Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Opgenomen in hun verfoeilijke Excel maar vergeten op te nemen in hun "plug & play" pdf editie 23.06.2025 waar hun hoofdpagina naar verwijst.De Zendure Hyper 2000 plug-in batterij staat sinds vandaag op de Synergrid lijst met homologatiedatum 11/6/2025. Goedgekeurd met Shelly Pro 3 EM. Er zit dus wel een week of twee tussen goedkeuring en publicatie daarvan.

Hier te vinden dus:Publieke consultatie (24/06-24/07) voor amendement C10/11 - Toelaten gebruik P1 poort als alternatief voor een EnFluRi sensor.
De Synergrid commissie CE10 heeft een voorstel voor amendement op het technisch voorschrift C10/11 (aansluiting decentrale productie-installaties) uitgewerkt om voor kleine productie-installaties het gebruik van de data van de P1 poort van de digitale meter van de distributienetbeheerder toe te laten, als alternatief voor een EnFluRi sensor.
De consultatieperiode loopt gedurende 1 maand, van dinsdag 24 juni 2025 tot en met donderdag 24 juli 2025 om 17h.
Correct, zolang dat voorstel niet geweigerd wordt. De Marstek zou volgende week op lijst moeten komen (16/06 zou hij gehomologeerd zijn)Dus hier nog enkele maanden op wachten, de homologatie van de Maretsk (zou voor heel binnenkort zijn?) en we kunnen hem legaal gebruiken via de P1 poort?
Zal er ook van afhangen hoe Synergrid omgaat met homologaties die eerst met een enfluri sensor gebeurd zijn. Ik zou het logisch vinden als ze gewoon de voorwaarde van de sensor schrappen of P1-meter toevoegen; maar de kans bestaat dat er een nieuwe homologatie gaat nodig zijn. Het zou mij alleszins niet verbazen dat synergrid voor de niet-logische oplossing gaatCorrect, zolang dat voorstel niet geweigerd wordt. De Marstek zou volgende week op lijst moeten komen (16/06 zou hij gehomologeerd zijn)Dus hier nog enkele maanden op wachten, de homologatie van de Maretsk (zou voor heel binnenkort zijn?) en we kunnen hem legaal gebruiken via de P1 poort?

De kans lijkt mij inderdaad groot dat er nieuwe homologatie gaat moeten gebeuren.Zal er ook van afhangen hoe Synergrid omgaat met homologaties die eerst met een enfluri sensor gebeurd zijn. Ik zou het logisch vinden als ze gewoon de voorwaarde van de sensor schrappen of P1-meter toevoegen; maar de kans bestaat dat er een nieuwe homologatie gaat nodig zijn. Het zou mij alleszins niet verbazen dat synergrid voor de niet-logische oplossing gaat![]()
Als je gewoon de thread hier doorbladerd zijn er al verschillende voorbeelden gekomen van kapotte batterijen en ook zelfs brand bij mensen met een vaste installatie. Die dus door een installateur geplaatst is en gekeurd was...
Lijkt mij eerder op een versleten stopcontact, het ziet er al een ouder stopcontact uit ook.
De stekker lijkt me vrij in orde en het smeltpunt ligt eerder in het stopcontact. De socket is er ook half uit. Zulke dingen gaan we nog vaak zien.
Kan ook niet anders met het niveau in die FB-groepen. Het is wachten tot iemand die batterijen inplugt op een verdeelstekker.
De bedoeling van de Vlaamse Nutsregulator (VNR, voorheen Vreg) was om daarmee gebruikers aan te zetten tot een efficiënter gebruik van het elektriciteitsnet. Dat is belangrijk om de komst van steeds meer elektrische wagens en warmtepompen op te vangen. Als al die apparaten op piekmomenten aan vol vermogen laden, zijn veel meer investeringen in het elektriciteitsnet nodig, dan als dat verbruik wordt gespreid.
Dat doel lijkt wel bereikt, besluit de VNR uit een studie van de UGent. Daarin staat dat de gemiddelde maandpiek van een gezin in Vlaanderen 4,1 kilowatt bedraagt. De helft van de gezinnen zit tussen 3 en 5 kilowatt. Na de invoering van het capaciteitstarief daalde het afgenomen piekvermogen met 3 procent of 122 watt. Voor gezinnen met een elektrische wagen was er zelfs een daling met 5 procent of 319 watt zichtbaar, onder meer omdat die mensen het laden van hun auto meer afstemden op hun zonnepanelen. Een daling van het piekverbruik door dergelijke grote verbruikers was net de bedoeling. Ook wie een batterij in huis heeft, kent minder pieken. Voor eigenaars van een warmtepomp worden minder grote piekreducties vastgesteld.
Dat lijkt me nu ook wel. Ik denk niet dat ze heel het capaciteitstarief hebben opgezet om 300 watt aan peakshaving te verkrijgen...
Zie ik dit nu fout of is een daling van 3 tot 5 procent op het piekvermogen van voor de invoer een totaal non-resultaat?
Exact, dus het cijfer van hierboven (3 tot 5%, wat inderdaad al een peulschil is) leidt op niveau van de transformatoren tot een nog kleinere afname van de piekbelasting.Dat lijkt me nu ook wel. Ik denk niet dat ze heel het capaciteitstarief hebben opgezet om 300 watt aan peakshaving te verkrijgen...
Ik denk dat het ook belangrijk is hoe die pieken gespreid zijn, aka de totale piek op het net (hoewel je beter lokaal gaat kijken op niveau van transformatoren etc.?). Het gemiddelde zegt hier volgens mij niets naar netbelasting toe, dat gaat je enkel iets kunnen zeggen over de financiële kant van de zaak, toch?
Dan is het geen plug-in batterij meer en is een keuring nodig.Ik was me ook al aan het afvragen of een vaste verbinding (dus stekker en stopcontact verwijderen) niet veiliger zou zijn. Weet alleen niet of dat mag en of er achter het stopcontact genoeg draad zit. Ik zou over het gat in de muur perfect een zekeringskastje met bijhorende automaat en energiemeter (16A is hier genoeg) kunnen zetten.
Mag niet. Als je de batterij rechtstreeks aansluit wordt die gezien als onderdeel van je elektrische installatie en moet je dus (minstens) een keuring laten uitvoeren zoals LSDsmurf al aangeeft.Ik was me ook al aan het afvragen of een vaste verbinding (dus stekker en stopcontact verwijderen) niet veiliger zou zijn. Weet alleen niet of dat mag en of er achter het stopcontact genoeg draad zit. Ik zou over het gat in de muur perfect een zekeringskastje met bijhorende automaat en energiemeter (16A is hier genoeg) kunnen zetten.