Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Denk dat de vraag in dit topic gesteld kan worden : als je verhuist moet de home battery dan blijven staan? Of kan je een overnameprijs bespreken met de koper van uw huis? Volgens wat ik bij Fluvius kan vinden kan/mag ik ze meenemen.
Hoe zouden jullie dat aanbrengen? Want sommige kopers vinden dat dat allemaal 1 package is dat bij het huis hoort (zoals bijv een ingebouwde kookplaat, mag je niet verhuizen/meenemen)
Dat hoort gewoon bij het huis imo en zit dus in de verkoopsprijs tenzij expliciet aangegeven dat die niet blijft

Is een roerend goed want niet vast verbonden met het huis. Zoiets moet je onderhandelen met de koper. En zeker laten noteren in de akte. Zelfde als bij een zwembadrobot ofzo.

Denk dat de vraag in dit topic gesteld kan worden : als je verhuist moet de home battery dan blijven staan? Of kan je een overnameprijs bespreken met de koper van uw huis? Volgens wat ik bij Fluvius kan vinden kan/mag ik ze meenemen.
Hoe zouden jullie dat aanbrengen? Want sommige kopers vinden dat dat allemaal 1 package is dat bij het huis hoort (zoals bijv een ingebouwde kookplaat, mag je niet verhuizen/meenemen)
Dat is toch wat je overeenkomt met de koper? Als jij met de koper overeenkomt dat je de ingebouwde kookplaat mag meenemen neem je die toch ook gewoon mee?

Volgens mij is het heel simpel: alles wat "vast hangt" aan het huis wordt verondersteld bij het huis te horen. Een geïnstalleerde thuisbatterij die op de muur gemonteerd is wordt verondersteld bij de technische installatie van het huis te horen en hoort dus bij het huis als het verkocht wordt. Een thuisbatterij die in de pries zit en op wieltjes staat is een elektrische toestel zoals een TV of een computer en hoort niet bij de woning.

Zeker eenmaal die effectief mee opgenomen gaat worden in het EPC, kun je die onmogelijk mee doen natuurlijk.

Bij mijn weten heeft een batterij geen invloed op de epc-waarde.

De manier waarop de batterij is geïnstalleerd (en dus is verbonden met de woning en het elektriciteitsnet) zal bepalen of ze roerend dan wel onroerend is, maar het is wel een punt van discussie en dus best duidelijk te omschrijven in de overeenkomst.

Heeft geen invloed op de waarde en wordt nergens gebruikt in de berekeningen; maar kan wel opgenomen worden in het opmerkingen veld. Dus dan staat het in het attest, maar onder opmerking, dus geen idee wat de impact daarvan is.

Heeft geen invloed op de waarde en wordt nergens gebruikt in de berekeningen; maar kan wel opgenomen worden in het opmerkingen veld. Dus dan staat het in het attest, maar onder opmerking, dus geen idee wat de impact daarvan is.

Dan kan je alsnog gewoon vermelden in de verkoopovereenkomst dat de batterij al dan niet bij de woning en de verkoop hoort.

De manier waarop de batterij is geïnstalleerd (en dus is verbonden met de woning en het elektriciteitsnet) zal bepalen of ze roerend dan wel onroerend is, maar het is wel een punt van discussie en dus best duidelijk te omschrijven in de overeenkomst.
In principe zou het redelijk clear cut moeten zijn: alles wat vast aangesloten is en mee onder de keuring van de elektrische installatie valt zou in principe bij de technische installatie van de woning moeten horen en dus moeten blijven. Alles wat niet vast is aangesloten en dus met stekker zijn toestellen die niet per definitie bij het huis horen.

Het probleem is dat die vuistregeling niet overal kan doorgetrokken worden: bijna alle keukentoestellen zijn stekkertoestellen maar worden (hier in België) in principe wel onderdeel van de woning geacht tenzij expliciet anders vermeld denk ik? :unsure:
Verlichting aan de andere kant is dan wel weer vast aangesloten maar wordt vaak verwijderd denk ik.

Dat is toch wat je overeenkomt met de koper? Als jij met de koper overeenkomt dat je de ingebouwde kookplaat mag meenemen neem je die toch ook gewoon mee?

Volgens mij is het heel simpel: alles wat "vast hangt" aan het huis wordt verondersteld bij het huis te horen. Een geïnstalleerde thuisbatterij die op de muur gemonteerd is wordt verondersteld bij de technische installatie van het huis te horen en hoort dus bij het huis als het verkocht wordt. Een thuisbatterij die in de pries zit en op wieltjes staat is een elektrische toestel zoals een TV of een computer en hoort niet bij de woning.

Een thuisbatterij in de pries, maar gemonteerd aan de muur is ook roerend. Anders zou mijn TV ook onroerend zijn.
Het speelhuis in de tuin van mijn vorige woning zat volledig verankerd in beton en was roerend. Heb dat apart weggegeven na navraag bij de notaris en overleg met de nieuwe eigenaars (die wilden het sowieso niet).

Volgens mij mogen lampen en luidsprekers, net zoals keukentoestellen wel meegenomen worden, tenzij ze een gat achterlaten (dus ingebouwede luidsprekers en lampen zijn onroerend).

Laatst bewerkt:
Een thuisbatterij in de pries, maar gemonteerd aan de muur is ook roerend. Anders zou mijn TV ook onroerend zijn.
Het speelhuis in de tuin van mijn vorige woning zat volledig verankerd in beton en was roerend. Heb dat apart weggegeven na navraag bij de notaris en overleg met de nieuwe eigenaars (die wilden het sowieso niet).

Volgens mij mogen lampen en luidsprekers, net zoals keukentoestellen wel meegenomen worden, tenzij ze een gat achterlaten (dus ingebouwede luidsprekers en lampen zijn onroerend).
Bij verkoop van mijn vorige woning liet de makelaar weten dat als het speelhuis verankerd is in beton, het onroerend goed is en dus deel uitmaakt van de woning.

Aangezien dit niet de situatie was, hebben we het apart verkocht aan de koper.

We zijn aan het bekijken om een slimme thuisbatterij te installeren en heb volgende offerte ontvangen

Sonnenbatterie 10 -11 Capacity - Power 4,6 kW met plaatsing, activatiekost sturing enz 10.597 EUR

We zouden dan ook een warmtepompboiler Giacomini HPWSBE127 270 liter SEG integrated er bij nemen, kosten met plaatsen en afbraak oude boiler: 3761,99 EUR

Ons verbruik in 2024 afname 3074 kWH, injectie 3432,147 kWH. Verwarming en warm water op stookolie. Geen elektrische auto, praktijk ruimte wordt verwarmd met elektriciteit. Er is altijd iemand thuis door de dag.

Omdat ik technisch er te weinig van ken, enige bemerkingen?
Gisteren 2de verkoper thuis geweest. Zou helft van de prijs zijn, ben nog aan het wachten op de offerte.

Ook hier werd er aangehaald dat met een slimme batterij + dynamisch tarief + onze levensstijl (vrouw is constant thuis en kan op de juist momenten elektriciteit verbruiken) we altijd maandelijks geld zouden krijgen ivp betalen

Bij verkoop van mijn vorige woning liet de makelaar weten dat als het speelhuis verankerd is in beton, het onroerend goed is en dus deel uitmaakt van de woning.

Aangezien dit niet de situatie was, hebben we het apart verkocht aan de koper.

Volgens de notaris is dit niet zo. Ik vertrouw mijn notaris meer dan een makelaar...

Gisteren 2de verkoper thuis geweest. Zou helft van de prijs zijn, ben nog aan het wachten op de offerte.

Ook hier werd er aangehaald dat met een slimme batterij + dynamisch tarief + onze levensstijl (vrouw is constant thuis en kan op de juist momenten elektriciteit verbruiken) we altijd maandelijks geld zouden krijgen ivp betalen
Vraag hem om een contractje te tekenen dat hij maandelijks de rekening betaalt indien ze niet negatief is ;-)
Ik geloof er niet veel van dat je in de winter maanden nog geld gaat terug krijgen.

Terug
Bovenaan