Daar gebeurt gewoon niks mee. Als je ziet hoe weinig fors ze al zijn om terugdraaiende tellers buiten te duwen en de juridische farcen daar al rond geweest zijn, ben ik redelijk zeker dat er niks gebeurt met niet-aangegeven PV installaties. Overigens is het ook zo goed als onmogelijk om een niet-aangemelde PV installatie met analoge teller op te sporen aangezien de teller ... analoog is. Je moet al een teller die op 10000kwh staat jaren aan een stuk naar 0 duwen denk ik voor ze het via via via via zouden doorhebben. En dan nog.
Als je 5000 verbruikt en 4000 zelf produceert en je analoge teller gaat nog mooi 1000 per jaar boven, ik zou niet weten hoe ze je panelen zouden kunnen kennen. En als je naar digitale meter switcht, meld je alles mooi en zeg je dat ze er recent liggen. Worst case heb je paar 100 euro boete en nog altijd geld geprint.
Zou me zelfs niet verwonderen dat er gevallen zijn van niet-aangegeven installaties bij Fluvius die somehow een premie gekregen hebben in het verleden wegens administratieve quirks.
2 voorbeeldjes uit mijn omgeving.
1) Mijn schoonbroer, notoir foefelaar, heeft een oude boerderij gekocht met een teller die bij wijze van spreken op 99999 stond. Dak volgelegd (intentioneel gefoefel - dat wel) met PV (geen idee hoeveel vermogen, maar het lijken veel panelen, zou me niet verwonderen dat hij boven de 10kW zit zonder het aan te geven). Hij heeft daar verbouwt: zijn eigen huis, 2 appartementen en een airbnb. Alles op warmtepompen en paar laadpalen (dus daar wordt wat verbruikt als de panelen niet werken). Allemaal op dezelfde teller. Zijn plan is om de teller te vervangen als 0 in beeld komt door Fluvius te melden dat hij kapot. En elk jaar is het op de kerstfeesten 'hihi, mijn teller draait nog mooi terug'. En als ik vertel over de P1 dongle en solar charging en batterij is het 'hihi, het net is mijn batterij'. Eigenlijk print die 20-30 cent per kwh dat hij produceert met een installatie die >10000kwh produceert en 0 prosumententarief. Goed geld printen.
2) We hebben onze PV panelen in oktober zelf gelegd met het idee 'er is toch geen zon, we kunnen op het gemak alles in orde brengen'. Voor de aansluiting op elektriciteit hebben we een elektricien laten komen. Die had die ook gewoon aan gezet (zonder we het wisten - we hadden toen nog geen P1 meter). De keuring was ergens eind november en alles was in orde en die keurder zei 'laat ze maar aan staan' (wat eigenlijk ook niet mag bleek achteraf). Ik heb ze dan pas aangemeld eens ik alle papieren en zo had en tijd had om alles in te dienen (kerstvakantie). Heeft dan nog maanden geduurd voor de melding in orde was. Denk dat die pas in maart of april door de melding waren. En dan plots een terugbetaling vanaf de eerste dag dat er injectie geweest is (tot in oktober dus tot mijn verbazing).
Om maar te zeggen, Fluvius doesn't give a *** of gives a *** maar is niet sterk genoeg om iets af te dwingen.
Moesten ze er echt van wakker liggen, zouden ze het wel anders organiseren.