Tour de France Femmes 2022

Dacht net even te kijken wie er gewonnen heeft... massaspurt dus Wiebes, zo makkelijk is het blijkbaar bij de vrouwen. :unsure:

Zie hier ook weer die beelden van die massaval. Aub zeg, ze liggen daar al 5 seconden op de grond en dan rijden er nog op, een heuse muur van ledematen en fietsen... dit is gewoon pijnlijk om naar te kijken.

Deze Tour komt gewoon jaren te vroeg punt aan de lijn. Er zijn hooguit 20 rensters die dit niveau aan kunnen en de rest rijdt daar niet allen bij voor de hoop te vergroten, ze maken het ook nog eens levensgevaarlijk voor die 20 eerstgenoemden.

Maar laat ons in de media vooral krampachtig blijven proberen om te doen alsof deze wedstrijd echt een goed idee was.
Dat het vrouwenwielrennen niet breed genoeg is voor een peloton met 150 renners, ben ik het zeker mee eens. Maar 20 rensters die het niveau halen is ook wel een (serieuze) overdrijving. Bij de mannen rijden ook een groot deel renners er voor spek en bonen bij hè, tis niet dat die het niveau daarom niet halen.

Hoezo is het zo makkelijk bij de vrouwen? Wiebes is nu eenmaal de snelste vrouw ter wereld dus niet onlogisch dat ze de massaspurts wint. Voor de rest hebben we 4 verschillende ritwinnaars in 5 ritten. Bij de mannen hebben 4 renners de helft van de ritten gewonnen en vorig jaar won Cavendish 4 massaspurts.

Ik zou niet weten waarom deze wedstrijd geen goed idee is. Die valpartijen zagen we vorige jaren ook genoeg in de Ronde van Frankrijk voor mannen.
 
Cant is toch gewoon lesbisch? Of maximaal bi

Maar does it matter?
Wat zit dien Ruben nu weer te insinuëren over Sanne Cant... Ik ben vrij zeker dat ze (ook) voor de mannen is, ik ben er ooit mee gematcht op Tinder :unsure:
In een zeldzaam interview enkele jaren geleden zei Sanne dat ze voor de mannen is.
een lief - dat voor een goed begrip mannelijk moet zijn

Ik volg echter Somedude. Ze is vermoedelijk eerder bi
Maar inderdaad, maakt het in feite wel uit? Zolang men maar gelukkig is. :)
Anno 2022 is er allemaal zowiezo nog weinig taboe rond.
 
Dat het vrouwenwielrennen niet breed genoeg is voor een peloton met 150 renners, ben ik het zeker mee eens. Maar 20 rensters die het niveau halen is ook wel een (serieuze) overdrijving. Bij de mannen rijden ook een groot deel renners er voor spek en bonen bij hè, tis niet dat die het niveau daarom niet halen.

Hoezo is het zo makkelijk bij de vrouwen? Wiebes is nu eenmaal de snelste vrouw ter wereld dus niet onlogisch dat ze de massaspurts wint. Voor de rest hebben we 4 verschillende ritwinnaars in 5 ritten. Bij de mannen hebben 4 renners de helft van de ritten gewonnen en vorig jaar won Cavendish 4 massaspurts.

Ik zou niet weten waarom deze wedstrijd geen goed idee is. Die valpartijen zagen we vorige jaren ook genoeg in de Ronde van Frankrijk voor mannen.
Tis een lichte overdrijving maar echt niet zo groot.

De enige reden dat Cavendish vorig jaar 4 stuks wint is omdat Jackobsen en Groenewegen er niet bij waren, omdat Ewan al naar huis was en omdat bij Merlier het vat na 3 ritten af is. Je moet kijken naar die sprint vandaag: dat is geen 2 fietslengtes meer, dat zijn er 5. Voor Vos en Balsamo dan nog... om Boonen zijn woorden te gebruiken: "dat zijn niet eens sprinters, die zijn gewoon rap aan de meet".
 
Dat het vrouwenwielrennen niet breed genoeg is voor een peloton met 150 renners, ben ik het zeker mee eens. Maar 20 rensters die het niveau halen is ook wel een (serieuze) overdrijving. Bij de mannen rijden ook een groot deel renners er voor spek en bonen bij hè, tis niet dat die het niveau daarom niet halen.

Hoezo is het zo makkelijk bij de vrouwen? Wiebes is nu eenmaal de snelste vrouw ter wereld dus niet onlogisch dat ze de massaspurts wint. Voor de rest hebben we 4 verschillende ritwinnaars in 5 ritten. Bij de mannen hebben 4 renners de helft van de ritten gewonnen en vorig jaar won Cavendish 4 massaspurts.

Ik zou niet weten waarom deze wedstrijd geen goed idee is. Die valpartijen zagen we vorige jaren ook genoeg in de Ronde van Frankrijk voor mannen.
Eddy Merckx won in de Tour de France van 1969 6 etappes, de gele, witte, bolletjes, combiné, strijdlust en groene trui. Hij had meer dan 16" voorsprong op de tweede. Kwam die Tour dan ook te vroeg?
 
Eddy was wel na 3 weken en hooggebergte

Blijft gewoon in quasi elke sport zo dat er minder vrouwen dan mannen zijn op topniveau he.
Nou ja eigenlijk op elk niveau
 
Eddy Merckx won in de Tour de France van 1969 6 etappes, de gele, witte, bolletjes, combiné, strijdlust en groene trui. Hij had meer dan 16" voorsprong op de tweede. Kwam die Tour dan ook te vroeg?
Die vraag wordt soms nog wel eens aan Merckx gesteld: Hoe komt het dat je nog 4x de Tour hebt gewonnen maar dat het toch minder indrukwekkend was dan die eerste Tour?

Veel mensen vergeten echter, dat Merckx zwaar ten val is gekomen (9 september 1969) en daardoor was het nadien toch iets moeizamer in grote rondes, voornamelijk tijdens zware bergritten.
 
Tis een lichte overdrijving maar echt niet zo groot.

De enige reden dat Cavendish vorig jaar 4 stuks wint is omdat Jackobsen en Groenewegen er niet bij waren, omdat Ewan al naar huis was en omdat bij Merlier het vat na 3 ritten af is. Je moet kijken naar die sprint vandaag: dat is geen 2 fietslengtes meer, dat zijn er 5. Voor Vos en Balsamo dan nog... om Boonen zijn woorden te gebruiken: "dat zijn niet eens sprinters, die zijn gewoon rap aan de meet".

In de topjaren van Cavendish won hij even makkelijk als Wiebes nu , kan er hier direct een stuk of 5 plaatsen als je wilt ;)

Gewoon een toprensters , met geen gelijke op dit moment zoals Cavendish was in zijn topjaren.
 
Een leuke toevoeging in deze tdf is wel de communicatie tussen ploegwagen en renster. Kort en duidelijk met tekst in beeld. Dat mag navolging krijgen bij de mannen.
 
Een leuke toevoeging in deze tdf is wel de communicatie tussen ploegwagen en renster. Kort en duidelijk met tekst in beeld. Dat mag navolging krijgen bij de mannen.
Ik heb een flauw vermoeden dat ze daar bij de mannen niet voor staan te springen... zelfs met uitgesteld relay denk ik niet dat daar echt ploegen op zitten wachten. Je wil bepaalde tactische beslissingen bv liever niet wereldkundig maken voor het nodig is.

Bij de vrouwen is dat minder een probleem, das tactisch junioren niveau :unsure:
 
Het denigrerend gedrag naar de vrouwen begint een beetje tegen te steken eerlijk gezegd.
Ik kom een maand uit Pakistan en zelfs daar is gelijk nog meer respect naar vrouwen toe...
Veel van die vrouwen teams wordt grotendeels door mannen gerund dus dat het tactisch niet goed is heeft absoluut niks met die vrouwen op zich te maken. Ik heb trouwens best bewondering voor wat die vrouwen presteren, zeker de verloning in acht genomen. We zeggen vaak dat profrenners onderbetaald worden maar als je weet dat veel van deze vrouwen daar maar een fractie van hebben... wat zei Falkner deze week? €9k/jaar toen ze begon?

Ik snap het, deze Tour Femmes is hopelijk de grote catalysator om de professionalisering van het vrouwenwielrennen te versnellen door de grotere media aandacht en dus ook versneld meer geld vrij te maken maar je kan niet ontkennen dat hier geen groeipijnen zeer duidelijk zichtbaar zijn. Ze hebben de laatste jaren zoveel nieuwe vrouwenkoersen uit de grond gestampt, tegenhangers voor de grote mannenkoersen. Ook daar zijn vrij recent gigantische stappen gezet. Misschien hadden ze het een jaar of 2 extra moeten geven, om bestaande WT teams de kans te geven een vrouwelijke tegenpool op te zetten. Dat is ook geen garantie op succes maar daar heb je dan hopelijk toch een beetje meer know how die doorsijpelt uit de mannelijke tak van de teams (niet dat daar alles per definitie in orde is maar goed). Nu rijden hier teams op Champions League niveau mee die met moeite uit de greep van de Franse 2de klasse blijven als ik even een voetbal analogie mag gebruiken. Het gaat mij niet over de rensters op zich, het gaat mij over die 4-5 staartploegen die ze hier absoluut hebben willen bijsleuren om toch maar een volwaardig start roster te hebben, dat is gewoon fout. Je kan net zo goed Tarteletto-Isorex naar de Tour gaan sturen...
 
Tis een lichte overdrijving maar echt niet zo groot.

De enige reden dat Cavendish vorig jaar 4 stuks wint is omdat Jackobsen en Groenewegen er niet bij waren, omdat Ewan al naar huis was en omdat bij Merlier het vat na 3 ritten af is. Je moet kijken naar die sprint vandaag: dat is geen 2 fietslengtes meer, dat zijn er 5. Voor Vos en Balsamo dan nog... om Boonen zijn woorden te gebruiken: "dat zijn niet eens sprinters, die zijn gewoon rap aan de meet".

Philipsen wint anders ook wel DE sprintetappe van deze tour met net geen 200 meter voorsprong. Welke excuses heb je daar voor? Vrouwen hebben hoe dan ook niet die explosiviteit om massaspurts te domineren aan 1500 watt, dus ziet er sowieso al veel minder 'spectaculair' uit dan een mannensprint.

Bij de mannen winnen 3 renners 8 van de 21 ritten, wat zegt dat dan over het niveau? Slechts 16 renners komen binnen het uur na de winnaar aan, volgend jaar ook met 20 mannen starten? Beetje goedkope kritiek. De sport is, net als het vrouwenvoetbal, nu eenmaal in volle ontwikkeling en dat kost tijd en veel geld. Dergelijke rondes, idem voor EK voetbal bij de vrouwen op VRT, zijn gewoon nodig willen we ook sportief grote stappen zetten. Dat een deel van de rensters (en idem de voetballers op het EK) nog geen full-time prof zijn, toont aan hoeveel marge er nog is om te groeien.

Mijzelf boeit het allemaal weinig om naar te kijken, maar ik kan alleen maar tevreden zijn dat deze sporten dergelijke publiciteit krijgen. Ik snap oprecht niet wat je daar tegen kan hebben als sport- en wielerliefhebber. Het verbreedt de basis van de sport, maakt het toegankelijker voor kinderen en vooral: het is makkelijk te vermijden als het u niet interesseert, gewoon niet kijken.

EDIT: Ik lees nu pas uw nuance in bovenstaand bericht. Op vlak van veiligheid geef ik u uiteraard wel gelijk. Maar anderzijds zijn er nu eenmaal slechts een beperkt aantal ploegen die effectief de nodige middelen hebben. Een TdF met 20 renners zit toch niemand op te wachten. Het EK voetbal start je toch ook niet met 8 ploegen..
 
Ale zeg, dit kan je toch niet menen? De auto moet in eerste instantie al afstand genoeg houden. Ten tweede zit die duidelijk niet op te letten want je ziet 'm duidelijk pas naar het stuur grijpen op het moment van de aanrijding, die was dus duidelijk met andere dingen bezig.

Rensters hebben trouwens voorrang lijk me en Garcia schuift dan ook nog eens heel traagjes op, 't is dus niet dat ze een bruusk manoeuvre maakt waardoor de chauffeur verrast wordt. Neen, de fout ligt hier toch echt bij de chauffeur hoor. Die had tijd genoeg om te reageren maar zat gewoon niet op te letten.
Zoals ik in een eerder bericht al zei, ja hij zit te dicht op dat groepje, maar dat heeft helemaal niks met de aanrijding te maken, dus dat is een andere kwestie die hier totaal niet ter zake doet.
Wat je tweede punt betreft, het is een rechte baan hij had gewoon zijn stuur vast, je ziet hem bij de aanrijding aan zijn stuur trekken om uit te wijken en de berm in te rijden. Dat was op dat moment de enige mogelijke en juiste reactie.

Ze schuift op naar rechts op een moment dat ze nog niet naar rechts kon gaan, want er was geen plaats om daar te rijden.
Maar dat hebben we de afgelopen week al vaker gezien, zo goed als alle valpartijen de afgelopen week zijn op deze manier gebeurd, dames die van hun lijn afwijken, andere renster couperen en zo de halve groep tegen de grond laten gaan, het enige verschil was dat het nu een auto was!
Waardeloze passage inderdaad. Ze had precies ook schrik om te moeten praten, want veel zinnigs kwam er niet uit. Ook constant: "ik denk dit of ik denk dat" of "euuuuh". Pfffff, ik heb het midden in de aflevering afgezet.

Karl: "horen dit soort ritten thuis in een etappekoers"?
Shari: "ik denk wel dat sommige rensters dit leuk vinden"

Dat was de vraag niet hè :crazy:
En dat is je enkel bij Shari opgevallen? Amai jij hebt de afgelopen 4 weken heel goed opgelet.
Ik heb hetzelfde bijna elke dag gezien, er word een vraag gesteld en er word totaal naast de kwestie geantwoord.
 
Zoals ik in een eerder bericht al zei, ja hij zit te dicht op dat groepje, maar dat heeft helemaal niks met de aanrijding te maken, dus dat is een andere kwestie die hier totaal niet ter zake doet.
Je hebt dat hier nu al enkele keren verkondigd, maar dat is toch gewoon de essentie en fout van de bestuurder? Ik snap niet dat dat een andere kwestie is. Als hij effectief afstand houdt is er geen enkel probleem.
 
Je hebt dat hier nu al enkele keren verkondigd, maar dat is toch gewoon de essentie en fout van de bestuurder? Ik snap niet dat dat een andere kwestie is. Als hij effectief afstand houdt is er geen enkel probleem.
De afstand tot dat groepje rensters heeft totaal niks met het ongeval te maken, was die afstand groter geweest, dan was madam nog steeds op datzelfde punt naar rechts uitgeweken en tegen die die auto aan gereden.
Als je dat al niet inziet...
 
De afstand tot dat groepje rensters heeft totaal niks met het ongeval te maken, was die afstand groter geweest, dan was madam nog steeds op datzelfde punt naar rechts uitgeweken en tegen die die auto aan gereden.
Als je dat al niet inziet...

Ma ale, die zit toch gewoon ter hoogte van het laatste achterwiel wiel van die groep? Sluit aan bij de laatste in dat groepje en wilt zich dan in dat wiel zetten. Die wagen die er achter rijdt, zit op 1 fietslengte van die laatste renster. Als effectief die afstand groter is, kan die toch moeiteloos invoegen? Er is toch totaal geen reden dat die wagen op 2 meter van die laatste moet zitten? Dat is gewoon belachelijk en gevaarlijk, zeker gezien Garcia daar rijdt en duidelijk wil aansluiten bij die groep.

Dus opnieuw: De veel te korte afstand heeft net alles te maken met dat ongeval. Rijdt hij 10 meter meer naar achter gebeurt er helemaal niets. Dan mag Garcia daar nog over heel de baan zwalpen alvorens in het wiel te kruipen. Ik begrijp uw punt dat Garcia het maneuvre maakt naast de auto, maar die wagen hoort daar totaal niet te zitten. Ze gaat nooit dezelfde beweging maken als die groep daar niet rijdt he. En ik vind 'uitwijken' toch ook nogal veel gezegd, voegt gewoon langzaam in zonder effectief een bruuske beweging te maken.

 
Terug
Bovenaan