Tour de France Femmes 2022

De Giro Donne bestaat toch al in dit format? Of wat begrijp ik niet aan het standpunt van RvG, gaat het hem misschien écht om het finishen boven in de laatste rit?

 
Dit vat het zeer goed samen voor mij.

Ruben Van Gucht: “Ik snap dat iedereen graag een tijdrit wil omdat dit bij een grote ronde hoort. Maar stel dat er zo een tijdrit was op dag 6, dan had Van Vleuten de tegenstand daar al op 3 minuten gezet en was de spanning er meteen uit.”



“Als tussenoplossing denk ik eerder aan een proloog op de Champs-Elysées over een parcours van net geen 6 kilometer. Daar kunnen er veel meer rensters meedoen voor de gele trui."



"En daarnaast is het voor kleinere ploegen ook gemakkelijker om de tijdritfietsen daar te krijgen. Niet elke Tour-ploeg heeft al dezelfde mogelijkheden. Ook dat is een factor.”

Je zit dus met een zeer grote discrepantie tussen rensters en dan zit je met nog een grotere discrepantie tussen de ploegen.
Ik las een artikel die opriep om de sprintritten meer af te wisselen met de klimritten. En dat de Alpen of Pyreneeën uit den boze zouden zijn.
Daar wringt het schoentje al, we hadden twee ritten waar er wel wat moest geklommen worden, maar ook niet buitensporig. En dat op 8 ritten, als dat voor sommige al te heftig is en de Alpen uit den boze is dan stel ik mij vragen over het algemeen niveau.
 
Mja heeft ook zijn tijd nodig om te groeien. We zullen wel zien waar ze binnen 5 jaar staan. Tegen dan zullen er wss meer/nieuwe mogelijkheden zijn.
 
Dit vat het zeer goed samen voor mij.



Je zit dus met een zeer grote discrepantie tussen rensters en dan zit je met nog een grotere discrepantie tussen de ploegen.
Ik las een artikel die opriep om de sprintritten meer af te wisselen met de klimritten. En dat de Alpen of Pyreneeën uit den boze zouden zijn.
Daar wringt het schoentje al, we hadden twee ritten waar er wel wat moest geklommen worden, maar ook niet buitensporig. En dat op 8 ritten, als dat voor sommige al te heftig is en de Alpen uit den boze is dan stel ik mij vragen over het algemeen niveau.
Het format staat het toch ook bijna niet toe om tot de Alpen of Pyreneeën te geraken. Als ze willen starten in Parijs en op minder dan 8 ritten in bergen willen geraken (zonder rustdag of verre verplaatsingen) dan is de Vogezen de enige optie. Ze hebben er nu al een monsterrit van 176 km in moeten steken (Vos’ langste koers uit haar carrière) om in het weekend er te geraken. Ook een van de redenen waarom er geen tijdrit was volgens mij.
 
Het format staat het toch ook bijna niet toe om tot de Alpen of Pyreneeën te geraken. Als ze willen starten in Parijs en op minder dan 8 ritten in bergen willen geraken (zonder rustdag of verre verplaatsingen) dan is de Vogezen de enige optie. Ze hebben er nu al een monsterrit van 176 km in moeten steken (Vos’ langste koers uit haar carrière) om in het weekend er te geraken. Ook een van de redenen waarom er geen tijdrit was volgens mij.

Parijs - Planches is 444km.
Parijs - Alpe Duez is 646km.

646km lijkt me nu niet onoverbrugbaar. Je zit ook nog eens met mogelijk bus verplaatsingen tussen de ritten die je een eindje op weg helpen.

Rocamadour waar ze de TT reden bij de mannen ligt op 533km van Parijs en dat deden ze zonder een rit er tussen. Gewoon aankomen en de volgende dag 533km verder starten.

Parijs - Nice is 921km. En dat doen de renners elk jaar in 8 dagen tijd.

Vrouwen wielrennen interesseert me niet aardrijkskunde wel :D
 
Parijs - Planches is 444km.
Parijs - Alpe Duez is 646km.

646km lijkt me nu niet onoverbrugbaar. Je zit ook nog eens met mogelijk bus verplaatsingen tussen de ritten die je een eindje op weg helpen.

Rocamadour waar ze de TT reden bij de mannen ligt op 533km van Parijs en dat deden ze zonder een rit er tussen. Gewoon aankomen en de volgende dag 533km verder starten.

Parijs - Nice is 921km. En dat doen de renners elk jaar in 8 dagen tijd.

Vrouwen wielrennen interesseert me niet aardrijkskunde wel :D
Alpen kunnen idd perfect zonder verre verplaatsingen. 646km in 7 dagen (dag 1 blijf je in Parijs)... das geen 100km per dag. Easy.

Die verre verplaatsing genre 553km kan je momenteel wel niet doen bij de vrouwen om de reden die @MrKend54l al aangeeft: niveauverschillen tussen teams en vooral een hoop teams die zeer van WT niveau zitten. Logistiek zijn zo´n verplaatsingen toch niet evident en buiten de top 5 ploegen (SD, Canyon-SRAM, Jumbo...) zal elke bijkomende kost moeilijk liggen met de huidige budgetten.
 
De Giro bestaat ook gewoon uit 10 etappes. Als ASO de Tour voor vrouwen wil uitroepen als belangrijkste koers van het jaar dan kunnen ze het niet maken dat de Giro langer is als hun koers, ze zitten al jaren te roepen dat Giro en Vuelta naar 2 weken teruggebracht moet worden :)
Ik ben vooral benieuwd hoe de kalender er in de toekomst uit gaan zien.
 
De Tour de France Femmes was commercieel een gigantisch succes. Geweldige kijkcijfers, veel volk aanwezig langs de pistes. Het zou mij verbazen indien we volgend jaar geen Tour de France Femmes van 10 dagen (één rustdag) of waarom zelfs niet 14 dagen (twee rustdagen) te zien krijgen
 
Ik zou het momenteel bij max 10 dagen houden zoals de Giro Donne. 14 dagen lijkt mij op dit moment nog te veel van het goede. Er waren nu al dames die stikkapot zaten.
 
Terug
Bovenaan