FlyingHorseman
Well-known member
“Ambient music must be able to accommodate many levels of listening attention without enforcing one in particular; it must be as ignorable as it is interesting.” - Brian Eno
Vele jaren geleden kreeg ik last van tinnitus na een erge oorontsteking.* Vooral ’s avonds als ik in de stilte van het donker in bed lag, kwam de constante pieptoon naar de voorgrond om zwaar op mijn gemoed en slaap te werken. Op de zoektocht naar iets dat een beetje verlichting kon geven, besloot ik ook wat rustige muziek te zoeken om ’s avonds op laag volume op te zetten terwijl ik in slaap viel. Zo kwam ik voor het eerst bij ambient muziek uit, een genre waar ik op den duur fan van geworden ben maar dat nogal niche is, onderbelicht en ondergewaardeerd bij het grote publiek. Daarom wou ik graag voor deze tweede reeks van AOTW een ambient album presenteren.
Ik was eerst van plan om mijn favoriet album aller tijden binnen het genre te presenteren, The Tired Sounds of Stars of the Lid. Alleen duurt dat meer dan twee uur en ben ik me er van bewust dat zelfs een uurtje ambient voor velen al vrij ver buiten de comfort zone is. Als alternatief viel mijn keuze op een andere favoriet, Harmony In Ultraviolet van de hedendaagse grootmeester Tim Hecker.
Eno is één van de peetvaders van de ambient maar de quote hierboven gaat voor mij eigenlijk niet helemaal op voor een groot deel van de muziek binnen het genre, waaronder het werk van Hecker. Ik denk dat veel mensen vinden dat het saaie muziek is waar niet veel in gebeurt, gemaakt om wat opvulling te zijn voor op de achtergrond. Veel van mijn favoriete albums werken ook wel effectief goed op die manier en zet ik al eens op tijdens werk of klusjes. Ik ben zelf in de eerste plaats ook zo bij deze muziek terecht gekomen, als soundtrack bij het in slaap vallen. Maar voor mij werkt de beste ambient toch nog altijd veel beter als je er voor gaat zitten en er aandacht aan schenkt, luistert naar de manier waarop de muziek en soundscapes opgebouwd zijn en voort bewegen (ook al kan dat heel traag gaan). Zeker bij de muziek van Hecker is dat het geval, iemand die je eerder als een soundsmith dan een traditionele songsmith kan zien. Wat ik zo goed vind aan veel van zijn muziek, is hoe open voor interpretatie die lijkt te zijn door het abstracte karakter ervan. Harmony in Ultraviolet is tegelijk melancholisch en euforisch, sensueel en cerebraal. Dat zijn wat fancy woorden om te zeggen dat ik op verschillende momenten helemaal anders op zijn muziek kan reageren. Saai vind ik het alvast nooit, omdat hij vaak een soort onderhuidse spanning in zijn muziek weet op te bouwen door op de juiste manier en op het juiste moment noise, glitches en elektronische distortion erin te verwerken.
Hopelijk vinden jullie er ook iets aan en anders toch bedankt om te luisteren en het een kans te geven!
https://www.youtube.com/playlist?list=PL7ghKCRa1bE-xp6DO5BIiBxMadaGZoeRw
*Ik hoor de pieptoon nog altijd maar ik ben er aan gewend waardoor die niet meer zo uitgesproken is. Sindsdien let ik ook veel meer op mijn gehoor. Altijd oordoppen op concerten, koptelefoon nooit te hard, gewoon naar buiten gaan als er ergens te veel lawaai is. Draag zorg voor uw oren, mensen!
Laatst bewerkt: