Album of the week The Wild Tchoupitoulas (1976)

PBR Streetgang

Well-known member
My01Mzc2LmpwZWc.jpeg


Mighty cootie fiyo!

Hoewel de precieze oorsprong en definitie van deze slagzin mij niet bekend zijn, is hij niettemin geladen met betekenis. Voor de Mardi Gras Indians is het wellicht een soort strijdkreet, een die herhaaldelijk geroepen en gezongen wordt door de Big Chief en andere leden van een stam. Ondanks het feit dat de meesten van deze groepsleden uit lage socio-economische kringen komen, slagen ze er toch in om elk jaar opnieuw grandioze, rijkelijk versierde kostuums bijeen te naaien. Gekleed in deze kostuums, hoofdtooien en vlaggen die bestaan uit duizenden gekleurde kraaltjes en beïnvloed zijn door de traditionele kledij van de Amerikaanse indianen en de ornamentele stijl van West Afrikaanse volkeren, begeven de verschillende groepen Mardi Gras Indians zich op gelegenheden zoals Mardi Gras zingend en dansend door de straten van New Orleans. Het is feest voor iedereen in The Big Easy, maar daar waar de grote carnavalparade een mooi uitgestippelde route volgt die iedereen op voorhand kent en bezoekt als een grote, bewegende kermisattractie, kondigen de Mardis Gras Indians hun traject niet aan. Elke stam heeft naast een Big Chief ook een Spy Boy, en het is zijn taak om op zoek te gaan naar de andere Indians, wat dan leidt tot een soort rituele zangpartij tussen de Big Chiefs en de rest. Of dat nu gaat om een spel van intimidatie of een wederzijds teken van respect, zal waarschijnlijk afhangen van de spanningen tussen de verschillende wijken van de stad en doorheen de geschiedenis nogal variëren.

Maar het is in ieder geval een interessante traditie uit een zeer uniek hoekje in het diepe zuiden van Amerika, een stad en een staat die een geheel andere culturele evolutie hebben gekend dan de andere bekende oorden uit dat land. Louisiana, een regio die ik nog nooit bezocht heb, maar ergens wel door en door ken dankzij de rijke culturele output die via verschillende wegen tot mij is gekomen en wortel heeft geschoten. Of het nu gaat om de pakkende HBO-serie Treme, de etnografische documentaires van Les Blank, de heerlijk funky drumlijnen van Zigaboo Modeliste, de zwoele trombone van Sidney Bechet of de vele beelden van treurwilgen en cypressen uit films die zich in bayou country afspelen... Alles komt dezelfde hoop terecht, een speciaal plekje in mijn hart dat ter gelegenheid van mijn tweede AOTW zal vertegenwoordigd worden door The Wild Tchoupitoulas. The Wild Tchoupitoulas was een Mardis Gras Indian stam die zijn glorieperiode kende in de jaren '70, en zo legendarisch werd dat Big Chief George Landry zich wist te omringen door een groep getalenteerde muzikanten en de studio indook om hun muziek te vereeuwigen. Verschillende leden van The Meters hielpen met het 'vertalen' van de traditionele zang en percussie naar funky, dansbare grooves maar met blijvende aandacht voor de repetitieve 'call and response' stijl van de liedjes. Verdere instrumentatie werd verzorgd door de neefjes van Landry, vier broers die later ook hun eigen muziekgroep zouden vormen onder de naam van The Neville Brothers. Het album werd geproduceerd door niemand minder dan Allen Toussaint, maar ondanks deze line-up kende het album geen groot commercieel succes en bleef het voor The Wild Tchoupitoulas bij hun debuut. Maar het is desondanks een belangrijke mijlpaal in de culturele geschiedenis van New Orleans.


Ik weet niet hoe het allemaal zit met rechten op deze muziek, maar alle muziek staat momenteel op Spotify, al is het niet met de originele artwork. De foto bovenaan deze post is de originele voorflap van het album dat werd uitgebracht in 1976.


Ik hoop dat er nieuwe luisteraars zijn die deze muziek goed of op zijn minst interessant vinden, maar ik verwacht geenszins dat jullie BG'ers allemaal plots fan zullen worden van deze plaat. De muziek is vooral in etnische traditie gegrond, en is niet even funky als de andere muziek die met Mardi Gras en New Orleans geassocieerd wordt. Maar het doel van deze AOTW is om een persoonlijke muzikale ervaring met jullie te delen, en tegelijkertijd een spotlicht te werpen op een album dat voor velen misschien niet zo bekend is. Daarom heb ik hiervoor gekozen, boven enkele andere, meer toegankelijke New Orleans classics. Dus om te eindigen met een citaat uit dit prachtige album: "If you don't like what the Big Chief say, I say Jock-a-mo fee na nay"




P.S:

Hier is een luisterlijst om verder kennis te maken met New Orleans:
  • The Meters - Fire on the Bayou
  • The Meters - Rejuvenation
  • Lee Dorsey - Yes We Can
  • Allen Toussaint - Southern Nights
  • Allen Toussaint - The Bright Mississippi
  • Dr John - Gris-Gris
  • Dr John - Dr John's Gumbo
  • Sidney Bechet - Jazz Classics, Vol 1 & 2
  • Trombone Shorty - Backatown


En een lijst van films om mee in de sfeer te geraken:
  • Always for Pleasure (Les Blank, 1978)
  • A Streetcar Named Desire (Elia Kazan, 1951)
  • When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts (Spike Lee, 2006)
  • Southern Comfort (Walter Hill, 1981)
  • The Big Easy (Jim McBride, 1986)
  • Cat People (Paul Schrader, 1982)
  • Down By Law (Jim Jarmusch, 1986)
  • The Princess and the Frog (John Musker & Ron Clements, 2009)
  • King Creole (Michael Curtiz, 1958)
 
Laatst bewerkt:
Heel aangename en plezante muziek. Funky en feestelijk, precies zoals ik me Mardi Gras (het bekende volksfeest, niet de indianen) voorstel. Bonuspunten omdat het ook heel erg goed bij de huidige hitte past.

Ik heb al wel eens een album van The Meters, Allen Toussaint en Dr. John beluisterd dus ik kon dit meteen wel plaatsen, maar van dit album had ik nog niet gehoord. Toffe kennismaking!

Ik heb de New Orleans muziekscene en cultuur ook vooral beter leren kennen door Treme, die je in de openingspost aanhaalt.
 
Absoluut nog nooit van gehoord.Uw lijst van further listening is mij in elk geval al beter bekend, dus deze zal ook wel spek voor mijn bek zijn.
Hij zal in elk geval vandaag opstaan (y).
(en dan moet ik alleen nog de tijd vinden om de geweldige Lee Perry van @willydrama van tekst te voorzien).

Coole intro ook, lijkt mij super plezant om zo een stoet eens mee te maken.
 
Mardi Gras, dat feest ken ik dankzij de film Easy Rider (sowieso een aanrader wegens de soundtrack alleen al met Steppenwolf, The Electric Prunes en The Byrds).
Ben benieuwd wat dit geeft! (Sowieso rootsmuziek neem ik aan? 😎)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Indian Red vind ik tot nu toe het beste en het fraaiste nummer. Die Indiaanse(?) uitroep, nadien de tamboerijn (wat een mooi/fijn instrument is dat om te horen), dan weer die uitroep... en de overall bluesy vibes!
Hey Mama is ook mijn ding, wat cool en heel erg funky inderdaad!

Nu: de hele plaat klinkt hoe dan ook heel erg leuk en zeker met dit weer! :cool:

Ik hoop dat er nieuwe luisteraars zijn die deze muziek goed of op zijn minst interessant vinden, maar ik verwacht geenszins dat jullie BG'ers allemaal plots fan zullen worden van deze plaat.
Bij mij is die kans er anders wel. Indian Red is alvast blijven hangen!

Ik had het eerder al over Easy Rider. De bikers gaan er op een gegeven naar het Mardi Gras-feest en daarvan ken ik deze naam dus, maar eigenlijk doet deze plaat mij sowieso aan deze film en de sfeer erin denken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben er half door geraakt (wegens tijd).
Ik kan het alvast enorm goed smaken, inderdaad heel erg spek voor mijn bek zoals ik dacht :love:.

Wel 1 foute verwachting na het lezen van deze zin:
De muziek is vooral in etnische traditie gegrond, en is niet even funky als de andere muziek die met Mardi Gras en New Orleans geassocieerd wordt.
Ik had iets VEEL meer "etnisch" verwacht, terwijl het eigenlijk overwegend "normale" funk, OG R&B en wat jazzy rocky (+ hier en daar wat Calypso misschien?) gedoe is?
Voor de duidelijkheid: Ik bedoel hier absoluut niets negatiefs mee !!!

Pre-listen snapte ik uw "New Orleans recommendations" dan ook helemaal niet. Post-list helemaal wel.
 
Super zalige openingspost ! Leuke verhalen. Het doet me direct zin krijgen om het allemaal te ontdekken. Maar het zal voor binnen een paar weken zijn na het verlof wanneer ik er met volle aandacht kan naar luisteren
 
Ik ben blij met de positieve reacties.

Ik heb al wel eens een album van The Meters, Allen Toussaint en Dr. John beluisterd dus ik kon dit meteen wel plaatsen, maar van dit album had ik nog niet gehoord. Toffe kennismaking!

Ik heb de New Orleans muziekscene en cultuur ook vooral beter leren kennen door Treme, die je in de openingspost aanhaalt.
Treme heeft me zeer diep geraakt en staat na The Wire en eventueel The Sopranos helemaal bovenaan mijn lijst van favoriete tv-series.
Deze scenes zijn vooral relevant voor de AOTW:

Ik ben er half door geraakt (wegens tijd).
Ik kan het alvast enorm goed smaken, inderdaad heel erg spek voor mijn bek zoals ik dacht :love:.

Wel 1 foute verwachting na het lezen van deze zin:

Ik had iets VEEL meer "etnisch" verwacht, terwijl het eigenlijk overwegend "normale" funk, OG R&B en wat jazzy rocky (+ hier en daar wat Calypso misschien?) gedoe is?
Voor de duidelijkheid: Ik bedoel hier absoluut niets negatiefs mee !!!

Pre-listen snapte ik uw "New Orleans recommendations" dan ook helemaal niet. Post-list helemaal wel.
Dat was inderdaad wat misleidend. Ik bedoelde niet dat de muziek niet funky is, want dat is die absoluut wel. Good times and all that. Maar de structuur van de nummers is simplistisch en vooral gebaseerd op repetitieve chants, op 'vraag-en-antwoord', wat toch wel anders is dan de meer gekende New Orleans funk.
Interessant dat je Calypso-invloeden erin herkent. Ik kan niet zeggen in hoeverre dat bewust is van de muzikanten, maar quasi al de leden van de Mardi Gras Indians zijn zwarten, en als je naar de geschiedenis van de slavenhandel en volksmigraties kijkt, lijkt het me niet te ver gegrepen dat er elementen van Caraïbische muzikale tradities zijn achtergebleven.

Indian Red vind ik tot nu toe het beste en het fraaiste nummer. Die Indiaanse(?) uitroep, nadien de tamboerijn, dan weer die uitroep... en de bluesy vibes!
Hey Mama is ook mijn ding, wat cool en heel erg funky inderdaad!
Indian Red is ook mijn favoriet nummer op de plaat (@BlackOccult mijn keuze voor de AOTW-playlist, if that's still a thing), met Meet The Boys on the Battlefront als close second.
"I'm an Injun ruler from the thirteenth ward
A big Chief Kahuna and I won't be bought
I walked through fire and I swam through mud
Snatched the feathers from an eagle, drank panther blood!
"

Nobele onbekende, ik kende de New Orleans Funk verzamelaars, een strakke mixtape met NOLA muziek, The Meters, Dr. John, beetje zydeco maar deze dus nog niet. So far so good.
Absoluut! Ik heb deel 4 van die reeks op LP gekocht toen ik volop de muziek uit die regio aan het ontdekken was. Ik had hem zo bij mijn luisterlijst kunnen zetten. Junco Partner, The Monkey Speaks His Mind, Play Me a Cornbread Song... Fantastische liedjes, allemaal!
 
Ik ben een beetje op mijn honger blijven zitten, toen ik the Meters en Allen Toussaint las had ik het allemaal iets dansbaarder verwacht zoals Idris Muhammad, deze laatste is ook van New Orleans en heeft een ook een cover van Hey Pocky a-Way!

Morgen nog eens opzetten want ik ben nog steeds geïntrigeerd!
 
Ik ben een beetje op mijn honger blijven zitten, toen ik the Meters en Allen Toussaint las had ik het allemaal iets dansbaarder verwacht zoals Idris Muhammad, deze laatste is ook van New Orleans en heeft een ook een cover van Hey Pocky a-Way!

Morgen nog eens opzetten want ik ben nog steeds geïntrigeerd!
Dat begrijp ik, het is dan ook exact wat ik bedoelde @Lint toen ik waarschuwde dat het toch anders is dan de muziek van de genoemde stijl- en tijdsgenoten. Ik zou je echt aanraden om Always For Pleasure van Les Blank op te bezoeken en te bekijken, dat is een perfecte companion piece voor deze muziek. Een verborgen parel en een onmisbaar stukje cultuurgeschiedenis.

Idris Muhammad ken ik niet, ik maak er werk van!
 
Het begint te komen hier, The Neville Brothers zijn ook wel de max. Wat een fenomenale cover van Fiyo on The Bayou zeg

550x571.jpg



Interessant leesvoer trouwens dat Mardi Gras gebeuren, ik dacht dat het vooral ging over blote borsten en halskettingen :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan