Album of the week The Band - The Band

Wat een gekkigheid. Ik hou wel van sixtiesmuziek maar deze kleppers zijn nog niet in mijn vizier gekomen. Zal het album doorheen de week af en toe eens opzetten, maar past wel bij dit weer. Helaas geen tijd om de BBQ aan te zetten of in de hangmat te liggen met een biertje erbij.
 
Ik heb deze opgezet toen ik in een dramatische file stond voor de Kennedy tunnel en ik moet zeggen, het ging toch een pak sneller plots.

Ik wist niet goed wat te verwachten, ik dacht dat het wat CCR zou zijn maar ik kreeg meer voor m'n geld. Niet dat het beter is dat CCR maar het is veel eclectischer. Ik hoor rock & roll, ik hoor R&B, ik hoor gospel, ik hoor country kortom pure Americana :love:.

The Night They Drove Old Dixie Down draait hier trouwens overuren in mijn oren, catchy.

Uitstekende keuze @Mr.Fingers
 
Ik heb mij lang voorgenomen om eerst alle AOTWs in te halen, en dan pas terug mee te doen. Maar fuck it ... ik zie wel als ik ooit aan de vorige geraak. Dus ik ben hier ingepikt met The Band.

Als residentiële boomer-music-lover zou ik deze band al lang moeten kennen. Maar ik kom hier hetzelfde zeggen als de meesten: Ik ken de/The b/Band, ik ken redelijk wat losse nummers, maar ik ben er nooit verder in gedoken. Ik vond het al direct jammer dat mijn 2 favo The Band nummers niet op deze plaat stonden:

Mijn direct gevoel na deze plaat: Good not great. Leuk, heel leuk zelfs, maar ik spring ook niet direct uit mijn stoel om naarstig alle andere platen te luisteren.
Wat me vooral opvalt is de weelde in genres en instrumenten, en ik vind het downright impressive dat een/The b/Band zo vlijtig kan switchen van het 1 naar het ander. Als je 2 random nummers zou opzetten, is het moeilijk te raden dat dit dezelfde band is.

Echter ... ik vind dat de muziek altijd wat "safe" aanvoelt, te safe voor mijn goesting. Het luistert allemaal lekker weg, maar het springt ook nergens uit de band (héhé), het is nooit ECHT een super catchy deuntje, het is nooit ECHT een out-of-place instrument. Nu ik zou evengoed het positief kunnen draaien en zeggen dat deze heren zo verschrikkelijk versatiel en skilled musicians zijn, dat het gewoon nooit opvalt als ze iets speciaals doen omdat het perfect verwerkt is.

En dan nog 2 laatste random thoughts:
  1. De drummer lijkt mij best wel sterk te zijn, en ik zeg dat niet gehinderd door enige kennis of skill met het instrument (op guitar hero na).
  2. Ik ben hem speciaal gaan opzoeken, maar Levon Helm klinkt regelmatig gelijk Cleveland Brown. And once I heard it, I couldn't unhear it. Was heel storend voor mij :crazy:.
Dan de nummers:
  • The Meh:
    • Look Out Cleveland: Vooral teleurstelling dat het niet Cleveland Brown was
    • When You Awake
    • Whispering Pines: Geeeeeeeeeeuuuuuuw
    • The Unfaithful Servant
  • The OK:
    • The Night They Drove Old Dixie Down: Altijd een beetje een zaagnummer gevonden
    • Jemima Surrender: Beetje raar
    • Jawbone
  • The good:
    • King Harvest: Owyeah me like, lekkere bas
    • Rag Mama Rag: Geweldig ragtime nummer met een altijd coole piano I like? Maar liedje zelf niet helemaal mijn ding, versnelling op het einde wel
    • Across the Great Divide: Leuk, veel instrumenten, leuk deuntje, niets echt memorabels, geweldige lyrics
    • Up on Cripple Creek: Leuk deuntje
    • Rockin' Chair: Heel mooi nummer

  • The excellent (aka wat heb ik in mijn Spotify playlist gezwierd):
    • Shanty: Toen het opkwam dacht ik direct "yes yes yes, dit is mijn ding :love:, GELUKKIG kan ik op BG gaan zeggen dat ik 1 nummertje toch echt goed vond". Groot was mijn teleurstelling toen ik doorhad dat de plaat gedaan was, en dit mijn Spotify Radio was :shy:.
 
Ik ken The Band enkel van The Last Waltz docu.
Losstaande nummers ken ik helemaal niet.

Leuk album met afwisselende stijlen, de kleppers 'The Night They Drove Old Dixie Down' & 'Up On Cripple Creek' zeggen me wel bitter weinig.
Across The Great Divide vind ik het beste nummer van het album. Mag meteen in mijn persoonlijke lijst.
Jenima Surrender vind ik ook best goed.
 
Tijdloos toppetje toch wel. Word ik altijd goed gezind van.
Beste nummers : Across The Great Divide, The Night They Drove, Whispering Pines en Jawbone.
Rag Mama Rag minder mijn ding.
De variatie in zang vind ik wel een pluspunt, ik stoor mij aan geen enkele stem.
Supercool dat die leden regelmatig gewoon switchten van instrument.
Ondertussen ook The Basement Tapes van The Band/Dylan besteld.
 
Ik denk niet dat dit een album is dat ik uit mezelf zou opleggen, maar daar dienen de AOTW's wel voor. Het is op zijn minst interessant ter verbreding. Ik heb vaag al eens van "The Band" gehoord, ook al omdat de naam er uit springt: "The Band". Een beetje zoals onze maan "de Maan" noemen. Maar ik zou het niet kunnen plaatsen. Van de samenwerking/connecties van Bob Dylan bijvoorbeeld wist ik niets. Maar de groep en zeker het album hebben wel wat reputatie.

Ik denk dat het gewoon rustige muziek is die erg sfeervol kan zijn, zeker in bepaalde situaties. Maar ik ben wederom wel een leek in dit soort muziek. Ik denk niet dat dit iets voor mij is, maar het is interessant om eens gehoord te hebben, en ook al een tijd geleden dat ik dit soort muziek heb beluisterd, dus in dat opzicht ook wel eens goed als variatie.
 
Terug
Bovenaan