Review: Youtubers Life 2

PewDiePie, Dutchtuber, Enzo Knol en Acid zijn enkele van de bekendste youtubers die mijn kinderen volgen. Voor mijn kinderen zijn het helden, voor mij zijn het vervelende kereltjes die vaak te luid roepen. De generatiekloof is dan ook bij ons sterk aanwezig. Om de populariteit van deze youtubers te begrijpen, heb ik me dan ook kandidaat gesteld om de nieuwste game van Raiser Games, Youtubers Life 2, te reviewen. Youtubers Life 2 is nu beschikbaar op alle platformen en is de opvolger van Youtubers Life OMG. Lukt het me om me in te leven in de wereld van een youtuber of is het een mislukte poging om het werk van deze mensen naar waarde te schatten?

Als toekomstige YouTube-ster krijg je de kans om je te settelen in New Tube City, de stad waar alle bekende YouTube-sterren wonen. Vooraleer je je eigen youtuber kan creëren, moet je eerst bepalen in welk gebied je gaat wonen. De stad is onderverdeeld in drie regio’s: Downtown waar de belangrijkste winkels gevestigd zijn, Port waar de haven en het strand aanwezig zijn of City Hall waar het stadhuis en de duurdere winkels gelegen zijn. Op zich is de keuze van weinig belang. Je kan onmiddellijk de volledige stad verkennen en door de beperkte grootte van de stad ligt alles dicht bij elkaar. Daarna begin je aan de creatie van je eigen youtuber. Alle klassieke keuzes zijn aanwezig, waarbij er vaak enkele gekke opties mogelijk zijn, het is geen uitgebreide creator met bijvoorbeeld 50 soorten haartypes maar het voelt zeker niet te beperkt aan.

grabacion-jugando.jpg


Wat te doen?

De bedoeling van je youtuber is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk volgers te verzamelen. Dit doe je door onder andere verschillende vlogs en gamevideo’s te maken. Hier volg je een minigame waarbij je door middel van kaarten telkens een actie kiest die een specifiek publiek leuk vindt. Deze video’s dienen telkens te worden bewerkt alvorens ze op Newtube kunnen worden geplaatst. Hoe beter de kwaliteit van de video of de bewerking ervan, hoe meer volgers en later geld dit oplevert. Elke dag worden er trends voorgesteld waardoor je telkens weet welke thema’s of games de nodige interesse opwekken. Deze trends zijn zeer belangrijk en zijn bepalend voor de indeling van je dag.

Er is te veel te doen, maar er is te weinig tijd.


Naast de video’s is het ook mogelijk om foto’s te nemen en deze op InstaLife te posten. Je kan ook livestreams organiseren, interviews afnemen of een artikel unboxen. Elke actie gaat telkens gepaard met een minigame. Maar na een tijdje slaat de verveling al snel toe. Er wordt te weinig variatie aangeboden. Ook is er jammer genoeg veel te weinig tijd. Men heeft gekozen om de dag zeer snel te laten verlopen. Voor je het weet is het al avond, hierdoor krijg je dagelijks onvoldoende tijd om verschillende foto’s te nemen en te posten of rond te lopen in de stad.

will-en-mercadillo.jpg


Upgraden en customization

In het begin van de game krijg je een kleine kamer met een bed, computer en console om je gamevideo’s te maken. Later kan je dit uitbreiden met extra kamers en meubels en er is zelfs een mogelijkheid om te verhuizen. Alles kan je upgraden als je voldoende geld hebt verzameld. Er zijn ook tal van winkels aanwezig waar je kledij, nieuwe games en consoles of prullaria kan aankopen. Echter duurt het zeer lang eer je voldoende hebt verdiend om deze upgrades aan te kopen. Om geld te verdienen, kan je dagelijks een aantal missies uitvoeren. Deze beperken zich tot het maken van een foto van een bepaalde trend of het bezorgen van een pakket. Een serieuze grind die snel verveelt. Later begin je geld te verdienen met video’s of streams, maar het blijft grinden tot je voldoende middelen hebt om een upgrade te kopen en daarna herhaalt zich de grind.

In Youtubers Life 2 is er sprake van een uitgebreid sociaal netwerk. Als beginner start je onderaan de ladder als nummer 100 en gaandeweg verhoog je je bekendheid waardoor meer mensen je herkennen. Je kan vrienden maken, liefjes versieren en trouwen, je kan zelfs de echtscheiding aanvragen op het stadhuis. Enkele bekende youtubers maken ook hun opwachting in de game. Sterren als PewDiePie, Rubius, InoxTag, GermanLetsPlay, Crainer en nog meer real life youtubers werden opgenomen in de game (de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er maar weinig ken, maar ik ben dan ook nieuw in deze YouTube-wereld). Het lijkt vooral een marketingstunt om deze sterren toe te voegen. Misschien had men beter geopteerd om dit budget te besteden aan de game zelf, want de toegevoegde waarde van deze sterren is beperkt.

Er is sprake van een main quest en daarnaast een aantal side quests. In de hoofdmissie moet je uiteindelijk een aantal codes verzamelen. Al deze quests zijn weinig interessant en zorgen terug voor nog meer activiteiten in de beperkte tijd die je krijgt. Samengevat komt het neer op: er is veel te doen, maar er is te weinig tijd. Beter zou zijn dat de makers de mogelijkheid bieden om zelf te bepalen hoe lang een dag duurt.

personalizando_casa.jpg


Loading, loading, loading …

Een aandachtige lezer zal inmiddels al hebben opgemerkt dat ik niet zeer enthousiast ben. De game voelt al snel als saaie grind. Na verloop van tijd zag mijn dag er zo uit. Opstaan, pakketje leveren, foto nemen in de computerwinkel, thuis een video opnemen, bewerken en posten op NewTube, slapen. Je hebt ook een energiemeter die al snel leegloopt van zodra je een video maakt en bewerkt. Je mag gans de dag rondlopen, dit heeft geen enkel effect aan je energiemeter, maar zodra je een video opneemt en bewerkt, val je zonder energie.

De minigames zijn helaas repetitief.


Doordat de dag zo snel verloopt, heb je weinig tijd om rond te lopen in de stad, vrienden te zoeken, zijmissies uit te voeren of met de step te rijden. Alles moet snel afgehandeld worden, want je moet op tijd in bed. Maar waar ik me het meest aan stoor, zijn de laadschermen. Op zich duren deze niet lang, ongeveer tien seconden, maar deze verschijnen bijna constant. Van zodra je een gebouw binnen of buiten stapt of naar een ander gebied gaat, telkens zie je hetzelfde laadscherm opduiken. De game is niet zo groot of visueel veeleisend, dus is het mij vreemd dat er hier zelfs sprake kan zijn van laadschermen.

De visuals kunnen me wel bekoren. De mede youtubers en de stad zien er mooi uit. Vaak moest ik terugdenken aan My Time at Portia. Echter is Youtubers Life 2 veel kleiner en zijn de mogelijkheden veel beperkter. Ook komen steeds dezelfde NPC’s tevoorschijn, één enkele NPC kan je op soms vijf verschillende plaatsen tegenkomen. Telkens komen dezelfde auto’s, dezelfde vogels of katten tevoorschijn, alles lijkt vrij eenvoudig en goedkoop ontwikkeld. Ook de muziek wordt na verloop van tijd eentonig. Het is geen full priced game, maar je mag toch meer product value verwachten. Gelukkig ben ikzelf geen enkele bug tegengekomen. Toch een klein lichtpuntje.

Conclusie

Youtubers Life 2 is zeker geen slechte game. Voor het jongere publiek die graag in de schoenen zou staan van een youtuber is deze game zeker aan te raden. Je moet wel rekening houden met de grind en repetitieve minigames die aanwezig zijn. Persoonlijk lukt het voor mij niet om me volledig in te leven en lonkt de verveling al snel om de hoek. De laadschermen en de beperkte dagelijkse tijd zijn voor mij de redenen om mijn tijd niet verder te investeren in deze game.

Pro

  • Mooie stad
  • Kleurrijke personages
  • Geen full priced game
  • Bekende YouTube-sterren …

Con

  • ...die echter weinig toevoegen aan de game
  • De dag gaat veel te snel voorbij
  • Te veel laadschermen
  • Goedkope afwerking
  • Repetitieve minigames
6

Over

Beschikbaar vanaf

19 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Uplay Online

Uitgever

  1. Raiser Games
 
Terug
Bovenaan