Toekomstperspectieven van een bestelwagen => campervan kopen

Mijn droom is altijd al geweest om een bestelwagen te kopen, en die dan om te bouwen naar een camper. Volgens jaar zou ik eindelijk genoeg geld hebben om dat te doen.
Maar ik zit met een aantal vragen:
  • Nieuw vs 2dehands? Ik lees hier en daar dat het prijsverschil tussen nieuw en jong 2dehands niet meer zo groot is. En dat ge dus beter gewoon voor nieuw gaat. Klopt dit? Inzake een bestelwagen ligt het misschien anders, aangezien die meestal gemaakt zijn om 200k-300k km's te rijden.
  • De meeste bestelwagens zijn diesels, maar is het wel slim om voor diesel te gaan, met dat ze nu overal geweerd worden uit stadscentra? En wie weet hoe ver ze in de toekomst zullen gaan? Zou het niet beter zijn om voor een benzine bestelwagen te gaan? (als die al überhaupt te verkrijgen zijn?)
  • In de toekomst zullen fossiele brandstoffen uitgefaseerd worden i.f.v. elektrische wagens. Is het dan überhaupt wel nog slim om een bestelwagen te kopen waarmee je minstens 10/20 jaar mee wilt gaan rondtoeren in Europa? Misschien zullen benzine/diesel zodanig duur staan binnen 10 jaar dat het eigenlijk al te duur zal zijn om er nog mee op reis te gaan.
 
Informeer je maar eens goed hoe dat zit voor de keuring en zo. Ik dacht dat het in België iets is in de trant van 'als er slaap- en kookgelegenheid is, wordt het voertuig aanzien als mobilhome'. Dit kan van invloed zijn op je taxen, verzekering, ... tot eventueel een boete omdat je dit niet hebt aangegeven.
In België vindt je inderdaad heel moeilijk bestelwagens op benzine, enkel genre Berlingo/Kangoo, ... . In Duitsland is het daarmee beter gesteld. Maar ook niet spectaculair. Diesel is natuurlijk veel makkelijker te vinden en zal ook goedkoper zijn voor de lange ritten. In hoeverre je veel in stadscentra zal rond rijden, is iets dat je natuurlijk zelf bepaalt maar is in mijn ogen toch niet waarom je een camper koopt.
Er is een bedrijf in Duitsland dat GAZ GAZelle's ombouwt naar electrische aandrijving, maar ik heb geen idee hoeveel die kosten en welke laadsnelheid en zo die halen.
 
Iemand heeft mij verteld dat je dat gewoon moet verzwijgen dat er slaap- en kookgelegenheid is, en dat die mannen van de keuring toch niet in de woonruimte mogen kijken. Is er daar controle op dan? Iedereen weet dat enkel de grootste sukkels alles volgens de regeltjes doen in dit land... Ge wordt toch langs alle kanten int zak gezet zodat mensen als El Kawa Kiwi met uw geld gaan lopen.
 
Ik ben nog niet met een bestelwagen naar de keuring moeten gaan, maar als ik met mijn auto naar de keuring ga, kijken ze toch ook in mijn koffer hoor.
 
Ze kijken hier misschien in, maar vragen toch niet om deze open te doen... hier toch nog nooit gehad.
 
Ze kijken dat niet altijd na op de keuring, maar ge moet maar eens de verkeerde op de keuring hebben...
Ik heb toch een aantal klanten die zo tegen de lamp zijn gelopen op de keuring.
 
't is da. Ze zien ook wel dat stopcontact aan de buitenzijde.
Waarschijnlijk wil je er ook nog een dakvenstertje in of zo. Als je daarmee niet oplet, kan je bestelwagen gewoon afgekeurd worden omdat de stabiliteit van de constructie in gevaar is.
 
Iemand heeft mij verteld dat je dat gewoon moet verzwijgen dat er slaap- en kookgelegenheid is, en dat die mannen van de keuring toch niet in de woonruimte mogen kijken. Is er daar controle op dan? Iedereen weet dat enkel de grootste sukkels alles volgens de regeltjes doen in dit land... Ge wordt toch langs alle kanten int zak gezet zodat mensen als El Kawa Kiwi met uw geld gaan lopen.
Misschien eerst wat opzoekwerk doen eer je begint te roepen. Taxen en belastingen bij bestelwagens en campeerwagens zijn dezelfde by the way dus waarom nalaten om reglementair te zijn?
 
Als je zelf een bestelwagen gaat ombouwen is de constructie meestal te veel aangepast om zo door de keuring te geraken.
Ik ken meerdere mensen die hier naar gekeken hebben en dat kwam bij iedereen veel te duur en complex uit.
Je moet die dan terug laten homologeren etc. en dat gaat je een pak geld kosten...

Dan ben je beter af met een jonge tweedehands campervan (hoewel die door corona nu zeer gegeerd zijn!).
 
Ik wou niet specifiek een nieuw topic starten want mijn vraag ligt in het verlengde van de openingspost.

Ik ben eventueel van plan om een kleine bestelwagen te kopen met als doelstelling om op een comfortabele en goedkope wijze weekendtripjes te doen. Lees: twijfelaar/tweepersoonsmatras in de laadruimte en ruimte voor beperkte opslag. In tegenstelling tot de vraag van de threadstarter is het nìet de bedoeling dat er structurele zaken worden gewijzigd aan de wagen zelf. Deze zou dus volledig standaard blijven.

Een belangrijk punt is ook nog dat ik deze wagen als daily zoek te gebruiken om woon-werkverkeer te overbruggen (350km/week) M.a.w. het mag zeker niet tè groot, te bulky, te log, te lelijk, en te onpraktisch zijn voor pakweg rondrijden in de stad. :)

Mijn oog viel op de Transit Connect L2. Dat lijkt mij op het eerste zicht zowat de volledige lading te dekken. Iemand nog aanraders/tips binnen dit segment?
 
Laatst bewerkt:
Als je zelf een bestelwagen gaat ombouwen is de constructie meestal te veel aangepast om zo door de keuring te geraken.
Ik ken meerdere mensen die hier naar gekeken hebben en dat kwam bij iedereen veel te duur en complex uit.
Je moet die dan terug laten homologeren etc. en dat gaat je een pak geld kosten...
Wat wordt er dan aangepast in de constructie? Je stopt gewoon dingen in de laadruimte en bevestigt die aan de wanden.
Genoeg mensen die heel hun bestelwagen volbouwen met constructies (bijvoorbeeld rekken enzo) die daar probleemloos mee door de keuring geraken.
 
Ik wou niet specifiek een nieuw topic starten want mijn vraag ligt in het verlengde van de openingspost.

Ik ben eventueel van plan om een kleine bestelwagen te kopen met als doelstelling om op een comfortabele en goedkope wijze weekendtripjes te doen. Lees: twijfelaar/tweepersoonsmatras in de laadruimte en ruimte voor beperkte opslag. In tegenstelling tot de vraag van de threadstarter is het nìet de bedoeling dat er structurele zaken worden gewijzigd aan de wagen zelf. Deze zou dus volledig standaard blijven.

Een belangrijk punt is ook nog dat ik deze wagen als daily zoek te gebruiken om woon-werkverkeer te overbruggen (350km/week) M.a.w. het mag zeker niet tè groot, te bulky, te log, te lelijk, en te onpraktisch zijn voor pakweg rondrijden in de stad. :)

Mijn oog viel op de Transit Connect L2. Dat lijkt mij op het eerste zicht zowat de volledige lading te dekken. Iemand nog aanraders/tips binnen dit segment?
Je hoeft je dan niet te beperken tot een mini-bestelwagen, in de meeste breaks kan je ook perfect comfortabel slapen. En die kan je ook gebruiken voor je woon-werk verkeer (en zal daar heel wat minder kosten aan verbruik)

Hier een voorbeeld van een ruime break waar je perfect met zijn tweeën kan in slapen, en tegelijkertijd een gewone wagen om mee te rijden. Is natuurlijk iets duurder dan zo'n transit, maar een bestelwagen is nu ook niet direct comfortabel qua geluidsisolatie, om maar iets te zeggen.


Bij die dreamcase website zie je ook dat ze een dubbel bed in een Skoda Octavi Combi krijgen, en dat dat er nog vrij ruim uitziet

 
In zo'n superb kun je waarschijnlijk een kingsize bed kwijt 😁

Een andere mogelijkheid is een daktent. Eventueel met een uitschuifbaar keukentje in de koffer.
De maximum last voor het dak die de constructeur opgeeft, is de dynamische last. Dus tijdens het rijden. De statische last is veel groter
 
Kan je niet gewoon een vw california als bedrijfswagen krijgen? Bij voorkeur bij een job met 20adv dagen. Of een v-klasse MarcoPolo...
 
Wat wordt er dan aangepast in de constructie? Je stopt gewoon dingen in de laadruimte en bevestigt die aan de wanden.
Genoeg mensen die heel hun bestelwagen volbouwen met constructies (bijvoorbeeld rekken enzo) die daar probleemloos mee door de keuring geraken.
Lijkt me dat je nog wel wat nuttige dingen kunt doen zoals 220v contact buiten, actieve verluchting / dakraam of zonnepanelen op het dak enz. In hoeverre dat wordt aan zien als aanpassingen aan de constructie weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat wordt er dan aangepast in de constructie? Je stopt gewoon dingen in de laadruimte en bevestigt die aan de wanden.
Genoeg mensen die heel hun bestelwagen volbouwen met constructies (bijvoorbeeld rekken enzo) die daar probleemloos mee door de keuring geraken.
Het gaat dan zoals hierboven aangehaald vooral om ramen etc. Kasten etc. zullen uiteraard geen probleem zijn...
 
Ook voor dakraam / stopcontacten / verluchtingsgaten is in principe geen bijkomende fase (keuring/homologatie) nodig.
wat leesvoer: https://mees.be/nl/campercenter/zelfbouwcampers/

In principe mag je ze wel zelf niet plaatsen, maar ik ben er al tegengekomen die dat wel hebben gedaan, alle info dan aan fabrikant (automerk) hebben doorgegeven en aan de hand daarvan met attest uiteindelijk wel in orde zouden zijn. (Als ze tenminste klasse bedrijfsvoertuig behouden en niet wijzigen tot klasse campervan)
 
Het gaat dan zoals hierboven aangehaald vooral om ramen etc. Kasten etc. zullen uiteraard geen probleem zijn...
Je kan bvb peugeot boxer hebben met ramen in de schuifdeur(en) en achterdeuren.
Opzich nog niet zo slecht om er één te nemen met 2 schuifdeuren met ramen, meestal staat ter hoogte van de linker schuifdeur binnenkant uw keukentafel met 2 banken, dan kan je de schuifdeur open zetten als je zin hebt tijdend het eten. Kleine extra luifel eraan en je kan ze zelfs open zetten als het regent. En dan aan de rechtse schuifdeur een grote luifel/voortent.
 
Terug
Bovenaan