Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik heb toch de indruk dat de "installatie" lobby in belgie redelijk machtig is. Als je ziet wat de regelgevingen zijn voor elektrische installaties in andere landen en dat vergelijkt met de onze kan ik niet anders dan vaststellen dat we in belgie overdreven steng zijn en dan vooral op punten waar installateurs wel voordeel uit halen.
Hangt er vanaf met welke landen je vergelijkt natuurlijk.

Als we enkel nog maar naar een deel van de EU kijken, dan zijn plug-in apparaten nog steeds verboden in Zweden en Hongarije.
In Oostenrijk op bepaalde plaatsen mag het enkel geplaatst worden door een erkend installateur.
In Spanje & Frankrijk mogen plug-in panelen of batterijen niet injecteren op het net. Daardoor moet je verplicht laten installeren door een erkend installateur en een "zero-discharge device" toevoegen.

Bron: https://www.solarpowereurope.org/pr...lug-in-solar-pv-a-fast-emerging-solar-segment
Vanaf p36 een mooi overzichtje per land.

Bericht van Marstek.

Bijlagen

• Screenshot_2025-07-18-18-04-41-01_efce0c7f94e692d6582c5d6fbeda718a~2.jpg
    Screenshot_2025-07-18-18-04-41-01_efce0c7f94e692d6582c5d6fbeda718a~2.jpg
    269 KB · Weergaven: 42
Bericht van Marstek.
Blijft toch een bizarre zaak en vanuit "officiële" kanalen blijft het heel stil als mensen vragen welke partijen dan dé erkende verkopers zijn.

Het enige dat ik kan bedenken dat wat steek houdt is dat Marstek Energy GmbH een "exclusief" contract heeft met de Chinezen om het product in Europa te verdelen maar dat de Chinezen via andere wegen toch containers naar Europa sturen. En dat ze bij Marstek Energy GmbH nu een probleem hebben omdat support/garantie voor toestellen waar ze geen marge op konden pakken nu bij hun komt.

Pure speculatie uiteraard.

Bericht van Marstek.

Gans die Marstek plug in batterij affaire is ergens toch een stinkend boeltje. Verkoop van batterijen die 3 maand na datum nog steeds niet op het Belgische net mogen gebruikt worden. Gecounterd met al verschillende berichten die rondgaan (al dan niet van externe verkopers) dat de batterij goedgekeurd zou zijn maar eind juli nog steeds onvindbaar in de synergrid lijst. En nu officieel bericht van Marstek EU / Duitsland van grijze import waar ze geen garantie & support op willen geven. :laugh:

Gans die Marstek plug in batterij affaire is ergens toch een stinkend boeltje. Verkoop van batterijen die 3 maand na datum nog steeds niet op het Belgische net mogen gebruikt worden. Gecounterd met al verschillende berichten die rondgaan (al dan niet van externe verkopers) dat de batterij goedgekeurd zou zijn maar eind juli nog steeds onvindbaar in de synergrid lijst. En nu officieel bericht van Marstek EU / Duitsland van grijze import waar ze geen garantie & support op willen geven. :laugh:
En dan zwijgen we nog van de Oorverdovende stilte van de MARSTEK gang die hier vroeger ronddwaalde!

En dan zwijgen we nog van de Oorverdovende stilte van de MARSTEK gang die hier vroeger ronddwaalde!
Ik denk dat dat vooral komt omdat post worden verwijderd door moderators en mensen zijn geband geweest, als er over Marstek gebabbeld wordt.

Zelf kijk ik af en toe wel eens naar tweakers over de Marstek batterij en daar zijn toch veel positieve reviews te vinden. Uiteraard in Nederland, want daar is het geen probleem.

Ik vind het vooral een stinkend boeltje hoe die homologatie proces is. Homewizard is daar ook al een paar keer op terug gekomen. Nu is het daar ook weer oktober geworden. Volgens mij worden die daar serieus van het kastje naar de muur gestuurd.

Laatst bewerkt:
Ik vind het vooral een stinkend boeltje hoe die homologatie proces is. Homewizard is daar ook al een paar keer op terug gekomen. Nu is het daar ook weer oktober geworden. Volgens mij worden die daar serieus van het kastje naar de muur gestuurd.
Verklaar u nader. Er zijn andere bedrijven die dezelfde procedure succesvol doorlopen hebben. En die al sinds dag1 op de lijst staan (17 maart).
Lijkt mij eerder een probleem met de bedrijven die de informatie over de homologatieprocedure niet goed overlopen hebben (zie vorige pagina, heb ik daar ook al gelinked) en voor bedrijven/resellers een stinkend boeltje hoe die marketing gewijs voorlopen op de feiten.

Homewizard ook trouwens, zowel in het verleden als nu ook alweer. Die oktober is geen zekerheid, toch pakken ze ermee uit. Zie ook wederom vorige pagina, heb al uiteengezet vanwaar die oktober komt en hoe dat geen zekerheid is.
Al zie ik dat ze hun blogpost al stealth aangepast hebben (in de afgelopen week, na initiëel plaatsen ervan), en de pagina uit de helpdesk waar ik vorige week naar verwees alweer verwijderd hebben. Dus ze hebben zelf ook al wel door dat ze toen fout waren. Nu staat het er tenminste bij in de blogpost dat ze hun op 1 enkel artikel in een krant baseren.

Verklaar u nader. Er zijn andere bedrijven die dezelfde procedure succesvol doorlopen hebben. En die al sinds dag1 op de lijst staan (17 maart).
Lijkt mij eerder een probleem met de bedrijven die de informatie over de homologatieprocedure niet goed overlopen hebben (zie vorige pagina, heb ik daar ook al gelinked) en voor bedrijven/resellers een stinkend boeltje hoe die marketing gewijs voorlopen op de feiten.

Homewizard ook trouwens, zowel in het verleden als nu ook alweer. Die oktober is geen zekerheid, toch pakken ze ermee uit. Zie ook wederom vorige pagina, heb al uiteengezet vanwaar die oktober komt en hoe dat geen zekerheid is.
Al zie ik dat ze hun blogpost al stealth aangepast hebben (in de afgelopen week, na initiëel plaatsen ervan), en de pagina uit de helpdesk waar ik vorige week naar verwees alweer verwijderd hebben. Dus ze hebben zelf ook al wel door dat ze toen fout waren. Nu staat het er tenminste bij in de blogpost dat ze hun op 1 enkel artikel in een krant baseren.
Ik staat ook maar langs de zijlijn, dus heb niet veel feiten. Zal ook wat bevooroordeeld zijn door eigen ervaringen.

Als ik het zo wat hoor doet mij het denken hoe het is gegaan bij mijn inschrijvingen van moto en auto.
Je brengt de papieren binnen, vervolgens maakt de DIV fouten.
Dan bel je met die diensten om te vragen wat het probleem is en wat ze nog extra nodig moeten hebben.
Waardoor ik mijn moto 3x heb moeten inschrijven en mijn auto 2x.
Uiteindelijk heb ik de zaken zelf gemarkeerd wat er fout is en wat ze moeten aanpassen.

Achteraf krijg je dan te horen dat ik van de 5 personen waar ik contact mee had van de DIV dienst, verkeerde info heb gekregen en dat het geen wat de verzekeringskantoor in begin had doorgestuurd correct was.
Moto is na 3x nog steeds niet 100% oké, maar ik heb het opgegeven.

Dus kan me perfect voorstellen dat veel van die bedrijven al veel hebben gemaild met de vraag, wat ze dan precies moeten doen en achteraf blijkt dat het niet correct of onvoldoende is.

Ik had toch begrepen dat er verschillende bedrijven overtuigd waren dat aansturing via P1 meter mocht. Achteraf bleek dan voor hun dat het niet het geval is. Ik zou er dan ook weer niet van verschieten dat daar veel twijfel is gezaaid, door verkeerde info.

Zoals je zegt vind ik de communicatie ook verrassend dat ze zeggen dat het wel is en dat het achteraf blijkt van niet.
Ik schat de kans dan ook groot in dat ze wel positief nieuws hebben gehad, maar toch achteraf is ingetrokken omdat ze toch nog iets moeten hebben.
Waarmee ik ze nu ook niet wil goed praten.

Laatst bewerkt:
Ik had toch begrepen dat er verschillende bedrijven overtuigd waren dat aansturing via P1 meter mocht. Achteraf bleek dan voor hun dat het niet het geval is. Ik zou er dan ook weer niet van verschieten dat daar veel twijfel is gezaaid, door verkeerde info.
Welke bedrijven? HomeWizard bijvoorbeeld heeft dat heel duidelijk in hun blogpost van 15 april gezet dat dit niet toegestaan was.

Het volgende heb ik, als leek en zonder ook maar enig contact met synergrid, op minder dan 5min gevonden op hun site (en ik zal het allemaal in het Engels posten, ook in Nederlands en Frans voorhanden maar ik vermoed dat Engels voor internationale fabrikanten hetgeen is dat zij gaan bekeken hebben):
  • De leidraad voor homologatie, specifiek voor plug & play en gepubliceerd in november 2024. Hier staat ook een rechtstreeks e-mail adres in voor indien men vragen heeft.
  • Daarin wordt gelinked naar alles dat nodig is, inclusief een Excel bestand (met een verschrikkelijke layout :puke:) dat dient ingevuld te worden. Daarin staat duidelijk dit:
    OIj5CKd.png
  • In de leidraad wordt gelinked naar de technische vereisten C10/11 waarnaar verwezen wordt in de Excel (zie screenshot hierboven). 4.1.7 Small power-generating plant beschrijft de small power-generating plant waar deze onder vallen en dus moet er gekeken worden naar 7.11.2.1 Requirements for a small power-generating plant en dat stelt duidelijk dat het een enfluri-sensor moet zijn. Wat ook zo staat in de Excel.
Sure, typische bureaucratie-zever en documenten met een opmaak die totaal niet overzichtelijk is. Maar ook niet onoverkomelijk want het is andere bedrijven probleemloos gelukt. Zelfs met 3rd party enfluri sensors zoals de shelly, of hun eigen enfluri sensor; want zo staan er ook al van dag 1 plug-in batterijen op de lijst.

Welke bedrijven? HomeWizard bijvoorbeeld heeft dat heel duidelijk in hun blogpost van 15 april gezet dat dit niet toegestaan was.

Het volgende heb ik, als leek en zonder ook maar enig contact met synergrid, op minder dan 5min gevonden op hun site (en ik zal het allemaal in het Engels posten, ook in Nederlands en Frans voorhanden maar ik vermoed dat Engels voor internationale fabrikanten hetgeen is dat zij gaan bekeken hebben):
  • De leidraad voor homologatie, specifiek voor plug & play en gepubliceerd in november 2024. Hier staat ook een rechtstreeks e-mail adres in voor indien men vragen heeft.
  • Daarin wordt gelinked naar alles dat nodig is, inclusief een Excel bestand (met een verschrikkelijke layout :puke:) dat dient ingevuld te worden. Daarin staat duidelijk dit:
    OIj5CKd.png
  • In de leidraad wordt gelinked naar de technische vereisten C10/11 waarnaar verwezen wordt in de Excel (zie screenshot hierboven). 4.1.7 Small power-generating plant beschrijft de small power-generating plant waar deze onder vallen en dus moet er gekeken worden naar 7.11.2.1 Requirements for a small power-generating plant en dat stelt duidelijk dat het een enfluri-sensor moet zijn. Wat ook zo staat in de Excel.
Sure, typische bureaucratie-zever en documenten met een opmaak die totaal niet overzichtelijk is. Maar ook niet onoverkomelijk want het is andere bedrijven probleemloos gelukt. Zelfs met 3rd party enfluri sensors zoals de shelly, of hun eigen enfluri sensor; want zo staan er ook al van dag 1 plug-in batterijen op de lijst.
Kan met herinneren op het nieuws dat het werd gezegd.

Zoals je aangeeft met uw link is dat een post van 15 april 2025. 2 dagen voordat je plug&play batterijen mag gebruiken in België.

De aanvragen mochten ingediend worden op 17 oktober 2024, dus homewizard en andere bedrijven zullen daar wel direct op gesprongen zijn, gok ik. Ongetwijfeld zullen die voor oktober al hebben gezocht en contact hebben gehad.
Het is ook vreemd dat ze een leidraad in november 2024 maken, terwijl je in oktober de aanvragen al kunt indienen. Normaal zou die er al moeten zijn voordat je de aanvragen kunt indienen. Geeft voor mij ook aan dat het onduidelijk was.

Net voor 17 april werden verschillende homologaties dan weerhouden, omdat aansturing via P1 niet mag. Op het nieuws zeiden ze dan dat het hieromtrent onduidelijk was, alsook waarom ze dan allemaal op het laatste moment afkeuren en al niet in een vroeger stadium melden. (Zie u link van homewizard)
Toen kwam Melissa nog zeggen dat ze snel moeten zorgen dat het word aangepast. Want ze snapt de frustratie.

Nu weet ik niet welke infobronnen dat ze op die moment hadden. Ik zou er dus ook niet van verschieten dat ze in 2024 verkeerde info hebben gekregen, omdat de diensten het zelf niet goed weten en er minder/moeilijker info te vinden was.

Ongetwijfeld zullen er ook batterijen zijn uitgekomen die standaard of totaal niet voorzien zijn met een P1 meter, die hadden dan geen probleem. Ben dus niet verwonderd dat er op dag 1 wel batterijen zijn gehomologeerd.

Laatst bewerkt:
Kan met herinneren op het nieuws dat het werd gezegd.

Zoals je aangeeft met uw link is dat een post van 15 april 2025. 2 dagen voordat je plug&play batterijen mag gebruiken in België.

De aanvragen mochten ingediend worden op 17 oktober 2024, dus homewizard en andere bedrijven zullen daar wel direct op gesprongen zijn, gok ik. Ongetwijfeld zullen die voor oktober al hebben gezocht en contact hebben gehad.
Het is ook vreemd dat ze een leidraad in november 2024 maken, terwijl je in oktober de aanvragen al kunt indienen. Normaal zou die er al moeten zijn voordat je de aanvragen kunt indienen. Geeft voor mij ook aan dat het onduidelijk was.

Net voor 17 april werden verschillende homologaties dan weerhouden, omdat aansturing via P1 niet mag. Op het nieuws zeiden ze dan dat het hieromtrent onduidelijk was, alsook waarom ze dan allemaal op het laatste moment afkeuren en al niet in een vroeger stadium melden. (Zie u link van homewizard)
Toen kwam Melissa nog zeggen dat ze snel moeten zorgen dat het word aangepast. Want ze snapt de frustratie.

Nu weet ik niet welke infobronnen dat ze op die moment hadden. Ik zou er dus ook niet van verschieten dat ze in 2024 verkeerde info hebben gekregen, omdat de diensten het zelf niet goed weten en er minder/moeilijker info te vinden was.

Ongetwijfeld zullen er ook batterijen zijn uitgekomen die standaard of totaal niet voorzien zijn met een P1 meter, die hadden dan geen probleem. Ben dus niet verwonderd dat er op dag 1 wel batterijen zijn gehomologeerd.
Ik kan het mij niet herinneren. En ook niet dat dit hier in de thread ooit vermeld werd.

Verder heel veel speculatie. Je gokt dat HW er wel direct opgesprongen is, maar dat weet je niet. Ze hebben op 19 november aangekondigd dat het naar België komt, als ze er zo zouden opspringen, dan zou ik dat nieuwsbericht een maand eerder verwacht hebben...

Zo vreemd is het niet hoor, dat die leidraad van november is. Op 17/10 werd dit nieuwsbericht gepubliceerd met ook alle nodige informatie in. Leidraad kan idd 2 weken later gevolgd zijn omdat ze veel vragen gekregen hadden zodat ze het daarin gegoten hebben, of het is gewoon de laatste versie. Hun lijsten overschrijven ze bijvoorbeeld ook telkens met gewoon vermelding van de datum van die editie.

Wederom speculatie. Toon eens aan dat die allemaal net ervoor weerhouden waren. Van wat jij hier beweert dat ze in het nieuws zeiden dat het onduidelijk was, vind ik niets terug in de geschreven media hoor. Dat homewizard pas dan liet weten dat het niet mocht, is ook geen bewijs. Neem dit artikel uit DS van 16 april. Nergens wordt gezegd dat het onduidelijk is, enkel dat het niet mag. HomeWizard zegt zowel in dat artikel als in de blogpost van dezelfde periode: "Homewizard werkt nog aan het certificeren van zijn aparte meter, die het mogelijk moet maken om de batterij toch aan te sluiten.". Dat is al meer dan 3maand geleden, en toen waren ze er dus al mee bezig. Het kan aan Synergrid liggen, maar de kans is even groot dat het probleem bij HW ligt hoor. Ook in De Tijd (betalend artikel) komt enkel HW aan het woord. Dus ik vraag mij nog altijd af wat al die bedrijven zijn waarover je het hebt.
En Depraetere heeft nog al zever uitgekraamd hoor. Zie vorige pagina voor wat ze in het Vlaams Parlement erover zei, in mei pas ergens. Bij deze een fragment:
Specifiek betreffende de stekkerbatterijen was er bij de technische voorschriften van Synergrid nog een bepaling die eenvoudige toepassing ervan in de weg stond. Daar heb ik heel wat mails en vragen rond gekregen. Dat ging over het gebruik van de P1-poort van de digitale meter. Daar kwamen heel wat vragen over. Ik heb dat onmiddellijk gesignaleerd bij Synergrid, en zij hebben dat ook meteen aangepast.
Synergrid heeft toen niks aangepast. En de vragen die ze kreeg, waren van consumenten die het onduidelijk vonden. Zie bv ook Tweakers waar meerdere mensen het antwoord op hun vraag van het kabinet gepost hebben.

Hoe bedoel je, verkeerde info en je weet niet welke infobronnen ze hadden? De technische vereisten zijn een officiëel document van synergrid waar elke revisie moet gedateerd worden. Dus je weet het wel, die documentatie bestaat van 17 oktober.

Dusja, ik zie hier heel veel speculatie en vingerwijzen naar synergrid. Het kan zijn dat het in sommige gevallen zo gebeurd is hé, daar niet van. Maar ik heb hier al meer bedrijven (zowel producenten als resellers) grote fouten zien maken in communicatie. Dus dan ga ik eerder denken dat daar iets stinkt dan langs de kant van synergrid hoor. Die bedrijven willen gewoon verkopen. En HomeWizard hoort daar zeker bij.

Ik zag deze onlangs passeren,
1800 euro
16.1kWh opslag

Seplos BMS dus niet echt een idee hoe performant die BMS is maar het geheel is wel heel scherp geprijsd.
Stel nu dat je 10 jaar garantie op krijgt dan lijkt het mij wel een goeie deal.
Je installeert het wel enkel op de gelijksvloers van het kreng weegt 120 kg.
Dat is wel zeer scherp geprijsd, dat is bijna aan 100€/kWh.. terwijl de marstek net onder de 300 duikt (~275€/kWh)

Maar dit is wel enkel de batterij + BMS, maar geen omvormer. Dit moet er dan wel nog bij. maar zelfs losse batterijen gaan zo laag niet in prijs/kWh

Dat is wel zeer scherp geprijsd, dat is bijna aan 100€/kWh.. terwijl de marstek net onder de 300 duikt (~275€/kWh)
Vergeet niet dat je nog een omvormer, kabels, smartmeter, keuring, ... nodig hebt voor die batterij. Dus eens geïnstalleerd zal die kWh prijs wel nog omhoog. Maar tzal wel nog steeds goedkoper zijn denk ik.

Ik zag deze onlangs passeren,
1800 euro
16.1kWh opslag

Seplos BMS dus niet echt een idee hoe performant die BMS is maar het geheel is wel heel scherp geprijsd.
Stel nu dat je 10 jaar garantie op krijgt dan lijkt het mij wel een goeie deal.
Je installeert het wel enkel op de gelijksvloers van het kreng weegt 120 kg.
Zeker scherp geprijsd. Seplos maakt de DIY kits (dus BMS, behuizing, ... eigenlijk alles zonder batterijen) dus alles zal afhangen van de kwaliteit van de batterijen. Die specifieke DIY kit is al ettelijke jaren oud, dus ervaringen daarmee zijn wel te vinden online.

Terug
Bovenaan