Is dat dan de kant die je wil opgaan met wielrennen? Uw ploegmaats de concurrentie aan de kant laten beuken.
Laat het me overdreven stellen: als Laporte volgend jaar in de RvV of P-R van der Poel in de kant rijdt en Wout Van Aert wint vervolgens, dan is dat oké voor u? Want Wout zal niet klagen en Jumbo Visma ook niet. En wie wil je als ploegmaat? Iemand die wacht tot hij gelost wordt door de favorieten of iemand die het heft in handen neemt en ze uitschakelt? Iedereen blij dus? Behalve Mathieu, maarja die moest maar uit de weg gaan?
Ik hoop dat je inziet hoe absurd uw stelling is als er andere namen in voorkomen.
Ja maar deze hyperbool brengt ook niks bij eh.
Dat zie je toch zelf hopelijk ook wel in?
Dat aan de kant zetten van renners, het creëren van gaatjes is dagelijkse kost in een sprint. Schouder aan schouder rijden en uw plaatsje proberen verzekeren ook.
Op een gegeven moment moet jij als aantrekker ergens een plaats creëren zodat uw sprinter eruit kan komen. Bij MVDP spelen er twee zaken mee.
1) het is MVDP dus alle ogen zijn op hem gericht.
2) hij doet het aan de zijkant van de sprintgroep goed en duidelijk in beeld gebracht en Girmay stuurt heel fors uit als reactie.
Is dat koosjer? Nee je doet natuurlijk liefst alles in rechte lijn zonder iemand in uw buurt. Maar in zo een sprint kom je met 20 man naar die streep met allemaal maar twee doelen, de sprint aantrekken en de sprint afmaken. Positioneren klinkt makkelijker dan het is. Dat te vroeg op kop komen dat kies je ook niet altijd. Ineens rij jij volledig vooraan, dan kan je de benen niet stilhouden maar dan moet je gewoon vol aantrekken en hoop je dat je het lang genoeg kan volhouden.
Als je ziet wat MVDP doet dan is dat van heel ver dat hij al op kop wordt gedrukt, maar hij trekt hem echt nog heel lang aan. Ja dat is te ver, maar bijna geen enkele andere lead-out kan in die positie nog zo een lead-out rijden.
Het is geen procyclingmanager waar je even laten pauze zet en de beste tactiek even bekijkt. Nee je komt daar aan hoge snelheid aan, mannen vallen af, sturen bij, remmen etc. Dan moet je gewoon snel beslissingen maken. En die zijn niet altijd even “proper” nee.
Maar goed de UCI wilt ook vooral een voorbeeld stellen. Maar langs de andere kant wordt er weinig gedaan aan slecht opgestelde aankomsten, want die waren er toch ook wel.