Tour de France 2024

Maar je kan toch niet blijven "hongerklop" inroepen elke keer hij niet wint: Granon, Courchevel, vandaag...

Ook Pogacar kan zich toch gewoon overzetten zou ik denken? Het is nu ook niet dat Vingegaard hem belachelijk maakt in de sprint... als hij op kop begint wint hij wrs zelfs gewoon.

Het kan aan de feeding strategie liggen hoor, dat zeg ik niet, maar den denk ik dat je eerder moet gaan kijken in de richting van Pogacar die pakweg maar 100-110gr carbs/u kan verwerken terwijl Vingegaard er 120 af kan. Als dat het probleem is heeft het dus geen zin van keihard te pacen als vandaag want dan ben jij telkens diegene die eerst zonder brandstof valt.
Met Iñigo San Millan als coach, denk ik niet dat daar het probleem gaat liggen. Dat is dé autoriteit op onderzoek naar koolhydrateninname en inspanningsfysiologie.

Een echte vette hongerklop zal het vast niet geweest zijn, maar er zijn toch wel genoeg signalen om te veronderstellen dat er iets mis was met de voedingsinname. Waarschijnlijk te laag in suikers zoals Rasmussen al aangaf.

Hij vroeg om te beginnen al een bidon aan de neutrale wagen, op zich niets zo heel vreemd, maar direct na de race is hij niets anders aan het doen dan aan het eten. Zelfs op het podium nog. Dat zegt toch wel iets vind ik.

Op dat klimmetje verliest hij wel heel snel zijn voorsprong, die toch ~35 seconden was. Zoals @NemesisBE ook al zei: Hij gaat van heel goed naar matig/zwak op relatief korte tijd. En vooral zijn sprint vond ik opmerkelijk. Ik dacht eerst dat er iets met zijn versnelling of zo, maar die was gewoon helemaal leeg. En dat terwijl ze op het einde toch zeker niet vol hebben doorgereden en nog een beetje afdaling hebben gehad, dus je zou verwachten dat je dan nog iets over hebt.

Pog komt 9/10 keren zo fris als een hoentje over de streep en nu was het precies een halve zombie met enige zin voor overdrijving.
Dit was wel een gruwelijke etappe... de eerste 2u hebben ze bijna 50avg gereden op een parcours dat toch niet echt heel vlak te noemen was. Dat hakt er wel in, dat je in zo'n ritten gewoon niet voldoende kan eten om het energieverbruik te compenseren lijkt mij niet eens zo gek ver gezocht. Pogacar weet sinds Courchevel vorig jaar ook waar de limiet van hoeveel hij kan eten min of meer ligt. Hij weet dat als hij over die hoeveelheid gaat zijn maag blokkeert. Als ik het goed heb probeerde hij toen richting de 140gr/u te gaan en dat is niet goed bevallen. Als je het equivalent van 140gr/u vebruikt en je kan maar 120gr/u eten dan kom je in een lange slopende rit als gisteren uiteindelijk toch de man met de hamer tegen.

En van héél goed naar matig/zwak is toch ook een zware overdrijving? Eerder van outstandig naar gewoon goed. Op die Pertus waar Vingegaard die 30 seconden dicht rijdt blijft Remco hangen (of hij verliest zelfs nog 5-10 seconden extra) en verliest Roglic zelfs nog stevig terrein t.o.v. Pogacar, de rest daar spreken we zelfs niet over. Zó heel slecht was hij dus toch niet.

Hij zag er echt niet niet fris uit deze keer. Vergelijk met Evenepoel, die kon nog lachen en zeveren, alsof hij juist een training had afgewerkt.
Die ogenschijnlijk frisse man zou zonder die sprint-a-deux wel nog extra tijd aangesmeerd gekregen hebben ten opzichte van de voet van de Pertus waar het "verval" bij Pogacar intreed. In hoeverre we dat dus echt moeten meenemen is dus nog maar de vraag...

Onderschat ook het mentale niet kwa frisheid... Pogacar heeft gisteren ondanks het feit dat hij geen tijd verliest toch wel een (dubbele) mentale dreun gehad. Als je die rit wint met een halve minuut voorsprong ben je die pijn snel even vergeten, als je daar een stevige tik krijgt onderweg en dan ook een sprint verliest die normaal altijd wint komt dat dubbel hard binnen.

Met Iñigo San Millan als coach, denk ik niet dat daar het probleem gaat liggen. Dat is dé autoriteit op onderzoek naar koolhydrateninname en inspanningsfysiologie.
Het zijn nog altijd mensen, geen robots. Bij iedereen is er een limiet op wat hun maag aan kan. Als u maag stopt bij 120gr/u dan mag je nog de wereldauthoriteit in u rangen hebben, die gaat er niet plots nog 20gr bij stampen. Misschien dat ze de volgende jaren een methode ontwikkelen waarop het tóch kan, 10 jaar geleden dachten ze ten slote dat de limit rond de 80-90 lag... maar het is niet zo simpel als even een extra gelleke per uur.

Een echte vette hongerklop zal het vast niet geweest zijn, maar er zijn toch wel genoeg signalen om te veronderstellen dat er iets mis was met de voedingsinname. Waarschijnlijk te laag in suikers zoals Rasmussen al aangaf.

Hij vroeg om te beginnen al een bidon aan de neutrale wagen, op zich niets zo heel vreemd, maar direct na de race is hij niets anders aan het doen dan aan het eten. Zelfs op het podium nog. Dat zegt toch wel iets vind ik.

Op dat klimmetje verliest hij wel heel snel zijn voorsprong, die toch ~35 seconden was. Zoals @NemesisBE ook al zei: Hij gaat van heel goed naar matig/zwak op relatief korte tijd. En vooral zijn sprint vond ik opmerkelijk. Ik dacht eerst dat er iets met zijn versnelling of zo, maar die was gewoon helemaal leeg. En dat terwijl ze op het einde toch zeker niet vol hebben doorgereden en nog een beetje afdaling hebben gehad, dus je zou verwachten dat je dan nog iets over hebt.

Pog komt 9/10 keren zo fris als een hoentje over de streep en nu was het precies een halve zombie met enige zin voor overdrijving.

Maar 9/10 keren moet hij ook niet tegen Vingegaard rijden.

Allé, vandaag toch een mooie etappe om met een groep van een man of 10-15 weg te rijden, lijkt me?

Ik snap dat ze gewoon de regels toepassen, maar dat is toch ronduit oneerlijk dat Roglic in dezelfde tijd als Remco wordt gezet? Die regel is goed voor als je lek rijdt of als er renners elkaar hinderen door een valpartij, maar hier is dit toch 100% Roglic zijn eigen verantwoordelijkheid? Misschien is het zelfs omdat hij te vermoeid is dat hij niet kan rechtblijven.

Ik snap dat ze gewoon de regels toepassen, maar dat is toch ronduit oneerlijk dat Roglic in dezelfde tijd als Remco wordt gezet? Die regel is goed voor als je lek rijdt of als er renners elkaar hinderen door een valpartij, maar hier is dit toch 100% Roglic zijn eigen verantwoordelijkheid? Misschien is het zelfs omdat hij te vermoeid is dat hij niet kan rechtblijven.
Is ook compleet tegen de geest van de regel in.

Die regel is gemaakt zodat klassementsrenners zich kunnen laten uitzakken om de sprint veiliger te maken (minder volk in de sprint).

Niet zodat men de laatste 3km meer risico's kan nemen want 'als ik val maakt het toch niet uit'.

De regel was oorspronkelijk wel bedoeld om in vlakke etappes te vermijden dat bij massale valpartijen in de zone van de waarheid klassementsmannen tijd aan hun broek kregen, en dat de klassementsmannen (en hun ploeg) niet meer moesten gaan drummen in het sprintgewoel. Denk ik toch...

Ergens moet je natuurlijk wel gaan afbakenen. Je zegt zelf 'ook als ze lek rijden', maar wat dan als ze vallen door een mechanisch defect?

In de Vuelta (die Remco won) had je op een bepaald ogenblik ook een situatie waarbij Roglic (in een vlakke rit met geaccidenteerde aankomst) ook aanviel in de laatste kilometers. Remco reed toen op dat moment lek. Gelukkig voor hem telde de 3 km-regel, gebeurde het een kilometer vroeger dan had hij dikke pech gehad.

Je zou ook kunnen zeggen: lek rijden = pech, tijd wordt aangerekend. Ook in de laatste 3 km.

Van mij mag die regel een stuk strenger, maar goed.

De regel was oorspronkelijk wel bedoeld om in vlakke etappes te vermijden dat bij massale valpartijen in de zone van de waarheid klassementsmannen tijd aan hun broek kregen, en dat de klassementsmannen (en hun ploeg) niet meer moesten gaan drummen in het sprintgewoel. Denk ik toch...

Ergens moet je natuurlijk wel gaan afbakenen. Je zegt zelf 'ook als ze lek rijden', maar wat dan als ze vallen door een mechanisch defect?

In de Vuelta (die Remco won) had je op een bepaald ogenblik ook een situatie waarbij Roglic (in een vlakke rit met geaccidenteerde aankomst) ook aanviel in de laatste kilometers. Remco reed toen op dat moment lek. Gelukkig voor hem telde de 3 km-regel, gebeurde het een kilometer vroeger dan had hij dikke pech gehad.

Je zou ook kunnen zeggen: lek rijden = pech, tijd wordt aangerekend. Ook in de laatste 3 km.

Van mij mag die regel een stuk strenger, maar goed.
Daar is toen ook veel om te doen geweest. Dus bij deze heffen deze 2 situatues elkaar op e.. Ze hebben er allebei tov elkaar eens voordeel mee gehad.
Al vind ik wel dat ze de regel idd enkel bij vlakke ritten zouden moeten gebruiken.

Daar is toen ook veel om te doen geweest. Dus bij deze heffen deze 2 situatues elkaar op e.. Ze hebben er allebei tov elkaar eens voordeel mee gehad.
Al vind ik wel dat ze de regel idd enkel bij vlakke ritten zouden moeten gebruiken.
Als het in het reglement zo staat dan moet het toegepast worden natuurlijk.
Uiteindelijk hoort recht blijven en stuurmanskunst toch ook bij de koers, ze mogen de regel strenger maken vind ik. Bijvoorbeeld enkel wanneer er een peloton van >50 renners de laatste 3km ingaat, dan wordt de regel toegepast.

Het verbaast me toch dat hier maar een vlucht van 4 vertrokken is (of er veel oorlog gemaakt is, weet ik niet)

Daags na een zware rit, best een lange rit, toch wat heuvelig, ... dan zou je het peloton toch wel eens kunnen voorblijven.
Als Wanty moet je toch ook gewoon iemand vooruit sturen, denk ik dan? Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Het verbaast me toch dat hier maar een vlucht van 4 vertrokken is (of er veel oorlog gemaakt is, weet ik niet)

Daags na een zware rit, best een lange rit, toch wat heuvelig, ... dan zou je het peloton toch wel eens kunnen voorblijven.
Als Wanty moet je toch ook gewoon iemand vooruit sturen, denk ik dan? Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Boah voor Wanty moet er niks e.. Voor hun moet er niet gesprint worden. Alpecin/Lotto/Jayco zal toch al het werk moeten doen. Zij kunnen gewoon volgen en QLS het tot een sprint komt doen ze wel mee.

Corona duidelijk weer alomtegenwoordig.. Pogacar is immuun alleszins :p

Ik zou als Wanty hier toch ook iemand meesturen in de vlucht. Die kan zich volledig geven en ervoor zorgen dat Alpecin/... serieus moet werken in om de vlucht terug te nemen.

Voor Wanty lijkt het beter als er gewoon geen sprint komt, dus enkel in je voordeel als er een goede vlucht is

Ik zou als Wanty hier toch ook iemand meesturen in de vlucht. Die kan zich volledig geven en ervoor zorgen dat Alpecin/... serieus moet werken in om de vlucht terug te nemen.

Voor Wanty lijkt het beter als er gewoon geen sprint komt, dus enkel in je voordeel als er een goede vlucht is

Hebben ze geprobeerd daarstraks hoor. Er is wel degelijk wat aangevallen voor één keer maar als Alpecin op alles springt, en ook Lotto en Movistar een beetje verstoren dan is het gewoon moeilijk. Stopte uiteindelijk door die val met Pogacar. Dan lag alles stil.

Boah voor Wanty moet er niks e.. Voor hun moet er niet gesprint worden. Alpecin/Lotto/Jayco zal toch al het werk moeten doen. Zij kunnen gewoon volgen en QLS het tot een sprint komt doen ze wel mee.

Corona duidelijk weer alomtegenwoordig.. Pogacar is immuun alleszins :p
Net daarom. Ik zou verwachten dat ze er nu alles aan doen om ervoor te zorgen dat het niet meer tot een massasprint komt. Eventueel dus door wat volk vooruit te sturen.

Maar zoals Slackmans aangeeft, hebben ze het blijkbaar wel geprobeerd.

Pogacar heeft een paar weken voor de Tour nog Corona gehad ;)

Terug
Bovenaan