Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik versta dat je strakker dan strak wil zijn qua regelgeving, maar ik niet.
Goed voor u, zoals ik al meermaals gezegd heb mag iedereen doen wat ze willen. Zaken aanraden die illegaal zijn, is net iets anders. En trouwens tegen de regels van dit forum.

Goed voor u, zoals ik al meermaals gezegd heb mag iedereen doen wat ze willen. Zaken aanraden die illegaal zijn, is net iets anders. En trouwens tegen de regels van dit forum.

En waar heb ik mensen aangeraden om illegaal te doen ? Ik heb enkel gezegd dat 'we kunnen aanmelden zonder te liegen' wanneer de Marstek op de lijst staat. Which is a true statement voor de Marstek eigenaars, want nu kunnen ze enkel een andere selecteren dan ze hebben en zijn ze per definitie aan het liegen.

Ik heb enkel gezegd wat ik doe en ga doen. Jij bent het die de CT klem discussie en 'illegaal gebruik' etc erbij getrokken hebt.

Als het gebruik van Marstek op zich illegaal en problematisch is, hadden ze topic hier een week of 3 al mogen afbreken. Je kunt niet 3 weken de grijze zone accepteren en dan 3 weken later beginnen miepen over de implicaties van je beslissing van 3 weken geleden...

Overigens on topic. Auto aan het laden op solar charging in combi met de Marstek op NOM mode. Nog wat wasmachines en droogmachines gedraaid en airco die op en af springt.

Resultaat so far. 0.1kwh afname, 0.3kwh injectie, batterij 0.6kwh ontladen sinds de auto aan het laden is. Auto momenteel ~30kwh binnen gehaald, totale productie ~38kwh. Batterij is ook al volgeladen. 0 sturing.

Toch wel heel content met de efficientie en beperkte verliezen door elkaar tegen te werken/overshooten.

RTE na kleine maand is 73%. Ik zie geen noemenswaardig verschil tussen 800W en 2500W mode of warm/heel warm/koud omgeving. Het zit altijd tussen 71 en 75% ergens.

En waar heb ik mensen aangeraden om illegaal te doen ? Ik heb enkel gezegd dat 'we kunnen aanmelden zonder te liegen' wanneer de Marstek op de lijst staat. Which is a true statement voor de Marstek eigenaars, want nu kunnen ze enkel een andere selecteren dan ze hebben en zijn ze per definitie aan het liegen.
Maar dat ga je niet kunnen doen als je met een P1-meter zit en je het aanmeldt, want volgens de flow van fluvius moet je het eerst aangesloten hebben voor je het aanmeldt; en je mag het niet aanmelden... Dus nee, mensen met een Marstek batterij gestuurd via P1 meter gaan dit niet kunnen doen.

Voor de 3e keer.

Als het gebruik van Marstek op zich illegaal en problematisch is, hadden ze topic hier een week of 3 al mogen afbreken. Je kunt niet 3 weken de grijze zone accepteren en dan 3 weken later beginnen miepen over de implicaties van je beslissing van 3 weken geleden...
Lees eens terug, ik ben al langer dan 3 weken telkens aans het wijzen op wat de regels zijn en hoe sommigen het bewust fout interpreteren en foute info aan anderen geven... Hoezo opeens?

Maar dat ga je niet kunnen doen als je met een P1-meter zit en je het aanmeldt, want volgens de flow van fluvius moet je het eerst aangesloten hebben voor je het aanmeldt; en je mag het niet aanmelden... Dus nee, mensen met een Marstek batterij gestuurd via P1 meter gaan dit niet kunnen doen.

Ik spreek me toch niet uit over P1 of CT ? Voor t zelfde geld heb ik een CT klem... Misschien wel, misschien niet. Fluvius zal het in elk geval nooit weten. Je hebt toch een brede interpretatie van 'illegaal gedrag aan bevelen'.

Is "Je kunt te snel met een auto rijden door te hard op de pedaal te duwen, maar in een random bos in de Ardennen zal niemand dat zien (nvdr: obviously)" aanzetten toch illegaal gedrag? Ik dacht het niet. Dat is gewoon feitelijkheden neerschrijven.

Voor de 3e keer.

Lees eens terug, ik ben al langer dan 3 weken telkens aans het wijzen op wat de regels zijn en hoe sommigen het bewust fout interpreteren en foute info aan anderen geven... Hoezo opeens?

Dan moet je bij de mods aankloppen, niet bij mij. Mijn discours is al 3 weken hetzelfde. Als het niet mag, moet je het na dag 1 afkappen, niet na 3 weken...

Daar gebeurt gewoon niks mee. Als je ziet hoe weinig fors ze al zijn om terugdraaiende tellers buiten te duwen en de juridische farcen daar al rond geweest zijn, ben ik redelijk zeker dat er niks gebeurt met niet-aangegeven PV installaties. Overigens is het ook zo goed als onmogelijk om een niet-aangemelde PV installatie met analoge teller op te sporen aangezien de teller ... analoog is. Je moet al een teller die op 10000kwh staat jaren aan een stuk naar 0 duwen denk ik voor ze het via via via via zouden doorhebben. En dan nog.

Als je 5000 verbruikt en 4000 zelf produceert en je analoge teller gaat nog mooi 1000 per jaar boven, ik zou niet weten hoe ze je panelen zouden kunnen kennen. En als je naar digitale meter switcht, meld je alles mooi en zeg je dat ze er recent liggen. Worst case heb je paar 100 euro boete en nog altijd geld geprint.

Zou me zelfs niet verwonderen dat er gevallen zijn van niet-aangegeven installaties bij Fluvius die somehow een premie gekregen hebben in het verleden wegens administratieve quirks.

2 voorbeeldjes uit mijn omgeving.

1) Mijn schoonbroer, notoir foefelaar, heeft een oude boerderij gekocht met een teller die bij wijze van spreken op 99999 stond. Dak volgelegd (intentioneel gefoefel - dat wel) met PV (geen idee hoeveel vermogen, maar het lijken veel panelen, zou me niet verwonderen dat hij boven de 10kW zit zonder het aan te geven). Hij heeft daar verbouwt: zijn eigen huis, 2 appartementen en een airbnb. Alles op warmtepompen en paar laadpalen (dus daar wordt wat verbruikt als de panelen niet werken). Allemaal op dezelfde teller. Zijn plan is om de teller te vervangen als 0 in beeld komt door Fluvius te melden dat hij kapot. En elk jaar is het op de kerstfeesten 'hihi, mijn teller draait nog mooi terug'. En als ik vertel over de P1 dongle en solar charging en batterij is het 'hihi, het net is mijn batterij'. Eigenlijk print die 20-30 cent per kwh dat hij produceert met een installatie die >10000kwh produceert en 0 prosumententarief. Goed geld printen.

2) We hebben onze PV panelen in oktober zelf gelegd met het idee 'er is toch geen zon, we kunnen op het gemak alles in orde brengen'. Voor de aansluiting op elektriciteit hebben we een elektricien laten komen. Die had die ook gewoon aan gezet (zonder we het wisten - we hadden toen nog geen P1 meter). De keuring was ergens eind november en alles was in orde en die keurder zei 'laat ze maar aan staan' (wat eigenlijk ook niet mag bleek achteraf). Ik heb ze dan pas aangemeld eens ik alle papieren en zo had en tijd had om alles in te dienen (kerstvakantie). Heeft dan nog maanden geduurd voor de melding in orde was. Denk dat die pas in maart of april door de melding waren. En dan plots een terugbetaling vanaf de eerste dag dat er injectie geweest is (tot in oktober dus tot mijn verbazing).

Om maar te zeggen, Fluvius doesn't give a *** of gives a *** maar is niet sterk genoeg om iets af te dwingen.

Moesten ze er echt van wakker liggen, zouden ze het wel anders organiseren.
Maar je moet toch jaarlijks u meterstanden doorgeven.
Dus als je daar "voorbij" (terugbij?) gaat verdien je toch niets aan je zonnepanelen?

Bv ik heb mijn meterstanden in oktober doorgegeven op laten we zeggen 3000.
Zonnepanelen zijn geplaatst toen de teller op 4000 stond.
Ondertussen draait men teller terug en staat die op 2000.
Dan is het toch beter om een digitale teller te laten zetten, zodat je een paar cent injectie krijgt?

Ik spreek me toch niet uit over P1 of CT ? Voor t zelfde geld heb ik een CT klem... Misschien wel, misschien niet. Fluvius zal het in elk geval nooit weten. Je hebt toch een brede interpretatie van 'illegaal gedrag aan bevelen'.
Fluvius misschien niet, maar mensen die hier lezen wel. Want dat heb je hier al gezegd, meerbepaald dat je de P1meter van HomeWizard gebruikt om de batterij aan te sturen :sarcastic:
Dan moet je bij de mods aankloppen, niet bij mij. Mijn discours is al 3 weken hetzelfde. Als het niet mag, moet je het na dag 1 afkappen, niet na 3 weken...
Als uw discussie 3weken al hetzelfde is, moet je jezelf maar niet blijven herhalen en de regels blijven ombuigen maar het na dag1 afkappen :sarcastic:

Maar je moet toch jaarlijks u meterstanden doorgeven.
Dus als je daar "voorbij" (terugbij?) gaat verdien je toch niets aan je zonnepanelen?

Bv ik heb mijn meterstanden in oktober doorgegeven op laten we zeggen 3000.
Zonnepanelen zijn geplaatst toen de teller op 4000 stond.
Ondertussen draait men teller terug en staat die op 2000.
Dan is het toch beter om een digitale teller te laten zetten, zodat je een paar cent injectie krijgt?

Je rekent maar 1 x per jaar af. Als je start aan 4000 en in de winter gaat die naar 6000 (+2000) en in de zomer terug naar 5000 (+2000 - 3000 injectie), dan heb je netto 1000 verbruikt op de analoge teller en op de digitale teller 4000 (en 3000 injectie).

De meeste mensen gaan de analoge teller verkiezen wegens 100% efficiente zonnepaneel productie en veel minder elektriciteitskosten uiteraard. Dat je dan wat injectie centjes verliest, so be it.

Als je de panelen niet aangeeft, zal er niks opvallen zolang je teller op het einde van het jaar niet lager staat dan aan het begin, dat was mijn punt. Daarom uiteraard dat ze overal digitale tellers willen pushen (onder andere).

Fluvius misschien niet, maar mensen die hier lezen wel. Want dat heb je hier al gezegd, meerbepaald dat je de P1meter van HomeWizard gebruikt om de batterij aan te sturen :sarcastic:

Als uw discussie 3weken al hetzelfde is, moet je jezelf maar niet blijven herhalen en de regels blijven ombuigen maar het na dag1 afkappen :sarcastic:
Hij doet toch niks met te zeggen dat hij een P1 meter gebruikt?
In de flitsboete thread wordt er ook gepost dat er te hard gereden is.

In de flitsboete thread wordt er ook gepost dat er te hard gereden is.

En dat wordt aanzien als een eigen stommiteit of een klacht tegenover de overheid. Als daar ook net zoals hier wordt aangeraden, overtuigd of geadviseerd om te snel te rijden, dan ga je een brug te ver.

Dat gezemel over die P1 is toch echt van het niveau moraalridder als de bevoegde minister in het parlement zegt dat ze het asap aanpassen.

De marstek is inderdaad (nog) niet gehomologeerd en daar moet iedereen zelf maar zijn beslissing van laten afhangen.

Dat gezemel over die P1 is toch echt van het niveau moraalridder als de bevoegde minister in het parlement zegt dat ze het asap aanpassen.

De marstek is inderdaad (nog) niet gehomologeerd en daar moet iedereen zelf maar zijn beslissing van laten afhangen.

Neen. Als de bevoegde minister zegt dat ze de snelheidslimiet wil aanpassen naar 200km/h dan ga je morgen toch ook niet 200km/h rijden en zeggen dat het mag omdat de minister gezegd heeft dat ze dat asap gaat aanpassen.

Dan houd je u gewoon aan de huidige limiet.
Dat iedereen zijn eigen beslissing maakt is een ding. Maar zeggen dat je niet liegt of dat de kans klein is dat men u pakt... goed wetende dat hier ook mensen meelezen die een uitgeschreven boete niet zomaar even cash kunnen neergooien. Is gewoon not done.

De regels zijn de regels. Je kan discussiëren over die regels. Maar je kan niet mensen gaan aanzetten om de regels te breken onder de noemer van meh alsof ze dat gaan controleren. Alsof ze die moeite doen. Alsof ze dat gaan weten.
Als JIJ de regels wil breken dan is en blijf jij de verantwoordelijke. En dat is ook de enige juiste boodschap hier. Indien je dat toestel zet is dit onder UW verantwoordelijkheid.

Ongeacht welk bochtenwerk men hier claimt dat het toch allemaal wel koosher is. Wetende dat de personen die die claims maken slim genoeg zijn.

Nog een andere website die ook meld dat de Marstek in gehomologeerd zou zijn. Die spreekt wel van 1-2 weken voordat ze op de lijst komt. Het zou mij zelfs niet verbazen als het een maand duurt voor ze op de lijst komt in zo'n logge organisaties.
Off Grid Supply claimt dit nu ook in hun Facebook advertenties, dat is dan al de derde partij. Zou het deze keer dan toch écht volgende week op de lijst staan 😂

Laat het duidelijk zijn dat posts waar illegale zaken al dan niet direct gepromoot worden, hier verwijderd worden mét de nodige sanctie, die bij herhaling een stuk zwaarder kan worden.
Illegale zaken promoten kan inderdaad niet. Maar je moet toch toegeven dat de wetgeving in België kwestie plugin nog niet eenduidig is. (en ze weten het! - denk maar aan de aansturing via p1 dat ze aan het aanpassen zijn. ) binnen 1 jaar zal dit ongetwijfeld duidelijker zijn.

Kwestie 2500W terugleveren wat de Marstek nu kan maar nog niet is opgenomen in de wetgeving in België (maar wel in NL op bvb aparte zekering);

Ik vond nu niet direct terug dat Cege dit aan het promoten was? Daarom vind ik de ban in se niet nodig.

Deze topic leeft natuurlijk omdat iedereen het liefst zijn terugverdientijd zo kort mogelijk wil.. Natuurlijk is de veiligheid en wat de wetgeving zegt van belang.

Laten we aub elkaar niet aanvallen en vooral on topic blijven

Hoe zit het eigenlijk met het bidirectioneel laden in België?
Is dit eigenlijk toegestaan?
Heb gezien dat nu onlangs op mijn id.7 het bidirectioneel laden "vrij" is gekomen. Het is evenwel beperkt tot 10.000kwh of maximaal 4000 uren.

Moet dan wel nog uitkijken achter een aangepaste laadpaal (momenteel laad ik nog gewoon op aan het stopcontact)

Zelfde principe als thuisbatterij maar in dit geval moet de bidirectionele laadpaal goedgekeurd zijn door synergrid.

Of dat interessant is voor de levensduur van uw EV of zelfs kan en mag bij bedrijfswagens (denk aan extra slijtage voor de leasing en eventuele extra energiekosten voor het bedrijf) is nog een andere zaak...

Zelfde principe als thuisbatterij maar in dit geval moet de bidirectionele laadpaal goedgekeurd zijn door synergrid.

Of dat interessant is voor de levensduur van uw EV of zelfs kan en mag bij bedrijfswagens (denk aan extra slijtage voor de leasing en eventuele extra energiekosten voor het bedrijf) is nog een andere zaak...

Check ook zeker de garantievoorwaarden na van de wagen zelf. Ik heb gelezen in het verleden bij sommige dealers/merken dat de garantie op de batterij verviel bij dergelijke gebruik.

Waarom zou de garantie vervallen als de constructeur dit aanbiedt via een software update??

De garantie van de batterij is voor een bepaald aantal kilometer of een duur. De levensduur van een batterij is gekoppeld aan zijn aantal cycli. De invloed van bidirectioneel laden heeft een impact op dit aantal cycli. https://keheng-battery.com/nl/nmc-vs-lfp-battery-life-a-comparative-analysis/

Als je elke dag 15kwh via de batterij van uw wagen naar uw woning stuurt En uw batterij is voorbeeld een batterij van 75kwh. Dan heb je na 5 dagen 1 extra cyclus gebruikt. Op 365 dagen zijn dat 73 cycli extra.

Een NMC batterij (vb mijn KIA EV6), daar ligt de levensduur tussen de 1000 en 2000 cycli.
Als je dus 730 cycli extra doet op 10 jaar met uw batterij. Dan heeft dat een impact. Zeker wanneer je veel kilometers doet.

Bij een LFP heb je eerder een levesnduur van 2000 - 4000. Waardoor de impact beperkter is.
Maar die impact is er dus wel.

En wat de impact exact is in uw geval, kan de constructeur moeilijk voorspellen. Wat dan ook de reden is of kan zijn waarom dat die garantie kan vervallen, of verkort worden of gewoon veranderen.

Daarom dat ik vermelde dat je dit effectief moet nachecken in uw garantievoorwaarde.
En het spreekt voor zich dat als de constructeur 2j garantie geeft of 10j (of iets daartussen) dat de behandeling ook verschillend kan of zal zijn.

PS: om dit in perspectief te zetten. De constructeur garandeert vb 150k km over x jaar. Bij een verbruik van 500km op 1 batterij (75 kwh, verbruik van 15kwh per 100km). Dan garandeert de constructeur eigenlijk in dit geval 300 cycli (150k /500) van de 1000-2000. Als je dus 73 cycli per jaar er extra bij doet dan verminderen die 300 cycli waar ze initieel garant voor stonden, en verantwoordelijkheid voor namen, zeer snel. Het spreekt voor zich dat dit een voorbeeld is, dat de cycli dalen indien je maar 5kwh verbruikt ipv 15kwh.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan