Thuis Batterijen

Kenshee

Active member
Door de verandering op het recente vlak van zonnepanelen is het misschien interessant om het topic Thuis Batterijen te openen.
Ikzelf begin er aan te denken om deze te plaatsen er is voor 2021 een premie voorzien + aantal voorwaarden (zie info).
Maar een goede vergelijking website van batterijen is niet meteen voor handen. Ook de ervaring is beperkt + ook beperkt aantal installateurs. En ook wat zijn de betrouwbare batterijen/merken?
Ik kijk vooral naar de capaciteit, rendement en de levensduur (hoe meer cycli hoe beter = duurder).
Mijn ogen vallen vooral op die van LG. Maar zijn er betere opties? Heeft iemand al eens offertes gevraagd en wil deze delen?

Premie info: https://www.vlaanderen.be/premie-voor-thuisbatterij-voor-zelf-opgewekte-energie
 
Ik ga deze met een half oog volgen.

Ik ga echter proberen de analoge teller zolang mogelijk te behouden.
 
Ik heb er afgelopen dagen even over zitten nadenken.
Maar wat heb je er aan in de winter? Dan krijg je die nooit genoeg opgeladen.
 
Ik heb er afgelopen dagen even over zitten nadenken.
Maar wat heb je er aan in de winter? Dan krijg je die nooit genoeg opgeladen.
Is dat.met het capaciteits tarief ook zo?

Stel je laadt je batterij op gedurende een winternacht aan minder dan het piekvermogen en dan schakel die bijvoorbeeld 's ochtends of 's avonds in om pieken (koken, was, ...) Af te vlakken.
 
Voor dat capaciteitstarief weten we nu nog veel te weinig, dus nu een batterij gaan kopen zonder te weten hoe het capaciteitstarief precies in elkaar zit, lijkt mij ook een gigantisch risico.
Maar volgens wat we al weten, zou het kunnen dat dat capaciteitstarief enorm meevalt. En dan heeft een batterij ook maar weer een kleinere impact tov de hele hoge aanschafkost.
 
Wat mij afschrikt bij deze eerste generatie thuisbatterijen is de levensduur. Garantie is iets van een 10 jaar, maar u terugverdientijd zal veel langer zijn. Het zal sterk afhangen van de tarieven zoals gezegd, maar ook van de hoeveelheid energie die jij van het net haalt. Ik vind het idee om goedkoop te laden wel leuk maar dat gaat weer een hoop intelligentie vereisen, die we zelf gaan moeten bouwen/programmeren. Ik zie de flow wel al voor mij: ‘a nachts API met actuele prijzen checken, gemiddeld afname overdag op net laatste 7d aflezen, capaciteit batterij aanvullen, ..
 
Mijn ogen vallen vooral op die van LG. Maar zijn er betere opties? Heeft iemand al eens offertes gevraagd en wil deze delen?

Ik denk dat de thuisaccu's van Huawei een veel betere keuze zijn. Ze zijn een beetje duurder dan de LG accu's, maar ze gebruiken LFP-cellen terwijl LG NCA-cellen gebruikt.

LFP cellen (Lithium-ijzerfosfaat) en NCA cellen (Nickel Cobalt Aluminium) zijn twee types van Li-Ion cellen.

LFP cellen hebben enkele nadelen, waarvan de belangrijkste is dat ze een lagere energiedensiteit hebben. Dat maakt dat ze niet zo competitief zijn voor elektrische wagens en bvb smartphones, laptops, elektrisch gereedschap. Verder zijn LFP ook minder performant bij lage temperaturen, maar wanneer je zo'n accu binnen opstelt, valt dat nadeel volledig weg. De zelfontlading ligt bij LFP ook hoger, wat een probleem is voor een wagen die je niet iedere dag gebruikt, of voor technisch gereedschap dat je enkele weken in de schuur laat liggen, maar niet voor een thuisaccu die iedere dag een beetje opgeladen en ontladen wordt.
Door die twee nadelen is LFP eigenlijk alleen competitief in de markt van de energie-opslag, maar daar zijn ze echt wel superieur aan NCA.

In eerste instantie is er de brandveiligheid (LFP-cellen hebben een grote thermische stabiliteit en het risico op accu-brand is daar eigenlijk onbestaande)

En ook niet onbelangrijk: LFP cellen hebben een veel langere levensduur, het verschil hangt een beetje af van de laadstroom en hoever je de accu ontlaadt, maar men spreekt zelfs in de minst gunstige omstandigheden (iedere dag van 0->100%) over 3500 laadcycli bij LFP vooraleer je 20% accu degradatie hebt (dus nog 80% van de initiële capaciteit beschikbaar). Bij NCA accu's is dat slechts 2000 laadcycli. Met wat bijkomende ingrepen kan een NCA accu ook aan 3500 laadcycli komen (zo verkoopt LG je een accu van 10kWh maar maakt maar 9 kWh beschikbaar van die accu terwijl die Huawei LFP-accu effectief 10kWh capaciteit heeft).
Indien je die LFP wat verder optimiseert kan je dus echt waanzinnig lange levensduren bekomen. Om een voorbeeld te geven: indien je een LFP accu slechts 70% ontlaadt (dus je gebruikt slechts 7kWh van een 10kWh accu) , heb je al 10000 laadcycli. Dan zit je dus aan bijna 30 jaar . Die LFP accu van Huawei wordt ook gekoeld door natuurlijke convectie, terwijl ik vermoed dat die Samsung accu op zijn minst geforceerde convectie of zelfs een waterkoelingssysteem gebruikt (dus bijkomend energieverbruik).

En qua kostenplaatje : bekijk de installatie van zo'n accu niet alleen als iets waarmee je aan zonne-energieopslag doet. Er is nog een tweede voordeel: indien je de juiste installatie gebruikt, kan je voorkomen dat je bij een black-out zonder stroom komt te vallen.

Ik denk wel dat accu-systemen de komende jaren nog flink in prijs gaan dalen. De kost van accu's is ondertussen nog 140 USD/kWh. In 2015 was dat nog 400 USD/kWh en in 2010 1200 USD/kWh.
Daarom kijk ik nog even de kat uit de boom, ik wil ook eerst een beter beeld hebben van mijn verbruiksprofiel met een elektrische wagen, maar indien ik nu moest kiezen, zou ik zonder enige twijfel voor LFP kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al een gelijkaardige discussie gehad met een vriend. Een slimme batterij die bv je hele verbruik covert als hij nog boven de 70% zit en eens lager, schakelt hij alleen bij als je bv meer dan 10kWh verbruikt.
In de winter laadt hij dan bv op als je verbruik minder dan 2kWh is.

Of je neemt een kleinere batterij en gebruikt die alleen om je piekverbruik af te vlakken.

Volgens mij zijn dat de enigste situaties waarin het iet wat rendabel zal zijn, om maar niet te spreken van QoL als je niet moet kijken of je bv je wasmachine, vaatwas en je wafelijzer tegelijk aanlegt.

Hoeveel mensen gaan er door dat capaciteitstarief bv hun electrische fonduetoestellen vervangen met oudejaar door toestellen met een brander? Lekker brandveilig :unsure:
 
heb je al 10000 laadcycli. Dan zit je dus aan bijna 30 jaar .
Heel interessant, bedankt voor de uiteenzetting! Alleen hier wou ik even op inpikken : Ik zou stellen dat je met 10000 laadcycli zelfs ruim over de 30 jaar zit. Corrigeer me als ik fout zit, maar 1 laadcyclus is toch van volledig leeg naar volledig vol (en terug), niet? Het lijkt me dat je gemiddeld een heel stuk onder de "1 cyclus per dag" zit. Zoals de grafiekjes van hierboven ook laten zien, ga je in de winter geregeld niet (vol) laden en ga je in de zomer geregeld niet (volledig) ontladen.
 
Is dat.met het capaciteits tarief ook zo?

Stel je laadt je batterij op gedurende een winternacht aan minder dan het piekvermogen en dan schakel die bijvoorbeeld 's ochtends of 's avonds in om pieken (koken, was, ...) Af te vlakken.
Daar moet je vooral de kosten-baten analyse maken ;)
Want niet elke batterij (momenteel) heeft die functionaliteit. De mogelijkheid om af te vlakken (dus enkel boven x kW de batterij gebruiken) is ook alles behalve standaard.
 
Heel interessant, bedankt voor de uiteenzetting! Alleen hier wou ik even op inpikken : Ik zou stellen dat je met 10000 laadcycli zelfs ruim over de 30 jaar zit. Corrigeer me als ik fout zit, maar 1 laadcyclus is toch van volledig leeg naar volledig vol (en terug), niet? Het lijkt me dat je gemiddeld een heel stuk onder de "1 cyclus per dag" zit. Zoals de grafiekjes van hierboven ook laten zien, ga je in de winter geregeld niet (vol) laden en ga je in de zomer geregeld niet (volledig) ontladen.
Er zit zeker nog wat speling op die cijfers. Wat belangrijk is : met zo'n LPF zit je waarschijnlijk voor veel meer dan 10 jaar goed. Ik weet eigenlijk niet hoe dit systeem effectief afgeregeld is, wanneer je dat in de winter kan afstellen dat de SOC niet onder de 50% zakt, ga je daar dus echt wel heel lang plezier van hebben
Ik ken op een ander forum iemand die eerst een 30kWH LPF thuisaccu zelf heeft gebouwd. Ik schat de kosten aan materiaal voor die 30 kWH aan ongeveer 12 kEUR. De belangrijkste kost waren de 3 omvormers (voor 3-fasige stroom), dat was al ongeveer 6k.
Hij heeft zijn installatie ondertussen uitgebreid tot een 80kWh accu.
Die laden een deel van 't jaar hun twee Tesla's avonds op op basis van de energie in die accu.
 
Ik ga eerst eens een jaar mijn verbruik opvolgen met de digitale meter om zo eens een beeld te schetsen wat mijn verbruik/zelfconsumptie is. Dan kan ik tenminste eens deftig zien wat ik exact nodig heb. Door het wegvallen van de prosumententarief zou ik nu een 1.013kwh kunnen aankopen en dan ben ik breakeven met de terugdraaiende teller. Alles boven 1.013kwh is extra betalen.

Qua capaciteittarief zie ik momenteel geen noodzaak in om een batterij aan te schaffen (in mijn geval). En dan spreek ik nog niet over hoe je die batterij slim gaat maken om u pieken op te vangen. Het kan, maar zal niet evident zijn denk ik en zal weer extra kosten met zich meebrengen.
De zwaarste piek deze maand tot nu toe is 2,89kw. Dat was dan ook op de moment dat de zonnepanelen 0Watt opbrachten.
Momenteel is het winter, zonnepanelen brengen weinig op. Mijn vriendin doet enkel maar thuiswerk, is dus constant thuis. Toen die piek er was, was ik ook heel de dag thuis. Voor de rest was het zijn gewoon gangetje. Dus de metingen nu zijn al worst case scenario.

Zoals ik het begrijp gaan ze elke zwaarste piek van elke maand nemen op jaarbasis en daar het gemiddelde van. En het geen boven de 2,5KW wordt extra betalen. Ik heb dan bedragen gezien van 50 euro per kw op jaarbasis (maar dat is nog niet zeker). Dus als ik dan een gemiddeld van 3,5KW heb, komt er op jaarbasis 50 euro bij. Maar de standaard prijs zakt wel, dus op eerste zicht ziet het er naar uit dat door de capaciteitstarief ik goedkoper uitkom.

Soit zoals gezegd, ga ik eerst een jaar afwachten, zodat ik deftige "data" heb om een keuze te nemen.
 
Laatst bewerkt:
@ugar

Huawei verkoper misschien?

Je weet toch dat die batterijen enkel en alleen met Huawei omvormers compatibel zijn?
Naar flexibiliteit en uitbreidbaarheid van de installatie op termijn allemaal niet zo evident hoor.

De Huawei batterijen schrijven ook slechts 4000 cycli voor.

Wij zijn er geen fan van. Er zijn veel beter alternatieven.
 
Wat vooral belangrijk is dat uw omvormer spreekt met uw batterijlader. Want je wilt uw batterij enkel maar laden als uw omvormer aan het leveren is, en dit met het vermogen dat de omvormer op dat moment genereert. Ook wil je misschien bijladen als de energieprijs laag staat i.f.v. betalen naar energieprijs.
 
@ugar

Huawei verkoper misschien?

Je weet toch dat die batterijen enkel en alleen met Huawei omvormers compatibel zijn?
Naar flexibiliteit en uitbreidbaarheid van de installatie op termijn allemaal niet zo evident hoor.

De Huawei batterijen schrijven ook slechts 4000 cycli voor.

Wij zijn er geen fan van. Er zijn veel beter alternatieven.
Ik weet alvast niet waar jij leest dat ik die Huawei aanraadt, ik zeg gewoon dat die gebaseerd is op een betere technologie. Ik zou nooit een thuisaccu op basis van NCA technologie nemen, die zijn er gewoon niet de beste keuze voor, en hebben meestal nog wat energie nodig om te koelen.
In mijn wagen heb ik wel een NCA accu-pakket (van LG trouwens), want dat is daar de optimale keuze.

NCA is gewoon niet de beste keuze voor energieopslag in huis. Zoals ik al eerder schreef, ze zijn een pak duurder, gaat minder lang mee, minder stabiel en dus meer kans op brand (nog altijd klein - maar toch aanwezig). Zelfs Tesla schakelt nu met een eerste wagen over op LFP (Tesla Model 3 SR+).

En Huawei geeft misschien 4000 cycli aan, intrinsiek gaan die gewoon langer meegaan dan de NCA - cellen. Die LG accu valt bij mij dus gewoon af vanwege de accutechnologie, er zijn misschien nog andere bedrijven die LFP aanbieden maar ik heb niet verder gezocht... Want
zoals hierboven al halvelings aangegeven. Ik koop me sowieso geen accu, die zijn flink overprijsd. Ik bouw me mijn installatie wel zelf (op basis van die 200Ah LPF cellen van ongeveer 75 EUR 't stuk en enkele goede omvormers).
 
@ugar

Huawei verkoper misschien?

Je weet toch dat die batterijen enkel en alleen met Huawei omvormers compatibel zijn?
Naar flexibiliteit en uitbreidbaarheid van de installatie op termijn allemaal niet zo evident hoor.

De Huawei batterijen schrijven ook slechts 4000 cycli voor.

Wij zijn er geen fan van. Er zijn veel beter alternatieven.
Het is altijd handig om hier de alternatieven kenbaar te maken + te bespreken. Daarvoor dient dit topic.
 
Gisteren al een paar mails gestuurd naar bedrijven voor in zekere zin te weten wat dat allemaal +/- gaat kunnen kosten ... Waarvan ééntje met Galileo Energy. Zie hier de reactie:

Op zich zijn er 2 mogelijkheden:

Of u behoud uw huidige omvormer en dan komt er een SMA Storage lader bij + batterij

Of we vervangen de huidige omvormer door een hybride omvormer van Huawei of Fronius of Kostal. Hierop kan dan rechtstreeks een batterij aangesloten worden.

Voor de batterijen werken we met LG 7kW of 10kW en BYD 5kW tot 11.52kW

Huawei brengt ook zijn eigen batterij op de markt met modules van 5kW tot 30kW.

Je mag ongeveer rekenen op € 9000 à 10000 voor een 10kW systeem zonder rekening te houden met de premie.
 
Niet mijn stijl om hier reclame te maken, maar er zijn wel meer mogelijkheden dan dat.
Is ook absoluut niet mijn bedoeling, maar zoals algemeen geweten help ik graag de mensen hier op het forum verder.

Maar wij hebben een universeel toepasbaar systeem die zeer flexibel is.
Uitbreidbaar op elk type installatie (dus een AC omvormer die erbij komt).
Dit gecombineerd met een 5 of 7 kWh batterij LiFePo 6000 cycli met geïntegreerde BMS.
Op deze AC omvormer kunnen we tot 4 van deze batterijen in cascade zetten, dus monofasig kunnen we heel eenvoudig tot 28 kWh storage gaan.
UPS functie mogelijk (10 of 16A) en laden vanaf het net met variabele tarieven mogelijk in de toekomst.

Voor een 7 kWh variant retrofit zit dat rond de 6000 euro incl. 6% BTW. 5 kWh zit rond de 5300 euro incl. 6%.

combinatie SMA - LG Chem (als al een SMA omvormer hangt) dan zit dat rond de 7500 euro voor 10kWh.
Zelfde voor combinatie SolarEdge - LG Chem.
Als je kijkt voor LG is 10 kWh de beste optie omdat die niet veel duurder is dan de 7 kWh (paar 100 euro maar).

Daar moeten dan eventuele premies nog van af.

Ik durf wel zeggen dat we in België de meeste ervaring hebben inzake opslag.
In 2020 (tot november) waren slechts 30 installaties aangemeld in België (weet ik van een contact binnen Fluvius).
15 van deze installaties waren van ons, 12 ontworpen en verkocht door ikzelf.
In de periode december 2020 - januari 2021 plaatsen wij al zeker +- 50 batterijinstallaties. (bestellingen van september - oktober - november vorig jaar)

Normaal post ik geen prijzen, veel kans dat concurrenten meelezen, maar goed.
Wellicht heb ik toch al offertes verstuurd naar verkopers van de concurrentie die onder valse naam aangevraagd hebben dit weekend, dus /care.
Is ook een richtlijn hé, ook afhankelijk van het elektrisch werk die moet gebeuren, type net en bijgevolg type meter die moet geplaatst worden, ...
 
Ik heb nog geen enkele gedetailleerde berekening gezien waarin thuisbatterijen rendabel zijn voor een modaal gezin. Hopelijk kan iemand dit aantonen in dit topic
 
Ik heb nog geen enkele gedetailleerde berekening gezien waarin thuisbatterijen rendabel zijn voor een modaal gezin. Hopelijk kan iemand dit aantonen in dit topic
Ik wel, de berekeningen van VREG met hun definities van een modaal gezin en hun situatie/installatie :rolleyes:

Het grootste probleem is dat een modaal gezin niet van toepassing is in deze disscussie.
Want laten we er even wat cijfertjes op plakken:
  1. Begin 2020 waren er in het Vlaamse Gewest 2,84 miljoen private huishoudens. Gemiddeld genomen bestond een privaat huishouden uit 2,31 personen. (bron)
  2. Al 481.506 particulieren in Vlaanderen hebben bij Fluvius een zonnepaneleninstallatie aangemeld. Dat blijkt uit de meest recente cijfers (tot en met augustus) van de netbeheerder. (bron)
Als er maximum 17% van de private gezinnen (maximum, want particuliere installaties moeten niet noodzakelijk op het eigen huis liggen) een PV installatie heeft, kan je in geen enkele situatie spreken dat het modaal gezin zelfs over zonnepanelen beschikt...
 
Terug
Bovenaan