Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Je kan de plug-in batterij van HomeWizard nu pre-orderen als Belg!
Wat uiteindelijk nog altijd een risico/gok is. Van de website, vandaag nog bijgewerkt:

Relevante informatie voor België​

Goed nieuws: onze Plug-In Battery komt binnenkort op de lijst van in België toegelaten thuisbatterijen. De aansturing door onze P1 Meter zal naar verwachting in oktober worden goedgekeurd door Synergrid. Dit valt perfect samen met de huidige levertijd van de Plug-In Battery.
Eerste stuk van die tekst is al volledig incorrect, want die gaat nooit met P1 meter gehomologeerd geraken. Verder is het "naar verwachting" dan goedggekeurd, maar ook geen zekerheid. En dan pas kunnen ze aan homologatie beginnen.

Wat uiteindelijk nog altijd een risico/gok is. Van de website, vandaag nog bijgewerkt:

Eerste stuk van die tekst is al volledig incorrect, want die gaat nooit met P1 meter gehomologeerd geraken. Verder is het "naar verwachting" dan goedggekeurd, maar ook geen zekerheid. En dan pas kunnen ze aan homologatie beginnen.
Waarom gaat die nooit met P1 meter gehomologeerd geraken?
Ik heb vandaag een ander artikel gelezen waar ze ook spreken over P1 aansturing vanaf oktober goedgekeurd.
Deze dus: https://www.livios.be/nl/artikel/10...uisbatterijen-synergrid-wil-regels-aanpassen/

Ik heb vandaag een ander artikel gelezen waar ze ook spreken over P1 aansturing vanaf oktober goedgekeurd.
Deze dus: https://www.livios.be/nl/artikel/10...uisbatterijen-synergrid-wil-regels-aanpassen/
Ik bedoelde nu, nu is het niet toegelaten om de P1-meter als sturing te gebruiken. Dacht dat dat wel duidelijk was als je verder las. Eerst goedkeuring om met P1-meter te mogen gebruiken, "naar verwachting" in oktober; pas erna kan men homologatie beginnen. Ze gaan niet iets homologeren dat nu in strijd is met de regels...

Goedkeuring om de P1 meter te gebruiken, maar daarmee zijn de batterijen nog niet gehomologeerd met die P1 meter. Dat is nu enkel met de Enflurimeter gedaan. Heel dat circus zal dus opnieuw moeten (mss een kleine Delta).

Je kan de plug-in batterij van HomeWizard nu pre-orderen als Belg!

Blijft te duur. Eens de Marstek gehomologeerd geraakt is de homewizard eigenlijk irrelevant. Je kan voor dezelde prijs dubbele capaciteit hebben EN 2500W laden. Bij Homewizard moet je 3 batterijen kopen daarvoor.
Je komt ver met 800W ontladen in een gemiddeld huishouden, maar 800W laden is veel te laag.

Wat is er zever aan?

De regels zeggen nu dat P1-meter niet mag gebruikt worden, ook in de homologatie-procedure. Zie ook de officiële documentatie van synergrid die duidelijk zeggen dat het enkel kan met EnFluRi sensor.

Er is ook geen officiële tijdslijn bekend. De Tijd zei dat Synergrid verwacht dat het tegen oktober zou zijn. Testaankoop spreekt over 6 maand voor de procedure die pas eind juni gestart is. Synergrid zelf heeft nog niks officiëel laten weten buiten dat de procedure gestart is en dat er een consultatieperiode van een maand is. Maar een verdere tijdslijn is nog niet bekend.

Wat is er zever aan?

De regels zeggen nu dat P1-meter niet mag gebruikt worden, ook in de homologatie-procedure. Zie ook de officiële documentatie van synergrid die duidelijk zeggen dat het enkel kan met EnFluRi sensor.

Er is ook geen officiële tijdslijn bekend. De Tijd zei dat Synergrid verwacht dat het tegen oktober zou zijn. Testaankoop spreekt over 6 maand voor de procedure die pas eind juni gestart is. Synergrid zelf heeft nog niks officiëel laten weten buiten dat de procedure gestart is en dat er een consultatieperiode van een maand is. Maar een verdere tijdslijn is nog niet bekend.
Laten we "zever" vervangen door "pessimist".

Er zit echt wel politieke druk achter om die (hopeloos achterlopende) regelgeving ASAP aan te passen.
Kan zijn dat HomeWizard wat optimistisch is naar de tijdslijn van die verandering, het is dan ook een commerciële partij...
Het lijkt me ook maar logisch dat een "rehomologatie" met P1 meter sneller kan eens er al een vorige poging ondernomen is (met of zonder enfluri). Dat gezegd zijnde lijkt het me even logisch dat Synergrid zo ambachtelijk is dat dat niet het geval is. Only time will tell. Punt is dat sturing op P1 meters in 2026 wel toegelaten gaat zijn. Indien niet zal ons Melissa zich nog eens moeten moeien met de Synergrid dinosaurussen.

Het gaat hier dan ook over een pre-order, en HomeWizard is open over de huidige toestand, alsook de (door iedereen met een stel hersenen) verwachte toekomstige situatie.

Laten we "zever" vervangen door "pessimist".
Gij moogt het vervangen door wa ge wilt, gij hebt het ni gezegd en ik vroeg het niet aan u... En waarmee je dus ook aangeeft dat de zever op niks sloeg.

Verder ben ik realistisch. De Tijd die zegt dat Synergrid "verwacht dat het oktober" is, is voor mij evenveel waard als alle shops die de afgelopen maanden claimden dat bepaalde batterijen er de komende 2 weken wel zouden opstaan, dit al van april... Volgens testaankoop zou de procedure dubbel zo lang duren. Ik hecht aan beide evenveel (of even weinig) belang, het enige dat die 2 uit elkaar lopende inschattingen zeggen is dat er geen consensus is. Wat mijn claim enkel kracht bijzet dat het een gok is dat het tegen oktober in orde zou zijn. Synergrid doet nu zijn stuk van de procedure, aanpassing opmaken en consultatieperiode. Dan moeten ze alle opmerkingen analyseren en een consultatiedocument opmaken. En daarna pas geven ze het uit handen want dan moet de wetgeving erover aangepast worden. Dus hoe lang het dan gaat duren, kan niemand zeggen.

Ik zeg niet dat het langer gaat duren hé, ik zeg gewoon dat die oktober een wilde gok ik is dat ze uit hun gat getrokken hebben en waar een andere bron er blijkbaar anders over denkt. Het kan kloppen, maar ik baseer mij liever op iets concreet. Daarom da ik zei dat het een gok/risico was om af te gaan op die tekst van de HW site, want dat is op niks concreet gebaseerd. Noch hun claim dat de batterij binnenkort gehomologeerd zou zijn, noch hun claim dat "naar alle verwachting" de aangepaste regelgeving in oktober zou goedgekeurd zijn.

HomeWizard heeft een tijd geleden een nieuwe homologatie gestart en hun kWh meter toegevoegd als enfuri meter. Dus het kan perfect dat de batterij binnenkort op de lijst komt als ze met enfluri gehomologeerd is.
En vanaf oktober mogelijks dan met de P1 meter toegelaten
Ik heb véél meer vertrouwen in de firma HomeWizard.
Ja, ik had dat ook eerst. Maar ze hebben veel RMA's. Al worden die goed afgehandeld.

Maar Marstek verkoopt wereldwijdt. HW enkel in NL/BE. Marstek verkoopt aan de bijna helft van prijs ongeveer, dus als mensen gaan beginnen denken met hun portomonee en HW verkoopt er niet veel meer, kan het wel eens zijn dat hun thuisbatterij niet meer rendabel is ze er mee stoppen. Dusja, voorlopig weet ik niet goed waarin het meest vertrouwen moet hebben.

Dit was trouwens de laatste update van Marstek aan hun distributeurs

4th, July 2025

Update on Venus C & Venus E Listing Process in Belgium

Dear xxx

We regret for the delay in the Synergrid (Belgium) listing process for our Venus E
products.

The delay stems from Synergrid’s request to supplement our existing German VDE
certification with an anti-backflow test. We immediately engaged with VDE,
submitted the required test data, and are now in the final stages of updating the
report and certificate.

Once completed, we will promptly submit the documents to Synergrid to expedite
the listing.

We deeply regret any inconvenience caused and appreciate your patience. Rest
assured, we are prioritizing this matter and will keep you updated.

Thank you for your trust and support.

HomeWizard heeft een tijd geleden een nieuwe homologatie gestart en hun kWh meter toegevoegd als enfuri meter. Dus het kan perfect dat de batterij binnenkort op de lijst komt als ze met enfluri gehomologeerd is.
En vanaf oktober mogelijks dan met de P1 meter toegelaten
Ah zo, dat is idd een optie. Maar totaal niet duidelijk uit hun eigen help pagina waar ze enkel over P1 meter spreken.

Dit was trouwens de laatste update van Marstek aan hun distributeurs
Wat dus aantoont dat alle berichtgevingen van voor 4juli dat het al goedgekeurd was maar gewoon niet op de lijst stond dus pas echte zever was... En zo waren er best wel veel.

Ah zo, dat is idd een optie. Maar totaal niet duidelijk uit hun eigen help pagina waar ze enkel over P1 meter spreken.

Wat dus aantoont dat alle berichtgevingen van voor 4juli dat het al goedgekeurd was maar gewoon niet op de lijst stond dus pas echte zever was... En zo waren er best wel veel.
Het is duidelijk dat het process uit verschillende testen/certificaten bestaat. De hoofdtest zal in juni wel voltooid geraakt zijn en die is ingediend bij Synergrid. Waarop Synergrid dan nog extra documenten van een andere test vraagt.

Het is duidelijk dat het process uit verschillende testen/certificaten bestaat. De hoofdtest zal in juni wel voltooid geraakt zijn en die is ingediend bij Synergrid. Waarop Synergrid dan nog extra documenten van een andere test vraagt.
Dat het ingediend was bij synergrid en de procedure gestart was, wil ik zeer zeker geloven. Maar dat is niet wat hier en elders verkondigd werd... Er werden hier berichten gedeeld van verkopers/importeurs dat het wel al gehomologeerd was (dus procedure afgerond) maar het gewoon nog niet op de lijst stond.

Ff een bloemlezing.
19 juni:
Klopt waarschijnlijk niet, maar goed:
Er zijn toch wel erg veel berichten die wijzen op homologatie van de Marstek "deze week".

Het lijkt me toch wel waarschijnlijk dat al die rook ergens vuur betekent. In de figuurlijke zin dan. Want mijn Marstek staat in mijn huis.

20 juni:
Nog een andere website die ook meld dat de Marstek in gehomologeerd zou zijn. Die spreekt wel van 1-2 weken voordat ze op de lijst komt. Het zou mij zelfs niet verbazen als het een maand duurt voor ze op de lijst komt in zo'n logge organisaties.

21juni:
Off Grid Supply claimt dit nu ook in hun Facebook advertenties, dat is dan al de derde partij. Zou het deze keer dan toch écht volgende week op de lijst staan 😂

30juni:
Sinds 16 juni zou ze gehomologeerd zijn volgens de importeur. Hopelijk verschijnt ze dan ook binnenkort officieel op de lijst.

Toch wel absurd dat eerst de halve wereld mag verkopen, niemand houdt ze tegen.

Dan moet Melissa de regelgever verplichten het goed te keuren via regelaanpassing politiek erdoor te duwen.

Dan blijft Synergrid met de voeten slepen.

In wat voor een omgekeerde wereld leven we eigenlijk ? Schaf Synergrid dan gewoon af als het zo moet lopen.

Dan moet Melissa de regelgever verplichten het goed te keuren via regelaanpassing politiek erdoor te duwen.

In wat voor een omgekeerde wereld leven we eigenlijk ? Schaf Synergrid dan gewoon af als het zo moet lopen.
Euh, ofwel verwoord je het heel slecht of je stelt het fout voor.

Ik heb de tijdslijn hier eerder al eens gepost:
14/02/2024: Synergrid stelt voor om de richtlijnen aan te passen met tekstvoorstel en publieke consultatie.
19/06/2024: Wijzigingen gefinaliseerd en voorgelegd aan de 3 gewesten
17/10/2024: Alles goedgekeurd door VREG, fabrikanten kunnen homologatie indienen, geen sprake van aanmeldingsplicht
17/03/2025: Publicatie lijst gehomologeerde toestellen door synergrid en start verkoop. Nog steeds geen sprake van aanmeldingsplicht.
04/04/2025: Opeens toch aanmeldingsplicht en ff ballonnetje oplaten dat zelfs al reeds gehomologeerde toestellen (die dus al verkocht werden) mogelijks niet meer toegelaten zullen zijn in de toekomst. Terwijl je deze tot op vandaag gewoon kunt kopen, deze op de gehomologeerde lijst staan en je ze dus mogelijks in de toekomst niet meer moogt gebruiken omdat politiekers opeens het licht zien.
17/04/2025: Gehomologeerde toestellen mogen gebruikt worden.
Dus Synergrid (wat uiteindelijk een Belgische/federale organisatie is) heeft zelf voorgesteld de regelgeving aan te passen om plug-in batterijen toe te laten. Dan is dit voorgelegd aan alle 3 de gewesten, die ermee akkoord gegaan zijn (dus inclusief het feit dat p1-meter niet als sturing mocht gebruikt worden). Dit was nog voor de verkiezingen, dus goedkeurend minister in Vlaanderen was nog Demir.

De regelgeving van Synergrid is uiteindelijk ook simpel. De homologatie dient voor Belgische verkopers en Belgische gebruikers. Je kan evengoed andere rommel in China bestellen dat je hier niet moogt gebruiken. Daar kan Synergrid ook niks aan doen, zij bepalen enkel regels voor België; zowel langs gebruiker als verkoper kant. Maar de dingen die sinds 17 maart op de lijst staan (of sindsdien toegevoegd werden) zijn ook de enige dingen die je legaal in België als verkoper moogt verkopen; of als gebruiker moogt gebruiken.

Alles was in kannen en kruiken toen De Praetere zich ging moeien, 2 weken nadat de verkoop mocht en 2 weken voor ze in gebruik mochten genomen worden. Opeens extra regelgeving erbij, aanmeldingsplicht, en ze ging ook nog eens federaal een ballonnetje oplaten om te beperken tot 800W.

En pas later, ergens in mei is ze inderdaad pas in gang geschoten na veel mails en vragen (zowel van burgers als in het parlement) hierover: https://www.vlaamsparlement.be/nl/p...ommissievergaderingen/1903008/verslag/1904929

Probleem ligt hem dus bij de regeringen die alles gewoon goedgekeurd hebben hé. Niet bij Synergrid. En Depraetere is nu ook niet opeens onze reddende engel; er werd al over gesproken in het parlement door andere partijen ook. Ze heeft vooral een toegift gedaan omdat er ook veel kritiek was op het bovenstaande en hoe ze haar opeens moeide voor iets dat eigenlijk al veel eerder beslist was.

Ik heb toch de indruk dat de "installatie" lobby in belgie redelijk machtig is. Als je ziet wat de regelgevingen zijn voor elektrische installaties in andere landen en dat vergelijkt met de onze kan ik niet anders dan vaststellen dat we in belgie overdreven steng zijn en dan vooral op punten waar installateurs wel voordeel uit halen.

Terug
Bovenaan