Tour de France 2022

Wiggins won de Tour in 2012 die gewoon perfect op zijn maat gemaakt was en had daar nog het geluk dat zijn sterkte tegenstander zijn ploegmaat was die niet mocht rijden.

Het profiel van de tour 2012:
2 ITT's + proloog goed voor 101,5km
Van de 9 vlakke etappes waren het 8 massa sprints + nog een massa sprint in de 4 etappe die heuvelachtig was.
De eerste echte bergetappe was een col van 2de categorie, de colombier op 45km van de meet met daarna nog een kleine klim van 3de categorie en een lange afdaling. 3de Bergetappe 2 klims van 1e categorie met nog een afdaling van 40km. Waren eigenlijk maar 2 echte bergetappes waar een Van Aert in zijn huidige vorm in de problemen zou komen.

Maak een kopie van deze tour en Van Aert maakt kans op podium (indien specifieke training uiteraard). Zonder de huidige Vingegaard en Pogacar zelfs kans op winst.

Hij weegt 12 kilo meer dan Pogacar hé, logisch dat hij niet mee kan in het gebergte. Maar hij heeft zeer veel ruimte om minder te wegen: kilo's spieren op de armen en schouders (aero gains!) en nog niet eens ultralaag in vetpercentage.
Wat is uw bron hiervoor? Hoeveel is zn vetpercentage dan?

Wat is uw bron hiervoor? Hoeveel is zn vetpercentage dan?
Mijn bijzonder goeie ogen en voldoende ervaring als ex fitness goeroe ;)

Hij staat scherp hoor, heel scherp. Vooral aan zijn deltoid > triceps zie je dat goed.

De grote winst zit hem in het verliezen van spiermassa, en dat kan volgens mij vooral door het crossen achter zich te laten want dat bovenlichaam heb je voor niks nodig op de weg.

Je kan trouwens ook perfect uw kracht doen toenemen zonder veel massa te kweken, dan moet je trainen zoals een powerlifter in de 1-4 rep range en is de hypertrofie heel beperkt.

Hij weegt 12 kilo meer dan Pogacar hé, logisch dat hij niet mee kan in het gebergte.
Zuiver op basis van gewicht ben ik hiermee niet akkoord want ..

VA is 1m90 en weegt 78kg vs Pogacar is 1m77 en weegt 66kg.
(Ik vermoed dat ze in de Tour nog scherper staan en nog iets magerder zijn maar bovenstaande zijn de officiële gewichten)

Maar hij heeft zeer veel ruimte om minder te wegen: kilo's spieren op de armen en schouders (aero gains!) en nog niet eens ultralaag in vetpercentage. En je watt/kg-verhouding stijgt altijd door te vermageren (tot je natuurlijk onder de 60kilo duikt oid).
Ik heb een paar dagen geleden VA met half ontblote borstkas voor de camera zien verschijnen. Ik schrok daarvan. Daar zit echt geen half grammeke vet op zijn buik en ook heel strak gespierd.

Ik zou VA eens volledig in zijne blote willen zien gewoon om te zien hoe hij er uit ziet. :tongue: Volgens mij is dat ne spierbundel tot en met, zonder ook maar 1 enkel vetkwabbeke. :tongue:

Van Aerts Strava gewicht is 77kg, maar het zal in realiteit nog wel wat lager liggen voor de Tour.
Ik meen mij van voorgaande jaren te herinneren dat er sprake was van 74kg Tour-gewicht. Nu Van Aert moet geen 65kg willen wegen, er is niemand (buiten Ganna) die het pure vermogen ontwikkeld dat Wout trapt dus dat compenseert al een stuk. 70kg zal ook al wel een wezenlijk verschil maken. Uiteindelijk woog Dumoulin ook ~70kg toen hij Quitana van de Giro eindwinst kon houden. Maar dat was natuurlijk, met alle respect, MAAR de Giro. De Tour is toch nog iets heel anders van niveau. Ik denk bv niet dat de Dumoulin die 2de werd in de Tour noodzakelijk moest onderdoen voor de Dumoulin die de Giro won...
Er kunnen wrs wel nog wat kilo's af vermoed ik, er zit toch betrekkelijk veel spiermassa op en rond die schouders als je dat zo bekijkt. Dat zijn spieren die je als GC renner niet nodig hebt en liever kwijt bent. Maar Wout heeft in het verleden wel al gezegd dat het heel moeilijk te controleren is omdat hij heel gemakkelijk massa aan kweekt. Voor de meeste mannen een droom, voor een renner not so much.

Wout heeft wel één enorm voordeel. Zijn motor is gi-gan-tisch. Die draai je op en die geeft 3 weken vol gas terwijl er veel renners zijn die sterk achteruit gaan in die 3de week. Kijk bv naar Yates, die krijgt hier een oplawaai van 15 minuten op 2 dagen tijd...

Laatst bewerkt:
Moest Van Aert bij UAE rijden wint pogacar de tour volgens mij.
Ik vind niet dat Van Aert zich moet toeleggen op de tour te winnen. Hoe hij nu in elkaar zit kan hij in principe elke koers waar hij aan meedoet proberen te winnen. Dat maakt het voor mij als supporter veel leuker gedurende het hele wielerseizoen dan enkel de Tour. Daarvoor hebben we in de toekomst Remco :D

Laatst bewerkt:
Moest Van Aert bij UAE rijden wint pogacar de tour volgens mij.
Ik vind niet dat Van Aert zich moet toeleggen op de tour te winnen. Hoe hij nu in elkaar zit kan hij in principe elke koers waar hij aan meedoet proberen te winnen. Dat maakt het voor mij als supporter veel leuker gedurende het hele wielerseizoen dan enkel de ronde. Daarvoor hebben we in de toekomst Remco :D
Hier ga ik volledig mee akkoord, behalve dat het de Tour moet zijn ;) De ronde is in april!

Weer demonstranten op de weg :wallbash:. Wiggins excuseerde zich omdat zijn maten zijn 10 jaar jubilee van zijn eindwinst kwamen vieren. :rofl:

Ik ga nu eens iets cru zeggen eh jongens.
Maar waarom zijn we in hemelsnaam bezig over een GC winnen?

Misschien moet hij eerst eens beginnen met te winnen in wedstrijden waar hij wel het talent en de morfologie voor heeft. En dat zijn klassiekers en monumenten.
Als hij alle monumenten wint en enkele klassiekers in hetzelfde jaar dan kunnen we verder spreken. De man heeft 1 monument gewonnen, hij heeft dus wel nog wat werk waar hij zich eerst op moet focussen voor we kunnen spreken over een GC.

Ik ga nu eens iets cru zeggen eh jongens.
Maar waarom zijn we in hemelsnaam bezig over een GC winnen?

Misschien moet hij eerst eens beginnen met te winnen in wedstrijden waar hij wel het talent en de morfologie voor heeft. En dat zijn klassiekers en monumenten.
Als hij alle monumenten wint en enkele klassiekers in hetzelfde jaar dan kunnen we verder spreken. De man heeft 1 monument gewonnen, hij heeft dus wel nog wat werk waar hij zich eerst op moet focussen voor we kunnen spreken over een GC.
Als ze de tour op zijn maat maken dan kan hij zeker de tour winnen hoor.

Omdat jij nog maar op de vorige pagina zei dat hij de tour zeker kan winnen?

Mas Corona dat verklaard toch al wat zijn prestaties.
Zal in Alpen wel nog geen Covid gehad hebben zou ik dan denken? En kwam daar eigenlijk ook al niet echt goed uit, stond voor de Pyreneën toch al op een kleine 10 minuten?

Zal in Alpen wel nog geen Covid gehad hebben zou ik dan denken? En kwam daar eigenlijk ook al niet echt goed uit, stond voor de Pyreneën toch al op een kleine 10 minuten?

Was inderdaad bezig aan een zwakke Tour maar gisteren was toch heel erg. Daarom dat ik zei dat het al wat van zijn prestaties verklaard. Maar het verklaard inderdaad niet alles.

Terug
Bovenaan