel liggen, waarbij bepaalde kaarten zichtbaar zijn en anderen geheim. Bij de originele versie kies je een kaart uit je handkaarten en geef je de overige kaarten door aan de speler naast je. Tenslotte is er ook een verschil met de grondstoffen en het kopen ervan. In de originele versie kan je grondstoffen kopen bij je buur en deze ontvangt hiervoor dan een vergoeding. Bij 7 Wonders Duel kan je enkel bij de bank kopen, maar je tegenspeler kan wel de kostprijs opdrijven van de grondstof. Je betaalt immers een vaste som plus het aantal dat je tegenstander van deze grondstof produceert per grondstof.

Het feit dat je steeds een andere strategie kan of moet toepassen om te winnen is goed voor de herspeelbaarheid. Geen enkel spel zal hetzelfde zijn doordat je een ander wonder of kaarten krijgt. Een andere grote troef van het spel is dat je simultaan speelt. Iedereen kiest een kaart, doet een actie en geeft de andere kaarten door. Hierdoor is er amper downtime, wat in een spel dat je met zeven spelers kan spelen geen overbodige luxe is. Echter, hoewel je het spel met zeven kan spelen, ben je eigenlijk vooral bezig met jouw stad en deze van je directe buren. Het is enkel met hen dat je kan handelen of militaire conflicten uitvecht. Met eventuele andere spelers heb je geen interactie. Toch doet dit in mijn ogen niets af van het spelplezier.

Conclusie

7 Wonders is een strategisch kaartspel waarbij je de meeste overwinningspunten dient te behalen door verschillende gebouwen te bouwen. Het zal voor nieuwe spelers even zoeken zijn hoe alles werkt maar uiteindelijk is alles duidelijk weergegeven op de mooie kaarten. Een vaste strategie kan je in dit spel niet hebben omdat je je moet aanpassen aan de situatie. Hierdoor is geen enkel spel hetzelfde wat uiteraard zorgt voor een hoge herspeelbaarheid. Kortom een mooi vormgegeven spel dat je met zeven spelers kan spelen voor zowel nieuwe als gevorderde spelers en waarvan de speelduur op ongeveer een half uurtje ligt. Het heeft in mijn ogen terecht al die prijzen gewonnen en mag mede daarom niet ontbreken in je spellenkast.

Pro

  • Leuk voor nieuwe en ervaren spelers
  • Speelt zeer vlot
  • Artwork

Con

  • Je acties zijn beperkt tot de speler rechts en links van jou
9

Over

Uitgever

  1. Asmodee
  2. Repos Production

Designer

Antoine Bauza

Aantal spelers

3-7

Tijdsduur

30 minuten
 
Bovenaan