Tour de France 2024

Dat VDP bij Alpecin alles mag is zowel een zegen als een vloek denk ik. In de eerste rit laat hij het al vroeg lopen, uiteindelijk eindigt daar 50 man in het peloton. Ofwel ben je écht slecht ofwel heb je geen goesting.

Ik kan me niet inbeelden dat ze hier bij Alpecin tevreden mee zijn. Ze betalen hem dik om resultaten te rijden, niet om 3 weken aan te modderen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar, om dan in een Oranje truitje op de Spelen te schitteren.
Maar het blijft op een Canyon

Persoonlijke drama's zijn het fetisj van Karl. Dit heeft niks te maken met 'de zaken bespreekbaar maken'. Het moet bij meneer altijd over zulke zaken gaan, dat programma leek een tijdje te bestaan zodat Karl kon luisteren naar mensen die hun moeilijke momenten uit de doeken deden.

Ik herinner me van toen ik dat programma nog keek hoe tijdens één Tour letterlijk elke aflevering richting praten over een moeilijk moment gestuurd werd. Het was een vast onderdeel van het programma geworden. Af en toe mag het eens aan bod komen in een, maar niet zo geforceerd en in de mate waarin het bij VLV steeds gebeurt.
Ik betwijfel of Karl de inhoud bepaalt eerlijk gezegd, die doet gewoon wat de redactie hem vraagt

De diepe finale heeft ook aangetoond dat Vingegaard gelijk had van niet mee te rijden want zonder Jorgenson & Laporte had hij hier gisteren waarschijnlijk tijd verloren VS Pogacar. Het is dus zelfs niet eens kwestie van afwachten en zien of het wel de juiste beslissing was want dat weten we nu al.
Neen, want als Pogacar hem later nog minuten aansmeert, dan maakt het niet uit dat Vingegaard gisteren ook tijd verloren zou hebben tegenover hem. In dat geval moet Vingegaard achterom kijken en als hij ook nog Evenepoel of Roglic moet voorbij laten gaan in de bergen dan zal hij (of zijn ploeg) toch wel een keertje denken "verdorie, we hadden toch moeten rijden met Pogacar in die rit toen Evenepoel en Roglic achter lagen".
Maar zoals Pogacar terecht zei gisteren kijken ze bij Jumbo nu alleen maar naar Pogacar. Dan kan terecht zijn, maar de tijd zal het moeten uitwijzen.

Neen, want als Pogacar hem later nog minuten aansmeert, dan maakt het niet uit dat Vingegaard gisteren ook tijd verloren zou hebben tegenover hem. In dat geval moet Vingegaard achterom kijken en als hij ook nog Evenepoel of Roglic moet voorbij laten gaan in de bergen dan zal hij (of zijn ploeg) toch wel een keertje denken "verdorie, we hadden toch moeten rijden met Pogacar in die rit toen Evenepoel en Roglic achter lagen".
Maar zoals Pogacar terecht zei gisteren kijken ze bij Jumbo nu alleen maar naar Pogacar. Dan kan terecht zijn, maar de tijd zal het moeten uitwijzen.

Dus eigenlijk verwacht je dat Vingegaard gisteren al achterom keek en niet vooruit? Het is toch net positief dat hij nog denkt om Pogacar te kunnen verslaan, en niet dat hij al bezig is met plek 2 of 3 (zou hij daar als 2-voudig winnaar uberhaupt van wakker liggen).

Als hij gisteren meerijdt en uiteindelijk gelost wordt, verliest hij extra tijd op Pogacar (en Remco). Nu heeft hij geen tijd verloren op die 2, dus opdracht volbracht in een rit die hem minder lag.

Nu kan hij hopen dat hij tegen volgend weekend nog sterker voor de dag komt en Pogacar kan matchen (of droppen) in het hooggebergte. Hij was nà Pogacar trouwens al de beste bergop op de Galibier.

Ik snap dat mensen liever het koersgedrag zien van een Pogacar, Remco, MVDP, ... (we zijn verwend geweest de laatste jaren), maar Vingegaard rijdt hier gewoon een zeer verstandige koers en weet waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Eens we terug naar het hooggebergte gaan en hij voelt zich goed, dan zal hij wel aanvallen hoor, daar twijfel ik niet aan.

Vingegaard moet alleen maar vooruit kijken: 2de, 3de of 4de (of 8ste) maakt voor hem geen verschil. Als je al 2 keer gewonnen hebt rij je enkel nog voor geel in Parijs Nice.

Ik snap dat je geen fan bent van die manier van koersen, geen probleem, maar je kan nu toch moeilijk beweren dat het voor Vingegaard/Visma niet de optimale keuze geweest is als je de finale gezien hebt? Nogmaals, het zijn Laporte en Jorgenson die finaal de meubelen redden voor Vingegaard. Probeer je die situatie even in te beelden in een alternatieve realiteit waar Vingegaard geïsoleerd zit met Pogacar en Remco... dat was 22km van de streep, dat had gerust een pattat van een minuut+ kunnen worden...
Als Pogacar uiteindelijk met 5-6 minuten wint in Parijs dan gaat het allemaal niet uitgemaakt hebben maar Pogacar heeft al 1m15, je moet toch voor jezelf geen scenario gaan creëren waar je zelf geen tijd kan winnen maar alleen maar nóg meer tijd kan verliezen :confused:

EDIT: quote van Vingegaard zelf daarover trouwens:
Vingegaard zei:
"Als ik was meegegaan met die twee en ze hadden me achtergelaten op die sector waar ik wat later Pogacar moest laten rijden, dan had ik de Tour gisteren al verloren. Het was geen gebrek aan "balls", ik heb wel slim gereden."

Gisteren de rit niet kunnen kijken en dan had VLV echt wel zijn meerwaarde. Indien je alles hebt kunnen volgen is er idd weinig aan.

Ik snap dat mensen liever het koersgedrag zien van een Pogacar, Remco, MVDP, ... (we zijn verwend geweest de laatste jaren), maar Vingegaard rijdt hier gewoon een zeer verstandige koers en weet waar zijn sterktes en zwaktes liggen. Eens we terug naar het hooggebergte gaan en hij voelt zich goed, dan zal hij wel aanvallen hoor, daar twijfel ik niet aan.

Langs de ene kant levert dat leuke koersen op op het moment dat ze aanvallen... maar langs de andere kant waren we ook wel allemaal aan het klagen over de hoeveelheid aan wedstrijden die eindigden met een solo van xx kilometer (en dan eindigden met over de finish te rijden en hun fiets in de lucht steken 🥱). Het zorgde ervoor dat de koers al gedaan was een uur voor het einde en je in feite je TV kon uitzetten en iets anders kon gaan doen.

Laatst bewerkt:
Langs de ene kant levert dat leuke koersen op op het moment dat ze aanvallen... maar langs de andere kant waren we ook wel allemaal aan het klagen over de hoeveelheid aan wedstrijden die eindigden met een solo van xx kilometer (en dan eindigden met over de finish te rijden en hunfiets in de lucht steken 🥱). Het zorgde ervoor dat de koers al gedaan was een uur voor het einde en je in feite je TV kon uitzetten en iets anders kon gaan doen.
Dat is dan zeker het nadeel als één van die groten alleen aan de start staat... Wat dit seizoen meer dan eens het geval was.

Laten we hopen dat Vingegaard zijn goede klimmersbenen behoudt (en misschien nog wat verbetert), dan krijgen we hopelijk nog een hele mooie strijd tussen die 3 :) (Roglic reken ik er al niet meer bij...)

Vlasov heeft zijn enkel gebroken en is dus DNS morgen.

4e uitvaller nog maar overigens, we hebben het veel over veiligheid, maar toch relatief weinig valpartijen deze Tour.
Waarschijnlijk jinx ik het nu en krijgen we morgen een massale val.

Ja valt best mee qua valpartijen. Wel al 2 grote namen naar huis natuurlijk. Vlasov is toch van goud waarde voor Roglic dus voor hem toch een zware klap. En met Pedersen verloren we toch iemand die eigenlijk net na de G5 komt. Altijd wel goed voor een rit en een te duchten concurrent voor het puntenklassement.

Straf eigenlijk hoe die renners met gebroken botten toch gewoon uitrijden. Taste gisteren op een bepaald moment naar de enkel dus zal het wel gevoeld hebben.

Ja valt best mee qua valpartijen. Wel al 2 grote namen naar huis natuurlijk. Vlasov is toch van goud waarde voor Roglic dus voor hem toch een zware klap. En met Pedersen verloren we toch iemand die eigenlijk net na de G5 komt. Altijd wel goed voor een rit en een te duchten concurrent voor het puntenklassement.

Straf eigenlijk hoe die renners met gebroken botten toch gewoon uitrijden. Taste gisteren op een bepaald moment naar de enkel dus zal het wel gevoeld hebben.
Die prijsgrens of misschien eerder pijntolerantie moet immens zijn. Ik ben zelf een 2-tal keer goed gevallen: 1 met gebroken vingers, 1 met zwaar gekneusde polsen. Instinctief stap je nog wel terug op die fiets met het idee van "just ride it off" maar na 2-300m heb je toch wel het idee van "nee, dit gaat em toch niet worden".

Doet mij altijd hieraan terugdenken: https://sporza.be/nl/2012/07/07/wynants_-_nog-vijf-dagen-in-ziekenhuis-blijven-1-1359302/
Vallen na 35km, 2 gebroken ribben en een geperforeerde long, maar wel nog 170km verder rijden :laugh: eigenlijk is Van Aert toch maar een mietje... Wynants zou die DdV nog uitgereden hebben :unsure:

Ge kunt (vanuit uw zadel) fietsen met een gebroken enkel hé. Ge gaat gewoon enorm gaan compenseren (en natuurlijk gaat het pijn doen). Denk zei na de finish ook meteen dat hij serieuze vrees had dat er iets mis was met Vlasov zijn enkel omdat hij toen hij van zijn fiets af kwam niet kon steunen. Staan/stappen is moeilijker dan op een fiets zitten met een gebroken enkel.

Dat VDP bij Alpecin alles mag is zowel een zegen als een vloek denk ik. In de eerste rit laat hij het al vroeg lopen, uiteindelijk eindigt daar 50 man in het peloton. Ofwel ben je écht slecht ofwel heb je geen goesting.

Ik kan me niet inbeelden dat ze hier bij Alpecin tevreden mee zijn. Ze betalen hem dik om resultaten te rijden, niet om 3 weken aan te modderen in de belangrijkste wedstrijd van het jaar, om dan in een Oranje truitje op de Spelen te schitteren.

Het heeft ook weinig zin om nog met alle macht te proberen als het toch op niks gaat uitdraaien, dan spaar je beter uw krachten.

En hij heeft voor Jasper ook deze tour weer knap werk verricht, minder flitsend als vorig jaar, maar die kan het gewoon nooit afmaken.
Voor hetzelfde geld staat hij hier wederom op 3 overwinningen en dan is dat echt wel te danken aan MVDP.
En met wat hij dit jaar al laten zien heeft is zijn loon al meer dan gerechtvaardigd. De sponsors zijn meer dan tevreden hoor, hij hoeft ook niet te winnen om op te brengen voor de sponsors, gewoon in de kijker rijden en dat deed hij gisteren wel.
En dat hij op de OS in het oranje staat maakt echt 0,0 uit, hij doet het op een canyon en de dag daarna rijdt hij terug een heel jaar lang in de alpecin kit.

Die prijsgrens of misschien eerder pijntolerantie moet immens zijn. Ik ben zelf een 2-tal keer goed gevallen: 1 met gebroken vingers, 1 met zwaar gekneusde polsen. Instinctief stap je nog wel terug op die fiets met het idee van "just ride it off" maar na 2-300m heb je toch wel het idee van "nee, dit gaat em toch niet worden".

Doet mij altijd hieraan terugdenken: https://sporza.be/nl/2012/07/07/wynants_-_nog-vijf-dagen-in-ziekenhuis-blijven-1-1359302/
Vallen na 35km, 2 gebroken ribben en een geperforeerde long, maar wel nog 170km verder rijden :laugh: eigenlijk is Van Aert toch maar een mietje... Wynants zou die DdV nog uitgereden hebben :unsure:
Ik heb nog geprobeerd om verder te fietsen met een gebroken sleutelbeen en ik geraakte zelfs mijn fiets niet op. Na mislukte 2 pogingen om terug op mijn fiets te kruipen kwam het dan aan het licht dat mijn sleutelbeen gebroken was, het was zodanig verplaatst dat ik het gewoon op het zicht kon zien.
De eerste minuten na een val sta je in overlevingsmodus door de adrenaline en voel je die pijn soms niet direct. Of doet het wel pijn maar je bent er u niet echt bewust van.

Ik heb wel al eens 35km verder gereden met een breuk in mijn elleboog. En dat kwam ook maar de volgende dag aan het licht toen, omdat mijn ik mijn ik mijn arm niet kon strekken ben ik toen (na gezaag van mijn ma) eens bij de dokter van wacht geweest om er eens te laten naar kijken.

Even iets anders, ik vraag mij af of Vanthourenhout alsnog Van Aert laat starten aan de olympische spelen als die zijn vorm zo dramatisch blijft gewoon omdat het Van Aert is. Zeker als bijvoorbeeld De Lie nog een etappe ofzo zou winnen of misschien kan je dan beter een Campenaerts meepakken en alles inzetten op Evenepoel als die zijn vorm zo goed is
Ze hebben nu vier (sub-)kopmannen.
Benoot gaat daar geen problemen van maken om te knechten, maar wat met Stuyven?
Dat is geen ploegmaat van Remco en Wout én heeft gisteren samen met al die mannen een berekoers gereden.
Met het WK 2021 in het achterhoofd, verwacht ik Stuyven op reserve rijden. Jeweetmaarnooit in de finale van de OS.
Campenaerts lijkt me een goede renner te zijn om zich pleuris te rijden, die doet dat met alle plezier. Was ook een van de weinige Belgen, die in rit 1 aanwezig was in het peloton.
Als Van Aert voelt dat hij minder is dan zal hij wel knechten vermoed ik, zoals je gisteren zag is hij dan nog altijd waardevol.
Zie je VA knechten voor Evenepoel?
Ik niet. Dat zullen meer kopbeurten zijn dan Vingegaard in gans zijn kopman-carrière heeft gedaan, maar verre van genoeg om als helper bestempeld te worden van Remco.
Idd, daarbij had gisteren echt wel weer een veel betere dag denk ik… als je zag hoeveel kopwerk die deed en hoe vaak hij terugkwam van achter naar voor… was echt sterk gisteren
Is bij wijze van spreken geboren op zo'n parcours. Dat gaat naturel eenvoudiger;

Zie je VA knechten voor Evenepoel?
Ik niet. Dat zullen meer kopbeurten zijn dan Vingegaard in gans zijn kopman-carrière heeft gedaan, maar verre van genoeg om als helper bestempeld te worden van Remco.

De vraag is of je WVA kan thuislaten.
Ik ben ook overtuigd dat hij nooit vol gaat knechten voor Evenepoel.
Als je eerlijk bent dan laat je WVA gewoon beter thuis en zet je alles op Remco.
Maar ik zie het nooit gebeuren dat VTH het lef gaat hebben om WVA thuis te laten als hij gewoon niet goed genoeg is op kopman te zijn.

En dan zwijgen we nog over Stuyven. Na gisteren zal hij volgens mij nog geneigd zijn om zijn kas leeg te rijden voor een ander.
En misschien ook wel de belangrijkste vraag, hoe goed zal Remco nog zijn na een tour waar hij vol voor het klassement moest gaan.

Ongelooflijk dat er geen check gedaan werd bij Vlasov, want bij de eerste poging dat hij terug op zijn fiets wilt kruipen zag je echt dat hij er niet 100% bij was.

Terug
Bovenaan