Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

We zijn aan het bekijken om een slimme thuisbatterij te installeren en heb volgende offerte ontvangen

Sonnenbatterie 10 -11 Capacity - Power 4,6 kW met plaatsing, activatiekost sturing enz 10.597 EUR

We zouden dan ook een warmtepompboiler Giacomini HPWSBE127 270 liter SEG integrated er bij nemen, kosten met plaatsen en afbraak oude boiler: 3761,99 EUR

Ons verbruik in 2024 afname 3074 kWH, injectie 3432,147 kWH. Verwarming en warm water op stookolie. Geen elektrische auto, praktijk ruimte wordt verwarmd met elektriciteit. Er is altijd iemand thuis door de dag.

Omdat ik technisch er te weinig van ken, enige bemerkingen?

Schitterende verkopers bij dat bedrijf. Ik begrijp nog altijd niet dat mensen dat kopen aan die prijzen.
Marges zijn ook gewoon niet normaal daar.

Na alles en iedereen betaald te hebben én belastingen betaald te hebben, nog 20% overhouden van de omzet als netto winst. Gek.

We zijn aan het bekijken om een slimme thuisbatterij te installeren en heb volgende offerte ontvangen

Sonnenbatterie 10 -11 Capacity - Power 4,6 kW met plaatsing, activatiekost sturing enz 10.597 EUR

We zouden dan ook een warmtepompboiler Giacomini HPWSBE127 270 liter SEG integrated er bij nemen, kosten met plaatsen en afbraak oude boiler: 3761,99 EUR

Ons verbruik in 2024 afname 3074 kWH, injectie 3432,147 kWH. Verwarming en warm water op stookolie. Geen elektrische auto, praktijk ruimte wordt verwarmd met elektriciteit. Er is altijd iemand thuis door de dag.

Tegen dat die batterij kapot is, zul je ze voor de helft terug verdiend hebben.

Wacht nog even op een gehomologeerde plug & play batterij

Hier sinds vandaag 26 zonnepannelen (11440Wp) en een batterij van net geen 10 kWh. De batterij + aansturing kwam op ongeveer 6,5k dus dan is 10,5k voor 4,6kW er wel zwaar over?

Hier sinds vandaag 26 zonnepannelen (11440Wp) en een batterij van net geen 10 kWh. De batterij + aansturing kwam op ongeveer 6,5k dus dan is 10,5k voor 4,6kW er wel zwaar over?
Let wel dat jij hopelijk een enkele hybride omvormer hebt en die kost dus verdeeld is onder je zonnepanelen en batterij.
Een batterij after the fact/zonnepanelen gaat altijd een meerkost hebben voor een extra omvormer en sturing (behalve als je niet nader genoemde plug-in batterijen koopt die veel goedkoper kunnen zijn per kWh)

dan is 10,5k voor 4,6kW er wel zwaar over?
Ik denk je het eerder (hopelijk) zo mag lezen:
10500 euro
10 kWh opslag
4,6 kW inverter vermogen

Het blijft nog altijd extreem duur uiteraard. Die verkoper is een halve oplichter.

Ik ben bezig met mijn eigen bedrijfje op te richten in deze branche en ben wat promo's aan het uitrekenen om op te starten.
Om je een gedacht te geven:
€5500 - inclusief alles
12,2 kWh netto bruikbare opslag (14,4 bruto)
5 kVA of 4 kW continue inverter vermogen

Omdat ik graag een vergelijk met de concurrentie, welke batterij & inverter heb je uiteindelijk voor gekozen aub?

Opteco zeker?

Ik denk je het eerder (hopelijk) zo mag lezen:
10500 euro
10 kWh opslag
4,6 kW inverter vermogen

Het blijft nog altijd extreem duur uiteraard. Die verkoper is een halve oplichter.

Ik ben bezig met mijn eigen bedrijfje op te richten in deze branche en ben wat promo's aan het uitrekenen om op te starten.
Om je een gedacht te geven:
€5500 - inclusief alles
12,2 kWh netto bruikbare opslag (14,4 bruto)
5 kVA of 4 kW continue inverter vermogen

Omdat ik graag een vergelijk met de concurrentie, welke batterij & inverter heb je uiteindelijk voor gekozen aub?
3 x SMA 3,2kWh storage
1 x Sunny Boy Smart Energy
1 x Sunny Home Manager

Kwam op 6,6k EUR en dan voor een goeie 11k EUR zonnepanelen + plaatsing, keuring, aanmelden.
Dus uw promo is competitief :p

SMA hybride systeem heeft een RTE van 92,8%, heel artikel op hun linked in met link naar het test-instituut en artikel.
Daarmee ook bekroond door onafhankelijken als het meest efficiënte systeem op de markt vandaag.

RTE is over-rated IMHO.

Wat is nu de praktische impact van een RTE van vb 90% vs 75% ? Dat is single trip efficiency van 97% vs 87%.

Bijna iedereen produceert veel meer met zijn panelen dan de grootte van de batterij --> RTE weinig impact.
Zolang je je batterij niet elke dag volledig leegtrekt, maakt het niet uit dat je een half kWh meer of minder zou hebben kunnen exporteren --> RTE weinig impact
En opportuniteitstkost gewijs, met injectie tarieven die zo goed als 0 zijn, maakt dat ook niks uit dat je wat kWh verspilt om je batterij te vullen. Iets met 0 waarde verspillen, maakt niet uit.

Is er iets dat ik mis ?

SMA hybride systeem heeft een RTE van 92,8%, heel artikel op hun linked in met link naar het test-instituut en artikel.
Daarmee ook bekroond door onafhankelijken als het meest efficiënte systeem op de markt vandaag.
Hoe vergelijkt zich dat met andere hybride omvormers?
Wat voor ontlaad en laad vermogens zijn hierbij in rekening gebracht?
Een thuisbatterij die niet voor netbalancering gebruikt wordt (en dus NOM - nul op de meter - draait) gaat gemiddeld zeer lage vermogens moeten leveren over lange tijd.

Als andere merken ook om en bij de 90% halen gaan die paar percentjes dat SMA misschien beter is natuurlijk niet per se de doorslag geven om voor het een of het andere te kiezen. Het is wel goed voor de marketing natuurlijk
:coolbrows:
.

Een niet nader genoemd AC gekoppeld plugin systeem lijkt hier rond de 75% RTE te zitten, wat toch wel wat minder is dan 0,928*0,928 ofte 86% .

Is er iets dat ik mis ?
Er is impact, maar zoals je zegt hangt die af van peanuts en zal het misschien max een paar tientallen euro per jaar zijn.

Hetzelfde kan je zeggen over alle soorten efficiënties natuurlijk, bvb van een gasketel of een warmtepomp. Veel kleine beetjes tellen soms op tot iets groot, en soms wordt dat wel relevant.

Ecologisch gezien is een hogere efficiëntie natuurlijk alleen maar aan te moedigen.
Als dat dan ook economisch kan bereikt worden is iedereen blij.

Yep, heb ondertussen ook al afspraken met andere installateurs
Doe je jezelf aub een groot plezier en zeg die afspraken af... allemaal tijdsverlies. Wacht gewoon nog heel even af en schaf u dan een Plug-in batterij aan voor een fractie van de prijs/kWh: een investering die je effectief kan terugverdienen in tegenstelling tot zo'n installatie waar alleen het installatiebedrijf op verdient.

En als je ze toch laat langskomen laat je dan aub ook niet wijsmaken dat je 10+kWh opslag nodig hebt oid. Voor de meeste mensen is 4-5kWh sweetspot, al de rest krijg je het halve jaar niet vol en de andere helft van het jaar niet leeg (met enige zin voor overdrijving).

Terug
Bovenaan